ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 6 بهمن 1396     |     کد : 182150

مردم «اسراف نکنند»، مسئولین «با مردم مدارا کنند» و «از آب‌های درحال هدر بهره‌برداری نمایند»

تأکید مراجع تقلید بر اصلاح الگوی مصرف

رضا اردکانیان، وزیر نیرو و هیئت همراه، روز پنجشنبه (5 بهمن) به قم سفر کرد و پس از زیارت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (ع) با آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی، علوی گرگانی و نوری همدانی و نیز حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران، دیدار کرد.


اعتدال: رضا اردکانیان، وزیر نیرو و هیئت همراه، روز پنجشنبه (5 بهمن) به قم سفر کرد و پس از زیارت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (ع) با آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی، علوی گرگانی و نوری همدانی و نیز حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران، دیدار کرد.
مراجع معظم تقلید در این دیدار به توصیه‌های اقتصادی و رفاهی برای پرداختند و بر لزوم صرفه جوئی در همه زمینه‌ها بویژه در مصرف آب و برق تأکید کردند

* * تأکید آیت الله العظمی صافی بر لزوم صرفه جوئی
در مصرف آب و برق
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر نیرو گفتند: آب و برق جزو منابع ملی است و باید با کمک همگان آنها را به صورت منطقی و درست استفاده کنیم.
دکتررضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر خود به استان قم با حضور در بیت حضرت  آیت‌الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار ضمن تقدیر از خدمات وزارت نیرو در کشور اظهار کردند: آب و برق از نعمات الهی و جزو منابع ملی کشور هستند به همین خاطر باید نسبت به نحوه استفاده از آنها حساس بود.
معظم‌له با تأکید بر اینکه مردم باید از آب و برق به صورت درست و منطقی استفاده کنند،خاطرنشان کردند: حال که این‌ نعمات خدادادی در اختیار ما قرار گرفته باید استفاده بهینه از آنها را  مد نظر داشته باشیم.
این مرجع تقلید در پایان سخنان خود تمام مردم را به مصرف درست آب و برق توصیه کردند.
گفتنی است: وزیر نیرو نیز در این دیدار گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت منابع آب و برق کشور ارائه کرد.

* * آیت الله العظمی جوادی آملی:
دانشگاه‌ها نباید پشت میزنشین تربیت کنند
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: دانشگاه‌های ما نباید پشت میزنشین تربیت کند، وظیفه دانشگاه تامین نیروی کار متخصص برای کشور است، دانشگاه ما باید جوانانی تربیت کند که سنگ و خاک این مملکت را به مرمر   و طلا    تبدیل کنند
* برخی خیال می‌کنند اینکه «اگر کسی بیراهه برود روزی‌اش کم می‌شود» افسانه است
حضرت آیت الله جوادی آملی، در دیدار رضا اردکانیان وزیر نیرو و هیئت همراه  که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار داشتند: آنکه ما را آفرید، جهان را آفرید و ارتباط ما با جهان را آفرید، به ما تأکید کرد که میان اجزاء این مثلث ارتباط همیشگی وجود دارد؛ برخی خیال می‌کنند بین انسان، زمین و آسمان ارتباطی وجود ندارد و ارتباط ما با عالم گسسته است لذا برای آنها افسانه است که اگر کسی بیراهه برود روزی‌اش کم می‌شود یا نزول باران و رحمت الهی کاسته می‌شود.
ایشان ادامه دادند: طبق نظام خلقت الهی، اگر کسی بیراهه نرود فیض و رحمت نیز با او خواهد بود، این یک مسئله علمی است که برای بسیاری هنوز حل نشده است.

* بزرگترین مشکل ما
«بی عرضگی و سوء مدیریت» است
معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود به برخی معضلات و مشکلات کشور اشاره کردند و بیان داشتند: بزرگترین مشکل ما «بی عرضگی و سوء مدیریت» است، در حالی که توان و ظرفیت تولید بسیاری از محصولات در کشور وجود دارد اقدام به واردات آنها می‌شود.
ایشان تصریح داشتند: سرمایه فروشی بی‌عرضگی است و تجارت نیست! ما امروز با فروش نفت که سرمایه ماست زندگی می‌کنیم در حالی که باید صنایع تبدیلی مانند پتروشیمی‌ها در کشور گسترش پیدا کنند.
* دانشگاه‌ها نباید پشت میزنشین تربیت کنند
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: دانشگاه‌های ما نباید پشت میزنشین تربیت کند، وظیفه دانشگاه تامین نیروی کار متخصص برای کشور است، دانشگاه ما باید جوانانی تربیت کند که سنگ و خاک این مملکت را به مرمر و طلا تبدیل کنند.

* حیف است مملکتی که با شرافت‌ترین مردم جهان را دارد با فقر درگیر باشد
معظم‌له تأکید داشتند: این کشور به لطف الهی همه چیز دارد، با شرافت‌ترین و با کرامترین مردم جهان را ما در اختیار داریم و این را در طول تاریخ اثبات کرده‌ایم، حیف است این مملکت با فقر درگیر باشد، باید تمام تلاش و کوشش مسئولین در جهت رفع مشکلات این مردم باشد، ما به دولت محترم به عنایت الهی امید داریم و توقع ما این است که کمربند خدمت را با عقل و عدل محکم ببندید تا موفق باشید.

* * تأکید آیت الله العظمی مکارم بر «فرهنگ سازی برای مصرف درست انرژی»
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به گلایه‌های مردم درباره هزینه‌های آب و برق گفتند: مردم می‌گویند گاهی دست اندرکاران آب و برق، قیمت را بالا می‌برند، این که اعلام نشده، قیمت‌ها بالا می‌رود برای مردم قابل قبول نیست از این رو باید اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا نارضایتی برای مردم پیدا نشود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رضا اردکانیان وزیر نیرو و معاونین، با اشاره به شرایط خشکسالی در کشور گفتند: در شرایط سختی از نظر آب و برق قرار داریم و خشکسالی در کشور وجود دارد که امیدواریم به لطف خدا برطرف شود.
ایشان افزودند: اولین کاری که باید انجام شود فرهنگ سازی برای مردم است. اما باید از تمام رسانه‌ها استفاده کرد و مسئله در نماز جمعه‌ها، منابر و صدا و سیما با زبان‌های مختلف بیان شود که در مصرف آب و برق مردم صرفه جوئی کنند و بیش از نیاز مصرف نکنند. متأسفانه در حال حاضر مصرف‌ها بیش از نیازهاست.
معظم‌له با بیان این که فرهنگ سازی بار‌ کار را سبک خواهد کرد و اگر انجام شود مؤثر است، اظهار داشتند: برای فرهنگ سازی باید مطالب را تکرار کنیم و از آن خسته نشویم از این رو با استفاده از تمامی قالب‌ها مانند نمایش، فیلم، مصاحبه، میزگرد و راه‌های مختلف دیگر باید وارد کار شد.
ایشان با اشاره به مشکلات مصرف انرژی در کشور ادامه دادند: متأسفانه آب و برق درست مصرف نمی‌شود و باید برای آن چاره اندیشی شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در کنار فرهنگ سازی باید مشوق‌هائی نیز وجود داشته باشد، ابراز داشتند: تشویق هم می‌تواند در مسیر فرهنگ‌سازی اثرگذار باشد.
معظم‌له عنوان کردند: استفاده کردن از انژری خورشید در کشور باید مورد توجه باشد، این منبع هنوز به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است در حالی که می‌توان نهایت استفاده را انجام داد.
* باید ملاحظه مردم را کرد
ایشان با اشاره به گلایه‌های مردم درباره هزینه‌های آب و برق خاطرنشان کردند: مردم می‌گویند گاهی دست اندرکاران آب و برق، قیمت را بالا می‌برند، این که اعلام نشده، قیمت‌ها بالا رود برای مردم قابل قبول نیست از این رو باید اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا نارضایتی برای مردم پیدا نشود.
معظم‌له اضافه کردند: باید ملاحظه مردم را کرد گاهی به مجرد تأخیر سخت گیری شده و آب و برق را قطع می‌کنند که باید بیشتر مدارا کرد، حواشی قبض‌ها که از مردم دریافت می‌شود هم باید مشخص باشد.
ایشان در پایان بیان کردند: امیدواریم همه دست به دست هم بدهند و این مشکلات را با لطف خداوند برطرف سازند.

* * تأکید آیت الله العظمی سبحانی بر آموزش و ایجاد پاکی برای عنایت الهی
حضرت آیت الله سبحانی شب جمعه در دیدار دکتر اردکانیان، وزیر نیرو گفتند: در قرآن درباره قمر، تعبیر به «منیرا»، اما درباره شمس تعبیر به «سراج» شده و دلیل آن نکته علمی است؛ چرا در مورد شمس تعبیر به سراج و درمورد قمر، منیرا تعبیر شده است. قرآن برای تمام قرن‌ها معجزه است و پیامبر اسلام(ص) با همین معجزه مشکلات جامعه را حل و فصل می‌کردند، دلیل اینکه در مورد قمر تعبیر به منیرا و شمس، سراج بکار رفته برای این است که نور از آنِ قمر نیست، بلکه از خورشید است، یعنی قمر نورش با واسطه خورشید است و از خود چیزی ندارد.
معظم‌له با تأکید براینکه از معجزات خدای متعال این است که پیامبر(ص) درس نخوانده، ولی ایشان منظم سخن می‌گفتتند، اظهار داشتند: دلیل آن این است که قرآن معجزه  الهی است و آن زمان مردم این را نمی‌فهمیدند و درک نداشتند.
ایشان با تأکید براینکه خشک سالی دلائلی دارد و هر فرد یا مسئولی از نگاه خود درمورد خشک سالی بحث می‌کند، افزودند: در همین دهات بالای قم چند رودخانه جاری است و آب‌ها در بیابان جاری می‌شود، اگر این آب‌ها جمع آوری شود، خیلی از مشکلات حل می‌شود. بنابراین با چنین اموری می‌توان با برنامه ریزی و  رسیدگی بهتر جلوی هدر رفتن آب را گرفت و به آن سر و سامان داد.

* رابطه پاکی مردم،
 با ارسال آسمانی
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیاتی از قرآنی کریم گفتند: اما دلیلی که قرآن برای خشک سالی دارد این است، می‌فرماید«بین مردم، پاکی و ارسال آسمانی رابطه است. پاک باشید، نزولات آسمانی بیاید، معنایش این است پاک نباشید، نزولات نخواهد آمد».

* ربا، جامعه را گرفتار
کرده است
معظم‌له بیان داشتند: باید جامعه را به پاکی دعوت کرد؛ این همه ربا در کشور است، آن را لباس پاکی پوشاندیم جامعه را گرفتار کردیم.

* آموزش و ایجاد پاکی برای دریافت عنایت الهی
 ایشان افزودند: بنابراین برای جلوی گیری از هدر رفتن آب و نزولات آسمانی دو کار لازم است انجام داد و در این شرایط ضرورت دارد، باید به جامعه آموزش داد و از طرفی در جامعه پاکی ایجاد کرد تا خدا به جامعه عنایت کند؛ این خبری که قرآن در مورد نزولات آسمانی و پاکی می‌دهد، قطعی و حتمی است.

* باید نماز باران را تکرار کرد
حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: امیدواریم مردم را در  مورد چگونگی استفاده از آب آموزش دهیم. در این ایام در شهر قم شاهد بودیم، مردم برای نزولات باران، نماز باران خواندند، اما یک بار کافی نیست،  باید این نماز باران را تکرار کرد تا ان شاء الله خدا هم به مردم رحم کند و نزولات را بفرستد.

* * تأکید حضرت آیت الله علوی گرگانی،بر  فرهنگ سازی برای مصرف درست
حضرت آیت الله علوی گرگانی، در دیدار دکتر اردکانیان وزیر نیرو که در دفتر معظم‌له درقم برگزار شد، با بیان اینکه باید کاری کرد تا مردم تشویق شوند و از اسراف دوری کنند و درست مصرف کردن را یادبگیرند، گفتند: باید برای جلوگیری از اسراف، فرهنگ سازی کرد.

* هدف مراجع تقلید پیشرفت نظام و رفع مشکلات مردم است
معظم‌له با بیان اینکه بزرگان دین و مراجع، دلسوزان نظام و انقلاب می‌باشند، افزودند: اگر مراجع تقلید در دیدار با مسئولین به مسئله‌ای اشاره می‌کنند، هدف آنها دلسوزی، پیشرفت نظام و رفع مشکلات مردم است.

* باید برای جلوگیری از اسراف، فرهنگ سازی کرد
ایشان با بیان اینکه باید کاری کرد تا مردم تشویق شوند و از اسراف دوری کنند و درست مصرف کردن را یادگیرند، عنوان کردند: باید برای جلوگیری از اسراف، فرهنگ سازی کرد.
حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه برای جلو گیری از مصرف برق و آب، لازم است آگاهی ساز و  به مردم آموزش داد، گفتند: این کار نیاز به برنامه ریزی دارد؛ اگر این مطلب درست پیش برود و مردم بتوانند از  مصرف بیخود پرهیز کنند، قطعا شاهد  پیشرفت در جامعه خواهیم بود.
معظم‌له بر خدمت رسانی بهتر و شایسته تر مسئولین به مردم انقلابی تأکید کردند، اظهار داشتند: مسئولین درد دل مردم را بشنوند و در رفع مشکلات جامعه تلاش صادقانه کنند و طوری به جامعه خدمت کنند که آثار آنها بعد از رفتشان از آن پست در یاد مردم بماند و مردم از آنها به نیکی یاد کنند.

* * آیت الله العظمی نوری همدانی: برای  اصلاح مصرف آب فرهنگ سازی شود
در دیدار  دکتر اردکانیان، وزیر نیرو گفتند: از جمله مسائلی که می‌تواند در اصلاح مصرف اثرگذار باشد، فرهنگ سازی است؛ اگر در هر کاری فرهنگ سازی کنیم موفق خواهیم بود و مسئله آب از موضوعات حیاتی کشور به شمار می‌رود و جزو احتیاجات اصلی مردم به شمار می‌رود.
این مرجع تقلید بر خدمت رسانی بیشتر به مردم تأکید کردند و افزودند: در اسلام مسئولیت به فردی، اجتماعی و شغلی تقسیم شده است. بر اساس فرهنگ اسلام همه مردم نسبت به هم مسئولیت دارند.
معظم‌له بیان داشتند: مسئولیت دوم اجتماعی است، زندگی انسانها هم اجتماعی است و همه نسبت به یکدیگر درجامعه مسئول می‌باشیم.
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه در شرایط فعلی که آب کم است مردم هم وظیفه‌ای دارند و لازم است درست مصرف کنیم گفتند: منظور از مصرف یعنی حد و مرز مصرف را مشخص کنیم و براساس آن مصرف نمائیم.
معظم‌له بیان داشتند: از جمله مسائلی که می‌تواند در اصلاح مصرف اثرگذار باشد فرهنگ سازی است؛ اگر در هر کاری فرهنگ سازی کنیم موفق خواهیم بود.
 


نوشته شده در   جمعه 6 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode