ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 10 آذر 1403
شنبه 10 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 ارديبهشت 1390     |     کد : 18738

همه با هم كالاي ايراني

مصرف كالاي خارجي متضرر شدن كشور از ورود اين كالاها، بيكاري چند ميليون نفر از جوانان، بالا رفتن خطرات تحريم‎ها، تعطيلي كارخانجات و بروز ناهنجاري‌هاي اخلاقي، نارضايتي از ميزان اندك حقوق و مزايا در خانواده‌هاي كارگران و ركود اقتصادي را در پي خواهد داشت. پس بياييد همه با هم كالاي ايراني مصرف كنيم.

 
مصرف كالاي خارجي متضرر شدن كشور از ورود اين كالاها، بيكاري چند ميليون نفر از جوانان، بالا رفتن خطرات تحريم‎ها، تعطيلي كارخانجات و بروز ناهنجاري‌هاي اخلاقي، نارضايتي از ميزان اندك حقوق و مزايا در خانواده‌هاي كارگران و ركود اقتصادي را در پي خواهد داشت. پس بياييد همه با هم كالاي ايراني مصرف كنيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار هزاران نفر از كارگران سراسر كشور،مصرف كالاي داخلي را يكي از ملزومات و بايسته هاي جهاد اقتصادي دانسته و همگان را به مصرف كالاهاي ايراني ساخت داخل دعوت كردند.
ايشان با اشاره به عده اي كه مصرف كالاهاي خارجي را نوعي تشخص و برتري مي‌پندارند افزودند: دلبستگي به توليدات بيگانه و بي اعتنايي به تلاش كارگران ايراني بيماري و عادت بدي است كه پول و ثرورت كشور را به جيب كارگري خارجي سرازير مي‌كند.
معظم‌له فرمودند: در سال جهاد اقتصادي به نظر من يكي از قلم‌هاي مجاهدت اقتصادي مردم اين است كه سراغ كالاهاي داخلي و ساخت داخل بروند.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان كردند: كالاي ساخت داخل بايد قانع‌كننده باشد. بايد دوام، استحكام و مرغوبيتش طوري باشد كه مشتري را قانع كند، اين هر دو در كنار هم يك كار لازم و واجبي است.

واقعيت آن است كه چه بخواهيم و چه نخواهيم گرايش به سمت مصرف كالاهاي خارجي در كشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه هاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي كشور قابل مشاهده است . براي اصلاح اين عادت ناپسند بايد دست به دست هم بدهيم و از راه هاي درست وارد شويم تا تحقق كامل اهداف جهاد اقتصادي را شاهد باشيم. . شايد اصلي ترين گامهاي دست يافتن به اين هدف را بتوان به صورت زير خلاصه كرد :

* دست از كالاي ايراني برنداريم

تاكيد بر مصرف كالاي ايراني ، فقط توصيه اي براي مصرف كنندگان نيست . بلكه توليد كننده هم بايد با ارائه كيفيت برتر و قيمت پايين تر ، اجاره ندهد كه مشتريان به كالاي خارجي تمايل پيدا كنند . توليد كننده بايد مصرف كننده را محترم بشمارد و كالاي مرغوب به اوبدهد و مصرف كننده هم بايد تا جنس ايراني هست ، جنس خارجي نخرد . البته به اين معناي آن نيست كه مردم ، چشم بسته كالاي نامرغوب و گران بخرند . بلكه منظور اين است كه مشتريان ضمن خريد كالاي داخلي ، عيب و ايراد آن را هم بگيرند ، انتقاد كنند و به توليد كنندگان داخلي براي بهبود كيفيت فشار بياورند ولي دست از كالاي ايراني برندارند و از سوي ديگر همه دستگاههاي اجرايي و تصميم گير بايد از توليد داخلي و توليد كننده ايراني حمايت جدي نمايند .

* خريد كالاي ايراني ؛ افتخار ملي

در مبارزه با عادت زشت خريد كالاي خارجي بايد از همه راه كارهاي فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي ، حقوقي ،جزايي و ..... بهره جست و به ياد داشت اين پديده، يك پديده چند بعدي است و مبارزه بايد همه ابعاد آن را فرابگيرد . در اين مبارزه بايد از كار فرهنگي ، تبليغات و آماده سازي فكر و رفتار نوجوان و حتي كودكان بهره جست و از تاثير رسانه هاي ديداري و شنيداري و مكتوب براي اصلاح رفتار اجتماعي استفاده كرد . در اين ميان آموزش و پرورش ، وزارت ارشاد ، صداو سيما، دستگاههاي آموزش عالي ، مطبوعات و.... مي توانند نقش مهم و ارزنده خود را در اين راه ايفا كنند تا ايراني با افتخار از كالاي ايراني استفاده كند .

* خريد كالاي خارجي – نابودي فرصتهاي شغلي

وزارت بازرگاني به همراه ساير دستگاه هاي مسئول بايد با شناسايي كالاها ي خارجي كه به لحاظ كيفيت از كالاهاي داخلي برتر نيستند در سطح بازارهاي كشور و با اتخاذ سياست هاي مناسب گمركي عملاً جلوي فروش آن را بگيرد؛ چرا كه خريد كالاهاي خارجي برابر است با نابودي فرصتهاي شغلي و اگر كالاهاي خارجي به وفور عرضه نشود خريد آن نيز كاهش مي يابد .

