ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 اسفند 1398     |     کد : 191618

کادر درمانی مشغول کارند/ در خانه بمانیم

چهارشنبه سوری امسال را در خانه بمانیم، چون به علت شیوع ویروس کرونا در ایران به شدت کادر درمانی در گیر شده و محیط بیمارستانی از نقاط پرخطر برای مبتلا شدن به این ویروس به شمار می رود.

چهارشنبه سوری امسال را در خانه بمانیم، چون به علت شیوع ویروس کرونا در ایران به شدت کادر درمانی در گیر شده و محیط بیمارستانی از نقاط پرخطر برای مبتلا شدن به این ویروس به شمار می رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بیت اله احمدی: صدای دلخراش لحظه‌ای یک ترقه ممکن است برای برخی خوشایند باشد اما برای اطرافیان حادثه جبران ناپذیری را رقم می‌زند که یک عمر پشیمانی با خود به همراه دارد.

آتش چهارشنبه سوری، تر و خشک را با هم می‌سوزاند و مثل ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد، تنها راهکار مقابله با آن هم، ماندن در خانه است.

سال گذشته ۲۹۵ نفر در استان آذربایجان شرقی در چهارشنبه سوری دچار حادثه شده و مصدوم شدند، امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، احتیاط‌ها باید بیشتر شود تا مردم از هر دو خطر در امان باشند.

کشف ۱۱ میلیون مواد محترقه در آذربایجان شرقی

جانشین فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: پلیس رویکرد اجتماعی در برخورد با حوادث چهارشنبه سوری دارد و هیچ وقت مخالف شادی مردم نیست.

سردار علی محمدی تصریح کرد: پلیس از شادی‌های معقول مردم، حمایت می‌کند، ترقه مجاز و غیرمجاز هم نداریم و پلیس با افرادی که مزاحم آرامش مردم شوند برخورد می‌کند.

وی تاکید کرد: امسال با راه اندازی کمپین «نه به مواد محترقه» با همکاری پلیس و سایر نهادها، تلاش می‌کنیم تا مردم را به شادی منطقی توصیه کنیم، اما جلوی شادی‌هایی که به آسیب دیدن خانواده‌ها و جوانان منجر می‌شود را می‌گیریم.

جانشین فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی همچنین عنوان کرد: نیروی انتظامی استان طرح‌هایی که مربوط به چهارشنبه آخر سال است را اجرا می‌کند، با توجه به اینکه مواد محترقه آسیب زاست، در راستای مقابله با ورود این مواد به استان اقداماتی انجام داده است.

آتش چهارشنبه سوری، تر و خشک را با هم می‌سوزاند و مثل ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد، تنها راهکار مقابله با آن هم، ماندن در خانه است

سردار محمدی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲ میلیون مواد محترقه در استان آذربایجان شرقی کشف شد این در حالی است که امسال ۱۱ میلیون مواد محترقه کشف شد.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم جشن چهارشنبه سوری امسال محله محور و حتی خانواده محور برگزار شود تا هم از خطرات چهارشنبه سوری در امان باشند و هم در مقابله با شیوع ویروس کرونا، اقداماتی انجام دهند.

جانشین فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی اذعان داشت: اگر افراد فرصت طلب بخواهند از این شرایط سو استفاده کرده و شادی مردم را بر هم بزنند، پلیس با آنها برخورد کرده و به مقامات قضائی تحویل می‌دهد.

محمدی در بخش دیگری به مردم توصیه کرد: مردم به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و دور بودن از حوادث چهارشنبه سوری، از حضور در تجمع خودداری کنند.

۴۰ درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری ۶ تا ۱۸ ساله هستند

چند روز مانده به چهارشنبه سوری، تلویزیون تصاویر دلخراشی از حوادث چهارشنبه سوری‌های سال‌های گذشته را به تصویر می‌کشد تا بلکه عبرتی برای برخی‌ها باشد، اما چهارشنبه آخر هر سال، روز از نو روزی از نو.

رئیس اورژانس استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در چهارشنبه سوری سال گذشته، ۲۹۵ مورد مصدوم شدند، از اول اسفندماه امسال هم تاکنون ۱۴ نفر مصدوم شده‌اند.

فرزاد رحمانی تاکید کرد: آسیب دیدگی چشم و سوختگی دست بیشترین آسیب چهارشنبه سوری است و ممکن است فرد تا پایان عمر نابینا شود.

وی گفت: بیشترین افرادی که در چهارشنبه سوری هر سال آسیب می بیند گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال است که سال گذشته ۴۰ درصدآسیب دیدگان در همین گروه سنی بودند.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی ابراز داشت: در چهارشنبه سوری سال گذشته ۱۷۸ نفر از افرادی که به طور مستقیم اقدام به پرتاب ترقه کرده بودند آسیب دیدند و ۱۱۶ نفر از مصدومین نیز رهگذران بودند.

رحمانی در بخش دیگری همچنین تصریح کرد: وجه مشترک حوادث چهارشنبه سوری و ویروس کرونا این است که باید هر دو را جدی بگیریم، ۹۰ درصد مبتلایان مربوط به کسانی است که در تجمع شرکت می‌کنند.

وی اذعان داشت: توصیه می‌کنیم تجمع و جشن چهارشنبه سوری، خانه محور باشد و حتی به مهمانی هم نروند، اما اگر سوختگی رخ داد، سریع با آب شستشو داده شده و سپس با اورژانس تماس گرفته شود.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی در بخش دیگری با اشاره به افزایش تعداد تماس‌ها با ۱۱۵ گفت: تماس با ۱۱۵، ۲ برابر شده است، در روزهای گذشته حدود هزار تماس روزانه داشتیم اما با شیوع ویروس کرونا، تعداد تماس‌ها به بیش از ۲ هزار عدد رسیده است.

رسم و رسوم چهارشنبه سوری در قدیم

اگر با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به صحبت بنشینیم، خاطرات شنیدنی از چهارشنبه‌های آخرسال ایام قدیم در سینه دارند که شاید برای ما شبیه افسانه باشد؛ از کرسی‌های دورهمی گرفته تا قصه گویی برای بچه‌ها و آجیل و شیرینی‌ها و آداب و سنت‌های جالب آن روزها.

مردم مرند نیز در این ایام آداب و رسوم خاص خود را داشتند، بعضی از آنها، رسوم مشترک مردم آذربایجان است اما برخی به خود شهر مرند و روستاهای اطراف اختصاص دارد.

رمضان شیخی از اهالی یکی از روستاهای شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به رسم «شال ساللاما» می‌گوید: چهارشنبه آخر سال، پسران جوان یا نوجوان، از پشت بام خانه، شال خود را پایین می‌انداختند، صاحبخانه نیز به فراخور حال خود، مقداری آجیل، شیرینی یا تخم مرغ رنگی در گوشه شال می‌بست تا پسر آن را بالا بکشد؛ چنانچه پسر خواهان دختر خانواده بود، شال را بالا نمی‌کشید و اگر خانواده دختر راضی بودند، نشانه‌ای از دختر را به شال می‌بستند تا اینگونه رضایت خود را با این ازدواج اعلام کنند.

پس با این اوصاف برای جلوگیری از بیمار شدن و وقوع حوادث غیر قابل جبران در این چهارشنبه پایان سال بهتر است در خانه بمانیم و در کنار خانواده لحظات شادی را سپری کنیم.


نوشته شده در   سه شنبه 27 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode