ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 بهمن 1396     |     کد : 182291

گزارش سفر رئیس‌جمهور به کرمان

مردم ایران برای مقاومت در برابر دشمنانش از همیشه آماده‌تر است

رئیس‌جمهور روز پنجشنبه 12 بهمن (همزمان با آغاز دهه مبارکه فجر) به منظور دیدار با مردم و افتتاح چند پروژه؛ وارد سیرجان شد.

اعتدال: رئیس‌جمهور روز پنجشنبه 12 بهمن (همزمان با آغاز دهه مبارکه فجر) به منظور دیدار با مردم و افتتاح چند پروژه؛ وارد سیرجان شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بدو ورود به دیار کریمان مورد استقبال حجت الاسلام والمسلمین حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سیرجان و رزم حسینی استاندار و جمعی از مسئولان محلی قرار گرفت.
دکتر روحانی همچنین در گفتگوئی با خبرنگاران با ابراز خرسندی از  اینکه توفیق یافته در آغاز دهه مبارک فجر میهمان مردم عزیز و غیور کرمان باشد، گفت: در این سفر با مردم بزرگوار استان دیدار و گفتگو خواهیم داشت و از نظرات آنان نیز بهره‌مند خواهیم شد.
رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری جلسه شورای اداری اضافه کرد: در جریان این سفر طرح‌های بسیار مهمی افتتاح خواهند شد که از نظر رقم، حجم و اهمیت جزء کم‌نظیرترین پروژه‌هائی خواهند بود که در سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند.
دکتر روحانی با بیان اینکه توضیحات بیشتر درباره این پروژه‌ها و برنامه‌های دیگر دولت برای تسریع توسعه استان در سال‌های آتی به اطلاع مردم خواهد رسید، اظهار داشت: امیدوارم دهه فجر برای مردم ایران و مردم کرمان مبارک باشد و این سفر شکوفائی بیشتر را برای آینده کرمان به ارمغان بیاورد.
رئیس‌جمهور در این سفر همچنین از مناطق زلزله زده استان کرمان  دیدن کرد.
 
* افتتاح و آغاز عملیات اجرائی طرح‌های توسعه‌ای
با بیش از 10 هزار میلیارد تومان
با حضور رئیس‌جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس پروژه‌های مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر و طرح‌های اقتصادی و زیربنائی استان کرمان با اعتباری بیش از 10 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرائی بخشی از این پروژه‌ها آغاز گردید.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در جریان سفر به استان کرمان با حضور در شرکت معدنی صنعتی گل گهر ، خط 7 تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت 2 میلیون تن در سال را افتتاح کرد.
برای احداث این مجموعه 700 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و 49 میلیون یورو هزینه شده است.
رئیس‌جمهور ضمن افتتاح این مجموعه صنعتی - معدنی و بازدید از بخش‌های مختلف آن با توضیحات مهندسین و مدیران این شرکت در جریان احداث و ظرفیت‌های تولیدی این مجموعه قرار گرفت.
دکتر روحانی پس از افتتاح خط 7 تولید کنسانتره سنگ آهن گل گهر، سایر طرح‌های مجتمع صنعتی – معدنی گل گهر، طرح‌های اقتصادی و زیربنائی در سطح استان کرمان را به طور همزمان و با ارتباط ویدئو کنفرانسی افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرائی برخی پروژه‌ها را صادر کرد.
در این ارتباط ویدئو کنفرانسی، دستور افتتاح طرح مگا مدول اول کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد گل گهر با ظرفیت تولید 1.7 میلیون تن آهن اسفنجی گرم و سرد در سال را صادر کرد.
 
* افتتاح 1719 طرح  مختلف
1719 طرح در زیربخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی، دامپروری و باغبانی، واحدهای گازی یک و دو نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاظمی گل گهر، فازهای یک و دو نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان، آب‌رسانی به شهر بهرمان، آب‌رسانی به شهر خورسند، آب‌رسانی به رودبار جنوب، بخش جراحی قلب باز بیمارستان پیامبر اعظم، طرح ارتقاء هتلینگ بیمارستان دکتر غرضی و مجموعه ورزشی راور از جمله طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که به طور همزمان و با ارتباط ویدئو کنفرانسی توسط رئیس‌جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
 
* عملیات اجرائی 256 کیلومتر راه آهن آغاز شد
با حضور رئیس‌جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی همچنین آغاز عملیات اجرائی راه آهن مسیر سیرجان - بردسیر – کرمان به طول 256 کیلومتر آغاز گردید.
 
* * رئیس‌جمهور دراجتماع بزرگ مردم سیرجان: 
مردم ایران برای مقاومت در برابر دشمنانش  از همیشه آماده‌تر است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بدون حضور، رأی و انتقاد مردم نمی‌توانیم مسیر پیشرفت و سعادت را طی کنیم، تاکید کرد: مردم ایران برای دفاع از استقلال، امنیت ملی، حاکمیت و پیشرفت کشورشان و مقاومت در برابر دشمنانشان، از هر روز دیگر آماده‌تر هستند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در اجتماع بزرگ مردم سیرجان،  مردم استان کرمان را  مردمی دلاور،  انقلابی و ایثارگر  برشمرد و اظهارداشت: بیش از 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در جریان این سفر افتتاح می‌شود که این در تاریخ استانهای کشور ما کم نظیر است.
دکتر روحانی با گرامیداشت ایام فاطمیه تصریح کرد: برای من جای افتخار است که در ایام دهه مبارک فجر و در سالروز ورود امام راحل به کشور توفیق یافتم در میان شما مردم خونگرم، دلاور، انقلابی و ایثارگر استان کرمان و مردم وفادار شهر زیبای سیرجان باشم.
رییس جمهور افزود: این روزها برای ما یادآور دلاوری مردم شجاع سرزمین مان است. مردم ایران در چنین روزهائی به صحنه آمده و با ایثار و فداکاری، حکومت مورد نظر خودشان را بر مبنای شرع مقدس اسلام و رأی و نظر مردم و حاکمیت رأی خودشان به نام جمهوری اسلامی ایران بنا نهادند.
دکتر روحانی اظهار داشت: افتخار می‌کنیم که تنها انقلابی را به ثمر رساندیم که هیچ ابرقدرتی حامی این انقلاب نبود وخود مردم به تنهائی با اتحاد، ایثار و فداکاری شان در برابر رژیم تا دندان مسلحی ایستادند که همه ابرقدرتها از آن رژیم حمایت می‌کردند.
رییس جمهور تصریح کرد: مردم با دست خالی و ایثارگری خود،  نظام دیکتاتوری را سرنگون کردند و برای اولین بار در تاریخ زندگی شان، پای صندوق رأی حقیقی و واقعی حضور یافتند. هنوز دو ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که امام مردم را پای صندوق رأی دعوت کرد. در تاریخ انقلابهای دنیا نمونه‌ای را پیدا نمی‌کنید در کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب، مردم برای انتخاب نوع نظام سیاسی پای صندوق رأی آمده باشند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: این باعث افتخار ما است که در این انقلاب، با ایثار و فداکاری به هویت و فرهنگ اسلامی و راه پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و به یک حکومت مردمسالار دست یافتیم. ما در کل منطقه و جهان افتخار می‌کنیم که مردم ، نظام و چارچوب آن را با رأی خودشان انتخاب کردند و این مردم هستند که از نظام ، میهن و کشورشان حفاظت و صیانت می‌کنند.
رییس جمهور ادامه داد: این شما مردم هستید که در کنار دولت، پیشرفت ایران بزرگ را مقدور می‌کنید. بدون حضور، رأی و نظر و حتی بدون انتقاد مردم، نمی‌توانیم مسیر پیشرفت و سعادت را بپیماییم. امروز اگر به منطقه و اطراف نگاه کنیم، به عراق، سوریه، لبنان، لیبی، مصر، افغانستان و پاکستان نگاه کنید، کجا از ایران امن‌تر است. این امنیت را شما مردم و با اتحاد و ایستادگی خود در کنار نیروهای مسلح، امنیتی و انتظامی، ایجاد کرده اید.
دکتر روحانی گفت: هر گروهکی می‌خواهد از هر طرف کشور به داخل نفوذ کرده و ناامنی ایجاد کند، مردم بیدار و هوشیار در مرزها و اقصی نقاط ایران با همکاری نیروهای فداکار امنیتی ، نظامی و انتظامی از کشور حفاظت و حراست می‌کنند.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه «در واشنگتن کسی فکر نکند می‌تواند برای ملت بزرگ ایران تصمیم بگیرد»، اظهارداشت: مردم ایران ، جنایات شما را در طول تاریخ دیده‌اند. مردم ساواک و شکنجه‌های ساواکی را که به دست شما بنیاد نهاده شد، فراموش نکرده‌اند، مردم تجاوزات شما را به منطقه از یاد نبرده‌اند، شما به افغانستان و عراق تجاوز کردید و به داعش کمک می‌کنید و شما هستید که می‌خواهید در این منطقه امنیت نباشد.
دکتر روحانی اظهار داشت: شما امروز در واشنگتن به فکر مردم ایران افتاده و برای مردم ایران دلسوزی می‌کنید؟ اگر راست می‌گویید اموال مردم را که غارت کرده اید، پس دهید. شما سالها مردم ایران را در تحریم نگاه داشتید، تحریم شما به نفع مردم بود یا به ضرر مردم؟ شما حتی دارو را هم بر روی مردم ایران تحریم و اموال مردم را هم چپاول کردید، آیا  شما می‌توانید بگویید دلسوز مردم ایران هستید؟!
رئیس‌جمهور افزود: آیا شمائی که در برابر مردم مسلمان ما ایستاده و آنها را تروریست می‌دانید می‌توانید حامی ملت ایران باشید؟
دکتر روحانی تصریح کرد: ملت ایران و جوانان غیور این سرزمین دلسوز آینده و به فکر تعالی کشور خود هستند و ملت ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هر سال با ایثار و فداکاری خود یک گام به پیش گذاشتند و هر زمان برای کشورمان مشکل و معضلی بوجود آمده، این ملت ایران بودند که به صحنه آمده و آن معضل را حل و فصل کردند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تجاوز رژیم بعثی صدام به کشورمان خطاب به مدعیان دلسوزی برای ملت ایران، اظهار داشت: آن روزی که متجاوزان بعثی به کشورمان حمله کرده و از سلاح شیمیائی استفاده کردند و مردم بی‌دفاع ایران را مورد تاخت و تاز وحشیانه قرار دادند، هیچ کدام از شما به فکر ملت ایران نبودید و این خود ملت ایران بود که با ایثارگری، متجاوزان را از سرزمین ایران بیرون کرد.
دکتر روحانی تصریح کرد: امروز هم ملت ایران، برای استقلال، حاکمیت ملی، امنیت، پیشرفت و استقامت در برابر دشمنان خود از هر روز دیگری آماده‌تر است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از فداکاری و میهمان‌نوازی مردم سرافراز کرمان، اظهار داشت: امروز به کرمان و سیرجان عزیز آمده‌ام تا بیش از 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه را در این استان افتتاح کنیم و این در تاریخ استان‌های کشور، اقدامی کم‌نظیر است که در یک روز 10 هزار میلیارد تومان در یک استان طرح و پروژه به بهره‌برداری برسد و در کنار این افتتاح‌ها ، عملیات اجرائی طرحهائی با اعتبار بیش از 10 هزار میلیارد تومان آغاز خواهد شد.
دکتر روحانی با بیان اینکه در سال گذشته مردم استان در کنار مسئولین اجرائی یکی رکورد تاریخی برای اشتغال ایجاد کرده‌اند، خاطر نشان کرد: سال گذشته 46 هزار اشتغال در استان کرمان ایجاد شد که در تاریخ استان بی‌سابقه است و این نشان‌دهنده سخت‌کوشی، فداکاری و ایثارگری مردم استان است.
رئیس‌جمهور با اشاره به حساسیت و اهمیت استان کرمان، گفت: استان کرمان، نقطه اتصال دریای عمان و خلیج فارس به مرکز کشور بشمار می‌رود.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه استان کرمان در کنار اقدامات گسترده‌ای که برای پیشرفت آن انجام شده همچنان از سختی‌ها و مشکلاتی نیز برخوردار است، ‌اظهار داشت: اولین مشکل استان کرمان، کم‌آبی و بی‌آبی است که ضمن دعا برای سرازیر شدن نزولات آسمانی، باید نوع کشت استان و آبیاری محصولات کشاورزی تغییر و سامانه نوین ابیاری در سطح استان توسعه یابد و با روش‌های جدید باغات کشاورزی، آبیاری شوند و غیر از این راه دیگری وجود ندارد.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در مجموع  از آغاز دولت یازدهم تا امروز در سطح استان کرمان 55 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی تحت سامانه نوین آبیاری قرار گرفته است و مصمم هستیم آن را توسعه دهیم و به مردم استان قول می‌دهم که برای سال آینده 28 هزار هکتار دیگر تحت سامانه آبیاری نوین قرار خواهد گرفت و برای این موضوع برنامه‌ریزی‌ها و بودجه لازم پیش‌بینی شده است.
دکتر روحانی افزود: در زمینه کشت گلخانه‌ای در سطح استان کرمان نیز باید با استفاده از آب کم و تلاش فراوان صادرات محصولات را افزایش داد و در این استان سطح صادرات 10 ماهه امسال نسبت به 10 ماهه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده مسیر صحیحی است که در زمینه آبیاری و کشاورزی استان انتخاب شده و باید با قوت ادامه یابد.
 
رئیس‌جمهور در ادامه به آغاز اختصاص بودجه اشتغال روستائی در استان و سراسر کشور از امروز اشاره کرد و گفت: در این راستا برای استان کرمان، 383 میلیارد تومان بودجه مقرر شده و امروز 6 طرح اشتغال روستائی آغاز خواهد شد.
دکتر روحانی با اشاره به دو اقدام و طرح مهمی که قرار است در شهرستان سیرجان طی سال‌های آینده انجام شود، گفت: اجرای این دو اقدام و طرح برای سیرجان و استان کرمان بسیار حائز اهمیت است که نخستین طرح اتصال راه‌آهن سیرجان به کرمان است. این طرح برای پیشرفت استان و در زمینه حمل و نقل مواد معدنی و ایجاد تحول در سیرجان و سطح استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به انجام خواهد رسید.
رئیس‌جمهور افزود: مطالعات اجرای این طرح انجام شده و چارچوب آن به تصویب رسیده و امروز کلنگ آن در سیرجان به زمین زده خواهد شد.
دکتر روحانی انتقال آب از دریای عمان به سیرجان را طرح دیگر دولت برای این منطقه دانست و گفت: طراحی برای اجرای این طرح انجام شده و سرمایه‌گذاری و فاینانس آن توسط بخش خصوصی و دولتی آغاز گردیده است و دولت متعهد می‌شود تا مشکلات بانکی این طرح بسیار مهم را برطرف کند و اجرائی شدن آن می‌تواند ضمن تأمین نیاز مردم، در حوزه صنعت استان کرمان و شهرستان سیرجان تحول ایجاد کند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: تلاش دولت این است که در طول دولت دوازدهم هم پروژه راه‌آهن به افتتاح برسد و هم آب از دریای عمان به سیرجان منتقل گردد و در این راستا دولت تمام تلاش خود را در کنار مسئولین استانی و مردم منطقه انجام خواهد داد.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اهداف مهم سفر به استان کرمان را بازدید از مناطق زلزله زده استان دانست و گفت: زلزله خساراتی را به مردم عزیز شهرستان کوهبنان و راور وارد کرده و ان‌شاء الله در جریان این سفر از مناطق زلزله‌زده بازدید می‌کنم البته قبلا مسئولین دولت به این منطقه سفر کرده و اقداماتی را انجام داده‌اند که این اقدامات باید تکمیل شود. هنوز مردم در این منطقه نیازهائی دارند و نیازهای آنان باید تأمین شود. من ان شاء الله فردا به مردم این مناطق قول خواهم داد که در چه تاریخی خانه ساخته شده،تحویل آنان خواهد شد.
رئیس‌جمهور افزود: در طرح اضطراری و برای اسکان موقت کارهائی انجام شده که باید تداوم یابنداما برای اسکان دائمی ان شاء الله فردا به مسئولین اعلام خواهم کرد. مردم ما هم منتظر باشند برای آن روزی که ان شاء الله در اوائل سال آینده و در جمع آنها اعلام خواهم کرد، مسکن‌های دائمی به دست آنها خواهد رسید.
دکتر روحانی در ادامه مسئولین استانی را به گسترش فضای مجازی و توسعه بیش از پیش  مناطق تحت پوشش اپراتورهای تلفن همراه توصیه کرد و گفت: برای این منظور 90 میلیون تومان تخصیص داده شده تا مردم بتوانند به راحتی برای ارتباطات و اشتغال از آن استفاده کنند.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته 110 میلیارد تومان در زمینه فضای مجازی سرمایه‌‌گذاری شده و در ماه‌های آینده نیز 90 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.
دکتر روحانی با بیان اینکه در این سفر طرح‌ها و پروژه‌هائی مورد تصویب قرار گرفته که در سال‌های پیش‌رو اجرائی و عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: برای این منظور 1188 میلیارد تومان به منظور اجرای 29 طرح و پروژه در نظر گرفته شده که در 3 سال آینده در سطح استان اجرائی خواهد شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه با اتحاد، وحدت و امیدواری به سمت ایران سرافراز و کرمان سربلند پیش خواهیم رفت و دولت به عنوان خادم مردم برای اجرای طرح‌ها و آبادانی کشور تلاش خواهد کرد.
* * همه وجود آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، عشق به ایران و اسلام بود
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح و آغاز همزمان عملیات اجرائی طرحهای توسعه‌ای استان کرمان گفت: باید قدم به قدم در بخش‌های مختلف توسعه و پیشرفت را ادامه دهیم چرا که سراسر ایران نور و امید است و در چنین فضائی نباید از ناامیدی و یاس سخن گفته شود.
رئیس‌جمهور وضعیت اقتصادی ایران را در بخش‌های مختلف سرشار از روحیه امید، فعالیت و حرکت رو به جلو دانست و همگان را به قدردانی از داشته‌های کشورمان توصیه کرد و گفت: امروز در مسیر رشد تعالی هستیم و باید مشکلات را به دست خودمان حل کنیم و در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش مضاعف مسیرمان را در مسیر درست انقلاب و اسلام با قوت طی کنیم.
دکتر  روحانی منطقه گل گهر را از مراکز صنعتی و افتخار آمیز کشورمان توصیف کرد و گفت: وضعیت امروز منطقه گل گهر با دوران اوائل انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و شرایط امروز این منطقه نشان‌دهنده نشاط، حرکت و فعالیت مردم کرمان است.
رئیس‌جمهور برخورداری از رتبه نخست در بخش‌های مختلف علمی و صنعتی در منطقه و جهان را لذت‌بخش و افتخارانگیز دانست و گفت: امروز ایران در سطح دنیا بالاترین تولیدکننده آهن اسفنجی است و از لحاظ ذخایر ارزی و طلا در دنیا کشورمان بالاتر از 150 کشور جهان قرار دارد. همچنین در بسیاری از محصولات خودکفا هستیم که همه اینها باعث افتخار و غرور است.
دکتر روحانی با بیان اینکه سراسر ایران در مسیر حرکت و تعالی قرار دارد و ملت ایران سرشار از روحیه امید هستند، گفت: به رغم برخورداری از نعمت‌های مادی و معنوی چرا باید در گوشه و کنار از یأس و ناامیدی و سیاه‌نمائی حرف زده شود؟ کشورمان سرشار از نعمت‌های مادی بوده و معنویت در میان اقشار مردم موج می‌زند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هیچ‌کس در دنیا جز خودمان، دلسوزمان نیست، اظهار داشت: در 8 سال جنگ تحمیلی، هیچ کسی در دنیا به کمک ما نیامد و خودمان روی پای خود ایستادیم و دفاع کردیم و پیروز شدیم و امروز هم در دنیا کسی به دنبال حل مشکلات ما نیست، بنابراین باید مسائل و مشکلات‌مان را با دست خودمان حل و فصل کنیم.
دکتر روحانی تأکید کرد: باید گام به گام در بخش‌های مختلف راه توسعه و پیشرفت را بپیماییم.
رئیس‌جمهور با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی که در استان کرمان افتتاح و یا عملیات اجرائی آن آغاز شده است، اظهار داشت: امروز بیش از 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در سطح استان کرمان افتتاح شد و به همین میزان نیز کلنگ عملیات اجرائی پروژه‌های مختلف آغاز گردید و این رقم کوچکی نیست.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: به رغم فعالیت‌های گسترده‌ای که در سراسر کشور انجام می‌شود، چه بسا ممکن است یک دستگاه دولتی نقص و اشکال داشته باشد که البته کسی منکر آن نیست، اما همه باید دست به دست هم دهیم. دولت صرفاً دستگاه خاصی نیست، بلکه همه ملت ایران را شامل می‌شود و همه باید برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم اگر انتقادی دارند، بایستی نظرات خود را به صراحت اعلام کنند، گفت: کشور ما از نظام اسلامی برخوردار است و از شرایط دیکتاتوری برخی کشورهای جهان به دور می‌باشد. مردم کشورمان می‌توانند آزادانه سخنان و انتقادات خود را مطرح کرده و برای رفع مشکلات راهکار نشان دهند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه با افتتاح و بازدید طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در سراسر کشور،  بیش از پیش به توانمندی‌های ملت ایران افتخار می‌کند، گفت: امروز در زنجیره تولید فولاد چهاردهمین کشور دنیا هستیم و کشورمان در کنار ذخایر عظیم معدنی از ملت بزرگتر، فرهنگ بالاتر و تاریخ غنی برخوردار است و همه اینها باعث افتخار و غرور می‌باشد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشورمان امید و تلاش برای توسعه و پیشرفت روزافزون موج می‌زند، گفت: باید قدردان داشته‌های خود باشیم و روحیه امید را هر چه بیشتر در میان مردم تقویت نماییم.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه نباید داشته‌ها و توانمندی‌های خود را کوچک بشماریم، اظهار داشت: پس از برجام تولید نفت کشورمان چندین برابر افزایش یافت و صادرات نفت و میعانات نسبت به قبل از برجام سه برابر گردید. همچنین قبل از برجام حتی یک دلار هم نمی‌توانستیم اعتبار جذب کنیم اما امروز 30 میلیارد دلار اعتبار داریم و در بخش‌های مختلف از جمله برای مجتمع گل گهر نیز گشایش‌های فراوانی ایجاد کرده است، لذا نباید کارهای مهم خود را کوچک شمرده و منکر کارهای بزرگ شویم.
رئیس‌جمهور گفت: البته نقص و اشکال وجود دارد که باید دست به دست هم برای رفع آن چاره‌اندیشی کنیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: ملت ایران اثبات کرده که توانمند و قدرتمند است و همان جمله‌ای که امام راحل و رهبری عزیز بر آن تأکید می‌کنند که «ما می‌توانیم»  و واقعاً معتقدیم که ملت و جوانان ایران «می‌توانند» و اقداماتی که طی سال‌های گذشته انجام شده گواه کوچکی بر این موضوع می‌باشد.
رئیس‌جمهور گفت: امروز شرایط کشورمان به گونه‌ای است که بیش از گذشته توانمند هستیم و باید با تلاش مضاعف مسیر پیشرفت و تعالی را طی کنیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ریسک اعتباری ایران پس از حوادث اخیر یک درجه در دنیا بهتر شده است. همچنان که ریسک کشورمان قبل از برجام در رتبه 7 قرار داشت این عدد سال گذشته به رتبه 6 رسید. امسال نیز 5 شده است و این رقمی است که کشورهای صنعتی دنیا آن را اعلام کردند. همچنین براساس گزارش بانک جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، ایران امسال رشد اقتصادی داشته و سال بعد هم رشد خواهد داشت.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز در مسیر رشد و تعالی هستیم، باید مشکلات را حل و فصل کنیم و به آینده امیدوار بوده و دست به دست هم بدهیم و مسیر نورانی انقلاب و اسلام را با تلاش مضاعف طی کنیم.
دکتر روحانی همچنین با گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، اظهار داشت: امیدوارم عید سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر همگان مبارک باشد و روز 22 بهمن به کوری چشم دشمنان به خیابان‌های سراسر کشور بیاییم و پشتیبانی خود را از مسیر انقلاب اسلامی، امام راحل و اسلام تجدید نماییم.
رئیس‌جمهور در این مراسم همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: در هر پروژه‌ای که ایران افتتاح می‌شود، همواره در ذهن و جانم از آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی یاد می‌کنم با این مرد بزرگ از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آشنائی داشتم و بعد از انقلاب نیز سالیان بسیار طولانی در مجلس شورای اسلامی، مجمع، مجلس خبرگان و در دوران جنگ در کنارشان بودم.
دکتر روحانی گفت: یکی از آرزوهای آیت‌الله‌هاشمی، شکوفائی ایران بود و در هر کجای کشورمان که آبادانی، نشاط و سرسبزی بوجود می‌آمد با همه وجود برانگیخته می‌شد و به طراوت ایران عشق می‌ورزید. ایشان به مسأله آب در کشور و آبادانی روستاها و شکوفائی صنعت ایران اهمیت زیادی قائل بود و همه وجودش عشق به ایران و اسلام بود.
* * وظیفه شرعی و قانونی ما رسیدگی به نیازهای بحق مردم زلزله زده است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهارداشت: امنیت بالا ، مردم با فرهنگ ، منابع بسیار غنی ، اقلیم جغرافیائی متنوع و موقعیت جغرافیائی استراتژیک ،جایگاه ویژه‌ای را برای کشور در جهان ایجاد کرده است.
دکتر  روحانی با تبریک ایام مبارک دهه فجر، گفت: این روزها برای مردم ایران خاطرات فراوانی دارد و سالروز تحقق آرزوئی است که مردم پس از بیش از 14 سال انتظار تحقق آن را با بازگشت امام به وطن مشاهده می‌کردند؛ بازگشتی که به معنای سرافرازی، ‌عزت، عظمت و استقلال برای ایران بزرگ بود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مردم کشورمان در سال 57 توانستند در جریان یک انقلاب دینی و مردمی به هدف بلندی که قرن‌ها در انتظار آن بودند دست یابند، اضافه کرد: برای من و اعضای دولت مایه افتخار است که در این ایام میهمان مردم کرمان هستیم.
دکتر روحانی اظهار داشت: اساس و بهانه این سفر به استان کرمان افتتاح یکسری پروژه‌های بزرگ بود که بخش قابل توجهی از آنها در سیرجان قرار داشت و از همین‌رو این سفر از آنجا آغاز شد. سفر قبلی دولت به سیستان و بلوچستان نیز از زابل که مرکز استان نبود، ‌آغاز شد و اساساً همه ما ایرانی و مسلمان هستیم و تفاوتی بین مرکز استان و دیگر شهرستان‌های هر استان وجود ندارد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: از سوی دیگر چندین هفته منتظر بودم تا فرصتی برای دیدار با مردم زلزله زده استان کرمان پیش بیاید که فردا در روز دوم سفر به کرمان، به دیدار زلزله زدگان استان خواهم رفت.
دکتر روحانی حوادثی چون زلزله را آزمایش و امتحانی نزد خداوند برای دولت و مردم توصیف کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که از این پس به شکل مؤثرتری با حوادثی چون زلزله مقابله کنیم. ایران کشوری زلزله‌خیز است لذا باید اقدامات پیشگیرانه از جمله مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را به شکل جدی‌تر پیگیری کنیم تا بتوانیم در زلزله‌هائی که احتمالاً در آینده رخ خواهند داد، خسارات را به حداقل برسانیم.
رئیس‌جمهور افزود: مردم مناطق زلزله زده استان کرمان، حتماً مشکلات، توقعات و نیازهای به حقی دارند که باید مورد رسیدگی قرار گیرد و این وظیفه شرعی، ملی ، انسانی و قانونی ما است و امیدوارم فردا بتوانم در زمینه رفع این مشکلات و از جمله ساخت مسکن دائمی برای آنها ،قول‌هائی به مردم بدهم .
دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با تشکر از همدلی و همکاری همه مسئولان استان کرمان، اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که کشور با محدودیت‌هائی در زمینه منابع و امکانات مواجه‌است  و برای غلبه بر این محدودیت‌ها باید همه همدل در کنار هم همکاری کنیم. هیچ راه دیگری جز همکاری و هماهنگی همه نهادها و مردم در مسیر سازندگی کشور وجود ندارد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه وضعیت استان کرمان به طور نسبی و با توجه به تلاش مردم و بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار امیدوارکننده است، تصریح کرد: اینکه در یک روز بیش از 10 هزار میلیارد تومان پروژه در کرمان افتتاح شود و عملیات اجرائی همین میزان پروژه نیز در همین روز آغاز شود، بسیار افتخارآمیز بوده و نشان می‌دهد، استان کرمان زنده و خستگی‌ناپذیر است و مردم تلاشگری دارد.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: البته چنانکه تأکید کردم منابع و امکانات دولت به تنهائی برای دستیابی به پیشرفت مطلوب کافی نیست و همه چه ایرانیان داخل کشور و چه ایرانیان خارج از کشور ، چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی باید از همه توان کشور و از همه منابع قابل استفاده جهانی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و نباید صرفاً به منابع داخلی کشور اکتفا کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: اگر همه منابع کشور را بسیج کنیم، حتی برای پروژه‌های آماده اجرای بخش نفت، گاز و پتروشیمی کشور که بالغ بر 200 میلیارد دلار است ، کافی نیست و لذا باید از منابع صندوق‌ها و بانک‌های بین‌المللی و همه امکانات دیگری که در جهان وجود دارد بویژه از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه «نمی‌شود با بروکراسی سنگین و پیچیده به روند مطلوب پیشرفت دست یافت»، اظهارداشت: در دنیای امروز باید از همه ظرفیت‌های ارتباطات و فناوری‌های نوین استفاده کنیم تا به بالاترین سطح ممکن از ارتباط با دنیا دست یابیم چرا که ما نیز در منطقه و دنیا رقبای زیادی برای جذب سرمایه داریم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت سرمایه‌گذاری و سود بیشتر هستند، اظهار داشت: ایران کشوری با امنیت بالا، برخوردار از مردم با فرهنگ، منابع غنی و اقلیم جغرافیائی بسیار متنوع است که برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است، لذا باید مشکلات و معضلاتی را که در مسیر جذب سرمایه گذاری وجود دارد برطرف کنیم و مهم‌ترین عامل در این مسیر برای جذب سرمایه وحدت و هماهنگی داخلی است که در کنار اختلاف سلایق منطقی و معقول باید در معرض دید جهانیان قرار گیرد.
دکتر روحانی با ارایه مثالی درباره تأثیر تکنولوژی‌های پیشرفته در بهره‌برداری صحیح و بیشتر از منابع نفتی، گفت: وقتی یک شرکت برآورد برداشت 100 میلیون بشکه‌ای از یک میدان را دارد و شرکت دیگری با تکنولوژی پیشرفته‌تر برآورد 170 میلیون بشکه‌ای، آیا می‌توانیم نسبت به سرنوشت این دست منابع که جزء اموال مردم محسوب می‌شوند، بی‌تفاوت باشیم؟
رئیس‌جمهور افزود: نمی‌شود و نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم و در دنیای ارتباطات عقب بمانیم. آرزوی اصلی امام راحل، مقام معظم رهبری، مسئولین کشور و مردم ما پیشرفت ایران است و عزت کشور نیز در سایه پیشرفت و دستیابی به خودکفائی بیشتر است. در سال‌های گذشته از آنجا که نیاز به واردات گاز از یکی از کشورهای همسایه داشتیم به محض سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز، مسئولین این کشور با آنکه با ما دوستی هم داشتند، گاز را قطع می‌کردند تا قیمت را بالا ببرند، اما حالا که توانستیم تولید گاز و شبکه انتقال آن را توسعه دهیم، دیگر آن مسائل گذشته تکرار نمی‌شود.
دکتر روحانی تصریح کرد: خیلی مهم است که کشور بتواند روی پای خودش بایستد. اینکه می‌گوییم عزت، یعنی همین. عزت با حرف و کلام، حاصل نمی‌شود، بلکه با عمل محقق می‌شود. وقتی شما نیازمند دیگری باشید، مجبورید برای تأمین نیاز خود، به شرایطی که گذاشته می‌شود، تن دهید، اما اگر این نیاز را خودمان تأمین کنیم، عزت ما حفظ خواهد شد.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد:  این خوداتکائی در سایه همراهی و صرفه جوئی مردم در مصرف و همچنین  توانمندی در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه تأمین نیاز داخلی به گاز ، حاصل آمده است که باید این روند ادامه یابد. ما همچنین در حال حاضر در زمینه تولید گازوئیل به سطحی رسیده‌ایم که صادرکننده هم هستیم و در زمینه تولید بنزین نیز با رفع برخی مشکلات که اقداماتی برای حل آنها شده است، به خودکفائی رسیده و توان صادرات را هم خواهیم داشت، اما الگوی مصرف و پایبندی مردم به صرفه‌جوئی شرطی اساسی برای دستیابی و حفظ این توانمندی‌ها است.
دکتر روحانی گفت: باید از همه توان کشور برای پیشرفت استفاده کنیم، اما چگونه بهره‌گرفتن از این توان نیز عامل مهمی در پیشرفت کشور است. خودکفائی و خوداتکایی، عاملی مهم در پیشرفت کشور است و از مؤلفه‌های اساسی عزتمندی به حساب می‌آید. به عنوان مثال اینکه بتوانیم مشکلات موجود در عرصه آب را حل کنیم یا نه ، تأثیر مهمی در پیشرفت کشور و حفظ ارتقاء عزتمندی ما دارد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال‌های اخیر و بویژه امسال نزولات آسمانی به شدت کاهش یافته است لذا باید راه‌های مؤثرتری برای اصلاح الگوی مصرف آب و صرفه‌جوئی طراحی و اجرا کنیم. به عنوان مثال معیار میزان تولید بر حسب سطح در کشاروزی باید به میزان مصرف آب بر حسب سطح تغییر کند؛ نمی‌شود در برابر خشکسالی ایستاد و فقط نظاره‌گر بود.
دکتر روحانی اظهار داشت: در استانی مثل کرمان که به لحاظ معدنی غنی و فعال است، باید وقتی در منطقه‌ای معدنی آغاز بکار می‌کند، حتماً به فکر مردم اطرافش هم باشیم تا وقتی مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی ناشی از این معدن را تحمل می‌کنند، از مزایا و محاسن بهره‌برداری از این معدن نیز بهره‌مند شوند.
رئیس‌جمهور گفت: یکی دیگر از مسایلی که در جلسه امروز مطرح شد، موضوع بافت‌های فرسوده است. باید بافت‌های فرسوده بازسازی شوند و مردم از خانه‌های نو و مقاوم بهره‌مند شوند تا علاوه بر مزایای دیگر این خانه‌ها، در برابر زلزله نیز ایمنی بیشتری داشته باشند. دولت در راستای بازسازی بافت‌های فرسوده اقداماتی را آغاز خواهد کرد که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.
دکتر روحانی اضافه کرد: یکی از این طرح‌ها آن است که اگر دولت یا نهادهای دیگر مثل شهرداری‌ها، ‌زمینی در اختیار دارند، آن را به توسعه‌گرها واگذار کنند تا دو برابر نیاز مناطق فرسوده هدف در آنها مسکن ساخته شود و بعد با واگذاری منزل مسکونی فرسوده و زمین آن بجای پول افراد بتوانند این خانه‌های ساخته شده را رایگان در اختیار بگیرند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: برای خانه اولی‌ها نیز تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد که بدون ودیعه اولیه به آنها پرداخت می‌شود تا بتوانند از این خانه‌ها خریداری کنند. با این اقدام با یک تیر چند هدف زده خواهد شد یکی اینکه مشکل بافت فرسوده حل خواهد شد، دوم اینکه خیلی از کسانی که تا به حال خانه نداشته‌اند و خانه اولی خواهند بود، صاحب خانه خواهند شد و دیگر اینکه خانه‌های جدید براساس تکنولوژی جدید ساخته خواهند شد تا هم مقاوم‌تر باشند و هم به اصلاح الگوی مصرف انرژی کمک کنند.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در راستای تداوم اجرای اقتصاد مقاومتی کمیته‌ای با حضور استانداران تشکیل خواهد شد تا ببینیم چه اختیاراتی می‌تواند از مرکز به استان‌ها منتقل شود تا در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آنها تسریع به عمل آید.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با عذرخواهی از مردم شهرستان‌هائی که وی نمی‌تواند از نزدیک با آنان دیدار کند و سخن بگوید، تصریح کرد: همه مردم بدانند که همه تلاش و فکر ما این است که به کشور خدمت کنیم. برابر گزارشی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه ارایه کرد بیش از 70 درصد وعده‌های دولت در سفر قبلی به استان کرمان، عملیاتی شده و بقیه این وعده‌ها نیز عملیاتی خواهد شد. در این سفر هم قول اجرای 29 پروژه با اعتبار 1188 میلیارد تومان را به مردم می‌دهیم که در طول 3 سال آینده اجرا خواهند شد.
دکتر روحانی مجدداً تأکید کرد که با وجود همه تلاش‌های دولت آن نیروئی که می‌تواند واقعاً کشور را متحول کند، مشارکت مردم و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که ایران و استان کرمان در مسیر پیشرفت هستند و امیدوارم این رونق و پیشرفت در سایه وحدت و اتحاد بیشتر شده و ما هم بتوانیم توفیق خدمت بیشتر به مردم استان کرمان و ایران را داشته و برای تحقق اهداف بزرگ کشور، تلاش کنیم.
در این مراسم ۱۳ پروژه مربوط به توسعه و ارتقای بهره‌وری صنایع مس سرچشمه در رفسنجان، از طریق ویدیو کنفرانس، به طور همزمان و با دستور رییس جمهور افتتاح شد.
* * رئیس جمهور در جمع مردم روستای زلزله زده گورک از امدادرسانان به زلزله زدگان تقدیر کرد
رئیس جمهور در ادامه سفر به استان کرمان، صبح جمعه با حضور در روستای زلزله زده گورک از توابع شهرستان راور، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این روستا و گفت وگوئی صمیمی با مردم این منطقه ، از نزدیک در جریان روند خدمات رسانی به مردم زلزله زده استان کرمان قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با حضور در تعدادی از چادر و کانکس‌هائی که برای اسکان موقت اهالی زلزله زده استقرار یافته بود ،  از نزدیک با ایشان به گفتگو پرداخت و در جریان مشکلات و مطالبات آنان قرار گرفت.
رئیس جمهور در اجتماع اهالی روستا، ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه و نیز دهه مبارک فجر گفت: این روزها سالروز پیروزی انقلابی است که خود شما مردم به ثمر رساندید و در طول حدود 40 سال گذشته از آن حفاظت کرده‌اید. شما در این سال‌ها مسیر اسلام و انقلاب را ادامه داده و با تلاش خودتان ایران اسلامی را هر روز بیش از گذشته سربلند کردید.
دکتر روحانی با بیان اینکه برای من مایه افتخار است که در جمع صمیمی شما حضور یافتم و از روحیه با نشاط و باصفای شما بهره‌مند شدم، اضافه کرد: شما مردم این روستا مثل همه مردم ایران بسیار خوب و صبور هستید و اگر چه دچار مصیبت شده‌اید، اما از صفا و صمیمیت شما چیزی کم نشده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: در این فاصله‌ای که از خانه‌های تخریب شده و چادرها و کانکس‌هائی که برای اسکان موقت ایجاد شده، بازدید می‌کردم، مردم صبورانه و در فضائی بسیار صمیمی، مشکلات خود را در میان گذاشتند. خواست اصلی مردم ساخت مسکن دائمی است.
دکتر روحانی تصریح کرد: در جریان بازدید از روستا خانه‌هائی را دیدیم که در جریان زلزله حدود 12 سال پیش بازسازی و مقاوم‌سازی شده بودند و به لطف خدا در زلزله اخیر آسیب ندیده و سالم مانده اند. پس ضرورت دارد بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستائی را جدی‌تر دنبال کنیم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مسأله اشتغال نیز جزو خواسته‌های مردم است. به روال کار و اشتغال بسیاری از مردم در جریان زلزله آسیب وارد آمده که لازم است برای از سر گیری کارشان مورد حمایت قرار بگیرند.
دکتر روحانی افزود: صبر، حوصله و استقامت شما ستودنی و قابل تقدیر است. شما تربیت‌یافته مکتب رسالت هستید که اینگونه با وجود آسیب‌های ناشی از زلزله، اما همچنان روحیه خود را حفظ کرده‌اید.
رئیس جمهور اظهار داشت: لازم است از همه کسانی که در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از اورژانس، بهداری‌ها، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها به کمک مردم شتافته‌اند و در کنار مردم بوده‌اند، تشکر کنم.
دکتر روحانی با اشاره به بازدید خود از واحدهائی که بازسازی آنها آغاز شده است، تصریح کرد: در جریان این بازدید از رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قول گرفتیم که در مناطق زلزله زده راور و کوهبنان، بازسازی‌ها به سرعت انجام شود و تا پایان تیر سال آینده هیچ کس نباشد که خانه دائمی خود را تحویل نگرفته باشد. از آقای تابش می‌خواهم که اگر مشکلی در مسیر بازسازی‌ها پیش آمد، ابتدا از طریق استاندار و نیز از طریق رییس جمهور،  موضوع را پیگیری کنند، چرا که دولت را موظف می‌دانم امکان اقامت مردم در خانه‌های دائمی را در اسرع وقت به انجام برساند تا مردم به زندگی عادی خودشان بازگردند.
رئیس جمهور همچنین گفت: همه کسانی که در اثر زلزله شغل خود را از دست داده‌اند یا کسانی که برای اقامت از محل زندگی خود کوچ کرده و اکنون مستأجر هستند نیز از کمک بهره‌مند خواهند شد و خسارات آنها تا حد امکان جبران می‌شود.
 


نوشته شده در   جمعه 13 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode