اشغال قصر شيرين، غرب دزفول و مناطق اطراف توسط دشمن بعثي در آغاز جنگ (1359 ش)
در نخستين روز مهرماه سال 1359، نيروي زميني عراق، با تعداد زيادي نيرو و ادوات جنگي، اقدام به پيشروي در خاك جمهوري اسلامي ايران نمود و قسمت اعظم نوار مرزي به ويژه در جبهههاي مياني را به تصرف خود درآورد. در ادامه، قصر شيرين در محاصره تانكهاي دشمن قرار گرفت. نيروهاي بعثي پس از دور زدن شهر و قطع ارتباط آن و كوبيدن شهر با گلولههاي مستقيم تانك، وارد قصر شيرين شده و آن را نيز به اشغال خود درآوردند.
آغاز عمليات بزرگ ثامن الائمه و شكست حصر آبادان (1360 ش)
به فرمان امام خميني(ره)، رزمندگان دلير اسلام، در عملياتي سريع و هماهنگ عليه مواضع ارتش اشغالگر عراق، موفق به شكستن حلقه محاصره شهر آبادان شدند. اين شهر از ابتداي جنگ تحميلي به مدت حدود يك سال، در محاصره نيروهاي نظامي عراق بود و به خاطر وجود استحكامات متعدد دشمن، شكست محاصره آن بسيار دشوار به نظر ميرسيد. اما رزمندگان اسلام در عمليات ثامنالائمه با رشادت، اين محاصره را شكستند و اولين پيروزي بزرگ خود را در جنگ به ثبت رساندند. عمليات بزرگ ثامنالائمه با رمز نوراني "نصرُ من اللَّه و فتحٌ قريب" در جبهه جنوب و شمال آبادان در شرق رود كارون در وسعت 150 كيلومتر مربع از 5 مهر 1360، با هدف شكست حصر آبادان و با همكاري ارتش و سپاه انجام شد. بدين ترتيب، اولين همكاري سپاه و ارتش در اين عمليات و در مقياس وسيع به منصه ظهور رسيد و تحقق يافت. نتايج عمليات بزرگ ثامن الائمه: تلفات نيروي انساني دشمن: 1800 نفر اسير، 1500 تا 2000 نفر كشته و زخمي؛ ساير نتايج: آزادسازي 150 كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامي شامل دو جاده استراتژيك اهواز - آبادان و ماهشهر - آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره؛ تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 90 دستگاه انهدامي و 160 دستگاه اغتنامي، خودرو: 100 دستگاه انهدامي و 150 دستگاه اغتنامي و... .
روز جهاني جهانگردی (برابر با 27 سپتامبر)
جهانگردي در دنياي امروز، يكي از بهترين ابزارهاي تبادل و تعامل فرهنگي است و سياحت يا گشت و گذار در سرزمينهاي مختلف، از روشهاي موفق و گذران سالم اوقات فراغت ميباشد. جهانگردي در واقع مجموعهاي از سيرو سفرها و سياحتهاي داخلي و خارجي است كه با اهداف و نيتهاي مختلف انجام ميگيرد. جهانگرد كسي است كه به منظور تفريح، بازديد از نقاط ديدني، معالجه، تجارت، ورزش و زيارت به كشور ديگر سفر كند، مشروط بر اين كه مدت اقامت از بيست و چهار ساعت كمتر و از شش ماه بيشتر نباشد و در فاصلهاي كمتر از هفتاد كيلومتر انجام نگيرد. در ايران، مسأله جهانگردي با نگرش جديد از سال 1317 ش مورد توجه قرار گرفت و براي اولين بار در وزارت كشور، ادارهاي تحت عنوان امور جهانگردي، سازمان يافت. در سال 1320، اين اداره به شوراي عالي جهانگردي تغيير نام داد و در سال 1342، سازمان جلب سياحان، تصويب و كار خود را شروع كرد. در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، زير نظر رئيس جمهور متولي اين امر ميباشد.
تصرف شهر تبريز توسط نادرشاه افشار (1143ق)
نادرقلي افشار كه بر اثر رشادتهاي خود در يكي از مناطق خراسان به قدرت رسيده بود، پس از حملهي افغانها به اصفهان، به ياري شاه طهماسب صفوي رفت و افغانها را شكست داد. سپس سفيري به دولت عثماني فرستاد و تخليهي نواحي اشغالي آذربايجان را خواستار شد. عثمانيان اهميتي به سفيرِ نادر نداده و در اشغال آذربايجان اصرار داشتند. بنابراين نادر به كمك قبيلهي خود در 27 محرم 1143 ق وارد تبريز گرديد و آن جا را به تصرف خود درآورد.
پيروزي ارتش آلمان عليه نظاميان شوروي در جريان جنگ جهاني دوم (1941م)
در جريان پيشروي نيروهاي آلمان نازي به خاك شوروي كه از 22 ژوئن 1941 شروع شده بود، قواي شوروي در حالي كه خسته بودند و مهمّاتشان رو به پايان بود، مورد حمله همه جانبه سربازان آلماني قرار گرفتند. در اين نبرد كه در 27 سپتامبر 1941م به پيروزي آلماني منجر گرديد، روسها به شدت شكست خوردند. همچنين بيش از 600 هزار تن از سربازان شوروي اسير شدند و حدود 1200 تانك و 5400 توپِ شوروي از بين رفت يا توسط آلمانها به غنيمت گرفته شد. آمار فراوان اسراي شوروي در جريان اين نبرد، بزرگترين ميزان اسير در دوران جنگ جهاني دوم در هنگام پيكار را رقم زد. چندي بعد با فرا رسيدن فصل سرما و آغاز بارندگي در شوروي، نظاميان آلمانْ زمين گير شده و حملات متقابل ارتش سرخ شوروي عليه آنها آغاز گرديد.
آغاز به كار اولين راه آهن جهان در انگلستان (1825م)
نخستين راههاي ريلي با ريلهاي چوبي ساخته ميشد و واگنهاي اسبي بر روي آنها حركت ميكرد. در قرون هفده و هجده ميلادي اين قطارها براي حمل زغال سنگ و سنگ معدن به كار ميرفت. در قرن هجدهم كه مخترعان انگليسي، فرانسوي و امريكايى مشغول آزمايش لوكوموتيوهاي بخار شدند، ريلهاي چُدَني جايگزين ريلهاي چوبي گرديد. استفاده از ريلهاي چدني، دامنه به كارگيري راهآهن را به كارهاي غيرمعدني نيز كشانيد. با كشف نيروي بخار، نخستين راه آهن براي حمل مسافر و كالا كه با نيروي بخار كار ميكرد در 27 سپتامبر سال 1825م در انگلستان به كار افتاد. راه آهن به سرعت در اروپا رواج يافت و كشورهاي گوناگون از آن بهره بردند. راه آهن در حال حاضر يكي از راههاي اصلي حمل و نقل كالا و مسافر است كه سهم عمدهاي در اين جابجايي دارد.