ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 بهمن 1397     |     کد : 186467

روز شمار تاريخ

جمعه5بهمن1397-19جمادی الاول1440-25ژانویه 2019

ادامه اجتماعات مردمي ضد رژيم طاغوت (1357 ش)

ادامه اجتماعات مردمي ضد رژيم طاغوت (1357 ش)

با وجود اين كه عوامل رژيم شاه، اجتماع بيش از دو نفر را در اكثر شهرهاي ايران منع كرده بودند، قشرهاي مختلف مردم، بدون اعتنا به هشدارهاي حكومت نظامي، به راه‏پيمايي و تظاهرات عليه رژيم ادامه دادند و مزدوران شاه، علي رغم توسل به شديدترين شيوه‏هاي سركوب، موفق به كنترل مردم نشدند. در اين ميان برخوردهاي خشونت‏آميز مأموران حكومتي با مردم، منجر به شهادت تعداد زيادي از مردم در شهرهاي مختلف كشور شد.

برگزاري انتخابات اولين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران (1358ش)

به دنبال استعفاي دولت موقت به دليل تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام، شوراي انقلاب به دستور حضرت امام خميني(ره)، مديريت اجرايي كشور را برعهده گرفت و پس از چندي اولين انتخابات رياست جمهوري در پنجم بهمن 1358 ش برگزار گرديد. در اين انتخابات ابوالحسن بني صدر كه پس از اقامت پانزده ساله در فرانسه به ايران بازگشته و با تظاهر به وفاداري به انقلاب، نظام، مردم و رهبري توانسته بود به پست‏هاي حساسي دست يابد با كسب 76 درصد آرا به رياست جمهوري برگزيده شد. عناوين اولين رييس جمهور ايران و فرمانده كل نيروهاي مسلح و... سبب شد كه به زودي هويت اصلي خود را نشان داده و با تكيه بر قدرتي كه از مردم براي خدمت به آنان به دست آورده بود، خود را محور نظام ناميده و به سركوبي و وارد آوردن اتهام به مخالفانش مشغول گردد. اين روند، مخالفت نيروهاي انقلابي و ارزشي نظام را برانگيخت و پس از مدتي و علي‏رغم آغاز جنگ تحميلي، اين كشمكش‏ها حتي با وساطت حضرت امام نيز پايان نيافت. طرفداران بني صدر در اين مدت بارها جوّ اغتشاش و نا امني را در كشور به راه انداخته و سعي در خارج كردن مخالفان از صحنه و كسب قدرت بيشتر بودند. همسويي و همكاري بني صدر با گروه منافقين موسوم به سازمان مجاهدين خلق، دامن زدن به تشنجات و درگيري‏ها در كشور، كوتاهي در دفاع از مرزهاي ايران و عدم ممانعت از تجاوز رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي، در نهايت باعث شد تا طرح عدم كفايت سياسي بني صدر در مجلس شوراي اسلامي مورد بحث قرار گرفته و به تصويب رسد. اين در حالي بود كه حضرت امام، در بيستم خرداد 1360، وي را از فرماندهي كل قوا كه از جانب ولي فقيه به رييس جمهور تفويض شده بود، خلع نمودند. سرانجام و با رأي عدم كفايت سياسي بني صدر در مجلس، حضرت امام، اين عنصر توطئه‏گر و فريب‏كار را در اول تيرماه 1360 از رياست جمهوري عزل كردند. از اين زمان اتحاد بيشتر بني‏صدر و گروه منافقين باعث به شهادت رساندن تعداد زيادي از مسؤولان عالي‏رتبه نظام گرديد، تا اين كه وي به همراه سركرده مجاهدين خلق در هفتم مرداد 1360 با چهره‏اي مبدل و زنانه از كشور گريخت و مقيم فرانسه شد. پس از فرار مفتضحانه بني صدر، مردم انقلابي و مسلمان ايران با حضور در پاي صندوق‏هاي رأي، برادر محمد علي رجايي را با آراء قاطع خود به رياست جمهوري انتخاب كرده و بر حضور خود فروختگان و خودباختگان در مسؤوليت‏هاي بالاي نظام خاتمه دادند.

تولد آيت اللَّه "شيخ محمدقاسم اردوبادي" عالم و اديب ايراني در تبريز(1274 ق)

آيت اللَّه شيخ محمدقاسم اردوبادي، پس از اتمام تحصيلات متوسطه، به نجف رفت و نزد علماي مشهور زمان، دانش آموخت. اين عالم بزرگ پس از اخذ درجه‏ي اجتهاد، به زادگاهش تبريز بازگشت و در اين شهر، علاوه بر تدريس، كتب متعددي را نيز به رشته‏ي تحرير درآورد. آيت اللَّه اردوبادي در سال 1333 ق در 59 سالگي درگذشت.

كشف ميكروب جذام (1871م)

بيماري عفوني و مزمن جذام با زخم‏هاي شديد توأم است كه بافت‏هاي مبتلا شده را از بين مي‏برد. هم‏چنين عامل مولد بيماري جذام در سلسله اعصاب نيز انباشته و سبب از بين رفتن بخش عمده عصب‏هاي حسي مي‏شود. اين بيماري بيشتر درمناطق گرمسير بروز مي‏كند اما مردم ساير مناطق نيز از خطر آن مصون نيستند. در 25 ژانويه 1871 دكتر هانزن موفق به كشف ميكروب اين بيماري گرديد و در راه درمان آن گامي اساسي برداشته شد. اما با وجود پيشرفت‏هاي قابل ملاحظه در كنترل بيماري جذام، هنوز راه درمان قطعي اين بيماري شناخته نشده است و افراد زيادي در كشورهاي مختلف از اين بيماري رنج مي‏برند.

ساخت اولين ساعت جيبي در نورنبرگ توسط "پيتر هلانْسْ" (1600م)

در 25 ژانويه 1600م اولين ساعت جيبي جهان در شهر نورنبرگ آلمان توسط يك صنعت‏گر معروف آلماني به نام پيتر هِلانْسْ ساخته شد. اين ساعت شبيه تخم مرغ بود و روي اين اصل، تا مدت‏ها به آن، تخم مرغ نورنبرگ مي‏گفتند. پيترهلانس مخترع اين ساعت، با ابزار كاري كه خودش ساخته بود و با استفاده از تجربيات ساير مخترعين كه در اين راه تلاش كرده بودند، موفق به ساخت اين ساعت شد.


نوشته شده در   جمعه 5 بهمن 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode