ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 17 خرداد 1398     |     کد : 188165

روز شمار تاريخ

جمعه176خرداد1398-3شوال1440-7 ژوئن 2019

تحريم هر گونه ارتباط با رژيم صهيونيستي از جانب "امام خميني" (1346 ش)

تحريم هر گونه ارتباط با رژيم صهيونيستي از جانب "امام خميني" (1346 ش)

تحريم هر گونه ارتباط با رژيم صهيونيستي از جانب "امام خميني" (1346 ش)
در اوايل خرداد ماه سال 1346 ش، رژيم صهيونيستي اسرائيل به جنگي فراگير از زمين و هوا و دريا عليه كشورهاي همسايه فلسطين دست زد كه به نام جنگ شش روز معروف شد. حضرت امام خميني، رهبر نهضت اسلامي ملت مسلمان ايران كه همزمان با مبارزه با رژيم منحوس پهلوي و تبعيد در نجف اشرف، بر ضدّ موجوديت اسرائيل و رژيم صهيونيستي نيز فرياد مي‏كشيدند، با صدور بيانيه‏اي، امت اسلام را به اتحاد و نبرد سرنوشت ساز براي ريشه‏كن كردن صهيونيسم و آزادي فلسطين فرا خواندند. ايشان در اين بيانيه، ضمن اشاره به اينكه بارها دولت‏ها را از همكاري با اسرائيل بر حذر داشته‏اند، آمده است: "اين ماده فساد كه در قلب ممالك اسلامي جايگزين شده است، بايد با همت و همكاري ممالك اسلامي ريشه‏كن گردد." حضرت امام در اين بيانيه تصريح كرده‏اند: "كمك به اسرائيل، چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت، حرام و مخالفت با اسلام است. رابطه با اسرائيل و عمّال آن، چه رابطه تجاري و چه رابطه سياسي، حرام و مخالفت با اسلام است و بايد مسلمين از استعمال كالاها و اجناس اسرائيل خودداري كنند." بيانيه امام خميني(ره) به زبان فارسي و عربي از راديوي عراق پخش گرديد و مرهمي بر دردهاي دروني مسلمين نهاد .

حمله مزدوران پهلوي به مدرسه فيضيه و كشتار طلاب و فضلاي قم (1354 ش)

حمله مزدوران پهلوي به مدرسه فيضيه و كشتار طلاب و فضلاي قم (1354 ش)
پس از واقعه خونين پانزدهم خرداد 1342، هر سال روحانيون و اغلب مردم متدين، به ياد شهداي اين قيام و غم دوري رهبر و مراد خويش، حضرت امام خميني(ره)، (كه در تبعيد به سر مي‏بردند) مراسم يادبودي برقرار مي‏كردند. مأموران شهرباني و نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي قم هر ساله، برگزاري چنين يادبودي از طرف طلاب را پيش‏بيني مي‏كردند، لذا از عصر چهاردهم خرداد و شب پانزدهم خرداد، آهنگ آماده باش را در شهر قم، خصوصاً در اطراف حرم مطهر مي‏نواختند. در سال 1354 ش و در سالروز قيام پانزدهم خرداد، قبل از نماز مغرب و عشاء عده‏اي از طلاب قصد داشتند كه شعارهايي در حمايت از امام و شهداي 15 خرداد 42 سر دهند و تظاهرات را به بيرون از فيضيه بكشانند، ولي اين مراسم با حمله مزدوران رژيم پهلوي به طلاب، به خروشي عليه نظام استبدادي تبديل گرديد. هرچند در اين روز، اين مراسم پايان يافت ولي در روز هفدهم خرداد آن سال، مأموران پهلوي با محاصره و هجوم به مدرسه، طلابِ بي پناه را به طرزي وحشيانه مورد ضرب و شتم قرار داده و نزديك به 350 تن را دستگير كردند. اين قيام نزديك بود كه تمام شهر را فراگيرد ولي با خشونت نيروهاي دولتي، اين قيام سركوب شد و مراسم خاتمه يافت. پس از دو الي سه هفته بازجويي و شكنجه دستگيرشدگان، سالخوردگان و نوجوانان آزاد شده، جوانان را به سربازي فرستاده و عاملان اصلي مراسم را به حبس‏هاي طولاني محكوم كردند.

اعلام ملي شدن بانك‏ها با تصويب شوراي انقلاب (1358 ش)

اعلام ملي شدن بانك‏ها با تصويب شوراي انقلاب (1358 ش)
براي حفظ حقوق و سرمايه‏هاي ملي و به كارانداختن چرخ‏هاي توليدي كشور و تضمين سپرده‏ها و پس اندازهاي مردم در بانك‏ها، ضمن قبول اصل مالكيت مشروع و مشروط و با توجه به نحوه تحصيل درآمد بانك‏ها و جلوگيري از انتقال غير مشروع سرمايه‏ها به خارج؛ نقش اساسي بانك‏ها در اقتصاد كشور و ارتباط طبيعي اقتصاد مملكت يا مؤسسات بانكي؛ مديون بودن بانك‏ها به دولت و احتياج آنها به سرپرستي دولت، لزوم هماهنگي فعاليت‏هاي بانك‏ها با ساير سازمان‏هاي كشور و لزوم سوق دادن فعاليت بانك‏ها در جهت اداري و انتفاعي اسلامي، كليه بانك‏هاي ايران، ملي اعلام شد. ملي كردن بانك‏ها كه توسط دولت موقت اعلام شد، در حقيقت اولين اقدام جمهوري اسلامي ايران در زمينه ملي كردن بخش‏هاي اقتصادي كشور به شمار مي‏رفت.

شهادت حجت‏ الاسلام "عباس شيرازی" قائم مقام سازمان تبليغات اسلامي (1364 ش)

شهادت حجت‏ الاسلام "عباس شيرازی" قائم مقام سازمان تبليغات اسلامي (1364 ش)
حجت الاسلام عباس شيرازي از فضلاي مبارز حوزه علميه قم بود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در پست‏هاي تبليغي خدمات ارزنده‏اي انجام داد و از دو سال قبل، در سمت قائم مقام سازمان تبليغات اسلامي مشغول انجام وظيفه بود. وي همچنين از اعضاي شوراي عالي تبليغات به شمار مي‏رفت و سرانجام در سفري كه به منظور بررسي مسائل تبليغي رزمندگان اسلام، به جبهه‏هاي جنوب داشت، بر اثر سانحه تصادف جان به جان آفرين تسليم كرد و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاك سپرده شد.

روز استقلال "واتيكان" از ايتاليا (1929م)

روز استقلال "واتيكان" از ايتاليا (1929م)
واتيكان كوچك‏ترين كشور مستقل دنيا و در عين حال يكي از با نفوذترين قدرت‏هاي معنوي جهان به شمار مي‏آيد. دولت - شهر واتيكان با انعقاد قرار داد لاتْران ميان واتيكان و ايتاليا، رسماً استقلال يافت. واتيكان تا قبل از نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادي، بخش كوچكي از مملكت ايتاليايى پاپ يا ممالك كليسا محسوب مي‏شد و مركز اين ناحيه رُم بود. در پي تشكيل ايتالياي واحد در سال 1870، نيروهاي اين كشور، سرزمين‏هاي كليسا را تصرّف كردند. اما پادشاه ايتاليا از بيم خشم كاتوليك‏هاي جهان، تعهد كرد كه قصر واتيكان را به پاپ واگذار كند تا مركز حكومت مذهبي وي باشد. قرارداد لاتْران در هفتم ژوئن 1929م به اين تعهد رسميت بخشيد و در سال 1947م، اين قرارداد به صورت يكي از موارد قانون اساسي ايتاليا در آمد. حكومت پاپ علاوه بر كاخ واتيكان در رم، داراي سيزده بنا و ساختمان مختلف است كه آن‏ها هم در قلمرو پاپ هستند. بدين ترتيب دولت - شهر واتيكان منحصر به مقر پاپ و كليساي پاپي است و بعضي ادارات و دفترهاي ملحق به آن و چندين كليساي جامع نيز كه در قلمرو واتيكان نيستند، جزئي از اين كشور پاپي محسوب مي‏شوند. قانون واتيكان برتر از هر چيز، مقر حكومت مركزي كليساي كاتوليك رومي است و اين اصطلاح براي خود دولت واتيكان به كار مي‏رود. قدمت و اهميت دربار پاپ، به آن رنگ و خصوصيت دربارهاي سلطنتي بخشيده و تشريفات درباري و انجام مراسم با لباس‏هاي خاص و نظاير اين امور، به صورتي دقيق مراعات مي‏شود. اداره امور داخلي واتيكان به عهده يك كميسيون پنج نفره است كه همه آن‏ها از سوي پاپ منصوب مي‏شوند و در مقابل او پاسخگو هستند. موزه‏هاي واتيكان از مهم‏ترين موزه‏هاي جهان به شمار مي‏روند و درب‏هاي آن در سراسر سال به روي ديداركنندگان و گردشگران باز است. ايستگاه راديويى پرقدرت واتيكان نيز به پخش برنامه‏هاي مخصوص واتيكان به 37 زبان دنيا اشتغال دارد. ضمناً بيش از 60 كشور از جمله جمهوري اسلامي ايران در اين كشور سفارت دارند. رئيس فعلي حكومت واتيكان، بِنِديكت شانزدهم است كه در روز فوريه 2005م به اين مقام منصوب شد و اين روز به عنوان روز ملي واتيكان نيز به شمار مي‏رود. واتيكان واقع در رُم پايتخت ايتاليا، در جنوب اروپا قراردارد و با كمتر از نيم كيلومترمربع مساحت كوچكترين و با هزار نفر جمعيت، كم‏جمعيت‏ترين كشور جهان است. سكنه واتيكان محدود به اسقف‏ها و كشيشان و خدمه تشكيلات اداري پاپ است. مردم واتيكان داراي زبان رسمي ايتاليايي و اكثريت آن‏ها پيرو آيين كاتوليك هستند. واحد پول اين كشور كوچك، ليره ايتاليا بود كه پس از رواج يافتن پول واحد اروپايي، يورو جاي‏گزين آن گرديد.


نوشته شده در   جمعه 17 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode