ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 اسفند 1398     |     کد : 191597

روز شمار تاريخ

چهارشنبه28اسفند 1398-23رجب 1441-18مارس 2020

اجتماع جمعيت زيادي از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوري "رضاخاني" (1302 ش)

اجتماع جمعيت زيادي از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوري "رضاخاني" (1302 ش)

اجتماع جمعيت زيادي از مردم تهران در موافقت و مخالفت با جمهوري "رضاخاني" (1302 ش)
پس از سفر احمدشاه قاجار به اروپا و به دست گرفتن قدرت توسط رضاخان، كم‏كم زمزمه‏هاي جمهوري توسط طرفداران وي بلند شد و آنان با تبليغات خود مردم را به حمايت از جمهوري تشويق مي‏كردند. در اين حال رضاخان سردار سپه، براي تسهيل كار و رسيدن به مقام رياست جمهوري درصدد برآمد از وليعهد استعفا بگيرد و در اين گير و دار، در مجلس درگيري‏هايي نيز روي داد. در اثر اين القائات، روز 28 اسفند 1302، عده‏اي از مردم تهران به جانبداري از رضاخان برخاسته و خواستار جمهوري شدند. اين اجتماع در حالي بود كه مردم طرفدار سيد حسن مدرس به دليل اهانتي كه روز قبل به وي شده بود در مسجد شاه تهران تجمع كردند و عليه جمهوري دست به تظاهرات زدند. در مقابل فشارهاي جمهوري خواهان، مدرس به تنهايي در مقابل توطئه گران ايستاد و براي جلوگيري از رسميت يافتن مجلس جهت طرح جمهوري، عده‏اي از نمايندگان اقليت را به قم فرستاد تا مجلس در نبود ايشان به حد نصاب نرسد و توطئه جمهوري خنثي شود. اما پس از حلول سال جديد ورق برگشت و شهيد سيد حسن مدرس، سخت به تلاش و فعاليت افتاد تا اينكه عده زيادي را عليه جمهوريت بسيج نمود. چرا كه قرار بود مجلس شوراي ملي در دوم فروردين 1303 نسبت به جايگزيني جمهوريت به جاي پادشاهي قاجاريه تصميم‏گيري نمايد. در اين ميان بر اثر برخوردي كه بين مردم و سردار سپه روي داد، به دستور رضاخان عده‏اي از مردم توسط قواي قزاق به گلوله بسته شدند و اوضاع دگرگون شد. اين عمل رضاخان عكس العمل شديد برخي نمايندگان مجلس و مردم را برانگيخت و در نهايت سردار سپه از جمهوري ساختگي‏اش، صرف‏نظر كرد.

رحلت عالم بزرگ "سيدحسين كوه كمره ‏ای" (1299 ق)

رحلت عالم بزرگ "سيدحسين كوه كمره ‏ای" (1299 ق)
عالم بزرگ آيت‏اللَّه سيد حسين كوه كمره‏اي از بزرگان علماي شيعه است كه نَسَب شريفش با 24 واسطه به امام حسين(ع) مي‏رسيد. وي پس از فراگيري مقدمات راهي نجف اشرف گرديد و سال‏ها در عتبات عاليات از محضر شيخ كاشف الغطاء، شيخ محمدحسن صاحب جواهر و شيخ انصاري بهره‏مند گرديد. آيت‏اللَّه كوه كمره‏اي در فقه و اصول استاد بود و پس از مرحوم شيخ انصاري از زعماي حوزه‏ي عراق به شمار مي‏رفت و قسمتي از بلاد جهان تشيع از ايشان تقليد مي‏كردند. گويند بيش از 800 نفر از فُضلاي بزرگ در محضر درس او حضور مي‏يافتند. حضرات آيات ميرزا موسي تبريزي و شيخ حسن مامقاني از جمله شاگردان اين فقيه فرزانه بودند. آيت اللَّه كوه كمره‏اي هم‏چنين رساله‏هايي در باب عبادات، فروع دين و احكام حلال و حرام به رشته‏ي تحرير در آورده است. وفات اين عالم رباني در نجف اشرف واقع شد و در مقبره‏اي كه به نام خودش و در مقابل مقبره‏ي استادش، محمدحسن نجفي صاحب جواهر، قرارداشت به خاك سپرده شد.

آغاز سلطه استعماري اسپانيا بر سرزمين كلمبيا در امريكاي مركزي (1510م)

آغاز سلطه استعماري اسپانيا بر سرزمين كلمبيا در امريكاي مركزي (1510م)
سرزمين كلمبيا در امريكاي مركزي در سال 1499م توسط كاشفان اسپانيايى كشف شد و استعمارگران اسپانيايى، ضمن الحاق كلمبيا به كشور خود، از هجدهم مارس 1510م به غارت منابع آن پرداختند. قيام مردم كلمبيا عليه اسپانيا از سال 1781م آغاز شد و پس از آن كه ناپلئون، اسپانيا را تصرف كرد، نفوذ و قدرت دولت مادريد در مستعمراتش كاهش يافت. هم‏زمان با تزلزل در حاكميت اسپانيا، اعلاميه استقلال كلمبيا در سال 1810 تهيه شد. سه سال بعد، وقوع انقلاب مردم كلمبيا همچنان ادامه داشت تا اينكه سرانجام سيمون بوليوار آزادي‏خواه معروف امريكاي جنوبي در سال 1819م به سلطه اسپانيا بر كلمبيا خاتمه داد و با آزادي ونزوئلا، كلمبيا، اكوادور و پاناما، جمهوري كلمبياي بزرگ متشكل از اين كشورها را تأسيس نمود. طي سال‏هاي 1829 تا 1830م اكوادور و ونزوئلا اعلام استقلال كردند. نام كشور كلمبيا به پاس كشف قاره آمريكا توسط كريستف كلمب به اين اسم نام‏گذاري شده است. (ر.ك: 20 ژوئيه)

تولد "رُدولف ديزل" مبتكر و مخترع موتور ماشين (1858م)

تولد "رُدولف ديزل" مبتكر و مخترع موتور ماشين (1858م)
رودلْفْ ديزل مخترع آلماني، در 18 مارس 1858م در پاريس به دنيا آمد و بخشي از زندگي خود را در فرانسه، انگلستان و آلمان گذراند. وي پس از طي تحصيلات خود، به ساخت دستگاهي انديشيد كه بيشترين بازدهي انرژي را داشته باشد. از اين رو، در مورد نيروي محركه وسايل موتوري، تحقيقات فراواني كرد و پس از سال‏ها كوشش در 5 اوت 1895م توانست، دستگاهي اختراع كند كه بدون نيازبه الكتريسيته، با سوخت ساده‏تر و ارزان‏تر، نيروي بيشتر توليد كند. اين دستگاه كه به نام وي موتور ديزل نام‏گذاري شد، با فشردن هوا، حرارت زيادي در حدود 500 درجه توليد مي‏كرد. ديزل اولين موتور خود را در كارخانه ماشين‏سازي آكسبورگ آلمان به بهره‏برداري رسانيد و بدين جهت به فرزند آكسبورگ ملقب شد. وي براي معرفي و توضيح پيرامون اختراع خود به مناطق مختلف اروپا سفر كرد و به عرضه موتور خود پرداخت. اختراع ديزل، در جهان صنعت و وسايل نقليه، تحول عظيمي به وجود آورد، به طوري كه با وجود پيشرفت علم و صنعت، همچنان از اين موتور به عنوان موتوري پرقدرت و با صرفه، استفاده مي‏شود. رودلْفْ ديزل سرانجام در سال 1913م در 55 سالگي درگذشت.


نوشته شده در   چهارشنبه 28 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode