ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 30 ارديبهشت 1390     |     کد : 19824

جشنواره موسيقي نواحي پايان يافت

هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران شب گذشته با حضور «حميد شاه‌آبادي» معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت به پايان رسيد.

 
جام جم آنلاين: هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران شب گذشته با حضور «حميد شاه‌آبادي» معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت به پايان رسيد.
به گزارش فارس، مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران با حضور «حميد شاه‌آبادي» معاون هنري ارشاد، «علي ترابي» سرپرست دفتر موسيقي ارشاد، «جهانگير نصري اشرفي» دبير هفتمين جشنواره موسيقي نواحي و تني چند از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

اين مراسم با پخش سرود ملي كشورمان و تلاوتي از آيات قران مجيد آغاز شد و سپس جهانگير نصري اشرفي دبير هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران گفت: ساز و كار طراحي شده در جشنواره هفتم بي‌استفاده از تجارب گرانسنگ جشنواره‌هاي پيشين خاصه جشنواره‌هاي خاطره انگيزي كه به ميزباني مسئولان و مردم مهربان كرمان و درايت هنرمند ارجمند آقاي درويشي برگزار شد، ممكن نبود.

وي افزود: در جامعه عمدتاً شفاهي ايران انواع موسيقي قومي‌ـ‌عشايري همچون خط و الفبايي نامرئي و در قالب مكاتب فاخر و ارجمند هنري، حامل و ناقل بخش مهمي از دستاوردها و دانش معنوي تاريخ اجتماعي ايران بوده و بنابراين اعتبار آن تنها به چند كارگان و شماري از ملودي‌هاي ظاهراً ساده محدود نيست. به همين دليل نحوه برگزاري و نگاه به اينگونه جشنواره‌ها در قياس با ديگر جشنواره‌هاي موسيقي بايد با اعتنا به همه جنبه‌هاي فرهنگ تاريخي صورت پذيرد.

جشنواره موسيقي نواحي نمايانگر ظرفيت‌هاي اين ژانر از موسيقي است

دبير هفتمين جشنواره موسيقي نواحي افزود: اينگونه جشنواره‌ها از يك سو مي‌توانند مبين ظرفيت‌هاي بي‌بديل موسيقي اقوام ايراني بوده و از ديگر سو، عاملي تعيين‌كننده در شناسايي و تثبيت عناصر بنيادي و ماهوي اين رپرتوار به شمار آيند.

وي افزود: بديهي است انكشاف وجوه بسيار گسترده موسيقي قومي ـ عشايري كه محصول قرن‌ها و شايد چند هزاره تعامل و تلفيق دستاوردهاي ذوقي و اجتماعي مردم ايران است، تنها به اتكاي تحقيقات پراكنده معدودي از محققان ميسر نيست. بنابراين كشف همه جنبه‌ها و ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن با استفاده از دانش همه آگاهان و عالمان فرهنگ و قوم موسيقي‌شناسان و با بهره‌برداري از پژوهش‌هاي نظام‌مند و مستمر محققان به ويژه جلب همكاري پژوهشگران محلي امكانپذير است.

موضوعي برگزار شدن، جشنواره‌ها را از گرفتاري در حيطه تكرار مصون مي‌دارد

نصري اشرفي اظهار داشت: اهداف و برنامه‌هاي چنين جشنواره‌هايي بايد به صورت تقويمي و لااقل براي يك دوره چند ساله تبيين و تعريف شود تا جشنواره‌هاي آتي از نظر محتوايي و شكلي دچار تكرار نشوند. بر اساس چنين برداشتي لازم بود تا طي ساز و كاري تعريف شده جشنواره‌هاي موسيقي اقوام و عشاير ايراني هر كدام از كاركرد ، شخصيت و ساختار متمايزي برخوردار گردند.

وي با اشاره به طبقه‌بندي اين دوره بيان داشت: با توجه به گستردگي رپرتوارهاي موسيقي مناطق مختلف و نيز حضور و وجود فرهنگ‌ها و پاره فرهنگ‌ها جهت انسجام بخشيدن و تعريفي مشخص از هر جشنواره، كليت كارگان ‌هاي بومي براساس حوزه‌هاي مهم فرهنگي تفكيك و نوعي از دسته‌بندي متريك ايجاد شود. اين طبقه‌بندي با ايجاد تمهيدات كارگاهي و سخنراني‌هاي پژوهشي پيش‌بيني شده، بستر لازم را جهت بررسي بسياري از موضوعات فني و ساختاري و پديده‌هاي مادي و معنوي مرتبط با آن فراهم ساخت.

بعد از صحبت‌هاي نصري اشرفي گروه «عاشيق‌لار» به سرپرستي احد ملكي موسيقي عاشقي آذربايجان را اجرا كردند.

ابراز خرسندي معاون هنري ارشاد از احياي جشنواره موسيقي نواحي

در ادامه اين مراسم «حميد شاه‌آبادي» معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: خوشحالم كه كاروان موسيقي نواحي در كشور دوباره به راه افتاده است. اميدوارم با نگاه تيزبينانه همه شما هنردوستان نه تنها از حركت باز نايستد بلكه بر رونق‌اش افزوده شود.

وي افزود: از همه عزيزاني كه در برگزاري اين جشنواره بزرگ سهيم بوده‌اند تقدير و تشكر مي‌كنم. به ويژه از آقاي ترابي سرپرست دفتر موسيقي كه در دوران مديريت يك‌ساله‌شان با برگزاري اين جشنواره برگ زريني بر تارك موسيقي افزود و نشان داد كه بسياري از كارهايي كه به دلايل مختلف بازمانده بود با نگاهي تيزبينانه قابل اجرا است. از اركستر ملي گرفته تا جشنواره موسيقي نواحي.

جشنواره موسيقي نواحي منشأ اتحاد ملت ماست

معاون هنري وزارت ارشاد افزود: اقوام مختلف كشور ما همچون دانه‌هاي تسبيح در كنار يك‌ديگر قرار گرفته‌اند و موسيقي به سان نخ تسبيح اين اقوام را دركنار يكديگر متحد كرده است. جا دارد اين جشنواره بتواند به عنوان منشأ خير و بركت به يكپارچگي و اتحاد ملت ما كمك كند.

وي اضافه كرد: يك جشنواره وقتي مهم‌ و تأثيرگذار است كه آينده‌اش نيز ترسيم شود. آنچه به عنوان جشنواره موسيقي نواحي برگزار شد، يك قطعه از پازل موسيقي نواحي است. بايد ديگر قطعات اين پازل هم در آينده نزديك تكميل شود تا پازل عظيم موسيقي نواحي شكل بگيرد.

شاه‌آبادي با اشاره به اينكه بايد آسيب‌شناسي جدي در حوزه موسيقي نواحي شكل بگيرد، افزود: اين آسيب‌شناسي مي‌تواند راه و رسم موسيقي نواحي را بهتر ترسيم كند ونشان بدهد.

موسيقي نواحي بايد در سبد شنيداري مردم قرار گيرد

معاون هنري ارشاد اظهار داشت: قطعاً بزرگان موسيقي نواحي در اين باب كوشيده‌اند اما آنچه در اين حوزه مغفول مانده، يك سياست كلان و جامع است. اين سياست بايد به حدي باشد كه موسيقي نواحي در سبد شنيداري مردم جاي بگيرد و نقش ايفا كند. شايد آن نقطه تعالي را خوب ترسيم نكرده‌ايم.

شاه‌آبادي با اشاره به اينكه نبايد به برگزاري جشنواره اكتفا كنيم، افزود: بايد بزرگان اين حوزه را حفظ و صيانت كنيم. اما همين كه اين موضوع به خطر افتاد تلقي كرده‌ايم يك گام به عنوان جشنواره كافي است. همين كه در سال‌هاي اخير حركت‌هايي شده و آثار چهره‌هاي دورافتاده ثبت و ضبط شده است، اين اقناع را براي ما به وجود آورده كه داريم كار خوب و مناسبي انجام مي‌دهيم.

وي اظهار داشت: حفظ گلخانه‌اي موسيقي نواحي فقط يك گام است. اگر به اين حفظ گلخانه‌اي اكتفا كنيم به اين معنا است كه ايستاده‌ايم و به ايستايي نيز اكتفا كرده‌ايم. ما در شرايطي قرار داريم كه هنر ايران را موسيقي‌هاي سخيف مورد هجمه قرار داده‌اند و ما نتوانسته‌ايم ذائقه موسيقاي ملت را در برابر اين هجمه‌ها محافظت كنيم و اين نشان مي‌دهد كه به حداقل ها رضايت داده‌ايم.

نداي كارشناسان موسيقي بايد مديران را هوشيار كند

معاون هنري ارشاد با اشاره به اينكه بايد نگاه ما در حوزه موسيقي نواحي از برگزاري جشنواره فراتر رود، اظهار داشت: اميدوارم صدا و نداي كارشناسان و همه كساني كه در اين حوزه دستي بر آتش دارند، مديران را هشيار كند.

بزرگان موسيقي نواحي تقدير شدند

اجراي گروه «رزيف» از استان هرمزگان از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود.

در ادامه نيز با پخش نماهنگ‌هايي از زندگي برخي بزرگان موسيقي نواحي، شاه‌آبادي، ترابي، نوربخش و نصري اشرفي با اهداي لوح تقدير از سيدقدميار حسيني، محمدرضا اسحاقي، غلام‌شاه قنبري، محمداسحاق بلوچ‌نسب و ايرج تقدير كردند.

مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران با اجراي سهراب محمدي، محمدرضا اسحاقي، محمداسحاق بلوچ‌نسب و علي‌محمد بلوچ و گروه سازينه به پايان رسيد.


نوشته شده در   جمعه 30 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode