استاد سطح خارج حوزه علمیه با تأکید بر لزوم توکل بر خدا در همه عرصههای زندگی، گفت: باید توکل واقعی به او داشته باشیم، زیرا قدرت فقط از آن خداست وگرنه مرید نمیتواند برای انسان کاری بکند و بدبخت کسی است که با توهم مرید و طرفدار، حرفهایی بزند که نباید بگوید.
به گزارش ایکنا؛ آیتالله مهدی هادوی تهرانی، ۲۱ دیماه در ادامه تفسیر سوره فرقان گفت: در آیه ۵۸ سوره مبارکه فرقان «وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا» فرموده است که بر خدایی که هرگز نمیمیرد توکل کن؛ آیه قبل هم «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا» در مورد اجر رسالت پیامبر بود که فرموده بگو من از شما بابت رسالتم اجری نمیخواهم، جز مودت قربی که آن هم سود و فایدهاش برای خود شماست.
وی افزود: بنابراین آیه ۵۷ هم ممکن است ناظر به اصل دعوت نبی اعظم باشد؛ یعنی پیامبر صرفاً انذاردهنده و بشارتدهنده است و باید در این کار به خدا توکل کند، زیرا مخالفتها با ایشان زیاد است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: ممکن است به مناسبت آیه قبل، توکل کردن ناظر به درخواست خاصتری باشد که همان تقاضای اجر است؛ در سوره شوری فرمود: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» و در سوره سبأ هم فرمود که اجر رسالت برای خود شماست؛ حال این سؤال وجود دارد، پیامبری که با این حجم مخالفت و انکار روبرو و اصل رسالتش با چالش مواجه است، چقدر باید توقع داشته باشد که مردم اجر رسالت او را بدهند؟ بنابراین این درخواست امتداد رسالت او است و فایده آن برای خود مردم است.
آیتالله هادوی تهرانی تصریح کرد: محبتی که در اینجا مطرح است، طبق مطالبی که گفته شد، صرفاً دوست داشتن نیست؛ اگر این باشد، ثمری ندارد، بلکه محبتی که سبب تبعیت است، فایدهآور است و شیعه حقیقی هم کسی است که در عمل پایبند به رسالت پیامبر و آموزههای اهل بیت(ع) باشد.
وی افزود: خداوند در این عرصه بسیار سخت و دشوار به پیامبر توصیه به توکل کرده است و این باید شعار و رسم زندگی هر کسی باشد که میخواهد کاری انجام دهد؛ وگرنه اینکه هر کاری را به امکانات منوط کنیم، نشانه عدم توکل است.
آیتالله هادوی تهرانی تصریح کرد: پیامبر که فرستاده مستقیم خدا بود، با این همه مشکلات و سختیها روبرو بود و روحانیت هم نباید توقع داشته باشند که مسیر آنان هموار است، بلکه دشواریهای زیادی بر سر راه تبلیغ دین قرار دارد و رمز پیمودن مسیر هم، توکل و صبر است.
وی با بیان اینکه توکل حقیقتی است که انسان در پرتو آن اقدامات زیادی میکند که گرچه در ظاهر او عامل است، ولی در عمل، خداوند فاعل حقیقی است، افزود: انسان متوکل به موفقیتهایی میرسد که خودش هم باور نمیکند که چنین کارهایی کرده است. البته این مسئله با گفتن و شنیدن حاصل نمیشود و باید به صورت واقعی و شهودی آن را تجربه کنیم.
استاد سطح خارج حوزه اضافه کرد: در آیه ۵۹ این سوره «الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيرًا» به برخی صفات خدا پرداخته و فرموده است او کسی است که خالق آسمانها و زمین و ما بین آن است؛ در مورد آسمان هم مراد میتواند آسمان مادی کشف شده از سوی منجمان باشد و میتواند مراد آسمان معنوی باشد.
وی افزود: بین آسمان و زمین خلأ نیست و در این فضا میلیونها ذره و موجودات ریز قرار دارند؛ خداوند فرمود که این خلق در شش روز انجام شده است؛ البته قبل از خلقت عالم ماده، زمان معنا ندارد، زیرا حرکت، منشأ زمان است؛ بنابر این درباره شش روز گفته شده مراد، مراحل ششگانه خلقت است و نه زمان و وقت صرف شده یا ممکن است تمثیل برای زمان کوتاه باشد.
استاد حوزه علمیه گفت: تعبیر به کار رفته در هر صورت بیان قدرت خداوند است که عالم با این عظمت را در شش روز و یا شش مرحله آفریده است؛ بنابراین همه انسانها باید به چنین خدایی توکل کنند. البته توکل به معنای نداشتن دقت و احتیاط و در نظر گرفتن جوانب کار و دنبال مشورت نبودن نیست، بلکه باید کار را با نهایت دقت پیش ببریم، اما نتیجه را به او واگذاریم.
آیتالله هادوی تهرانی بیان کرد: متأسفانه زندگی امروز و سرگرمیهای فراوان مانند فضای مجازی سبب شده تا کمتر به آسمان و پدیدههای طبیعی و زمین بنگریم و در آن تدبر کنیم و به قدرت خدایی پی ببریم که باید توکل واقعی به او داشته باشیم، زیرا قدرت فقط از آن خداست وگرنه مرید برای انسان نمیتواند کاری بکند و بدبخت کسی است که با توهم مرید و طرفدار حرفهایی بزند که نباید بگوید.