ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 مرداد 1398     |     کد : 188925

روز شمار تاريخ

جمعه25مرداد1398-14ذی الحجه1440-16آگوست 2019

اولين فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پيش از كودتاي آمريكايی 28 مرداد (1332 ش)

اولين فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پيش از كودتاي آمريكايی 28 مرداد (1332 ش)

اولين فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پيش از كودتاي آمريكايی 28 مرداد (1332 ش)
زمينه‏هاي كودتاي 28 مرداد 1332 كه از ماه‏ها قبل ايجاد شده بود، باعث گرديد كه شاه نگران حضور خود در ايران باشد و مي‏خواست هنگام كودتا عليه دكتر مصدق در كشور نباشد. در همين ايام توافق انگلستان و آمريكا براي ساقط كردن حكومت مصدق كه قبلاً طرح ريزي شده بود به مرحله اجرا درآمد. شاه در 22 مرداد حكم عزل مصدق و نخست وزيري سرلشكر زاهدي را صادر نمود و خود پس از صدور فرمان، به رامسر عزيمت كرد. در ساعت 2 بامداد فرمانده گارد شاهنشاهي فرمان را به مصدق ابلاغ كرد ولي وي هنگام خروج از منزل بازداشت شد و راديو تهران اين اقدام را كودتا خواند. دراين هنگام شاه و همسرش با يك هواپيما از طريق عراق از ايران خارج شده و به ايتاليا رفت. روزهاي 25 تا 27 مرداد، در سراسر ايران اجتماعات بزرگي تشكيل شد و از دولت لغو نظام سلطنتي درخواست گرديد. تمام اين حوادث به نفع دكتر مصدق پيش مي‏رفت تا اينكه طبق نقشه قبلي، اوضاع از بامداد 28 مرداد تغيير كرد و كودتا شكل گرفت. شاه نيز پس از دريافت خبر سقوط مصدق، در 31 مرداد همان سال به ايران بازگشت.

انتخاب دوباره حضرت آيت‏ اللَّه "سيدعلي خامنه ‏ای" به رياست جمهوري ايران (1364 ش)

انتخاب دوباره حضرت آيت‏ اللَّه "سيدعلي خامنه ‏ای" به رياست جمهوري ايران (1364 ش)
پس از شهادت شهيد رجايي و شهيد باهنر در 8 شهريور 1360، به پيشنهاد تعدادي از اعضاي مركزي حزب جمهوري اسلامي و اجازه حضرت امام، آيت ‏اللَّه خامنه‏اي از طرف روحانيت و ساير نهادهاي انقلابي نامزد رياست جمهوري گرديد و با راي عظيم و بي‏نظير مردم، به عنوان سومين رييس جمهوري اسلامي ايران انتخاب شدند. همچنين ايشان در 25 مرداد 1364 و براي دومين بار به دليل لياقت و كارداني، به دستور حضرت امام، كانديداي رياست جمهوري شد و با راي قاطع مردم به اين پست برگزيده شدند. مقام معظم رهبري در طول رياست جمهوري خويش به كشورهايي چون سوريه، ليبي، پاكستان، هند، چين، الجزاير، زيمبابوه، روماني، كره شمالي و آمريكا (براي ايراد نطق تاريخي خويش در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد) سفر كرده و پيام‏رسان انقلاب اسلامي بودند. در نهايت حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي در سال آخر رياست جمهوري، پس از ارتحال حضرت امام خميني، از طرف مجلس خبرگان رهبري، به رهبري نظام اسلامي انتخاب شدند و تا امروز با عزت و قوت، هدايت جامعه اسلامي را برعهده دارند.

انتخاب پروفسور "حميد مولانا" به رياست انجمن بين ‏المللي تحقيقات ارتباط جمعي (1371 ش)

انتخاب پروفسور "حميد مولانا" به رياست انجمن بين ‏المللي تحقيقات ارتباط جمعي (1371 ش)
حمید مولانا در رشته ارتباطات تنها ایرانی با بالاترین درجه آكادمیك این رشته است وسال هاست دررسانه ها و اخبار حوزه ارتباطات ،او را با پیشوند و پسوند پروفسور معرفی می كنند. حمید مولانا این اعتبار آكادمیك را در عمل نیز به دست آورده و نظر جمعی، تأیید قابلیت ها و دیدگاه های نوین او در رشته ارتباطات بوده است. نمونه این به رسمیت شناسی و تأیید جمعی را از مجموعه بزرگداشت ها و مراسم تقدیر و پاسداشت او می توان دید و دریافت كرد.

تاجگذاري "محمدعلي شاه قاجار" ششمين پادشاه سلسله‏ ي قاجاريه(1324 ق)

تاجگذاري "محمدعلي شاه قاجار" ششمين پادشاه سلسله‏ ي قاجاريه(1324 ق)
پس از مظفرالدين شاه، فرزند ارشدش، محمدعلي ميرزا، كه در دوره‏ي كسالت پدر در تهران حضور داشت به پادشاهي رسيد. محمدعلي شاه در 1289 ق در تبريز به دنيا آمد ومادرش ام الخاقان، دختر اميركبير بود. وي از سال 1313 ق وليعهد وفرمانرواي كل آذربايجان بود. با اين كه قانون اساسي در هنگام حيات پدرش به امضاي مظفرالدين شاه رسيده بود ولي اكثر آزادي خواهان مي‏دانستند او كسي نيست كه به مشروطيت وفادار بماند وبر سر قول خود باقي باشد.

درگذشت "راما كريشنا" پيشواي مذهب هندو (1886م)

درگذشت "راما كريشنا" پيشواي مذهب هندو (1886م)

راما كريشنا، رهبر هندوهاي هند، در18 فوريه 1836م در هندوستان به دنيا آمد. وي در دهكده كوچكي پرورش يافت و تعليمات رسمي مدرسه‏اي نديد. با اين وجود، در ده سالگي در تفسير نوشته‏هاي مقدس هندي چنان استعدادي از خود نشان داد كه اطرافيان را دچار حيرت ساخت. او در جواني به سير و سياحت پرداخت و سپس اديان مسيحيت، بودا، اسلام و هندو را مورد مطالعه قرار داد. سرانجام اظهار كرد كه هر كدام از اين اديان، يكي از طرق رسيدن به خداوند را نشان مي‏دهند. راما كريشنا براين عقيده بود كه همه آدميان، با دين‏هاي مختلفشان، فرزندان خداي واحدي هستند. وي درباره حقيقت بر اين عقيده است كه ما در مِه مشاهدات اشتباه‏انگيز و تصورات غلط و منحرف كننده كه ما را به انديشه‏هاي فريبنده، دشمني‏هاي ابلهانه و كارهاي فاجعه‏انگيز مي‏كشاند، زندگي مي‏كنيم. ما نمي‏توانيم به خوش‏بختي برسيم مگر آن كه در عمق و كُنه اين ظواهر فريبنده، حقيقت را دريابيم، و آن حقيقت، حقيقتِ تساوي همه نژادها، همه اديان و همه افراد در چشم خداوند است. يك انسان واقعاً ديندار بايد بداند كه اديان ديگر هم راه‏هايى هستند كه به حقيقت مي‏پيوندند و ما هميشه بايد به ديده احترام به اديان ديگر بنگريم. راما كريشنا از جان گذشته‏اي بود كه به جهاد عليه حرص و آزمندي برخاسته بود و چونان سربازي بود كه به خاطر صلح مي‏جنگيد. وي اندكي قبل از مرگْ مريدانش را به نزد خود فرا خواند، با نجوايي ضعيف از آنان خواست كه مردم را به دوستي و مهرورزي و محبت دعوت كنند. راما كريشنا سرانجام در 16 اگوست 1886م در پنجاه سالگي درگذشت.

استقلال قبرس از بريتانيا (1960م)

قبرس در سال ۱۹۶۰م استقلال خود را از بريتانيا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و يوناني در اداره امور اين جزيره اعلام موجوديت کرد و بريتانيا، يونان و ترکيه حق حاکميت دولت قبرس را تضمين کردند. در سال ۱۹۶۳م، نمايندگان اقليت ترک در پي اختلاف بر سر نحوه اجراي اين توافق از دولت قبرس خارج شدند و در پي بروز درگيري بين دو طرف، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۴م يک نيروي پاسدار صلح را به اين جزيره اعزام داشت که مأموريت آن تاکنون تمديد شده ‌است. در سال ۱۹۷۴م دولت سراسقف ماکاريوس رئيس‏جمهور وقت قبرس در کودتايي به تحريک حکومت نظاميان يونان سرنگون شد و ترکيه با استناد به موقعيت خود به‏عنوان يکي از تضمين‏کنندگان حق حاکميت قبرس، واحدهاي ارتش خود را در شمال اين سرزمين مستقر کرد که عملاً باعث تقسيم اين جزيره شد. جمهوري قبرس، کشوري جزيره‌اي در شرق درياي مديترانه است که پايتخت آن نيکوزيا مي‏باشد. اين کشور به دو بخش ترک‌نشين و يوناني‌نشين تقسيم مي‌شود که در آن، هر دو زبان ترکي و يوناني رسمي هستند. يوناني‌ها ارتودوکس و ترک‌ها مسلمان هستند. جزيره قبرس از اغاز استقلال مبتني بر نظام بازار آزاد بوده ‌است. صادرات عمده قبرس شامل محصولات کشاورزي (گندم، جو، سيب‏زميني و مرکبات)، ميوه‌هاي مختلف، تنباکو، محصولات صنعتي، انواع البسه، کفش و صنايع دستي بوده ‌است. واردات عمده نيز شامل مواد خوراکي، دام زنده، نفت و محصولات شيميايي مي‌باشد. قبرس شامل ۶ بخش زير مي‌باشد: نيکوزيا (پايتخت). فاماگوستا. ليماسول. پافوس. لارنکا. کايرنيا. بر طبق آمار سازمان سي‌آي‌اي در سال ۲۰۰۱م مردم قبرس ۷۷ درصد يوناني‏تبار، ۱۸ درصد ترک‌تبار و ۵ درصد نيز از ساير اقوام هستند. قسمت شمالي قبرس فرهنگي برگرفته از ترکيه و بخش جنوبي آن فرهنگي برگرفته از يونان دارد. قبرس داراي تابستان‌هاي گرم و خشک و زمستان‏هاي معتدل است. حدود ۱۲ درصد زمين‌هاي آن زير کشت بوده و در آن مرکبات، سيب‏زميني، گندم، زيتون و جو به‏عمل مي‌آيد. پرورش گوسفند، بز و خوک نيز رايج است. صنايع قبرس چندان پيشرفته نيست و شامل صنايع دستي و محلي مي‌باشد. توريسم، منبع درآمد مهمي براي قبرس محسوب مي‌شود.

 


نوشته شده در   جمعه 25 مرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode