ورود "امام خميني"(ره) به قم پس از پانزده سال دوري (1357ش)
امام خميني(ره) پس از بازگشت پيروزمندانه به ميهن اسلامي ايران، در تهران اقامت نمودند تا پايههاي حكومت اسلامي استقرار يابد. معظمٌ له پس از تشكيل دولت موقت و سامانيابي نسبي اوضاع كشور، بنا به وعدهاي كه داده بودند هجده روز پس از پيروزي انقلاب در تاريخ دهم اسفند 1357ش، به كانون انقلاب اسلامي، يعني قم عزيمت نمودند. اما آن حضرت، 11 ماه بعد در اثر ابتلا به بيماري قلبي، در دوم بهمن 1358ش، مجدداً به تهران بازگشتند و از آن پس، به علت ضرورت رهبري نظام اسلامي از نزديك و لزوم حضور ايشان در مركز كشور، تا پايان عمر پر بار خويش در تهران اقامت گزيدند.
جشن "سده" يکي از اعياد ملي و رسمي ايرانيان قبل از اسلام
جشن سَده، یکی از جشنهای ایرانی، است که در آغاز شامگاه دهم بهمنماه یعنی آبان روز از بهمن ماه برگزار میشود. جشن «سَدَه» بزرگترین جشن آتش و یکی از کهنترین آیینهای شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمنماه، همه مردمانِ سرزمینهای ایرانی بر بلندای کوهها و بام خانهها، آتشهایی برمیافروخته و هنوز هم کموبیش بر میافروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعلههای آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانههای گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را میکنند. همچنین در برخی نواحی، به جشنخوانی، بازیها و نمایشهای دستهجمعی نیز میپردازند.
درگذشت "ابن بَنّاء" دانشمند علوم قرآني(470 ق)
ابوعلي عبداللَّه بن بَنّاء، دانشمند علوم قرآني، محدث و فقيه مسلمان، از محققان در زمينههاي تاريخ، اخلاق، حديث، كلام و لغت بود و تاليفات متعددي از خود به جاي گذارد. تعداد تاليفات ابن بنّاء را تا 150 جلد ذكر كردهاند كه البته تنها سه اثر او به صورت نسخهي خطي در كتابخانههاي بزرگ دمشق نگهداري ميشود. وفات ابن بناء در 85 سالگي واقع شد.
شهادت "ابنسِكّيت" عالم لغوي و اديب مسلمان به دستور متوكل عباسي(244 ق)
ابويوسف يعقوب بن اسحاق خوزي معروف به ابنسكّيت اهوازي، عالم، شاعر، لغوي، راوي و اديب مشهور ايراني و شيعي مذهب، در سال 186 ق در قريهاي در خوزستان به دنيا آمد. وي هيچگاه از دانشاندوزي باز نايستاد و در رشتههاي مختلف علوم تدريس ميكرد. ابنسكّيت از خواص اصحاب امام جواد و حضرت امام هادي(عليهما السَّلام) بود. وي عشق و علاقهي وافري به آلعلي(ع) داشت و در اظهار عقايدش بيپروا بود. ابن سكّيت، معلّم فرزندان متوكل، خليفهي ستمكار عباسي بود و در ابراز شيعيگري خود، زباني بيباك داشت، چندان كه جانِ خود را نيز به خاطر آن از دست داد. روزي متوكل كه با اهل بيت(ع)، دشمنيِ سرسختي داشت از او پرسيد كه آيا فرزندان من بهترند يا پسران امام علي(ع)؟ ابن سكّيت در جواب گفت: من، تو و فرزندان تو را با قنبر، خادم علي(ع) برابر ندارم. متوكل برآشفت و فرمان داد زبانِ وي را از قَفا بيرون كشند. غلامان او را به بدترين صورت شكنجه كرده و كشتند. ابنسكّيت متخصص لغت و شعرِ عرب بود و بيش از بيست اثر ازخود بر جاي گذاشته است كه اصلاحُ المنطق و الالفاظ و الاضداد از آن جملهاند.