ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 18 بهمن 1398     |     کد : 191053

روز شمار تاريخ

جمعه18بهمن 1398-12جمادی الثانی 1441-7فوریه 2020

تصويب اولين قانون مطبوعات در ايران (1286ش)

تصويب اولين قانون مطبوعات در ايران (1286ش)

تصويب اولين قانون مطبوعات در ايران (1286ش)
موافق اصل بيستم از قانون اساسي عامه مطبوعات غير از كتب ضلال و مواد مضره به دين مبين آزاد و مميزي در آنها ممنوع است ولي هر گاه چيزي‌مخالف قانون مطبوعات در آنها مشاهده بشود نشر دهند يا نويسنده بر طبق قانون مطبوعات مجازات مي‌شود اگر نويسنده معروف و مقيم ايران باشد‌ناشر و طابع و موزع از تعرض مصون هستند مقرر مي‌شود طبع كتب و روزنامجات و اعلانات و لوايح در تحت قوانين مقرره ذيل كه از براي حفظ حقوق‌عموم و سد ابواب مضار از تجاوزات ارباب قلم و مطبوعات وضع مي‌شود آزاد است هر كس بخواهد مطبعه داير نمايد يا كتاب و جريده و اعلاناتي به‌طبع برساند يا مطبوعات را بفروشد بايد بدواً عدم تخلف از فصول اين قوانين را نزد وزارت معارف به التزام شرعي ملتزم و متعهد شود.

رحلت فقيه بزرگوار آيت‏ اللَّه "سيدهبة الدين حائري حسيني شهرستاني" عالم بزرگ عراق (1345 ش)

رحلت فقيه بزرگوار آيت‏ اللَّه "سيدهبة الدين حائري حسيني شهرستاني" عالم بزرگ عراق (1345 ش)
سيدمحمدبن حسين، ملقب به هِبةُالدين معروف به حائري حسيني شهرستاني، در سال 1262 ش در سامرا متولد گرديد. وي پس از تحصيل علوم مقدماتي حوزه، از محضر استاداني چون آخوند خراساني، سيدكاظم يزدي و شيخ الشريعه اصفهاني كسب فيض نمود و به درجه اجتهاد نائل آمد. آيت اللَّه شهرستاني پس از استقلال عراق از سلطه انگليس، به وزارت معارف منصوب شد و به اصلاحات امور ديني و مذهبي و مراقبت در حفظ ديانت محصلين پرداخت و مدتي نيز رياست ديوان عالي آن كشور را به عهده داشت. ايشان مدتي عضو مجلس شوراي ملي عراق بود و پس از آن، تمامي اوقات خود را در تأليف كتاب و دفاع از اسلام در مقابل حملات قَلَمي معاندين مصروف داشت. آيت اللَّه شهرستاني جهت بيداري مسلمانان، با انديشمندان جهان اسلام ارتباط برقرار مي‏كرد و در پرورش روح اتحاد و بيداري مسلمين كوشش فراواني از خود نشان مي‏داد. از ايشان آثار ارزنده‏اي بر جاي مانده است كه فيض الباري، الشَّريعَةُ الطبيعَه و الدّلايل و المسائل از آن جمله‏اند. آيت اللَّه حائري شهرستاني سرانجام در 18 بهمن 1345 ش برابر با 26 شوال 1386 ق در 83 سالگي وفات يافت و در حرم مطهر كاظمين(ع) به خاك سپرده شد.
 
 

ضرب سكه توسط مسلمين(74 ق)

ضرب سكه توسط مسلمين(74 ق)
تا زمان عبدالملك بن مروان، خليفه‏ي اموي، مسكوكات اسلامي همان سكه‏هاي رومي و ايراني بود. عبدالملك، سكه‏هاي مزبور را تغييرداد و آن‏ها را به مسكوكات عربي تبديل كرد. نخستين سكه‏ي اسلامي در سال 74 هجري در دمشق ضرب شد.

درگذشت "اميرعلي شيرنوايي" اديب، سياستمدار و وزير سلطان حسين گوركاني(906ق)

درگذشت "اميرعلي شيرنوايي" اديب، سياستمدار و وزير سلطان حسين گوركاني(906ق)
اميرعلي شير بن آلوس ملقب به نظام الدين از مشاهير درباريان و وزراي سلطان حسين گوركاني، در سال 844 ق به دنيا آمد. وي به زبان فارسي و تركي شعر مي‏سرود و به "ذواللسانين" معروف بود. اميرعلي شير با آن كه وزير سلطان بود ولي هيچ گاه از تأليف ومطالعه‏ي علمي غافل نمي‏گشت. سرانجام از وزارت كناره‏گيري كرد و با شاعر هم عصر خود، عبدالرحمن جامي مصاحبت گزيد. اربعين منظوم، ديوان اشعار، محبوب القلوب و ده‏ها اثر ديگر از تاليفات اوست. او به ساخت و تعمير بناهاي اسلامي فراواني از جمله ايوان حرم امام رضا و مقبره‏ي شيخ عطار همت گماشت.

ولادت عالم و عارف رباني "آقا رحيم ارباب اصفهاني" (1297 ق)

ولادت عالم و عارف رباني "آقا رحيم ارباب اصفهاني" (1297 ق)
آيت‏اللَّه آقا رحيم ارباب اصفهاني در 12 جمادي الاول سال 1297 ق در اصفهان به دنيا آمد. پس از كسب مقدمات و سطوح حوزه، از محضر درس اساتيد برجسته‏اي همچون ابوالمعالي كلباسي، آخوند ملامحمد كاشي، سيدمحمدباقر دُرچه‏اي و ميرزا جهانگيرخان قشقايى بهره‏ها گرفت و با آيت‏اللَّه سيدحسين طباطبايي بروجردي هم مباحث بوده است. آيت اللَّه ارباب اصفهاني به تأسي از استاد عارف و حكيم خود، جهانگيرخان قشقايي، جز در هنگام اقامه‏ي نماز جمعه و جماعت، عمامه نمي‏گذاشت. وفات اين فقيه بزرگ در شب عيد غديرسال 1396 ق در 99 سالگي روي داد.

تولد "توماس مور" فيلسوف و متفكر شهير انگليسي (1478م)

تولد "توماس مور" فيلسوف و متفكر شهير انگليسي (1478م)
سرتوماس مور، فيلسوف معروف انگليسي در هفتم فوريه 1478م در لندن به دنيا آمد. وي مدارج تحصيلي را به سرعت طي كرد و در جواني وكيل دعاوي شد ولي دلش بيشتر شوق دانش و دانايى داشت تا حقوق و قانون. مور پس از آن كه وارد پارلمان شد مورد توجه پادشاه وقت انگلستان قرار گرفت و از شاه، درجه لُردي گرفت. با اين وجود، اين فيلسوف احساس مي‏كرد كه نمي‏تواند به شاه اعتماد كند. مور از نيات پادشاه و از راه و رسم روزگار به خوبي آگاه بود. سال‏ها در رؤياهايش دنيايى را مجسم مي‏ساخت كه حكمراني داناتر و عاقل‏تر و مردمي شريف‏تر داشته باشد. از اين رو در سال 1518م نتيجه اين رؤياها را در داستاني فلسفي به رشته تحرير كشيد و نامش را اُتوپيا يا مدينه فاضله نهاد. مدينه فاضله مور، مملكتي بود كه بر اساس تعليمات مسيح(ع)، كه مخالف جمع ثروت و اشتغال به جنگ بود شكل مي‏گرفت و كوششي بود براي نزديك‏تر كردن مسيحيان به مسيح(ع). اين شهر آرماني، جزيره‏اي خيالي است كه در آن، همه كارها به بهترين وجه و به سود همه مردم انجام مي‏گيرد. اين داستان كه از يك كمال ايده‏آلي سخن مي‏گويد، هجوي است از انگلستانِ عصر موريا به مفهومي كلي‏تر، از همه دنياي آن قرن. تمام اين داستان چنان با صداقت و اعتماد نوشته شده است كه چه بسيار خواننده كه وجود چنين جزيره و مملكتي را حقيقت مي‏پندارد. مور اظهار مي‏دارد كه در مدينه فاضله از توطئه توانگران براي چاپيدن بي‏نوايان و از نفرت، بغض، قمار و غرورِ بيش از اندازه اثري نيست. هم‏چنين مالكيت خصوصي با خير جامعه، ناسازگار تلقي مي‏شود. در نظر ساكنان مدينه فاضله، تنها راه رسيدن به عدالت كامل و عام، اشتراك منافع است. در اين مملكتِ تصوري، فقط يك دين وجود دارد و آن، دين مهرباني و محبت است اما طريق پرستش براي هر كس آزاد است. شش ساعت كار در روز، وجود تعداد معدودي از روشن‏فكران براي پرورش روح كارگران، زندگي اقتصادي مبتني بر حذف پول و مبادله كالا، صلح به عنوان هدف نهايى دولت‏مردان، اشتراك منافع تنها راه رسيدن به عدالت و واگذاري مجازات بي‏دينان به خداوند و... از ديگر مشخصات اين مدينه فاضله است. از ديدگاه وي اگرچه دولتْ قبل از هر چيز، توطئه ثروت‏مندان بر ضد تهي‏دستان است، اما در اين، سلطاني حكومت مي‏كند كه هم بنيان‏گذار و هم قانون‏گزار دولت است و در عين حال، تابع دولت و ملت. قانون‏گزار و مردم به دنبال همكاري دوستانه بر اساس مساوات مي‏باشند. با اين حال، مور مي‏دانست كه به زودي از وي به خاطر عقايد "ويرانگرش" بازخواست خواهند كرد. از اين رو در نتيجه پافشاري‏هاي سرسختانه‏اش در مخالفت با بيدادگري‏هاي پادشاه انگلستان راهي زندان شد و محكوم به مرگ گرديد. سرتوماس مور سرانجام در ششم ژوئيه 1535م در 57 سالگي اعدام شد.

تولد "چارْلْزْ ديكِنْزْ" رمان ‏نويس و اديب بلندآوازه انگليسي (1812م)

تولد "چارْلْزْ ديكِنْزْ" رمان ‏نويس و اديب بلندآوازه انگليسي (1812م)
چارلز ديكنز نويسنده شهير انگليسي در هفتم فوريه 1812م در خانواده‏اي فقير در انگلستان به دنيا آمد. وي از نوجواني به نگارش روي آورد و سلسله مقالاتي هجوآميز از زندگي روزانه مردم انگليس منتشر كرد. در كتاب‏هاي اوليه ديكنز، خرده‏گيري شديدي از جامعه عصرملكه ويكتوريا وجود دارد كه باعث شهرت پا برجاي او شد. هم‏چنين در آثار او، سهل‏انگاري فراواني نسبت به اصول و قواعد ادب و زبان ديده مي‏شود كه با قدرت استاديش در ظرافت و بذله‏گويى برطرف شده است. وي به سبب انعكاس حقايق موجود در جامعه در آثار خود، به عنوان بنيان‏گذار سبك رئاليسم شناخته مي‏شود كه در آن، حقيقت‏جويى و واقع‏بيني به جاي خيال‏پردازي و خيال‏پرستي مطرح مي‏گردد. شهرت آثار ديكنز به سبب قدرت او در مجسم كردن خصوصيات قهرمانان خود و تصوير صحنه‏هاي زندگي اجتماعي و جنبه احساسي آنهاست. ديكنز علاوه بر واقع‏بيني، لحني پرجاذبه و مردم پسند دارد و سبك نوشته‏هايش، نافذ، مطايبه‏آميز، عرفاني، انساني و خيال‏انگيز است. وي توانسته است به صورتي قانع كننده، بي‏عدالتي‏ها و ستمگري‏هايي را كه از طرف بزرگترها بر كودكان وارد مي‏شود، در نظر خواننده مجسم سازد. چارلز ديكنز سرانجام در نهم ژوئن 1870م در 58 سالگي درگذشت. (ر.ك: 9 ژوئن)

بمباران گسترده ويتنام شمالي توسط هواپيماهاي جنگي امريكا (1965م)

بمباران گسترده ويتنام شمالي توسط هواپيماهاي جنگي امريكا (1965م)
در روزهاي 2 اوت و 4 اوت سال 1964 ميلادي ، دو ناوشكن آمريكايي مادوكس و ترنر جوي وارد آب هاي مرزي ويتنام شمالي مي شوند. آمريكايي ها ادعا كردند كه از خاك ويتنام شمالي به سوي اين ناوشكن ها شليك شده است (سال ها بعد ، كاركنان اين دو ناوشكن اين ادعا را تكذيب كردند). حادثه خليج تونكن اين بهانه را به ليندون جانسون داد كه علي رغم حضور هزاران مشاور نظامي آمريكايي در خاك ويتنام جنوبي ، علنا با ويتنام شمالي وارد جنگ شود. از روز 4 اوت سال 1964 ميلادي ابتدا حملات هوايي آمريكا عليه مواضع ويت كنگ ها در خاك ويتنام جنوبي آغاز شدند. ليندون جانسون در روز 7 اوت از كنگره آمريكا اختيارات كامل براي مداخله نظامي عليه ويتنام شمالي را كسب كرد. اعزام صدها هزار سرباز آمريكايي به ويتنام جنوبي آغاز شد. در اوج دوران جنگ ويتنام بيش از 500000 سرباز رسمي ارتش آمريكا در ويتنام جنوبي مستقر بودند. پس از صدور دستور بمباران هوايي گسترده خاك ويتنام شمالي آمريكايي ها اميدوار بودند با اين بمباران ها چريك هاي ويت كنگ و نيروهاي ويتنام شمالي كه در خاك ويتنام جنوبي مي جنگيدند را از رسيدن تجهيزات نظامي و سوخت محروم كنند. اما آنها هرگز موفق نشدند كه مسير مشهور «هوشي مين» كه از طريق آن نيروها و تجهيزات از شمال به جنوب ويتنام مي رسيدند را قطع كنند. به اين ترتيب در روز 7 فوريه سال 1965 ميلادي ، ليندون جانسون ، رئيس جمهور ايالات متحده با توسل به يك بهانه واهي دستور بمباران گسترده خاك ويتنام شمالي را صادر كرد. اين سرآغاز يك چرخه جديد مرگبار در جنگ اعلام نشده آمريكا عليه ويتنام شمالي بود كه هرگز نتوانست علي رغم صدها هزار سرباز و تفوق نظامي در آن پيروز شود.


نوشته شده در   جمعه 18 بهمن 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode