تصرف آذربايجان توسط قواي روس در جريان جنگ جهاني اول (1293ش)
پس از شروع جنگ جهاني اول و تجاوز نيروهاي عثماني به آذربايجان ايران، دولت روسيه نيز قواي خود را وارد ايران نمود و براي تصرف شهرهاي آذربايجان، بين قواي روس و عثماني جنگ شديدي درگرفت. در اين نبرد سهمگين عده زيادي از مردم آذربايجان كشته و زخمي شدند و اموال آنان به غارت رفت تا اين كه قواي روس بر سپاه عثماني پيروز گشت و عثمانيها عقب نشيني كردند. قواي قزّاق روس در حالي به ايران هجوم آورده و در شهرها به تجاوزگري مشغول بودند، كه ايران از همان آغاز بيطرفي خود را اعلام كرده بود. روسها در اين ميان، شهرهاي آذربايجان را آتش زده و مغازهها را غارت كردند. اين واقعه در حالي صورت ميگرفت كه دولت تزاري روسيه از سوي لنين سرنگون شده و دولت جديدي با مرام كمونيستي قدرت را در دست گرفته بود. البته قواي قزاق روس كه اين زمان در ايران بودند، ارتباطي با دولت جديد نداشته و هنوز به دولت تزار وفادار بودند.
تحصن روحانيون انقلابي در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاه هاي كشور (1357 ش)
در اعتراض به جلوگيري دولت بختيار از ورود امام خميني(ره) به كشور، حدود چهل نفر از روحانيون مبارز و انقلابي، در مسجد دانشگاه تهران تحصن كردند و شرط پايان اين تحصن را بازگشت حضرت امام عنوان نمودند. حضرات آيات سيد محمد حسيني بهشتي، مرتضي مطهري، عطاءاللَّه اشرفي اصفهاني، سيد محمود طالقاني، محمدجواد باهنر، سيد علي خامنهاي، اكبر هاشمي رفسنجاني، محمد امامي كاشاني، محمد يزدي، علي مشكيني، محمد صدوقي و... از جمله متحصنين بودند. اين تحصّن مورد حمايت و استقبال شديد مردم و مراجع تقليد واقع شد و در نهايت شرايطي را به وجود آورد كه بالاخره دولت بختيار را مجبور ساخت به بستن فرودگاهها پايان بخشد و اجباراً قدمي ديگر به عقب رود.
كشتار مردم تهران به دستور "بختيار" در آخرين روزهاي عمر رژيم پهلوي (1357ش)
در اين روز، در تظاهرات و برخوردهاي خونين در سراسر كشور، دهها تن شهيد يا مجروح شدند. مردم تهران نيز در حالي كه براي پيوستن به روحانيون متحصن در مسجد دانشگاه تهران به سمت دانشگاه در حركت بودند، از طبقات بالاي ساختمان ژاندارمري مورد هجوم نيروهاي انتظامي قرار گرفته و چهره شهر تهران به صورت يك شهر جنگ زده درآمد. اين حركت، انعكاس جهاني يافت و برخي از خبرگزاريها، آن را مشابه كشتار هفدهم شهريور دانستند. نكته قابل توجه در اين روز، همياري مردم بود چرا كه تنها يك ساعت پس از آغاز كشتار، راهروهاي بيمارستانها، مملو از لوازم بيمارستاني اهدايي از سوي مردم گرديد.
درگذشت "مؤیدالدین محمد ابن علقمی" وزیر مستعصم باللَّه(656 ق)
مؤیدالدین محمد بن احمد بن علقمی بغدادی، وزیر شیعی مذهب و روشن ضمیر مستعصم باللَّه، آخرین خلیفهی عباسی، عالم و فاضل و آگاه در امور سیاسی و دارای کفایت و فطانت و حسن تدبیر بود. وی به اهل تقوی و علم ارج نهاد و احترام میکرد. ابن علقمی پس از حملهی مغول و تسخیر بغداد وانقراض سلسلهی عباسی در حفظ میراث اسلامی تلاش نمود ودر همان سال درگذشت.
روز جهاني كمك به جذاميان
شايد امروزه جذام براي ما بيماري مهمي محسوب نشود، اما نيم قرنپيشجذام آنقدر موضوع مهمي محسوب ميشد كه رائول فولبريو فرانسوي آخرين يكشنبه ماه ژانويه هر سال را، روز جهاني كمك به بيماران جذامي ناميد. در آن زماندر سراسر جهان، تقريبا 15 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بودند. سازمان بهداشت جهاني نيز 28 ژانويه (8 بهمن ماه) را روز جهاني مبارزه با جذام نامگذاري كرد. در سايه مبارزه پيگير با اين بيماري، امروزه، آمار جذاميان جهان به 2 ميليون نفر كاهش يافته، اما هنوز اين بيماري ريشهكن نشده است. سيماي اجتماعي جذام طي دهههاي اخير تغيير كرده است به طوري كه بيماران به طور فزايندهاي در سرويسهاي خدمات بهداشت عمومي تحت درمان قرار ميگيرند. ديگر جذام خوره وحشتناك سابق نيست ولي با وجود اين آنقدر مهم است كه هنوز هم روز مبارزه با جذام برگزار ميشود تا به اين بهانه در تمام دنيا آموزشهايي از طريق رسانههاي گروهي به مردم داده شود تا آنها با آگاهي علمي از اين بيماري چنانچه علائمي از آن را در خود مشاهده كردند به پزشك مراجعه كنند و با تشخيص و درمان زودرس مانع از ابتلاي افراد سالم جامعه به اين بيماري شوند.
تولد "پيتر پل روبنس" نقاش معروف اروپايي (1577م) (ر.ك: 8 اوت)
پتر پل روبنس (۲۸ ژانویه ۱۵۷۷ - ۳۰ مه ۱۶۴۰) نقاش مشهور سبک باروک فلمانی در سدهٔ ۱۷ میلادی بود. او در وستفالی در آلمان کنونی به دنیا آمد و بیشتر دوران کارش را در شهر آنتورپ (در ناحیهٔ فلاندر، در بلژیک کنونی) به سر برد.موضوع کارهای او بیشتر پرتره، منظره و صحنههای تاریخی-مذهبی را در بر میگیرد. کشتار بیگناهان، یکی از نقاشیهای او که برگرفته از داستانی از انجیل متی است، در سال ۲۰۰۲ به مبلغ ۴۹٫۵ میلیون پوند به فروش رفت که بالاترین قیمت برای آثار استادان قدیم نقاشی است.