ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 دي 1399     |     کد : 194532

کرونا و لزوم برپایی عزاداری ایام فاطمیه به شیوه‌های جدید

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در شرایط کنونی که امکان بهره‌برداری از ایام فاطمیه کمتر شده است، باید ارادت خود را به حضرت زهرا(س) در قالب‌های مختلف و اشکال دیگر نشان دهیم.

ایسنا/لرستان: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در شرایط کنونی که امکان بهره‌برداری از ایام فاطمیه کمتر شده است، باید ارادت خود را به حضرت زهرا(س) در قالب‌های مختلف و اشکال دیگر نشان دهیم.

حجت‌الاسلام علیرضا بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ایجاد محدودیت‌ها، اظهار کرد: در شرایط کنونی که امکان بهره‌برداری از ایام فاطمیه کمتر شده است، باید ارادت خود را به حضرت زهرا(س) در قالب‌های مختلف و اشکال دیگر نشان دهیم.

وی عنوان کرد: بسیاری از مستشرقین و علمای اهل سنت نسبت به خطبه فدکیه و مباحث مطرح شده در آن توجه خاصی به خرج داده و یک سند مهم و تأثیرگذار در صدر اسلام محسوب می‌شود.

بیرانوند بیان کرد: این خطبه دارای محورهای جامعی چون عقاید، اخلاق، مباحث مربوط به نبوت، امامت و فلسفه احکلام است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یگانه بودن حضرت فاطمه زهرا(س) در عالم خلقت، گفت: فخر رازی در تفسیر سوره کوثر به علت عدم تکرار واژگان این سوره در قرآن کریم پرداخته و می‌نویسد: «چون حضرت فاطمه(س) در عالم خلقت شبیه و نظیر ندارد، واژگان سوره کوثر هم شبیهی در قرآن ندارد، لذا فاطمه کثیر نیست، کوثر است».

وی با بیان اینکه همه جهان بشریت از فیض وجودی حضرت زهرا(س) بهره‌مند هستند، تأکید کرد: در شرایط کنونی که امکان بهره‌برداری از مناسبت فاطمیه کمتر شده باید ارادت خود را به آن حضرت در قالب‌های مختلف و اشکال دیگر نشان دهیم.

بیرانوند با اشاره به تقدم خطبه حضرت زهرا(س) بر خطبه‌های امیرالمومنین(ع) بیان کرد: این خطبه دارای ویژگی‌های خاصی است به ویژه آنکه نه تنها شیعیان، بلکه علمایی از اهل سنت در طول تاریخ و برخی مستشرقین به آن توجه کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این خطبه دارای محورهای جامعی است و اعتقادات، احکام، فلسفه احکام، پیامبرشناسی، حوادث بعد از پیامبر اکرم (ص)، ولایت، دشمن‌شناسی، ریشه‌های اختلاف بین مسلمانان و نقد انصار در آن بیان شده است.

وی ادامه داد: آموزه‌های تفسیری در خطبه فدکیه، عوامل انحراف از اسلام، ویژگی‌های امیرالمومنین(ع)، پیام‌های خطبه، نحوه حضور بانوان در جامعه، شکر، توحیدباوری، مسئولیت‌پذیری، قرآن‌باوری، اخلاق، معرفی حضرت زهرا(س)، ویژگی‌های پیامبر(ص)، شیوه‌های ابلاغ رسالت، وضعیت جزیره العرب، ویژگی‌های امام علی در گذر از مشکلات سقیفه، ویژگی مسلمانان فرصت‌طلب، عوامل انحراف بعد از رسول خدا، ترساندن از فتنه‌ها، محکوم کردن خلیفه اول، انتقاد از انصار، تحیّر از مغالطه‌های سیاسی، شرک عملی انصار از جمله موضوعاتی هستند که علاقمندان می‌توانند در آثار خود به آن بپردازند.

بیرانوند با بیان اینکه خطبه فدکیه، کارکردهای فراوانی در این عصر و زمان دارد، گفت: ام ابیها(س) می‌دیدند، اگر مردم از درب خانه اهل بیت(ع) منحرف شوند، چگونه در پنجه سقیفه گرفتار می‌شوند و لذا محکومیت دائمی سقیفه در برابر ولایت را بیان کردند.


نوشته شده در   سه شنبه 2 دي 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode