ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 ارديبهشت 1390     |     کد : 18590

تبريز، بهشت سرمايه‌گذاران

با اجرا و اتمام حجم بالاي پروژه‌هاي مشاركتي، تبريز در پنج سال آينده به عنوان شهري توسعه يافته با رشد اقتصادي و اشتغال بالا در ميان ديگر شهرهاي كشور به بهشت سرمايه‌گذاران بدل مي‌شود.

 
با اجرا و اتمام حجم بالاي پروژه‌هاي مشاركتي، تبريز در پنج سال آينده به عنوان شهري توسعه يافته با رشد اقتصادي و اشتغال بالا در ميان ديگر شهرهاي كشور به بهشت سرمايه‌گذاران بدل مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي شهرداري تبريز، موضوع سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي در اداره امور شهرها به عنوان موتور شتاب‌بخش روند توسعه كه از چندي پيش از سوي متوليان اداره شهرهاي بزرگ و توسعه يافته جهان با جديت دنبال مي‌شود، با وجود جديد بودن در كشور ما دستاوردها و نتايج چشمگيري داشته و اين امر در شهر تبريز آثار بسيار شگرفي بر جاي گذاشته است.
اگر چه موضوع سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه‌هاي عمراني، خدماتي، فرهنگي و رفاهي شهرها همواره طي سال‌هاي گذشته مورد ترديد برخي مديران سياسي و حتي شهري بوده و به نوعي در سايه وجود سياست‌ها و تفكرات ناصحيح اين امر كم‌تر مجال توفيق و رشد در كشور داشته اما صدور فرمام مقام معظم رهبري و تأكيد معظم‌له بر لزوم اجراي اصل 44 قانون اساسي و ضرورت تقويت بحث خصوصي‌سازي همچنين واگذاري امور مردم به خود مردم، بار ديگر موضوع سرمايه‌گذاري در شهرها را، اين بار به شكلي جدي‌تر و همچون سياست كلان نظام در كانون توجه مديريت شهري قرار داد.
بحث سرمايه‌گذاري به دليل انتقاع دو سويه شهر و سرمايه‌گذار از اين نوع داد و ستد مالي، اقتصادي و عمراني، به دليل پيوند هر دوي اين مولفه‌ها در موضوع نفع مالي دوسويه، امروز بيش از هر زمان ديگر در بخش‌هاي مختلف مديريت شهري دنبال مي‌شود و در اين ميان مديريت شهري كلانشهر تبريز با درك بركات اين موضوع گام‌هاي بلندي در راستاي تحقق اهداف و سياست‌هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري برداشته است.
تجربه موفق شهرداري تبريز در جلب مشاركت‌هاي مردمي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي، امروز به الگوي ديگر شهرهاي كشور تبديل شده و طي چهار سال گذشته بسياري از سرمايه‌گذاراني كه علاقه‌مند به ترقي و توسعه اين شهر تاريخ‌ساز بوده‌اند با حضور در پروژه‌هاي كلان شهري و سرمايه‌گذاري‌هاي چند هزار ميلياردي، به عنوان بازوي توانمند مديريت شهري چرخه توسعه پايدار تبريز را به پيش مي‌برند.
سرمايه‌گذاري‌هاي ميلياردي بخش خصوصي طي سال‌هاي اخير البته در سايه تعامل دوسويه شوراي اسلامي شهر و شهرداري تبريز صورت پذيرفته و اين دو نهاد خدماتي با تسهيل شرايط براي سرمايه‌گذاران و در رأس آن تدوين نخستين آيين‌نامه جذب سرمايه‌گذاري و نيز تشكيل هيئت عالي سرمايه‌گذاري كاري كرده‌اند كه امروز شهر تبريز به عنوان مهد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي كشور در مديريت شهري نام خود را بر سرزبان‌ها بياندازد و طي سه سال گذشته رتبه نخست كشوري را از آن خود كند.
در حال حاضر شهرداري تبريز با جذب بالغ بر 75 هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در قالب 85 قرارداد مشاركتي در فاصله سال‌هاي 86 تا 89 رتبه اول كشوري را بااختلاف فاحش نسبت به ديگر كلانشهرها به خود اختصاص داده است.
اين در حالي است كه به دنبال بر پايي همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در اردبيهشت سال 88 نيز بيش از 50 هزار ميليارد ريال قرارداد سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي عمراني، رفاهي و خدماتي ميان شهرداري تبريز و سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي منعقد شد كه از اين ميزان 25 هزار ميليارد ريال به مرحله اجرا رسيده و مابقي در مرحله اخذ مجوزهاي نهايي هستند.
اهميت اين حجم از سرمايه‌گذاري و توفيقات چشمگير شهرداري تبريز در عمل به فرامين مقام معظم رهبري و اجراي سياست‌هاي ابلاغي ايشان در اصل 44 قانون اساسي از آن رو بسيار بالاست كه به ياد آوريم به دليل محدوديت منابع مالي و درآمدهاي شهرداري‌ها، امكان اجراي پروژه‌هاي بزرگ زيربنايي به هيچ‌وجه در حوزه مديريت شهري متصور نيست و بررسي‌ها نشان مي‌دهد همواره فاصله‌اي هزار درصدي و به عبارتي حداقل 10 برابري بين درآمدهاي واقعي شهرداري و منابع مالي مورد نياز براي توسعه شهرها و اجراي پروژه‌هاي زيربنايي وجود دارد.
اين اختلاف فاحش ميان نيازها و درآمدهاي واقعي شهرها كه منجر به ايجاد شكاف عميق بين آرمان‌ها و امكانات مورد انتظار مديران شهري شده، از اوايل دهه 60 و پس از مصوبه مجلس مبني بر لزوم استقلال مالي شهرداري‌ها به وجود آمد، مصوبه‌اي كه شهرداري‌ها را محروم از بهره‌مندي منابع دولتي و ملي و مكلف به جذب درآمدهاي محدود از محل اخذ عوارض و هزينه‌كرد آن در امور عمراني شهرها كرد.
بديهي بود كه تنها راه برون‌رفت از چنين شرايط بحراني حركت به سمت جذب سرمايه‌گذاري خواهد بود، بر همين اساس شهرداري تبريز به منظور ايجاد بسترهاي قانوني مورد نياز براي عقد قراردادهاي مشاركتي و جذب سرمايه‌گذاري، تدوين نخستين آيين‌نامه جذب سرمايه‌گذاري كشور و نيز تشكيل هيئت عالي سرمايه‌گذاري را به عنوان اولويت اصلي تحقق اهداف در اين بخش مورد توجه قرار داد و در سال 86 پس از تصويب شوراي شهر به مورد اجرا گذاشت.
پس از عملياتي شدن اين برنامه‌ها، شهرداري تبريز به دليل فعالت‌هاي گسترده در حوزه سرمايه‌گذاري به عنوان دبيرخانه كارگروه سرمايه‌گذاري كلانشهرها انتخاب و مأمور تدوين و ابلاغ سياست‌هاي كلي در اين حوزه شد.
در حال حاضر شهرداري تبريز با نهايي كردن اجراي 85 پروژه بزرگ مشاركتي با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي پيشگام ديگر شهرها به شمار مي‌رود كه 41 مورد از اين پروژه‌ها تاكنون به بهره‌برداري رسيده و مابقي در حال اجرا هستند.
از جمله پروژه‌هاي مهم مشاركتي شهرداري تبريز مي‌توان به مركز تجارت جهاني فرش، مراكز معاينه فني خودرو، پارك ماهيان زينتي، هتل چهار ستاره لاله، ايستگاه شادي، 26 جايگاه cng ، رستوران ارتفاعات عون‌بنعلي، كمپينگ‌هاي خانواده، كارواش تمام اتوماتيك، پاركينگ‌هاي طبقاتي، پل‌هاي عابرگذر مكانيزه، شهربازي ائل‌گلي، چند مجتمع مسكوني، كارخانه بازيافت زباله، كارخانه بازيافت طايرهاي فرسوده، چند مجتمع بزرگ تجاري خدماتي، پارك آبي، نمايشگر آلودگي هوا، شهرك‌هاي نمايشگاهي خودرو و مبلمان، سيرك موقت، ايستگاه‌هاي قطار شهري، طرح كارت بليط الكترونيكي شركت واحد، پنج پروژه مشاركتي در ميدان شهيد فهميده و مركز تجارت جهاني اشاره كرد.
با اجرا و اتمام اين حجم از پروژه‌هاي مشاركتي، كلانشهر تبريز در پنج سال آينده به عنوان شهري توسعه يافته با رشد اقتصادي و اشتغال بالا در ميان ديگر شهرهاي كشور بدل خواهد شد تا آثار و بركات آينده‌نگري مديران شهري امروز تبريز به عنوان ميوه شيرين سرمايه‌گذاري در كام نسل‌هاي آينده اين خطه بنشيند.



نوشته شده در   دوشنبه 5 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode