ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 آبان 1399     |     کد : 194007

روز شمار تاريخ

دوشنبه12آبان1399-16ربیع الاول1442-2نوامبر 2020

رحلت عارف شهير و فقيه جليل علامه "ميرزا ابوالحسن شعراني" (1352 ش)

رحلت عارف شهير و فقيه جليل علامه "ميرزا ابوالحسن شعراني" (1352 ش)

رحلت عارف شهير و فقيه جليل علامه "ميرزا ابوالحسن شعراني" (1352 ش)
علامه حاج ميرزا ابوالحسن شعراني (تهراني) در سال 1281ش (1320 ق) در تهران به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات، به كسب معاني بيان، فقه، اصول، منطق، كلام و حكمت و رياضيات و طب پرداخت و از اساتيدي همچون ميرزا محمود قمي، محمدرضا صهباي قمشه‏اي، ميرزا طاهر تنكابني و ميرزا علي اكبر يزدي استفاده برد. آيت‏اللَّه شعراني در 26 سالگي به نجف اشرف مهاجرت كرد و رجال و حديث را از محدثِ رجالي، سيدابوتراب خوانساري فرا گرفت. وي سپس به وطن بازگشت و در منزل خويش به تدريس علوم و فنون و ترجمه و تاليف پرداخت. حضرات آيات: ميرزا هاشم‏آملي، عبداللَّه جوادي آملي، حسن حسن‏زاده آملي، محمد حسن احمدي فقيه يزدي و سيد جلال الدين محدث ارموي از جمله شاگردان و تعليقات بر تفسير ابوالفتوح رازي، و تفسير مجمع‏البيان طبرسي، راه سعادت در اثبات خدا و بحث نبوت و ولايت و معاد از جمله آثار اين عالم رباني مي‏باشند. ايشان به زبان عربي، فرانسه و عبري تسلط و احاطه كامل داشت و در هيئت و نجوم و زيج ماهر بود. سرانجام اين فقيه و مدرس بزرگوار در دوازدهم آبان 1352 ش برابر با هشتم شوال 1393 قمري در اثر كسالت قلبي در 71 سالگي در بيمارستاني در آلمان بدرود حيات گفت و سپس با تشييع باشكوهي در جوار حرم عبدالعظيم(ع) مدفون گرديد.

اسارت شهيد "تندگويان" وزير نفت دولت شهيد رجايي توسط مزدوران بعثي عراق (1359 ش)

اسارت شهيد "تندگويان" وزير نفت دولت شهيد رجايي توسط مزدوران بعثي عراق (1359 ش)
محمدجواد تندگويان در سال 1329 در تهران به دنيا آمد. پس از پايان تحصيلات وارد مبارزات سياسي شد و با پيروزي انقلاب نيز در خط نظام قرار گرفت تا اينكه در دولت شهيد رجايي به وزارت نفت انتخاب شد. كمتر از دو ماه بعد، وي در يكي از بازديدهايي كه از صنعت نفت در جنوب داشت به اتفاق چند نفر ازمسئولان وزارت نفت به اسارت نيروهاي متجاوز بعثي عراق درآمد. شهيد تندگويان در طول مدت اسارت تحت سخت‏ترين شكنجه‏هاي بعثيان قرار گرفت تا اينكه به فيض شهادت نائل آمد. سرانجام بعد از گذشت 11 سال، پيكر مطهر اين آزاده مجاهد در اواخر آذرماه 1370 به ايران انتقال يافت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

بناي مسجد "قُبا" نخستين پايگاه عبادي در اسلام توسط پيامبر در نزديكي مدينه (1 ق)

بناي مسجد "قُبا" نخستين پايگاه عبادي در اسلام توسط پيامبر در نزديكي مدينه (1 ق)
مسجد قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد. نخستین سنگ های بنای این مسجد توسط پیامبر اسلام پس از مهاجرت ایشان از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریه‌ای در نزدیکی مدینه بوده‌است. مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر اسلام به پیشنهاد عمار یاسر و یا به تقاضای ساکنان محل در قبا بنا شد. آورده‌اند که پیامبر شخصاً کار می‌کرد و خشت‌ها را حمل و تعبیه می‌کرد. پیامبر همچنین یک مرتبه در هفته در آنجا نماز می‌خواند. این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق ‌ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع ۴۷ ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر ۱۲ ساخته شد و در نهایت، مساحت شبستان به ۵۰۳۵ افزایش یافت.

آغاز غزوه‏ ی "دُومةُ الجَندل" به رهبری رسول اكرم(ص) (5 ق)

آغاز غزوه‏ ی "دُومةُ الجَندل" به رهبری رسول اكرم(ص) (5 ق)
دُومةُالجَندل منطقه‏اي در حاشيه‏ي شرقي شام است كه داراي زمامداري مسيحي و فرمانبردار امپراتور روم بود. حاكم اين منطقه، مسافران و رهگذران را مورد اذيت و آزار قرار مي‏داد و تصميم گرفته بود تا به مدينه حمله نمايد. هنگامي كه خبر گستاخي و ستمگري وي به مسلمانان رسيد، بلافاصله عازم منطقه گرديدند وليكن اهالي آن تسليم شدند و جنگي ميان مسلمانان و آنان روي نداد. غزوه‏ي دومة الجندل نخستين برخورد مسلمانان با روميان به شمار مي‏رود.

آغاز به كار اولين فرستنده تلويزيوني در لندن (1936م)

آغاز به كار اولين فرستنده تلويزيوني در لندن (1936م)
در سال 1920 م نخستین فرستنده رادیویی جهان در لندن به کار افتاد.سال 1940م(4 اردیبهشت1319) اولین فرستند رادیویی ایران به کار افتاد.یعنی فقط 20 سال پس از افتتاح نخستین فرستنده رادیویی جهان. همچنین اولین فرستنده تلویزیون در جهان در سال 1936م در انگلستان به کار افتاد و اولین فرستنده تلویزیونی ما در سال 1958م تاسیس شد.

 


نوشته شده در   دوشنبه 12 آبان 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode