همزمان با روز قلم، اولین همایش «رسانه و تبلیغ دینی» به همت ادارهکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی و با حضور اهالی رسانه و علاقهمندان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش رسانه و تبلیغ دینی صبح پنجشنبه همزمان با روز قلم، به همت ادارهکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در سالن سوره این اداره برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدشهابالدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در این همایش که با حضور پرشور اهالی رسانه برگزار شد، گفت: منبر و مسجد از رسانههای قوی و پویای ما به شمار میآیند.
وی ادامه داد: هنوز هم در عرصه تبلیغ دینی به مسجد و منبر نیازمند هستیم اما نباید عرصه تبلیغ دینی را به اینها منحصر کنیم.
حجتالاسلام حسینی خاطرنشان کرد: در عصر انفجار اطلاعات که دین ما را از هر طرف مورد حمله قرار میدهند، رسالت اصحاب رسانه بیش از پیش احساس میشود.
وی تاکید کرد: امروزه باید از تمامی ظرفیتهای رسانههای مکتوب، تصویری و مجازی به عنوان عرصههایی برای تبلیغ دین و مکتب پرآوازه تشیع استفاده کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت تلفیق رسانهها و مبلغان دینی، عنوان کرد: این همایش میتواند در همین راستا گامی مهم و اثرگذار باشد و در پی آن هستیم که در سالهای آتی نیز این همایش را هرچه بهتر و باشکوهتر برگزار کنیم.
وی با اشاره به ظهور و بروز عرفانهای نوظهور که اصالت اسلام را خدشهدار میکنند، برگزاری چنین همایشهایی را با محوریت رسانه و تبلیغ دینی ضروریتر از پیش دانست.
افراد منفعل را در فضای مجازی به افراد فعال تبدیل کنیم
همچنین در این همایش، احمدرصا متینفر، مدیر مرکز سواد رسانهای موسسه سراج و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، گفت: اهمیت این همایش بسیار زیاد است زیرا دشمن میفهمد که ما دست آنها را خوانده و میدانیم دشمن کدام هدف را نشانه گرفته است.
وی ادامه داد: اگر از رسانه و تبلیغ، حرف میزنیم به واقع قبول کردیم که این فضا هم فرصت و هم تهدید بوده و باید افراد منفعل را به فعال تبدیل کنیم.
رئیس مرکز سواد رسانهای موسسه سراج، خطاب به مبلغان دینی و اصحاب قلم جناح انقلابی بیان کرد: مگر امکان دارد در رسانه کار کرد و مختصات، تفکر نقاد، هدف و نشانهگیری بلد نبود، از اینرو برای تبلیغ دین در فضای مجازی ابتدا باید مجهز بود و سپس واقف به موضوع شد.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصحاب رسانه کنترل و رسیدگی است زیرا هر اطلاعاتی در فضای مجازی داده میشود عین تاتو کردن است و هر کاری کنید پاک نخواهد شد.
وی ابراز کرد: در عصر ارتباطات و اطلاعات با وجود وسائل نوین به مراتب تحت بمباران رسانهای قرار داریم که به نظر میرسد بهترین راه بقا در این شبکه اطلاعاتی است که توانسته در سراسر محیط فرهنگی ما ریشه بدواند.
وی گفت: فضای مجازی را نمیتوان فیلتر کرد بلکه باید شاخص، سازنده تلگرام و پیامرسانهای بومی ایرانی را معرفی کرد تا مردم خود دست به انتخاب بزنند، از اینرو ارتقای سواد رسانهای از نان شب واجبتر است.
متینفر تصریح کرد: کسب دانش و بینش لازم در برخورد با محتوای پیامهایی که با آنها مواجه میشویم، تحلیل و تفسیرهمچنین ارزیابی پیامها، توانایی قرائت و رمزگشایی متون رسانهای، دعوت به اندیشیدن عمیق و دقیق پیرامون پیامهای دریافتی، ملزومات یک فرد در سواد رسانهای است.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) متذکر شد: تولید ادبیات موضوعی، حمایت از حقوق مخاطبان و تولید محتوا در این زمینه، وارد کردن بحث سواد رسانهای در نظام آموزش رسمی کشور، به کارگیری مشاوران خبره و متخصص در امور سواد رسانهای، حمایت نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور، همکاری و مساعدت رسانه ملی، آموزش گسترده جامعه و فراهم کردن بستری برای نهضت سواد رسانهای از جمله درخواستهای مردم و البته نیازهای جامعه در این شرایط است.
در پایان این همایش، از تعدادی از چهرههای رسانهای استان به پاس سالها مجاهدت در عرصه تبلیغ دینی تجلیل به عمل آمد.