ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 خرداد 1398     |     کد : 188082

روز شمار تاريخ

یکشنبه12خرداد1398-27رمضان1440- 2 ژوئن 2019

رحلت آيت‏ اللَّه العظمي "سيدمحسن حكيم" زعيم حوزه علميه نجف اشرف (1349 ش)

رحلت آيت‏ اللَّه العظمي "سيدمحسن حكيم" زعيم حوزه علميه نجف اشرف (1349 ش)

رحلت آيت‏ اللَّه العظمي "سيدمحسن حكيم" زعيم حوزه علميه نجف اشرف (1349 ش)
حضرت آيت‏اللَّه العظمي سيدمحسن طباطبايي حكيم در سال 1267 ش (1306 ق) در نجف اشرف به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات و سطوح حوزه، در 20 سالگي به درس خارج آيات عظام آخوند خراساني، آقا ضياء عراقي و ميرزاي ناييني وارد شد و به اجتهاد رسيد. آيت‏اللَّه حكيم پس از رحلت آيت‏اللَّه بروجردي به عنوان يكي از مراجع مطرح و برجسته مطرح گرديد و بسياري از مردم عراق و شيعيان مناطق اطراف از ايشان تقليد مي‏كردند. ايشان با تمام جرياناتي كه در جهت مخالفت با اسلام شكل مي‏گرفت به مبارزه بر مي‏خاست و از خود مسامحه‏اي نشان نمي‏داد. فتواي معروف ايشان درباره الحادي بودن كمونيسم، تحول بزرگي در عراق به وجود آورد. همچنين فتواي جهاد عليه اسرائيل و تقويت نيروهاي مبارز ضدرژيم صهيونيستي از ايشان صادر گرديد. ساخت و تأسيس كتابخانه‏ها، مدارس، حسينيه‏ها و مكان‏هاي فرهنگي و تأليف كتبي از قبيل مُستمسِك عروةالوثقي، نهج الفقاهه و شرح تبصره و... از جمله خدمات اين مرجع بزرگ به حوزه نجف و عالم تشيع است. سرانجام اين عالم رباني در حالي كه اهانت‏هاي فراوان و آزارهاي بسياري از رژيم بعث عراق متحمل شده بود، در دوازدهم خرداد 1349 برابر با 27 ربيع‏الاول 1390 ق در 92 سالگي دعوت حق را لبيك گفت و پس از تشييعي با شكوه، در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

درگذشت حجة الاسلام سید علی اکبر ابوترابی (1379 ش)

درگذشت حجة الاسلام سید علی اکبر ابوترابی (1379 ش)

سيدعلى‌اکبر ابوترابي، سال 1318 هجرى شمسى در شهر قم متولد شد. وی پس از اخذ ديپلم به تحصيل دروس دينى در مشهد پرداخت.سيدعلى‌اکبر ابوترابي در تظاهرات مردم قم در 15 خرداد سال 1342حضورى فعال داشت و در پى تبعيد حضرت امام خمینی(ره) به نجف، وی نيز به نجف رفت و مشغول تحصيل در محضر امام (ره) شد.پس از حدود شش سال تحصيل در نجف، در مرز خسروى بازداشت شد و ساواک وی را به زندان کميته مشترک و پس از آن به زندان اوين منتقل کرد.alt ابوترابی پس از آزادى از زندان، به همراه شهید سيدعلى اندرزگو به سازماندهى جهاد مسلحانه همت گماشتند و بارها مورد تعقيب ساواک قرار گرفتند.وی پس از پيروزى انقلاب اسلامي، به عنوان رئيس کميته انقلاب اسلامى قزوين مشغول به فعالیت و پس از آن با رأى مردم، به عضويت شوراى شهر قزوين انتخاب و رئيس شورا شد. همزمان با آغاز جنگ تحميلي، در کنار شهيد دکتر مصطفى چمران در ستاد جنگ‌هاى نامنظم به سازماندهى نيروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز 26 آذر ماه سال 1359 در یکی از مأموريت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد. حجت‌الاسلام ابوترابى در اردوگاه‌هاى عنبر، موصل 1، 3، 4 و رماديه و تکريت 5، 17، 18، و نيز سلول‌هاى زندان‌هاى بغداد، اسیر بود. پس از ده سال اسارت سرانجام در سال 1369 به ميهن بازگشت و در تاريخ هفتم مهر 1369 با حکم مقام معظم رهبری در جايگاه نماينده ولى‌فقيه در امور آزادگان قرار گرفت. وی در دوره‌هاى چهارم و پنجم مجلس شوراى اسلامي، به مجلس راه يافت. حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی سرانجام در تاريخ دوازدهم خرداد 1379در حالى که همراه پدرش عازم مشهد بود براثر تصادف درگذشت.

قيام زنگيان به رهبري "صاحِبُ الزَّنج" عليه عباسيان در جنوب عراق(255 ق)

قيام زنگيان به رهبري "صاحِبُ الزَّنج" عليه عباسيان در جنوب عراق(255 ق)

علي بن محمد بن احمد بن عيسي بن زيد بن علي بن حسين بن علي بن ابي‏طالب معروف به صاحب الزنج، از سادات علوي، در 27 رمضان سال 255 قمري قيام بزرگي را عليه عباسيان برپا نمود. بردگان و غلامان فراواني كه از جور صاحبان و امراي خويش به تنگ آمده بودند به گرد او تجمع نمودند و او را ياري كردند. وي كه به بردگان وعده‏ي آزادي، رفاه و برخورداري از حقوق مناسب اجتماعي مي‏داد، توانست هزاران تن را آماده‏ي قيام كند. سرانجام در سال 257 قمري، شهر بصره را به تصرف خويش درآورد و در اندك زماني، قدرت او توسعه يافت. صاحب الزنج اقدام به بناي شهري به نام "مختاره" نمود و حصارها و باروهايى بر آن تعبيه كرد و به تبليغ نظرات خويش و جنگ با عباسيان پرداخت. خليفه معتمد و برادرش موفق عباسي چندين سال با او در حال نبرد بودند، كه توفيقي براي آنان حاصل نشد تا اين كه پس از چهارده سال تسلط صاحب الزنج بر بصره، لشكريانش به حسادت، خودخواهي و تفرقه مبتلا شده و در جنگ با عباسيان كوتاه آمدند. سرانجام در دوم صفر سال 270 قمري با كشته شدن صاحب الزنج در جنگ با ابواحمد موفق عباسي، قيام زنگيان به نابودي گراييد.

تولد ابوبكر محمدبن علي حاتمي معروف به "ابن عربي" دانشمند بزرگ مسلمان(560 ق)

تولد ابوبكر محمدبن علي حاتمي معروف به "ابن عربي" دانشمند بزرگ مسلمان(560 ق)

ابوبكر محمد حاتمي مشهور به محيى‏الدين بن عربي و ملقب به شيخِ اكبر در سال 560 ق در شهر مرسيه در اندلس به دنيا آمد. او در جواني به ملاقات مشايخ صوفيه رفت و طريقت آنان را در پيش گرفت. وي در سي سالگي سفرهاي بسياري را آغاز كرد و به سراسر اندلس و مغرب رفت. سپس ازشهرهاي بيت المقدس، مكه، بغداد، حَلَب و منطقه‏ي آسياي صغير ديدار نمود و در دمشق اقامت گزيد. ابن عربي در اين سفرها به كسب دانش و معرفت و تدريس و نگارش كتاب مشغول شد و نزد بسياري از بزرگان به علم‏آموزي پرداخت. ابن عربي از پراثرترين مؤلفان مسلمان است كه حتي پركارترين نويسندگان اسلام مثل ابن‏سينا و غزالي به پاي او نمي‏رسند. موضوع اصلي رسالات وي تصوف و عرفان است ولي در عين حال، تمامي علوم ديني از قبيل حديث، تفسير، سيره، فقه، نجوم و... را دربرمي‏گيرد. كتب فُصوصُ الحِكَم، المَبادي و الغايات و الفُتوحات المكيّه از آن جمله‏اند. ابن عربي در سال 638 ق در 78 سالگي در دمشق مدفون گرديد و در دامنه‏ي كوه قاسيون مدفون شد.

رحلت "علامه محمدباقر مجلسي" صاحب كتاب شهير "بِحارُالانوار" (1110 ق)

رحلت "علامه محمدباقر مجلسي" صاحب كتاب شهير "بِحارُالانوار" (1110 ق)

علامه محمدباقر مجلسي دانشمند بزرگ دوران صفوي، در سال 1037 ق در اصفهان به دنيا آمد. وي درس و بحث را از چهارسالگي نزد پدر عالمِ خود، علامه محمدتقي مجلسي آغاز كرد و بر اثر نبوغ و استعداد خارق‏العاده، در چهارده سالگي از ملاصدرا اجازه‏ي روايت گرفت. علامه شوشتري، ميرزاي جزايري، شيخ حُرِّ عاملي و ملامحسن فيض كاشاني از جمله اساتيد ايشان بودند. وي در اندك زماني بر صرف، نحو، معاني، بيان، لغت، رياضي، تاريخ، فلسفه، حديث، رجال، درايه، اصول، فقه و كلام احاطه‏ي كامل پيدا كرد و سرآمد همگان گرديد. علامه مجلسي پس از رحلت پدر بزرگوار خود به تدريس پرداخت و تاليفات متعددي را به انجام رساند. جمع‏آوري احاديث و روايات اهل‏بيت(ع)، علامه مجلسي را به فكر تاليف كتاب گرانسنگ "بحارالانوار" انداخت و آن را در يكصد و ده جلد، تدوين كرد. تعداد تاليفات علامه را ششصد جلد ذكر كرده‏اند. وي سرانجام در 74 سالگي بدرود حيات گفت و در كنار پدر بزرگوار خويش، در كنار مسجد جامع اصفهان مدفون شد.

تأسيس بانك ملي ايران(1324 ق)

تأسيس بانك ملي ايران(1324 ق)

تشكيل بانك به شكل جديد نخستين بار در سال 1258 هجري شمسي( 1296 ه‍ - ق ) ده سال قبل از بوجود آمدن بانك شاهي از سوي حاج محمد حسن امين دارالضرب يكي از صرافان بزرگ تهران به ناصرالدین شاه قاجار پيشنهاد شد . متاسفانه اين پيشنهاد با دخالتهاي بيگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشيد و بجاي آن بانك شاهي در ايران مستقر گرديد. تاریخچه بانک ملی ایران پس از استقرار مشروطيت هنگامي كه دولت از مجلس شوراي ملي اجازه استقراض خارجي خواست، احساسات ملي كه از وامهاي گذشته و رفتار بانكهاي بيگانه جريحه دار شده بود به هيجان آمد و نمايندگان مردم به منظور قطع نفوذ سياسي و اقتصادي بانكهاي مذكور و در ترميم وضع مالي خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجي تاسيس بانك ملي را خواستار شدند، و جمعي از بازرگانان و صرافان متعهد مشاركت در اين بانك شدند و در آذرماه 1285 با اعلاني كه مبين احساسات عمومي و علاقه مردم به تاسيس يك بانك اعتباري ملي در ايران بود، انتشار يافت . در روز 23 آبان 1285 ميرزا ابوالقاسم ناصرالملك وزير ماليه وقت مظفرالدين شاه در مجلس شوراي ملي حاضر شد و از اوضاع نابسامان مالي كشور خبرداد و پيشنهاد داد كه دولت براي رفع اين مشكل مبلغي از كشورهاي اروپايي وام دريافت كند كه با مخالفت شديد نمايندگان مواجه شد . نمايندگان پس از شور و پيگيري در روز 9 آذر ماه همان سال با تأسيس بانكي كه بتواند براي كشور سود داشته و با سپرده هاي مردم به نفع كشور و مردم كاركند موافقت كردند. خبر تشكيل بانك ملي با سرمايه 15 ميليون ( 30 كرور) قابل افزايش به 50 ميليون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد. از طرفي ديگر تغييرات ناگهاني در اوضاع سياسي و انعقاد قرارداد 1907 ميلادي بين دولتهاي روسيه و انگليس و تقسيم ايران و نيز آغاز جنگ جهاني اول و ورود نيروهاي اشغالگر به ايران تمام كوششها و تلاشهاي تشكيل بانك ملي را نقش بر آب كرد و اين آرزوي بزرگ مردم سالها به تعويق افتاد. پس از پايان جنگ جهاني اول و خروج اشغالگران از ايران ، سرانجام قانون تاسيس بانك ملي ايران در جلسه مورخ 14 ارديبهشت 1306 به تصويب مجلس رسيد و اساسنامه بانك در 14 تير ماه 1307 مورد تصويب كميسيون ماليه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه20 شهريور 1307 بانك ملي ايران در تهران رسماً كار خود را آغازكرد.

 

روز ملي "انگلستان"

روز ملي "انگلستان"
كشور جزيره‏اي انگلستان با بيش از 244 هزار كيلومتر مربع مساحت در غرب اروپا و در ميان اقيانوس اطلس، درياي مانْش، درياي شمال و درياي ايرلند واقع شده است. انگلستان جمعيتي كمتر از 60 ميليون نفر دارد و با توجه به عدم رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 م نيز از 60 ميليون نفر تجاوز نكند. لندن پايتخت انگلستان و بيرمنگام، ليورپول و آكْسْفورد از شهرهاي مهم آن مي‏باشند. حكومت اين كشور مشروطه سلطنتي است و قدرت اجرايى در دست نخست‏وزير مي‏باشد. اكثريت مردم انگلستان پيرو آيين انگليكان (شاخه‏اي از پروتستان) مي‏باشند. زبان رسمي آنها انگليسي و مليت انگلندي در اين كشور اكثريت دارد. بريتانيا از اتحاد اسكاتلند، انگلند، وِلزْ و ايرلند شمالي به وجود آمده كه واحدهاي فوق در امور داخلي خويش، استقلال و خودمختاري نسبي دارند و هر يك به عنوان كشوري مستقل محسوب مي‏گردند. انگلستان از جمله كشورهايى است كه در چند قرن اخير به عنوان كشوري استعمارگر در عرصه جهاني مطرح شده است. گستره و دامنه اين حضور كه معمولاً به تاراج منابع سرزمين‏هاي تحت استعمار مي‏انجاميد، در شرق و غرب كره زمين آنچنان گسترده و فراگير بود كه طبق مثل معروف آن زمان، خورشيد هيچ گاه در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‏كرد. حضور انگلستان در مناطق گوناگون جهان، گاهي توسط نيروي نظامي و با توسل به زور انجام مي‏گرفت و گاه با انعقاد پيمان‏ها و قراردادهاي ذلت بار، اين سياست استعماري به پيش مي‏رفت. سابقه طولاني و ميزان دخالت‏هاي استعماري و تعدد شيوه‏هاي نفوذ بريتانيا در نقاط مختلف زمين تا آن‏جا بود كه طي يك قرن اخير به عنوان استعمار پير انگلستان شهرت يافته است. در نيمه دوم قرن بيستم گرچه بر اثر تحولات بين‏المللي، روند استعمار مستقيم به پايان رسيد و انگلستان هم وزارت مستعمرات خود را منحل نمود، اما در آغاز هزاره سوم ميلادي، علاوه بر كشورهاي مشترك‏المنافع، همچنان حدود 20 جزيره و مجموعه جزاير تحت نظر انگلستان اداره مي‏شود. اين كشور از نظر اقتصادي با همه مشكلاتي كه در جنگ جهاني دوم و سال‏هاي بعد از جنگ با آن مواجه بود يكي از پيشرفته‏ترين و ثروت‏مندترين كشورهاي جهان به شمار مي‏آيد. 2 ژوئن سال‏روز تولد ملكه به عنوان روز ملي انگلستان نام‏گذاري شده است.

روز ملي و اعلام جمهوري در "ايتاليا" (1946م)

روز ملي و اعلام جمهوري در "ايتاليا" (1946م)
كشور جمهوري ايتاليا با 301/323 كيلومتر مربع وسعت در جنوب اروپا، در شمال درياي مديترانه و در همسايگي سوئيس، اتريش، فرانسه و... واقع شده است. جمعيت ايتاليا بيش از 57 ميليون نفر است كه سفيدپوست و كاتوليك مذهبند. زبان رسمي ايتاليا، ايتاليايى و خط آن لاتين است. با توجه به صفر بودن نرخ رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت ايتاليا تا سال 2025م با شش ميليون نفر كاهش نسبت به سال 2000م به بيش از 51 ميليون نفر خواهد رسيد. حكومت ايتاليا تا پايان جنگ جهاني دوم پادشاهي بود ولي در سال 1945م ويكتور امانوئل سوم پادشاه ايتاليا استعفا داد و اختيارات خود را به پسرش اومبرتوي دوم واگذار نمود. در سال 1946م پس از اجراي رفراندوم، حكومت كشور، جمهوري گرديد. اولين يكشنبه در ماه ژوئن هر سال سال‏روز تأسيس جمهوري ايتاليا در سال 1946 روز ملي نام گرفته است. پايتخت ايتاليا شهر رم است. واحد پول اين كشور ليره ايتاليا بود كه بعد از رواج پول واحد اروپايي، يورو رايج گرديد. از شهرهاي مهم آن نيز، ميلان، تورينو و ناپْلْ مي‏باشد. ايتاليا مركز يكي از قديمي‏ترين تمدن‏هاي جهان است و امپراتوري روم قريب هزار سال قبل و بعد از ميلاد مسيح(ع) و به عنوان يكي از بزرگ‏ترين و پيشرفته‏ترين قدرت‏هاي زمان خود بوده است.


نوشته شده در   يکشنبه 12 خرداد 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode