شامگاه 22 بهمن ماه آیین پایانی مهم ترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش جام جم آنلاین، در ابتدای مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم، نماهنگ جشنواره سی و ششم پخش شد که با موسیقی زنده و تصاویر فیلمهای سودای سیمرغ همراه بود.
رضا رشیدپور به عنوان مجری مراسم به مردم ایران و اهالی هنر و سینماگران برجسته ادای احترام کرد و گفت: در شبی ماندگار زیر سقف آسمان تهران دور هم جمع شدیم تا نشستن سیمرغ بر شانههای برگزیدگان جشنواره را شاهد باشیم.
اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور به همراه وزیر ارشاد در این مراسم نیز حضور دارند که سید عباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد در سخنرانی خود متن پیام دکتر روحانی، رئیس جمهور را قرائت کرد.
پیام رئیس جمهور به شرح ذیل است:
امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمیدانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامههای توسعه میشناسیم.
ظهور همزمان سه پدیده: اینترنت، تلفنهای همراه هوشمند، شبکههای اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانهای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دستاندرکاران سینمای ما را بر آن میدارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصهای که جامعه در آن آگاهی خودش را جستوجو میکند. سینما امکان نقد و گفتوگو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروههای متنوع جامعه فراهم میکند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.
مردم در عمقِ داستانهای سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنجها، شادیها و امیدهای خود میگردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّتهای مردمیاش باشد. سینما میتواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخهای مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوریهای خودش تکیه زَنَد و آوازهاش را در جهان منتشر کند.
سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیامها و مواریث و دستآوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی میتواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزشهایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.
سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزونتر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمینها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیتها و ظرفیتهای ملّی و بینالمللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهمسازی زیرساختهای حقوقی و تجهیزاتی، فعّالشدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژیهای عرضة محصولات از مهمترین برنامههای سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعهای از سالنهای نمایش تعریف نمیشود، بلکه وبسایتها، شبکههای اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطه صنعت تصویر و سینما واقع میشوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوشقریحه و اندیشمند از گسترة ایرانزمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.
اشتغالزایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگیهای این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاستها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، میتواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیشروی جامعه باشد.
امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکالها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد 14، صفحه 24).
سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید میتواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمینمان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعه آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانشبنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت آپها شود.
این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست ها مرهم باشد، بانشاط و نشاط آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفههای تنظیمکنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راهحلهای مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان میدانم و نه مشکل! / حسن روحانی / رئیس جمهور / 22 بهمن 1396
ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هم در سخنرانی کوتاه خود از مدافعان حریم انقلاب اسلامی از دیروز تا امروز گفت و از حضار خواست به پاس حماسهآفرینیهای این عزیزان و بخصوص مدافعان حرم بایستند و دلاوران ایران زمین را تشویق کنند.
فهرست اعلام برندگان :
نامزدهای بهترین جلوههای بصری:
1- بمب (محمد لطفعلی)
2- به وقت شام (سیدهادی اسلامی)
3- تنگه ابوقریب (حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران، محسن خیرآبادی)
4- چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) برنده
5- سرو زیر آب (محمد خاکزاد)
6- لاتاری و ماهورا (سینا قویدل)
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی:
1- بمب (عباس شوقی)
2- به وقت شام (محسن روزبهانی)
3- تنگه ابوقریب (محسن روزبهانی) برنده
4- سرو زیر آب (محسن روزبهانی)
5- ماهورا (حمید رسولیان)
نامزدهای بهترین چهرهپردازی:
1- تنگه ابوقریب (سعید ملکان) برنده
2- چهارراه استانبول (عباس عباسی)
3- دارکوب (فاطمه کمالی، زهرا کمالی)
4- شعلهور (مهرداد میرکیانی)
5- کامیون (بابک اسکندری)
نامزدهای بهترین طراحی لباس:
1- بمب (سارا خالدیزاده) برنده
2- خجالت نکش (رعنا امینی)
3- سوء تفاهم (سارا سمیعی)
4- شعلهور (سوسن نوروزی)
5- مغزهای کوچک زنگزده (مارال جیرانی)
نامزدهای بهترین طراحی صحنه:
1- بمب (محسن شاهابراهیمی)
2- تنگه ابوقریب (محمدرضا شجاعی)
3- دارکوب (آیدین ظریف)
4- سرو زیر آب (عباس بلوندی) برنده
5- سوء تفاهم (کیوان مقدم)
نامزدهای بهترین صدابردار:
1- بمب (ایرج شهزادی)
2- به وقت شام (طاهر پیشوایی)
3- تنگه ابوقریب (رشید دانشمند) برنده
4- سوء تفاهم (مهران ملکوتی)
5- مغزهای کوچک زنگزده (مهران ملکوتی)
نامزدهای بهترین صداگذار:
1- امپراطور جهنم (بهمن بنیاردلان)
2- به وقت شام (علیرضا علویان) برنده
3- تنگه ابوقریب (امیرحسین قاسمی)
4- شعلهور (امین شریفی، بابک شکیبا)
5- مغزهای کوچک زنگزده (علیرضا علویان)
نامزدهای بهترین موسیقی متن:
1- به وقت شام (کارن همایونفر) برنده
2- بمب (النی کاریندرو)
3- تنگه ابوقریب (حامد ثابت)
4- دارکوب (بهزاد عبدی)
5- شعلهور (سهراب پورناظری)
6- عرق سرد (کارن همایونفر)
نامزدهای بهترین تدوین:
1- به وقت شام (مهرداد خوشبخت)
2- دارکوب (فرامرز هوتهم)
3- عرق سرد (بهرام دهقانی، محمد نجاریان) برنده
4- کامیون (مصطفی خرقهپوش)
5- مغزهای کوچک زنگزده (مهدی سعدی)
نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
1- بمب (محمود کلاری)
2- تنگه ابوقریب (حمید خضوعی ابیانه)
3- سرو زیر آب (علیرضا زریندست) برنده
4- عرق سرد (فرشاد محمدی)
5- مغزهای کوچک زنگزده (پیمان شادمانفر)
سیمرغ بلورین «بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»، هومن سیدی
سیمرغ بلورین «بهترین فیلم اول» جشنواره فیلم فجر اهدا شد به فیلم «خجالت نکش» رضا مقصودی
نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد:
1- پژمان جمشیدی برای فیلم سوء تفاهم
2- جمشید هاشمپور برای فیلم دارکوب (برنده)
3- سیامک انصاری برای فیلم بمب
4- فرهاد اصلانی برای فیلم مغزهای کوچک زنگزده
5- مسعود کرامتی برای فیلم چهارراه استانبول
6- نوید پورفرج برای فیلم مغزهای کوچک زنگزده
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن:
1- سحر دولتشاهی برای فیلمهای عرق سرد، چهارراه استانبول (برنده)
2- لیلی رشیدی برای فیلم عرق سرد
3- نگار عابدی برای فیلم دارکوب
4- هدی زینالعابدین برای فیلم عرق سرد
نامزدهای بهترین نقش اول مرد:
1- امیر جدیدی برای فیلمهای تنگه ابوقریب، عرق سرد (برنده سیمرغ بلورین)
2- امین حیایی برای فیلم شعلهور (برنده دیپلم افتخار)
3- بابک حمیدیان برای فیلم سرو زیر آب
4- رضا عطاران برای فیلم مصادره
5- سعید آقاخانی برای فیلم کامیون
6- نوید محمدزاده برای فیلم مغزهای کوچک زنگزده
نامزدهای بهترین نقش اول زن:
1- باران کوثری برای فیلم عرق سرد
2- سارا بهرامی برای فیلم دارکوب (برنده)
3- شبنم مقدمی برای فیلم خجالت نکش
4- ماهور الوند برای فیلم چهارراه استانبول
5- مهناز افشار برای فیلم دارکوب
6- هانیه توسلی برای فیلم سوء تفاهم
نامزدهای بهترین فیلمنامه:
1- بمب (پیمان معادی)
2- سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر، حامد باشه آهنگر)
3- شعلهور (هادی مقدمدوست، حمید نعمتاله)
4- کامیون (کامبوزیا پرتوی) برنده
5- مغزهای کوچک زنگزده (هومن سیدی) برنده
جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فجر فیلم بمب به کارگردانی پیمان معادی
نامزدهای بهترین کارگردانی:
1- به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا (برنده)
2- تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی (برنده)
3- دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی
4- سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر
5- کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی
6- مغزهای کوچک زنگزده به کارگردانی هومن سیدی
نامزدهای بهترین فیلم:
1- بمب به تهیهکنندگی پیمان معادی و احسان رسولاف
2- به وقت شام به تهیهکنندگی محمد خزاعی
3- تنگه ابوقریب به تهیهکنندگی سعید ملکان (برنده)
4- دارکوب به تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی
5- سرو زیر آب به تهیهکنندگی سیدحامد حسینی
6- کامیون به تهیهکنندگی کامبوزیا پرتوی
7- مغزهای کوچک زنگزده به تهیهکنندگی سعید سعدی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی جشنواره فیلم فجر
«سرو زیر آب» به تهیهکنندگی سیدحامد حسینی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
«مغزهای کوچک زنگزده» به کارگردانی هومن سیدی