* خريد كالاي ايراني ، تشويق اقتصاد ملي

كسي كه مي خواهد براي راه اندازي صنعت ، كشاورزي و يا دامپروري سرمايه گذاري كند ، بايد مطمئن باشد كه با ورود افراد متقلب و متخلف به بازار و واردات بي رويه كالاي خارجي ، توليد او تحت فشار رقابت ناسالم ، به تعطيلي نخواهد كشيد .

بازرگان و تاجري كه سرمايه خود را به بازار مي آورد .بايد مطمئن باشد كه با واردت كالاي خارجي يا ورود اجناس تقلبي به بازار توسط سود جويان وقاچاقچيان ، ورشكست نمي شود . مصرف كننده اي هم كه بازار مي رود مي خواهد ، مطمئن باشد كه در كيفيت و قيمت ، سرش كلاه نمي گذارند . لازمه همه اينها نظارت دقيق دولت است .

در كشور هايي كه اقتصاد قوي دارند . حتي انجام معاملات كوچك به دور از ديد دولت ، امري غير ممكن است اما در كشورهايي كه اقتصاد ضعيف دارند به راحتي مي توان حتي با چمدان ،انبوه پول نقد را جابجا وبا آن معامله مخفي ترتيب داد !

* همه با هم كالاي ايراني

براي ريشه كن كردن عادت مصرف كالاي خارجي در كشور ، نمي توان همه چيز را به حال خود رها كرد و اجازه داد فساد فراگير شود ، آن وقت با استفاده از زور و مجازات به برخورد با آن پرداخت . همه دستگاههاي دولتي وظيفه دارندد با اقدامات پيشگيرانه ،اجاره شكل گيري تخلف را ندهند ودامنه ورود قانوني و غير قانوني(قاچاق) كالاي خارجي را محدود كنند ، در آن صورت هر چند نمي شود برخورد قضايي و انتظامي را تعطيل كرد،ولي طبيعي است كه اين برخوردها چاره ساز نخواهد بود .

* بازدارندگي و پاسداري از حقوق مصرف كنندگان

سياست هاي بازدارنده در زمينه ورود كالاي خارجي غير ضرور به كشور نه تنها بايد قاطعانه اجرا شود ، بلكه بايد بازدارنده باشد تا متخلفان بزرگ و مفسدان اقتصادي دانه درشت كه با واردات بي رويه و سودجويانه ضربات كاري رابه اقتصاد كشور و روند جهاد اقتصادي وارد مي كنند، در امان باشند و با هزار ترفند ، اين قوانين را دور زده و به مقاصد خود برسند. آنچه مسلم است بازدارندگي به نوعي حمايت و پاسداري از حقوق مصرف كنندگان است.

* حمايت از كالاي ايراني ، پاسداري از اقتصاد ملي

اگر مي خواهيم مردم به خريد كالاي خارجي عادت نكنند، بايد از كالاي ايراني به طور بي شائبه حمايت كنيم چرا كه حمايت از توليدات داخلي پاسداري از اقتصاد ملي و تداوم راه شهيدان است ؛ لذا ابتدا دولت بايد دامان خودش را از آلودگي به معضل خريد كالاي خارجي و ترجيح آن بر توليدات داخلي پاك نگه دارد و با نهايت پاكي ، سلامت و درستكاري عمل كنند. دستگاه هاي مسئول بايد با رسيدگي به موضوع مشكلات توليد كنندگان و معيشت كارگران زمينه هاي لازم براي توليد كالاي ايراني با كيفيت را فراهم كنند.

* مصرف كالاي خارجي – بي كاري جوانان ايراني

كنترل مرزها به عنوان مبدا ورود كالاي خارجي و قاچاق ، هميشه به عنوان ركن در راه تحقق اين موضوع محسوب مي شود . رسيدگي به وضع زندگي مردم مرزي بسيار مهم است . نبايد اجاره داد مرزنسينان ما در محروميت باقي بمانند و به ابزار دست قاچاقچيان تبديل شوند .كه خود باعث محروم تر شدن آنان مي شوند و نبايد با مصرف كالاهاي خارجي كه منجر به بي كار شدن جوانان ايراني مي شود به محروميت جوانان مرزنشين دامن زد بلكه با ايجاد مشاغل متعدد در روستاهاي مرزي بايد جلوي روز اوردن مردم به قاچاق را بگيريم . در مرزهاي دريايي هم ، تردد وسايل بايد ساماندهي شود و مثل رفت و آمدهاي هوايي و جاده اي منظم شود تا بي انضباطي ها و تخلفات قابل پيگيري باشند .

همه دستگاه ها بايد هماهنگ حركت كنند و اجازه ندهند متخلفان از شكاف هاي ميان آآنان استفاده كنند همه دستگاهها بايد سليقه ها را كنار بگذارند و بر اساس يك دستورالعمل رفتار كنند . حتي اگر تصميمي از نظر آنها اشتباه است و يا با سليقه آنان موافق نيست ، وقتي همه يكپارچه عمل كنند ، غلط يا درستي آن تصميم خيلي زود روشن مي شود . همه بايد بدانند كه راه اصولي مبارزه با مصرف بي رويه كالاهاي خارجي و مقابله صحيح با بحرانهاي بيكاري ، مصرف كالاي داخلي است كه اشتغال فرزندانمان و از بين رفتن بيكاران جامعه را تضمين مي نمايد .

* مصرف كالاي ايراني و رسالت دستگاههاي فرهنگي و رسانه ها

آگاهي هاي لازم بايد به مصرف‌كننده ارائه شود . او بايد بداند مصرف كالاي خارجي سليقه‌اي شخصي نيست .بلكه به معناي بيكار شدن جوان ايراني وپديد آمدن مشكلات همراه آن است . در آموزش وپرورش ايران بايد برنامه‌ريزي شود تا با افزايش دانش فراگيران ، اطلاع او از هويت فرهنگي و منافع ملي افزايش يابد . متاسفانه بسياري از لوازم‌التحرير دانش‌آموزان ايراني از خارج وارد مي‌شود . اين به آن معناست كه ايراني از كودكي مي آموزد كالاي خارجي استفاده كند .
در راديو و تلويزيون بايد محدوديت‌هاي بيشتري براي تبليغات كالاهاي خارجي اتخاذ شود .تا رسانه‌ي ملي كاركردي ضد توسعه‌ي ملي نداشته باشد.
به ياد داشته باشيم قاچاق كالا يكي از موانع توسعه در ايران است . فرهنگ شهروندان بايد به‌گونه‌اي تغيير كند كه هر شهروند بداند مصرف كالاي قاچاق به معناي بيكاري جوان ايراني است .


* اصلاح قوانين مالياتي و گمركي

متاسفانه در برخي موارد نظام مالياتي كشور از توليد ماليات مي گيرد اما فعاليت‌هاي واسطه‌اي و دلالي ماليات نمي‌پردازد. يافتن راهكاري براي اخذ ماليات از سرمايه و درآمد بايد مورد توجه قرار گيرد .در اين زمينه همچنين بايد حقوق گمركي كالاهاي تجملي و كالاهايي كه مشابه آن در ايران توليد مي شود افزايش يابد .

* رسالت شخصي مسئولان

مسئولين كشور بايد همواره به ياد داشته باشند كه بر اساس حديث شريف « الناس علي دين ملوكهم» الگوي مردم هستند . بنابراين ساده زيستي واستفاده از كالاي ايراني و اجتناب از خريد كالاي خارجي و انعكاس مناسب اين رفتارخود به افكار عمومي جامعه و التزام عملي به مصرف كالاي داخلي در كنار توصيه زباني به مردم از جمله وظايف تك تك آنهاست كه مي تواند به فرهنگ سازي در اين زمينه كمك شاياني نمايد.

* تقويت روحيه خودباوري در ملت و جوانان

خودباوري در بين جوانان ايراني بايد افزايش يابد و اعتقاد همه جانبه به اين شعار كه « ما مي توانيم» و اينكه ايراني مي تواند هر كالايي را توليد كند بايد در نظام آموزشي وصنعتي كشور نهادينه شود .


* كاهش صادرات نفت و مواد خام

صدور مواد خام بويژه گاز ونفت كشور بايد در يك برنامه ي زمان‌بندي شده متوقف شود و ياتاحد ممكن كاهش يابد .وبا استفاده از اين منابع كالاهايي با ارزش افزوده توليد شود . از سوي ديگر صنايع ايران بايد تا حد ممكن دروني شود . يعني كارخانه ها و شركت هاي ايراني نيازهاي خود را از داخل تامين نمايند .

* حمايت از كالاي با كيفيت داخلي و اشتغالزا

ايرانيان به توليد محصول باكيفيت شهره بوده‌اند . اما متاسفانه در روزگار ما منافع زودگذر باعث شده برخي از توليدكنندگان از كيفيت كالاي خود بكاهند .تشويق توليدكنندگان كالاي باكيفيت در كنار صادركنندگان بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد .
بايد از كالاهايي كه اشتغال زياد توليد مي‌كند حمايت كرد .مثل صنايع دستي . زيرا حدود 10 ميليون ايراني يا به صورت دائم ويا فصلي از اين صنعت ارتزاق مي‌كنند. به‌ويژه در مناطق روستايي. عدم حمايت از صنايع دستي باعث بيكاري آنها و خالي شدن روستاها از جمعيت مي شود


به ياد داشته باشيم مصرف كالاي خارجي متضرر شدن كشور از ورود اين كالاها، بيكاري چند ميليون نفر از جوانان كشور، بالا رفتن خطرات امنيتي در كشور، تعطيلي كارخانجات و بروز ناهنجاري‌هاي اخلاقي، نارضايتي از ميزان اندك حقوق و مزايا در خانواده‌هاي كارگران و ركود اقتصادي را در پي خواهد داشت.پس بياييد همه با هم كالاي ايراني مصرف كنيم.


نوشته شده در   پنجشنبه 8 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode