ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 30 آذر 1397     |     کد : 186060

روز شمار تاريخ

جمعه30آذر1397-13 ربیع الثانی1440-21دسامبر 2018

سرنگوني سلسله ساساني با قتل يزدگرد سوم (21 ش)

سرنگوني سلسله ساساني با قتل يزدگرد سوم (21 ش)

به دنبال شكست يزدگرد سوم آخرين پادشاه سلسله ساساني از سپاه اسلام در نهاوند، اين سلسله پس از 416 سال حكومت، منقرض شد و مسلمانان، ايران را فتح كردند. سپاه اسلام با آن كه نفرات و تجهيزات بسيار كمتري از ارتش ايران داشت، اما به خاطر روحيه بالا و ايمان محكم، در نبردهاي پياپي كه چند سال طول كشيد، ارتش ساساني را شكست داد كه آخرين آنها، جنگ نهاوند بود. با سقوط سلسله ساسانيان، ايرانيان كه از ظلم و فساد پادشاهان ناراضي بودند، به خاطر ارزش‏ها و اصول متعالي اسلام همچون يگانه‏پرستي، عدالت و برابري، به اين دين گراييدند و به تدريج، خود، در گسترش آن كوشيدند.

ارسال پيمان سه جانبه بين ايران و شوروي و انگلستان به مجلس شوراي ملي (1320 ش)

مهم‏ترين اقدام كابينه محمد علي فروغي پس از روي كار آمدن محمدرضا پهلوي و درگير و دار جنگ جهاني دوم و حضور متفقين در ايران، امضاي پيمان بين دولت ايران و دولت‏هاي اتحاد جماهير شوروي و انگلستان بود كه متن آن طي ماده واحده‏اي در 30 آذر 1320 تقديم مجلس شد. در اين پيمان احترام به حاكميت ايران از طرف دولت‏هاي روس و انگليس، قراردادن تسهيلات لازم در اختيار شوروي و بريتانيا در دوران جنگ از طرف ايران و نگاهداري نيروهاي نظامي متفقين در ايراني تا هر زمان و... عنوان شده بود. اين پيمان هر چند به ظاهر ضرري به حال ايران نداشت ولي حضور طولاني مدت اين نيروها در ايران و نيز ضربات ناشي از جنگ و تحميل هزينه‏هاي طاقت‏فرسا، بر مردم كشور بسيار گران آمد و فقر و فلاكت بيشتري نصيب مردم محروم نمود. بعد از جنگ، نيروهاي شوروي علي رغم تعهد جهت خروج فوري، در اين كار، بسيار تعلُّل كردند كه پس از شكايت دولت ايران به سازمان‏هاي بين‏المللي، اين نيروها، حاضر به تخليه ايران شدند.

توافق شوروي براي ارسال تسليحات پيشرفته به عراق در جريان جنگ تحميلي (1364ش)

گسترش مناسبات همه جانبه عراق و شوروي سابق در جريان جنگ تحميلي، اين امكان را فراهم ساخت تا روس‏ها اهداف جديد سياست خارجي خود را در منطقه و در برابر ايران پي‏گيري كرده و در مقابل، عراقي‏ها نيز با برخورداري از حمايت سياسي - نظامي شوروي، تجهيزات نظامي و كمك‏هاي مستشاري دريافت كنند. بر اين اساس بود كه روس‏ها علاوه بر ارسال سلاح به عراق، با ارزيابي از ضعف‏هاي ساختاري ارتش آن كشور در وضعيت دفاع و حمله، در توسعه نيروهاي مسلح عراق و طرح ريزي استراتژي تهاجمي عراق نيز نقش فعال و محوري داشتند. كمك‏هاي شوروي سابق به عراق در اين مرحله در مقايسه با كمك ساير كشورها بسيار برجسته‏تر و نمايان‏تر بود و تا اندازه‏اي، تاثيرات سرنوشت‏سازي بر روند تحولات جنگ داشت. اين كمك‏ها تا اندازه‏اي بود كه شوروي در حدود شصت درصد از تجهيزات نظامي عراق را تامين مي‏كرد.

شب يلدا، طولاني‏ ترين شبِ سال

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود. یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

وفات "ابن هِشام" مورخ شهير عرب (218 ق)

ابومحمد عبدالملك بن هِشام معروف به ابن هِشام، مورّخ نامي عرب در بصره در جنوب عراق به دنيا آمد و بيشتر ايام عمر خود را به مطالعه درباره‏ي زندگي پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) سپري كرد. او در علم نحو نيز عالمي برجسته بود و با شعر و ادب آشنايي داشت. اما شهرت اصلي ابن‏هشام به جهت تاليف كتاب السيرَةُ النَّبويّه است كه به نام وي سيره‏ي ابن هِشام خوانده مي‏شود. اين كتاب از منابع مهم درباره‏ي زندگي حضرت محمد(ص) به شمار مي‏رود.

تأسيس "سازمان آزادي بخش فلسطين" توسط مبارزان فلسطيني (1964م)

در 21 دسامبر 1964م سازمان آزادي‏بخش فلسطين موسوم به ساف متشكل از هشت گروه چريكي وتعداد زيادي نهادهاي آموزشي، اجتماعي، پزشكي، فرهنگي و مالي، با هدف مبارزه با رژيم صهيونيستي و آزادي سرزمين‏هاي اشغالي فلسطين اعلام موجوديت كرد. يك سال بعد، شاخه نظامي سازمان آزادي‏بخش فلسطين به نام فتح با حدود ده هزار عضو، فعاليت خود را آغاز نمود. در سال 1974م اين سازمان به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل پذيرفته شد و تا سال 1982م با بيش از صد كشور، رابطه رسمي پيدا كرد. در اين سال، چريك‏هاي سازمان آزادي بخش فلسطين به دليل حمله ارتش رژيم صهيونيستي به لبنان مجبور به عقب‏نشيني از اين كشور شدند. از آن زمان به بعد، اين سازمان، به تدريج، شيوه مبارزه مسلحانه را كنار گذارد، به طوري كه در سپتامبر 1993م، ياسر عرفات، رئيس اين سازمان، با امضاي معاهده اُسلو در نروژ، رژيم صهيونيستي را به رسميت شناخت. در مقابل، رژيم صهيونيستي نيز متعهد به دادن خودمختاري به فلسطيني‏ها در مناطق اشغالي كرانه باختري و نوار غزه شد. اما رژيم صهيونيستي به معاهده اسلو نظير ساير تعهدات خود پاي‏بند نمانْد و تاكنون به مفاد آن عمل نكرده است. در اين حال، دادن امتيازهاي متعددي به اين رژيم توسط رهبري سازمان، همواره با اعتراض بسياري از مردم و سازمان‏هاي مبارز فلسطيني روبرو بوده است.


نوشته شده در   جمعه 30 آذر 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode