خروج نيروهاي انگليس از خاك ايران پس از استقرار دولت كودتا (1300ش)
پس از تثبيت دولت كودتايي سيدضياءالدين طباطبايي و آسوده خاطر شدن دولت انگلستان از تامين منافع خود در ايران و با استقرار نيروهاي ايراني در مناطق حساس، در دهم ارديبهشت 1300، قواي انگليسي متشكل از 2300 انگليسي و 9300 هندي، به منظور خروج از كشور، از قزوين به طرف همدان حركت كردند. انگيزه اصلي انگلستان براي خروج نيروهايش از ايران، كاستن از مخارج سنگين اداره اين عده و برطرف شدن خطر بلشويكها در روسيه بود.
تصويب قانون خلع يد از شركت نفت انگليس توسط مجلس شوراي ملي (1330ش)
پس از ملي شدن صنعت نفت، دولت ايران تصميم گرفت كه دست انگليسيها را از شركت نفت ايران كوتاه كند بنابراين لايحهاي به مجلس برد كه طي آن، از انگلستان در امور نفت ايران، خلع يد و سلب اختيار ميشد. با تصويب اين قانون، كارمندان انگليسي از شركت نفت اخراج شدند و صنعت نفت به دست ايرانيها افتاد. انگلستان كه منافع خود را از دست رفته ميديد، به سازمان ملل و ديوان بين المللي دادگستري در شهر لاهه هلند شكايت برد ولي ديوان، حكم به نفع ايران داد، در نتيجه، روابط سياسي ايران و انگلستان قطع گرديد. انگليسيها كه مصدق را عامل اصلي اين واقعه ميدانستند، تصميم به بركناري مصدق و فشار به شاه گرفتندكه حوادث متعدد بعدي را به وجود آورد.
درگذشت استاد "اسماعيل آشتياني" شاعر و نقاش ايراني (1349ش)
استاد اسماعيل آشتياني، نقاش شهير و شاعر متخلص به شعله در سال 1271 ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از طي دوره ابتدايي در مدرسه عالي دارالفنون، نزد كمال الملك، نقاش و هنرمند شهير ايراني، هنر نقاشي را فرا گرفت. استاد آشتياني بزرگترين شاگرد كمال الملك بود چنان كه در سال 1311 ش كه كمال الملك از رياست مدرسه عالي صنايع مستظرفه كنارهگيري كرد، او را به جانشيني خود انتخاب نمود. در سالهاي مديريت استاد آشتياني، علاوه بر تأسيس كتابخانه، آموزش دروس تازهاي چون تاريخ هنر و رياضيات در اين مدرسه آغاز شد. آشتياني در چهرهپردازي، قوي دست بود و علاوه بر رنگ و روغن، در آبرنگ و سياه قلم نيز مهارت داشت. وي در سال 1324 ش، با كمك عدهاي از هنرمندان، انجمن هنرمندان ايران را بنيان نهاد و پس از مدتي به رياست آن انتخاب شد. وي هنرمندي و تدين را با هم درآميخته بود و بعد از درگذشت كمال الملك، از هر جهت جانشين او گرديد. نامهنويس، روياي حافظ و پرندههاي تيرخورده از برجستهترين تابلوها و ديوان اشعار، سفرنامه اروپا و تاريخ حيات كمالالملك از آثار ادبي اوست. استاد آشتياني در سال 1325، به پاس خدمات بيدريغش در طول تدريس، به دريافت درجه دكتراي افتخاري نائل شد. سرانجام اين هنرمند بزرگ در 78 سالگي در تهران درگذشت و در صحن حضرت عبدالعظيم(ع) مدفون گرديد.
آغاز عمليات بزرگ بيتالمقدس (1361ش)
بلافاصله بعد از پايان عمليات پيروزمندانه فتح المبين در فروردين 1361، كار آماده سازي نيروها با قدرت و سرعت خارقالعادهاي انجام گرفت و لشكرهاي سپاه و ارتش به مناطق عملياتي اعزام شدند. با اعزامهاي گسترده، مناطق عملياتي مملو از نيرو گرديد و دست فرماندهان اسلام براي انجام بزرگترين عمليات درون مرزي باز شد. پس از مشورتهاي فراوان، سرانجام عمليات به صورت گسترده غير كلاسيك پيشبيني گرديد و ابتكارات و تجارب و خلاقيتهاي رزمندگان اسلام، نقش واقعي خود را در اين عمليات باز يافتند. تا اينكه عمليات بزرگ بيتالمقدس در تاريخ 61/2/10 با رمز يا علي ابن ابي طالب(ع) در جبهههاي جنوب، جنوب اهواز و شمال خرمشهر در وسعتي در حدود 5400 كيلومتر مربع و در سه مرحله آغاز شد و تا 4 خرداد 61 به طول انجاميد كه مهمترين هدف آن آزادسازي خرمشهر بود. با آغاز مرحله اول و آزاد شدن قسمتي از خاك ميهن اسلامي، آژانسهاي خبرپراكني به تكاپو افتادند تا با وارونه جلوه دادن حقيقت، پيروزيهاي ايران را خنثي و كم اثر جلوه دهند. در ادامه، با عبور بينظير رزمندگان اسلام از محور كرخه و رسيدن به مرزهاي بينالمللي از شمال منطقه درگيري و جهش بلند آنها از جاده اهواز - خرمشهر و استقرار در 17 كيلومتري نوار مرزي، شهر هويزه به محاصره سپاهيان اسلام درآمد. تلاش عراق براي حفظ هويزه ناكام ماند و پس از مقداري درگيري، نيروهاي پيروز اسلام وارد شهر هويزه گرديدند. در نهايت، خونين شهر پس از 578 روز اسارت در سوم خرداد 1361 آزاد شد و به آغوش ميهن اسلامي بازگشت. برخي از نتايج عمليات بزرگ بيتالمقدس عبارتند از: تلفات نيروي انساني دشمن: اسير 19000 نفر، كشته و زخمي 16500 نفر؛ آزاد شدن 5400 كيلومتر مربع از اراضي جمهوري اسلامي از جمله مراكز مهمي چون شهر خرمشهر، هويزه و پادگان حميد و تأمين امنيت 180 كيلومتر از خط مرزي؛ تجهيزات و امكانات و دشمن نيز خسارات ذيل را متحمل شدند: تانك و نفربر: 250 دستگاه انهدامي و 105 دستگاه اغتنامي، هواپيما: 40 فروند انهدامي، خودرو: 200 دستگاه انهدامي و 300 دستگاه اغتنامي، توپخانه: 30 قبضه انهدامي و 30 قبضه اغتنامي. عمليات فتح آفرين بيتالمقدس سرانجام پس از 25 روز نبرد فراموش نشدني و با پاكسازي دشمن از قسمت اعظم خاك جنوب و در نهايت با فتح خرمشهر به پايان رسيد و برگي زرين از دلاوريها و رشادتهاي غيور مردان لشكر توحيد به تاريخ حماسهسازان افزود.
نزول كتاب مقدس تورات بر "حضرت موسي بن عمران" به نقل از نبي اكرم(ص)
تورات، لفظ عربي شده کلمه «تورا» به زبان عبري است که بهمعناي تعليم و آموزش يا ارشاد است، يهوديان آن را ناموس، شريعت و قانون ميدانند، اما «تورات» در متداولترين کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتيق (تورات) و از کتاب مقدس يهوديان است که به "اسفار خمسه" نيز مشهور است. واژه تورات، گاه بر کل "عهد عتيق" اطلاق ميشود. اين تورات را به عقيده يهوديان، خداوند از طريق موسي کليمالله، يکي از پيامبران اولوالعزم (صاحب کتاب) در کوه سينا به بني اسرائيل در پنج کتاب (سفر) ابلاغ کرده است. از همينرو، اعتقاد به آسماني بودن تورات از ضروريات دين يهود است. بيشتر يهوديان معتقد هستند که تورات به دو صورت کتبي و شفاهي، در مدت چهل سال اقامت بني اسرائيل در بيابان بر موسي نازل شد و او آن را بر قوم خود آموخت و اين مطالب بر سطح دو لوح سنگي بود. در اين کتاب (تورات) که دستورات اصلي مربوط به راه و رسم زندگي اخلاقي و جسماني آمده است، از ابتداي آفرينش شروع و با بيان مرگ حضرت موسي (ع)، قبل از تسخير کنعان توسط بني اسرائيل، تمام شده است. بايد گفت که يکي از مجموعه کتابهاي ديني يهوديان که به اختصار «تنخ» مي گويند، "تورا" يا "اسفار خمسه" معروف به شريعت حضرت موسي است. • اين پنج سفر کتاب اول يا اين پنج کتاب سفر از کتاب مقدس عبارتاند از: ۱- سفر تکوين يا پيدايش؛ در اينجا داستان آفرينش جهان و سلسلةالنسب انسان، سرگذشتي از آدم و حوا، نوح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، اسحاق، يعقوب و فرزندان اوست و با سرگذشت مرگ حضرت يوسف عليهالسلام به پايان ميرسد. ۲- سفر خروج؛ در اينجا مطالبي چون ماجراي بردگي بني اسرائيل در مصر، تولد و پيامبري حضرت موسي (ع)، خروج بني اسرائيل از مصر و سرگرداني آنها در بيابان است. در اين سفر خروج، احکام بسياري گفته شده و اعطاي ده فرمان يا «احکام عشره» به حضرت موسي (ع) در همين بخش است. ۳- سفر لاويان؛ شامل احکام ديني و شرعي و آداب و قواعدي است که درواقع بهمنزله کتاب راهنماي کاهنان بني اسرائيل از «سبط لاوي» و آداب عبادت در معبد و حدود طهارت و پاکي و نهي از زنا با محارم و ساير روابط جنسي و اوقات مقدس و اعياد خاص است. ۴- سفر اعداد؛ شامل مسافرت بني اسرائيل در دشت (بيابان) و حوادثي که بين راه مصر و سرزمين موعود بر اين قوم گذشت و فتح اراضي کنعان است. ۵- سفر تثنيه؛ تکرار شرايع و مقررات و فرمانهاي اسفار قبلي از زبان حضرت موسي (ع) خطاب به بني اسرائيل بهطور اختصار و تعيين يوشع بهعنوان رهبر بني اسرائيل و درنهايت، درگذشت حضرت موسي (ع) پيغمبر است و چون تکرار احکام و گزارشهاي قبلي است، گاه آن را «تکرار تورات» يا «تورات مکرر» گويند. در سنت يهوديت و مسيحيت، تورات را به موسي (ع) نسبت ميدهند ولي چنين برداشتي ندارند که عين الفاظ تورات، وحي الهي است. لذا از اين نظر با مسلمانان فرق دارند، زيرا مسلمين تورات تحريف نشده را عين وحي الهي ميدانند. • کلمه تورات ۱۸ بار و عناوين ديگري از آن مانند کتاب صحف موسي (ع) و... در قرآن ذکر شده است. قرآن کريم تصريح دارد که خداوند تورات را بهوسيله وحي بر موسي عليهالسلام نازل کرده، سورههاي آلعمران آيه ۳، سوره مائده آيه ۴۴ در قرآن گفته شده که حضرت عيسي مسيح (ع) و پيامبر اسلام (ص) تصديقکننده آن هستند. سورههاي مائده آيه ۴۶ و سوره صف آيه ۶۱ و در آيه ۵ سوره جمعه آمده است: کساني که تورات بر آنها عرضه شده و سپس حق را چنانکه بايد و شايد بهجاي نميآورند، مانند درازگوشي هستند که کتابهائي حمل ميکنند و نکته مهم که در قرآن اشاره شده اينکه يهوديان انتظار پيغمبر آخرالزمان حضرت محمد (ص) را داشته و وصف او را در تورات داشتند. (سوره اعراف آيه ۱۵۷) • تحريف يا تغيير و در لغت به معني گردانيدن سخن و خصوصاً درمورد تغيير دادن کتاب است. تحريف در تورات، ريشه در قرآن کريم دارد که تأکيد شده است که کتابهاي آسماني يهوديان و مسيحيان (تورات و انجيل) تحريف شده است. آيه ۷۵ سوره بقره: گروهي از يهوديان کلام خدا را ميشنوند و بهرغم اينکه آن را ميفهمند، تحريفش ميکنند. آيه ۷۹ سوره بقره، آيه ۷۸ سوره آلعمران، همين معنا را دارد که کساني به دست خود، کتابي مينويسند و ميگويند که از جانب خداست. آيه ۴۶ سوره نساء و آيه ۱۳ سوره مائده، به مسئله تحريف کلام از جانب اهل کتاب اشاره دارد. آيه ۴۱ سوره مائده، باز همين نکته را با تعبير ديگري آورده است. در مصاديق اين تحريف به موضوعات مختلفي اشاره شده که بايد در قسمت مربوطه مطالعه شود. فقط يک موضوع تحريف شده مهم را در اينجا بيان ميکنيم و آن، وصف پيغمبر اسلام (ص) و بشارت به پيامبري اوست. همچنانکه در قرآن هم بيان شده، در تورات و انجيل هم آمده ولي يهود و نصارا، آن را تحريف کردند. بنا به نظر علامه طباطبايي رحمةالله عليه: از آيه ۴۳ سوره آلعمران اينطور برمي آيد که توراتي که اينک در دست يهوديان است، شامل بخشي از تورات واقعي است که بر موسي (ع) نازل شده و بخشي از آن هم دچار تحريف و تغيير شده است.
درگذشت "ابو يعلي محمدبن حسن شريف جعفري" عالم نامي قرن پنجم(463 ق)
ابويعلي محمد بن حسن شريف جعفري، از نوادگان جعفر طيار بود كه از متكلمان شيعه در بغداد به شمار ميرفت. وي پس از تكميل مقدمات نزد علماي خاندان خويش، به حوزهي درس شيخ مفيد ملحق گرديد و از حواريين و اصحاب خاص استاد شد. جعفري پس از رحلت شيخ مفيد، كرسي تدريس و فتوي و رهبري شيعيان را در بغداد به دست گرفت. از اين عالم رباني آثار بسياري بر جاي مانده كه نَزهةُ النّاظر و تنبيهُ الخاطر، اخبار المُختار و ايمان آباءُالنّبي(ص) و... از آن جملهاند.
شكست آلمان نازي از متفقين در آخرين روزهاي جنگ جهاني دوم (1945م)
نيمه دوم جنگ جهاني دوم توأم با شكست و عقب نشيني براي ارتش آلمان بود. در سال 1944م قسمت اعظم منطقه بالكان از وجود آلمانها پاك گرديد و سپس لهستان و اتريش نيز از اشغال نازيها خارج شد. آلمانها از طرف غرب نيز مجبور به عقبنشيني از فرانسه، بلژيك و هلند شدند تا اينكه در جريان حمله متفقين در فوريه 1945م، خطوط دفاعي آلمان شكافته شد. در ماه مارس همان سال متفقين از رود راين گذشته و در بيست و چهارم آوريل نيز روسها از شرق وارد برلين پايتخت آلمان شدند. همچنين در پي پيروزي متفقين در ايتاليا، حدود يك ميليون سرباز آلماني مستقر در اين كشور، خود را تسليم متفقين كردند. اين شكست بزرگ در حالي كه برلين زير آتش نيروهاي شوروي قرار داشت، هيتلر را از پيروزي در جنگ، كاملاً نااميد كرد و در نهايت، آلمان نازي را به پذيرش شكست مجبور ساخت.
درگذشت "لودْويكْ ويتگِنِشْتايْنْ" فيلسوف معروف اتريشي (1951م)
لودويك ويتْگنِشْتايْنْ، فيلسوف اتريشي در 26 آوريل 1889م در ويِن پايتخت اتريش به دنيا آمد. وي در ابتدا به معماري پرداخت ولي پس از چندي به فلسفه روي آورد. لودويك در جريان جنگ جهاني اول، به اسارت دشمن درآمد و در اين زمان به نگارش رساله منطقي - فلسفي خود پرداخت. او پس از جنگ به تدريس مشغول شد و يادداشتهاي فلسفي او در مراكز علمي مورد توجه قرار گرفت. ويتگنِشتاين معتقد بود كار فلسفه عبارت از آن است كه امكاني را براي ما فراهم كند كه قبل از رفع تناقض، ديدي روشن از وضع امور به دست آوريم. با اين حال از ديدگاه وي، فلسفه، فقط همه چيز را در برابر ما ميگذارد، نه چيزي را شرح ميدهد و نه نتيجه ميگيرد. او استدلال ميكند كه جهان، مستقل از اراده من است، از سوي ديگر، اراده، اولين و مهمترين عامل خير و شر ميباشد. رساله منطقي - فلسفي ويتگنشتاين، تلاشي است براي روشن كردن اين كه ما در مورد چه چيزهايى ميتوانيم به روش معنادار سخن گوييم. آراي او در اين رساله به فلسفه پوزيتيويسم منطقي منجر شد كه در حقيقت شكل فلسفي علمگرايى است. با اين حال، به زعم برخي، وي در آثار بعدي خود به انتقاد و بازانديشي در اين رساله پرداخت. ويتگنشتاين، در نهايت، به اين نتيجه رسيده بود كه آنچه نميتوان دربارهاش سخن گفت، ميبايد دربارهاش خاموش ماند. ويتگنشتاين همانند سقراط اصرار دارد كه لازمه درست انديشيدن، فهمِ روشن لغات است. بنابراين وي از راه تحقيق در ساختمان منطقي زبان، راه را براي درك فلسفه هموار ساخت. عقايد ويتگنشتاين بر افكار تعداد زيادي از فلاسفه تأثير گذاشت. لودويك ويتگنشتاين سرانجام در 29 آوريل 1951م در 62 سالگي درگذشت.