ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 آبان 1398     |     کد : 189821

روز شمار تاريخ

سه شنبه7آبان 1398-30صفر 1441-29اكتبر2019

ترور نافرجام آيت ‏اللَّه "سيدحسن مدرس" به امر "رضا خان" (1305 ش)

ترور نافرجام آيت ‏اللَّه "سيدحسن مدرس" به امر "رضا خان" (1305 ش)

ترور نافرجام آيت ‏اللَّه "سيدحسن مدرس" به امر "رضا خان" (1305 ش)
پس از آنكه رضاخان پهلوي به قدرت دست يافت، درصدد برآمد تا از آيت‏اللَّه سيدحسن مدرس انتقام بگيرد و او را از سر راه خويش بردارد. به همين منظور ده نفر از مأموران شهرباني را مأمور ترور وي نمود. در هفتم آبان ماه 1305 شمسي هنگامي كه آيت‏اللَّه مدرس از كوچه‏اي در تهران عبور مي‏كرد از اطراف، مورد سوء قصد و شليك گلوله‏ها قرار گرفت. وليكن بدون اينكه به خود تزلزلي راه دهد با چابكي از مهلكه نجات يافت و تنها از ناحيه كتف و ساعد زخمي گشت و به بيمارستان منتقل گرديد. ايشان از بيمارستان پيام فرستاد: به رضاخان بگوييد كه به كوري چشم بدخواهان، من هنوز زنده‏ام. با اين حال، رضاخان وجود او را تحمل نكرد و پس از چندي ايشان را به خواف در استان خراسان تبعيد كرد و پس از سالياني تبعيد، به شهادت رساند.

آغاز هفته كتاب و كتاب خواني (از 7 تا 13 آبان)

آغاز هفته كتاب و كتاب خواني (از 7 تا 13 آبان)
كتاب از ديرباز حافظ و احيا كننده تفكر و انديشه‏هاي والا و منبع عظيمي بوده است كه طالبان علم و انديشه و حقيقت را سيراب كرده است. ارزيابي شرايط و امكانات موجود فرهنگي، مبين اين است كه امروز نيز كتاب به عنوان يك وسيله مطمئن و كارآمد در بسترسازي موجود فرهنگ مي‏تواند مورد استفاده قرار گيرد. شك نيست كه ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه، اولاً به توجه بيشتر مسؤولان فرهنگي و آموزشي كشور نياز دارد و ثانياً محتاج تلاشي همه جانبه، فراگير و ملي است. از اين رو، به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همكاري نهادهاي فرهنگي و در اجراي فرامين مقام معظم رهبري در مورد توسعه نمايشگاه‏هاي كتاب در سطح كشور و تشويق مردم به كتاب خواني، نخستين هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران در روزهاي چهارم تا دهم دي ماه سال 1372 با پيام رهبر فرزانه انقلاب اسلامي برگزار شد. برگزاري اين هفته، همه ساله بر اساس آيين نامه‏اي است كه به تصويب شوراي فرهنگ عمومي رسيده و از هفتم تا سيزدهم آبان، به عنوان هفته كتاب نام‏گذاري شده است. دبير ستاد هفته كتاب، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‏باشد. سازمان‏ها و وزارتخانه‏هايي كه در هفته كتاب و كتاب خواني عضو و نقش فعالي دارند عبارتند از: صدا و سيما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان، سازمان تبليغات اسلامي و ديگر سازمان‏هاي فرهنگي كشور. تقويت بنيه فرهنگي كشور، تشويق و ترغيب مردم به كتاب و كتابخواني، تقويت روحيه نشاط در ميان پديدآورندگان آثار مكتوب، كمك به حل مشكلات توليد و توزيع كتاب و تجهيز و گسترش كتاب خانه‏هاي عمومي و كانون‏هاي فرهنگي مساجد، از جمله اهداف برگزاري هفته كتاب مي‏باشند.

درگذشت "لئون شارل آلبرت كالْمِتْ" كاشف واكسن (ب.ث.ژ) (1933م)

درگذشت "لئون شارل آلبرت كالْمِتْ" كاشف واكسن (ب.ث.ژ) (1933م)
لئون شارل آلبرت كالمت پزشك نامدار و محقق برجسته فرانسوي در 12 ژوئيه 1863 متولد گرديد و تحصيلات خود را در دانشگاه پاريس به پايان رسانيد. وي آن‏گاه به عضويت انيستيتو پاستور برگزيده شد و در جريان تحقيقات خود سِرُم ضد طاعون را كشف نمود. كالمت در ادامه مطالعات و آزمايش‏هاي خود، مبارزه با بيماري سل را مد نظر قرار داد و موفق گرديد در 24 آوريل 1927 بعد از چندين سال مطالعه و كوشش، واكسن ب.ث.ژ را كشف نمايد اين واكسن كه نام آن به لاتين از حروف اول اسامي كالمت و همكار وي گِرِن گرفته شده، به صورت تزريقي بوده و براي پيش‏گيري از ابتلا به بيماري سل مؤثر مي‏باشد. شارل آلبرت كالمت بعد از 70 سال زندگي كه حدود نيم قرن آن به تلاش در راه علم و خدمت به جامعه بشري گذشت، سرانجام در 29 اكتبر 1933 درگذشت.


نوشته شده در   سه شنبه 7 آبان 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode