ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 اسفند 1398     |     کد : 191296

روز شمار تاريخ

پنجشنبه8اسفند 1398-3رجب 1441-27فوریه 2020

درگذشت استاد "صدرالدين محلاتي" محقق و شاعر (1359ش)

درگذشت استاد "صدرالدين محلاتي" محقق و شاعر (1359ش)

درگذشت استاد "صدرالدين محلاتي" محقق و شاعر (1359ش)
صدرالدين محلاتي متخلص به صدر، فرزند آيت‏اللَّه ميرزا ابوالفضل محلاتي در سال 1283ش (1323ق) در شيراز به دنيا آمد. وي پس از تحصيل مقدمات به عتبات عاليات رفت و در شهرهاي اصفهان و قم نيز به ادامه تحصيل پرداخت تا اين كه موفق به اخذ درجه اجتهاد گرديد. صدرالدين محلاتي از بدو تأسيس دانشكده ادبيات دانشگاه شيراز به تدريس زبان و ادبيات عرب اشتغال ورزيد و تا آخر عمر، استاد آن دانشكده بود. او علاوه بر تحقيق و نويسندگي، شعر مي‏گفت و چون اهل عرفان بود، اشعارش مضامين عرفاني داشت. استاد صدرالدين محلاتي همچنين در شيراز حوزه درس خود را بنيان نهاد و حلقه تفسير قرآني ترتيب داد. او انجمن ادبي را در منزل خود تشكيل مي‏داد و از مؤسسان كانون دانش پارس بود. از اين محقق بزرگوار، آثاري بر جاي مانده كه تفسير سوره والعصر، شأن نزول آيات قرآن، اسرار حج مكتب عرفان سعدي و... از آن جمله‏اند. استاد صدرالدين محلاتي سرانجام در اسفند 1359ش در هفتاد سالگي درگذشت.

بمباران شيميايي جبهه ‏ها توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي (1362 ش)

بمباران شيميايي جبهه ‏ها توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي (1362 ش)
رژيم بعث عراق در طول هشت سال دفاع مقدس، هرگاه كه شكست سختي از رزمندگان اسلام متحمل مي‏شد، علاوه بر موشك باران و بمباران مناطق مسكوني و غير نظامي، برخلاف تمام موازين بين المللي،به طور وسيعي از بمب‏هاي شيميايي در جبهه‏ها استفاده مي‏كرد كه منجر به سوختگي، مسموميت و ضايعات چشمي و ريوي در رزمندگان اسلام در جبهه و اهالي روستاها مي‏گرديد. در اين راستا، در تاريخ هشتم اسفند 1362 ش، پس از شناسايي منطقه عملياتي خيبر در هورالهويزه و جزاير مجنون، اين محور مورد حمله شيميايي مزدوران بعثي عراق واقع شد و آثار آلودگي بر روي تجهيزات و وسايل نمايان گرديد. اين حملات شيميايي وسيع، علاوه بر اثراتِ سوء بر انسان، عواقب مخرب وسيعي در محيط زيست نيز بر جاي گذاشت.

رحلت فقيه بزرگوار آيت ‏اللَّه "سيدعلي كوه كمره‏ اي" (1319ش)

رحلت فقيه بزرگوار آيت ‏اللَّه "سيدعلي كوه كمره‏ اي" (1319ش)
آيت‏اللَّه سيدعلي بن سيد علي‏نقي كوه كمره‏اي در تبريز به دنيا آمد. وي مقدمات و سطوح حوزوي را در زادگاه خود فرا گرفت و سپس براي ادامه تحصيل، عازم حوزه علميه نجف اشرف گرديد. ايشان در نجف در محضر عالمان بزرگي همچون ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي، ملامحمد فاضل ايرواني و ملامحمد فاضل شرابياني شركت جست و پس از سالياني به مدارج والاي علمي دست يافت. آيت‏اللَّه كوه كمره‏اي از آن پس به زادگاه خود بازگشت و به انجام وظايف ديني و خدمات مذهبي مشغول شد. ايشان سرانجام در هشتم اسفند 1319ش برابر با بيست و نهم محرم 1360ق وفات يافت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد. آيت‏اللَّه سيدعلي كوه كمره‏اي، والد معظم فقيه و مرجع سترگ، آيت‏اللَّه سيد محمد حجت كوه كمره‏اي مي‏باشد.

شهادت "حسين خرازي" فرمانده لشگر 14 امام حسين(ع) در جريان دفاع مقدس (1365ش)

شهادت "حسين خرازي" فرمانده لشگر 14 امام حسين(ع) در جريان دفاع مقدس (1365ش)
سردار رشيد سپاه اسلام شهيد حسين خرازي در سال 1336 ش در اصفهان به دنيا آمد. وي پس از اتمام دوران دبيرستان، در سال 1355ش به خدمت سربازي اعزام شد و با فرمان امام خميني مبني بر فرار سربازان از پادگان‏ها، به سيل خروشان مردم پيوست. شهيد خرازي درابتداي پيروزي انقلاب، با عضويت در كميته دفاع شهري اصفهان به حراست از جاده‏هاي حساس شهر مشغول بود. سپس يك سال پس از انقلاب، همزمان با توطئه گروهك‏هاي ضد انقلاب در گنبد و تركمن صحرا، به آن منطقه اعزام شد و به فرماندهي نيروها در يكي ازمحورهاي منطقه پرداخت و سپس چندين ماه در منطقه كردستان در راه دفاع از كيان اسلامي جانفشاني نمود. شهيد حسين خرازي،همزمان با آغاز جنگ و سقوط خرمشهر، به خوزستان اعزام شد و در منطقه خط شير، فرماندهي نيروهاي بسيج در مقابله با قواي متجاوز بعث را برعهده گرفت. عمليات‏هاي فرمانده كل قوا، ثامن الائمه، فتح المبين، بيت المقدس، خيبر، بدر، والفجر8 و كربلاي 4 و 5، صحنه‏هاي فراواني از رشادت‏ها، ابتكار، خلاقيت و حسن فرماندهي اين سردار رشيد اسلام بود، ضمن آنكه وي در عمليات خيبر در اسفند 1362 نيز، دستِ راست خود را در راه خدا تقديم كرد. سرانجام شهيد حسين خرازي اين سردار رشيد سپاه اسلام در جريان عمليات بزرگ و غرورآفرين كربلاي 5 در حالي كه فرماندهي لشكر 14 امام حسين(ع) را برعهده داشت، در 8 اسفند 1365 به فيض عظماي شهادت نائل آمد و اين عمليات، آخرين وداع با جهان مادي و آغاز حيات ابدي او را رقم زد. پيكر مطهر اين شهيد والا مقام پس از تشييعي با شكوه، در گلستان شهداي اصفهان (تخت فولاد) به خاك سپرده شد.

وفات "محمد بن يحيي بوزجاني" از مفاخر علمي ايران و اسلام(388ق)

وفات "محمد بن يحيي بوزجاني" از مفاخر علمي ايران و اسلام(388ق)
ابوالوفا محمد بن محمد بن يحيى بوزجاني در سال 328 ق در نزديكي نيشابور به دنيا آمد. او تحصيلات رياضي خود را در نيشابور فرا گرفت و در جواني به عراق رفت. بوزجاني از آن پس در بغداد سكونت گزيد و تا پايان عمر به تحقيق، تاليف و ترجمه پرداخت. او از مترجمان مشهور كتب رياضي از يوناني به عربي نيز به شمار مي‏رفت. ابوالوفا را از مشهورترين رياضي‏دانان و منجمان زمان خود دانسته‏اند. او در فعاليت‏هاي علمي‏اش با ابوريحان بيروني، دانشمند نامي هم عصرش مكاتبه و تبادل نظر داشته است. اهميت آثار رياضي بوزجاني، به دليل تحقيقات عميق او در علم مثلثات مي‏باشد. از بوزجاني آثار متعددي بر جاي مانده است. اعمال الهندسه، اثري بديع و جالب درباره‏ي هندسه‏ي علمي و نيز كتابِ علم حساب و كتاب الكامل، از ديگر آثار بوزجاني هستند.

شهادت امام هادی علیه السلام (254 ق)

شهادت امام هادی علیه السلام (254 ق)
شهادت امام علی النقی علیه السلام در سال 254 هجری بنا بر قول مشهور در 41 سالگی بوده است. مرحوم کلینی شهادت آن حضرت را در 26 جمادی الاخر نقل فرموده است. مشهور این است که آن حضرت 6 یا 8 سال و 5 ماه داشت که پدر بزرگ وار ایشان جواد الائمه علیه السلام به شهادت رسیدند. آن حضرت به منصب کبرای امامت و خلافت عظمی رسیدند و مدت امامت آن وجود شریف 33 بود. ایام حیات امام هادی علیه السلام مصادف بود با خلافت مامون، معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین، معتز لعنه الله علیهم و آخر الامر معتز آن حضرت را با زهر شهید کرد. مدت عمر مبارک آن حضرت 41 سال و چند ماه بود. 13 سال در مدینه اقامت فرمودند و بقیه ایام امامت خویش را به اجبار متوکل در سامرا بودند. حاکم مدینه به متوکل نوشت که اگر تو را به مکه و مدینه حاجتی است علی بن محمد علیه السلام را از این دیار بیرون ببر که همه را مطیع خود ساخته است. در مدینه اسباب اذیت و آزار به آن حضرت را به دستور متوکل زیاد کردند، تا زمانی که آن حضرت را به سامرا بردند و جسارت ها کردند، تا این که معتز آن حضرت را شهید کرد. امام عسکری علیه السلام غسل و کفن و نماز بر آن حضرت را انجام داد، و بعدا در ظاهر، این امورات توسط دیگران انجام شد و ایشان را در منزل خود در مکان فعلی حرم مطهر دفن نمودند.

كشف سرزمين "ساخالين" در شرقي‏ترين قسمت كشور روسيه (1879م)

كشف سرزمين "ساخالين" در شرقي‏ترين قسمت كشور روسيه (1879م)
ساخالین جزیره‌ای‌است کشیده در شمال اقیانوس آرام که میان عرض‌های جغرافیایی ۴۵ °۵۰' و ۵۴°۲۴' شمالی جای گرفته‌است. جزیرهٔ ساخالین بزرگترین بخش از استان ساخالین کشور روسیه می‌باشد. بومیان این جزیره آینوها، اوروک‌ها و نیوخ‌ها می‌باشند. البته بیشتر آینوها پس از اخراج ژاپنی‌ها در ۱۹۴۹ به دست شوروی از این جزیره به هوکایدو کوچیدند. در پی رخدادهای تاریخی سده‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی این جزیره مورد ادعای هر دو کشور ژاپن و روسیه بوده‌است.

درگذشت "ايوان پاوْلوف" پزشك و زيست شناس بزرگ روسي (1936م)

درگذشت "ايوان پاوْلوف" پزشك و زيست شناس بزرگ روسي (1936م)

ايوان پتروويچ پاولوف، پزشك و زيست‏شناس بزرگ روسي در 14 سپتامبر 1849م در روسيه متولد شد. ايوان ابتدا به تحصيل علوم مذهبي پرداخت و از همان زمان به علوم طبيعي تمايل پيداكرد. وي تحصيلات خود را در طب ادامه داد تا اين‏كه در اين رشته فارغ التحصيل گرديد. پاولوف از همان ابتدا، اوقات خود را صرف مطالعات رواني و رشته فيزيولوژي مي‏كرد و در آزمايشگاه كوچك خود به آزمايش مي‏پرداخت. وي در سال‏هاي بعد به تدريس در آكادمي طب و انيستيتوي سن پترزبورگ مشغول شد و آزمايش معروف خود را به انجام رساند. اين آزمايش بدين ترتيب است كه او هر روز در ساعت معيني به سگي غذا مي‏داد و در همان هنگام، زنگي را به صدا در مي‏آورد. پس از مدتي، سگ به صداي زنگ عادت كرده بود و با شنيدن آن، در مي‏يافت كه موقع غذا است. پاولوف روزي بدون آن كه غذايى به سگ بدهد، زنگ را به صدا درآورد و مشاهده كرد كه بُزاق دهان سگ ترشح كرده است. اين آزمايش كه به انعكاس‏هاي شرطي شهرت يافت و هم‏چنين تحقيقات وي در روش تحليلي اعمال بدن، پاولوف را به عنوان يك دانشمند بين‏المللي معرفي كرد و در سال 1904م جايزه پزشكي نوبل را از آن او كرد. پاولوف نخستين پژوهنده‏اي بود كه رابطه بين دستگاه گوارش و دستگاه اعصاب را كشف كرد. امروزه روانشناسان از تجربيات پاوْلوف در مورد سگ‏ها استفاده زيادي برده‏اند و به ويژه برخي از عقايدش در مورد اصول تربيتي انسان را به كار گرفته‏اند. پاولوف ثابت كرد كه اگر سگ را مي‏توان به آساني از حالت طبيعي‏اش خارج كرد و دوباره او را به حالت طبيعي باز گرداند، با انسان هم مي‏توان به همان ترتيب رفتار كرد. هم‏چنين تحقيقات مهم پاولوف در زمينه اعصاب و ترشحات معده و امور رواني و گوارشي، در علم پزشكي اهميت بسياري دارند. ايوان پاولوف سرانجام در بيست و هفتم فوريه 1936م در 87 سالگي درگذشت.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 8 اسفند 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode