ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 25 آذر 1404
سه شنبه 25 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 16 ارديبهشت 1390     |     کد : 19146

نماز در قرآن

كتاب نماز در قرآن نوشته سيدابراهيم سيد علوي در دو مقدمه و چهار فصل به بررسي محتوايي موضوع نماز در كتاب آسماني قرآن مي‌پردازد .

تاليف : سيد ابراهيم سيد علوي
چاپ و شمارگان : اول ، 1389 – 3000 نسخه
ناشر : شركت چاپ و نشر بين‌الملل

كتاب نماز در قرآن نوشته سيدابراهيم سيد علوي در دو مقدمه و چهار فصل به بررسي محتوايي موضوع نماز در كتاب آسماني قرآن مي‌پردازد . نويسنده كتاب در مقدمه خود رهنمودهاي كتاب مبارك قرآن را اساس تعليم و تربيت انسان اسوه و نمونه كامل فضايل اخلاقي مي‌داند كه براي آحاد مومنان و سالكان راه فضيلت هم مطرح است . او هم بر همان مبنا خواست انسان‌ها را آموزش و تعليم مي‌دهد و تربيت مي‌كند . سيدعلوي ادامه مي‌دهد كه با دقت در آيات قرآن - چه در مواردي كه درباره انبياء و امت‌ها در گذشته دور سخن گفته و چه در آنچه درباره پيغمبر خاتم ( ص ) مطرح گرديد _ محور عبادت و خواندن او و سر ساييدن در درگاه و آستان كبريايي و با عظمت ربوبي با تسبيح و نماز امكان‌پذير است .

از ديدگاه وي نماز آن پرستش نمادين و آن عبادت سمبوليك است كه قرآن درباره ابعاد و جنبه‌هاي مختلفش سخن گفته است . اصولا ً با تلاوت كتاب خدا ، انسان خود را در زمينه تسبيح ، تنزيه ، ذكر ، دعا و عبادت و ... با اقيانوسي ژرف و بي‌كران مواجه مي‌بيند . سيدابراهيم سيدعلوي تاكيد مي‌كند كه خواسته است به تاسي از فقهاي رباني و عالمان متعهد عالم تشيع ، كه در هر عصر و زمان و در وضعيت‌هاي متفاوت به گسترش و بسط فرهنگ توحيدي قرآن كوشيده‌اند ،‌ درباره نماز در قرآن رساله‌اي بينگارد كه به زبان نسل جوان و با ادبيات سهل و روان ، ‌حقايق قرآن را بازگو كند ، درس‌هايي را كه از كلام خدا آموخته است مطرح سازد تا انگيزه‌اي باشد براي جهاد و تلاش در راستاي عبوديت حق تعالي و تذكر و تنبهي باشد در زمينه آيات كتاب آسماني و كلام يكتا خالق جهان هستي .

در مقدمه چاپ دوم كتاب مولف تاكيد مي‌كند كه نماز آن نهاد تربيتي است كه انسان را در همان حدي كه خدا خواسته نگاه مي‌دارد و جز او را مالك حقيقي نمي‌شناسد آن هم با يادآوري مالكيت روز جزا كه حتي از مالكيت‌هاي عاريتي و سلطنت‌هاي مجازي هم عين و اثري نيست . رسول خدا در حديثي قدسي فرمود :‌ هر بنده‌اي كه فقط از من فرمان برد او را به جز خودم وانمي‌گذارم و هر بنده‌اي كه نافرماني من كند او را به خودش وامي‌گذاريم سپس باكي ندارم كه دركدام برهوت هلاك شود .

نويسنده در ابتداي ورود به مباحث اصلي كتاب به ريشه‌يابي واژه‌هايي مثل استكبار ، اقامه نماز ، تكتبر ، تسبيح ، حنيف دعاء ، ذكر ، ركوع ، سجود ،‌ شرك ، صلوه ، عبادت ، نسك و نماز مي‌پرداد . در ادامه طهارت ، وضو ، غسل ، تيمم در فصل اول كتاب مورد بررسي قرار مي‌گيرد .

در فصل دوم كتاب سيدعلوي يادآور مي‌شود كه نخستين مطلبي كه درباره نماز در قرآن جلب توجه مي‌كند جنبه ذكر و يادآوري خداوند است كه با نماز حاصل مي‌شود . زيرا انسان فراموشكار ممكن است با پرداختن به مسائل روزمره زندگي خالق هستي بخش و ولي نعمت خود را فراموش كند ؛ كه با اين فراموشي ، سقوط وتباهي حتمي است . نماز ؛ هدايت انسان ،‌ نماز ،؛ رمز صدق و راستي ، نماز و اطاعت ، استعانت به صبر و نماز ، نماز ؛ كاري نيك و عين كمال ، بازدارنده از نماز ،‌ آنچه از نماز مانع است ، اثر يقين به آخرت در نماز واقعي ، نماز ؛ نشانه توبه ،‌ نشان مومن حقيقي ، نماز ؛ تنها راه خدا ، اقامه نماز و عمران مساجد ، نماز و امر به معروف ، نماز ولي خدا ،‌ نماز برنامه خانوادگي ، هشدار سودمند، نماز تجارتي جاويد و ماندگار ،‌ نماز شاخص‌ترين وجه ايمان ،‌كعبه براي اقامه نماز ، نماز نشانه تواضع ،‌ نماز وجهاد ، نماز زكريا ، نماز ويژگي پارسايان ، نماز و شكر خدا ، نماز برنامه برگزيدگان ، نماز عيسي ، نماز آفريده‌ها ،‌ پاداش نماز ، نماز شعيب ، تضييع نماز ، تارك‌الصلوه ، ‌صفات ياران خدا ، نماز جاهليت ، كافران نماز ، بني اسرائيل و نماز ، نماز هوشياران خشوع در نماز ، عبادت ، ‌پرستش خداي يگانه ، گناه نابخشودني ، عبد خدا ، خواندن خدا با اسم‌هاي زيبا ، صراط مستقيم ، حاجت خواستن و همچنين دعا عبادت است در ادامه مباحث نماز در قرآن مورد بررسي و كنكاش نظر نويسنده كتاب قرار مي‌گيرد .

در بخش تارك‌الصلوه به اين مطلب اشاره مي‌شود كه تارك‌الصلوه به كسي گويند كه اصلا ً نماز نخواند و آنرا رها كند . قرآن كريم در يك بيان تمثيلي نفس آدمي را در گرو اعمال وكردارهاي او مي‌داند . گويا انسان در بند است و آزادي ندارد همانند كسي يا چيزي كه رهن و گرو باشد كه آن شيء يا شخص در اختيار و بند ديگري است و رهايي از چنان وضعي شرط دارد . قرآن كريم عامل در گرو بودن را ترك نماز و شرط رهايي را از جمله ، اقامه نماز مي‌شمارد .

اوقات نماز ،‌ لباس نمازگرار ، مكان نماز ،‌ قبله ، نماز و اقامه ، نيت ،‌ قرائت ، ‌ركوع و سجود ، تشهد و سلام ، جهر و اخوات ،‌ قنوت ،‌ نماز جماعت مباحث فصل سوم كتاب با عنوان نمازه‌هاي يوميه در قرآن مي‌باشد . در مبحث جهر و اخوات اين سوال طرح مي‌شود كه آيا نمازها را بايد بلند يا آهسته خواند ؟ در پاسخ آورده مي‌شود كه قرآن كريم فرمود : نمازت را بلند مخوان و آهسته هم مخوان و روشي ميانه بگزين . طبرسي مي‌نويسد :‌ مراد آنست كه نماز ظهر و عصر كه در روز برگزار مي‌شوند آهسته بايد خوانده شوند و نماز مغرب و عشاء و صبح بلند خوانده مي‌شوند مگر نماز ظهر جمعه كه در آنها مستحب است .

فصل چهارم كتاب نماز در قرآن نمازهاي واجب غيريوميه در قرآن نام دارد . در ابتداي فصل آخر كتاب به اين نكته اشاره مي‌شود كه علاوه بر نمازهاي پنجگانه و يوميه كه اصطلاحا ً فرايض خوانده مي‌شوند ، برخي از نمازها نيز جزو نمازهاي واجب‌اند مانند نماز جمعه ،‌ نماز عيدين ، نماز خوف ، نماز ميت ، نماز مسافر ،‌ نماز طواف ، نماز آيات . در بخش نماز آيات فصل چهارم كتاب مي‌خوانيم كه خواندن نماز آيات به هنگام گرفتگي خورشيد و يا ماه و هنگام زلزله يا طوفان‌هاي وحشت زا و رعد و برق‌هاي وحشتناك واجب مي‌شود . هر چند در قرآن كريم ذكر صريحي از اين حوادث به ميان نيامده است ، اما فقها وجوب خواندن نماز آيات را در اين مواقع با استناد به آيه 7 سوره حشر و نيز با توجه به عملكرد پيغمبر اكرم ( ص ) واجب دانسته اند .

نماز در قرآن نوشته سيدابراهيم سيدعلوي در چاپ اول خود در تيراژ 3000 نسخه و با قيمت 24000 ريال توسط شركت چاپ و نشر بين‌الملل انتشار يافته است .


نوشته شده در   جمعه 16 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode