ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 ارديبهشت 1390     |     کد : 19403

فرش ايراني، تصويري زميني از جهان بالاست

فيلمساز تبريزي در حاشيه توليد فيلم مستند«باغ مينوي فردوس» که به تهيه كنندگي حوزه هنري تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي در حال توليد است گفت: فرش ايراني در مراحل انديشه، طراحي و بافت همواره بيانگر تصويري زميني از جهان بالا و ارائه­‌دهنده مفاهيم معنوي با توسل به مواد و ابزار زميني است.

فيلمساز تبريزي در حاشيه توليد فيلم مستند«باغ مينوي فردوس» که به تهيه كنندگي حوزه هنري تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي در حال توليد است گفت: فرش ايراني در مراحل انديشه، طراحي و بافت همواره بيانگر تصويري زميني از جهان بالا و ارائه­‌دهنده مفاهيم معنوي با توسل به مواد و ابزار زميني است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي؛ فيلمساز تبريزي در حاشيه توليد فيلم مستند«باغ مينوي فردوس» در مصاحبه با خبرنگاران گفت: فرش ايراني در مراحل انديشه، طراحي و بافت همواره بيانگر تصويري زميني از جهان بالا و ارائه­دهنده مفاهيم معنوي با توسل به مواد و ابزار زميني است.

رستم نظري با اشاره به مضمون فيلم «باغ مينوي فردوس» گفت: باغ و تجلّي آن در قالي ايراني جلوه­هايي از جهان فرح­بخش و سرشار از زندگي است و در نگارش فيلمنامه اين فيلم سعي شده تجلي تصوير مثالي باغ و بهشت در طراحي فرش ايراني تبيين شود.

نظري فرش را داراي پيوند معنايي ناگسستني با عرش دانست و گفت: فرش باغ زيبايي است كه گل­هاي معنوي آن هميشه شاد و باطراوتند و غنچه محتوايش در طول ساليان پوسيده نمي­شود.

نظري توضيح داد: طرح قالي­هاي ايراني از باورها و اعتقادات ايرانيان الهام گرفته شده است و بررسي فرش­هاي ايراني، منشأ انديشه­ها و نظام باورها و اساطير ايراني را روشن مي­كند.

وي با اشاره به اينكه باغ موضوع غالب اكثر قالي­هاي ايراني است، گفت: بسياري از آيات قرآن و احاديث و روايات در خصوص "جنّت" در فرش ايراني تبلور يافته و با نگاه كارشناسانه مي­توان شاهد ذوق هنري بالا و عمق مفاهيم متافيزيكي در فرش ايراني شد.

عضو باشگاه فيلمسازان ديني «رويش» در ادامه گفت: توليد فيلم­هايي از اين دست كه دين را به عنوان برنامه­اي عميق و ريشه­دار در زندگي مطرح مي­كنند، مي­تواند گامي استوار در جهت تثبيت ژانر ديني در سينما باشند.

كارگردان «باغ مينوي فردوس»، موزه فرش ايران، باغات منطقه آذربايجان، موزه آذربايجان، كارگاه­هاي رنگرزي و قاليبافي و بازار تبريز را از جمله مكانهاي فيلمبرداري اين فيلم عنوان كرد.

رستم نظري عوامل فيلم مستند باغ مينوي فردوس را به شرح زير اعلام كرد:

مدير تصويربرداري: فيروز باقرنژاد، مسئول جلوه­هاي حركتي: مهدي­ميمندي، مشاور­كارگردان: سعادتعلي­سعيدپور، نويسنده گفتار متن: سعيد­اقدمي، مشاور­پژوهش: جواد­پور­نامي، دستيار ­اول­ كارگردان­ و­ برنامه­ريز: علي ­رضايي­ و ناظر­كيفي: محمد­پور عبداله فرشبافي.

شايان ذكر است: كار توليد «باغ مينوي فردوس» به تهيه كنندگي حوزه هنري تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي و در مدت زمان تقريبي 30 دقيقه از اوايل بهار سال 90 آغاز گرديده و احتمال مي رود كار تصويربرداري و تدوين تا پايان خرداد ماه به اتمام برسد.


نوشته شده در   چهارشنبه 21 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode