ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 خرداد 1398     |     کد : 188100

روز شمار تاريخ

دوشنبه13خرداد1398-28رمضان1440- 3 ژوئن 2019

سخنراني تاريخي عصر عاشوراي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم (1342 ش)

سخنراني تاريخي عصر عاشوراي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم (1342 ش)

سخنراني تاريخي عصر عاشوراي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم (1342 ش)
در آغاز محرم سال 1383 ق برابر با خرداد 1342 ش، قم به صورت پايگاه ضد رژيم درآمده و شور خاصي در آن برپا بود. در عصر عاشوراي آن سال برابر با سيزدهم خرداد 1342 ش حضرت امام خميني(ره) با حضور در مدرسه فيضيه، طي سخنان كوبنده‏اي، ضمن انتقاد شديد از رژيم پهلوي و اربابان آمريكايي و اسرائيلي شاهِ ايران، پرده از جنايات طاغوت برداشتند. حضور مردم در سخنراني به اندازه‏اي بود كه تمام صحن فيضيه و دارالشفاء، صحن حرم حضرت معصومه، ميدان آستانه و اطراف، مملو از جمعيت بود. در پي سخنراني افشاگرانه حضرت امام، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخيمان رژيم ستمشاهي به خانه ساده و بي‏آلايش امام در قم يورش برده و امام را دستگير و دور از چشم مردم به زنداني در تهران منتقل كردند. هنوز چند ساعتي از اين حادثه نگذشته بود كه فرياد مردم معترض و انقلابي، عليه حكومت ديكتاتوري شاه بلند شد و خواستار برقراري حكومت اسلامي و پايان دادن به رژيم ستمشاهي شدند. به همين جرم بود كه گلوله‏هاي برخاسته از خشم و كينه حكومت ننگين شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابي بپاخاسته را در اين روز نشانه رفت و با به خاك و خون كشيدن آنان، قيام خونبار و جاويد پانزدهم خرداد 42 شكل گرفت.

درگذشت مالک دیلمی ، خوشنویس (941ق)

درگذشت مالک دیلمی ، خوشنویس (941ق)
مولانا مالک دیلمی (۹۲۴-۹۶۹ ه‍.ق/۱۵۱۸-۱۵۶۲ م) از کاتبان و خوشنویسان اهل فیلواگوش قزوین در قرن دهم هجری است. او از خوشنویسان و نستعلیق ‌نویسان زبردست به‌شمار می‌آید که خطوط جلی و خفی (درشت و ریز) را با مهارت و به درستی می‌نوشت. کتیبه های عمارت چهل ستون از آثار اوست.

مرگ "ويليام هارْوي" كاشف جريان گردش خون و بنيان‏گذار طب نوين (1657م)

مرگ "ويليام هارْوي" كاشف جريان گردش خون و بنيان‏گذار طب نوين (1657م)
ويليام هاروي، دانشمند برجسته انگليسي در اول آوريل 1578م در فولْكْستون انگلستان به دنيا آمد و از كودكي به تحصيل پرداخت. وي تحصيلات خود را در رشته پزشكي به پايان برد و به استادي طب دانشگاه كمبريج دست يافت. او مدتي نيز در دربار انگليس خدمت كرد و طي ساليان بعد به شهرت رسيد. وي معتقد بود كه نمي‏توان شناخت وظايف اعضاي بدن را در كتاب‏ها آموخت بلكه وسيله آموختن آن، كالبد شكافي و تجربه است. هاروي در راه شناسايى اعمال بدن تلاش وافري به كار برد تا اينكه پس از سال‏ها مطالعه و تحقيق، در چهارم دسامبر 1619م موفق به كشف جريان گردش خون گرديد. وي هم‏چنين وظايف و عمل قلب را بدون كمك ميكروسكوپ كشف كرد. هاروي در سال 1628م تمام تجربيات خود را در يك جزوه هفتاد صفحه‏اي منتشر نمود. با انتشار اين جزوه، نفرت عجيبي درمردم به وجود آمد. زيرا آن‏ها عقيده داشتند كه قلب مركز و جايگاه روح است و خون در كبد وجود دارد. هم‏چنين مردم زمان بر اين باور بودند كه غذا بعد از وارد شدن به معده، هضم و به وسيله روده‏ها وارد كبد مي‏شود و به صورت خون در مي‏آيد. ولي هاروي ثابت كرده بود كه غذا پس از هضمْ وارد خون شده و خون پس از گردش در قلب، به تمام نقاط بدن مي‏رود. ويليام هاروي سرانجام در سوم ژوئن 1657م در شصت و نه سالگي درگذشت ولي افكارش مطرود شد، تا اينكه در سال 1661م، يكي از متخصصان پزشكي در مشاهدات ميكروسكوپي، جريان خون را مشاهده كرد و بدين وسيله، كشف بزرگ هاروي مورد تاييد پزشكان و مردم قرار گرفت.

اختراع بي‏سيم توسط "گوليلْمو ماركوني" مخترع معروف ايتاليايي (1898م)

اختراع بي‏سيم توسط "گوليلْمو ماركوني" مخترع معروف ايتاليايي (1898م)
گوليلمو ماركوني، مخترع معروف ايتاليايى، در 20 سالگي رساله‏اي در باب امواج برقاطيسي مبتني بر مغناطيس به وجود آمده از جريان الكتريكي، خواند و متعاقباً به اين فكر افتاد تا از اين امواج، براي انتقال پيام استفاده كند. وي با استفاده از يك مدار و فرستنده، كار را آغاز نمود. در آن دستگاه، مدار به وسيله كليد باز و بسته مي‏شد و بر روي براده آهن كه در سوي ديگر قرار داشت و جريان از آن مي‏گذشت، اثر مي‏نهاد و زنگي را به صدا درمي‏آورد. ماركوني به جاي براده آهن، از مخلوطي از نيكل و نقره استفاده نمود و مدار فرستنده را به يك صفحه فلزي متصل كرد. اين دستگاه اوليه، طي سال‏هاي بعد تكميل شد تا اينكه در سال 1895م، ماركوني دستگاه تلگراف بي‏سيمي را تهيه كرد كه فرستنده و گيرنده خاصي داشت. در سال بعد، دستگاه تلگراف وي، توانايى انتشار امواج بي‏سيم را تا چند صد متر پيدا كرد. با تكميل بيشتر دستگاه، عمل ارسال و گرفتن پيام با سهولت بيشتر و مسافتي دورتر انجام گرفت. در نهايت، ماركوني به وسيله دستگاه اختراعي خود، در سوم ژوئن 1898م، پيامي را تا 29 كيلومتري ارسال كرد. هرچند در ابتدا از كار ماركوني استقبال چنداني به عمل نيامد ولي در سال‏هاي بعد، اين اختراع باعث شهرت و ثروت ماركوني شد و وي در راه ساخت دستگاه‏هاي قوي‏تر تلاش نمود. ماركوني، در نهايت، در 12 دسامبر 1901م موفق شد نخستين پيام را از فراز اقيانوس اطلس، از انگلستان به كانادا بفرستد و مي‏توان تاريخ واقعي اختراع راديو را اين روز دانست اين امر، جايزه نوبل را براي ماركوني در سال 1909م به ارمغان آورد و اين مخترع ايتاليايي سرانجام در 20 ژوئيه 1937م در 63 سالگي درگذشت. (ر.ك: 20 ژوئيه)


نوشته شده در   دوشنبه 13 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode