ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 بهمن 1396     |     کد : 182129

رئیس مجلس، بر اساس گزارش تفریغ بودجه 95 دستور داد

رسیدگی به انحراف 20 هزار میلیارد ی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیروز پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه 95، دستور رسیدگی به علت عدم واریز 20 هزار میلیارد تومان از درآمدها در بخش نفت را به کمیسیون‌های مربوط صادر کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیروز پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه 95، دستور رسیدگی به علت عدم واریز 20 هزار میلیارد تومان از درآمدها در بخش نفت را به کمیسیون‌های مربوط صادر کرد.

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات، روز گذشته در صحن علنی مجلس خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال 1395 کل کشور را قرائت کرد که حاوی تخلفات گسترده دستگاه‌های دولتی در سال گذشته است.

گزارش تفریغ بودجه 95 نشان می‌دهد، وزارت نفت در مجموع 16 هزار میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از فروش گاز و همچنین فروش خوراک به شرکت‌های پتروشیمی در سال 95 را به خزانه واریز نکرده است.

براساس گزارش تفریغ بودجه سال 95، شرکت ملی گاز مبلغ 11 هزار و 479 میلیارد تومان از منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی در سال 95 را به حساب خزانه واریز نکرده است.

همچنین شرکت ملی نفت ایران مبلغ چهار هزار و 479 میلیارد تومان از وجوه واریزی توسط شرکت‌های پتروشیمی بابت ارزش خوراک دریافتی را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نکرده است.

علاوه بر این، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مجموع ارزش نقدی خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت ایران هفت هزار و 202 میلیارد تومان بدهکار است.

بر این اساس، همچنین شرکت‌های پتروشیمی از مجموع ارزش نقدی خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت، با احتساب وصولی‌های سال 1396 بابت مانده تسویه‌نشده ارزش خوراک دریافتی
سال 95، 266 میلیارد تومان بدهکار هستند.

مطابق این گزارش، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی 370 میلیارد تومان از عوارض وصول‌شده موضوع بند (د) تبصره یک ماده واحده بودجه 95 را در محلی غیر از مصارف قانونی یعنی هزینه‌های جاری شرکت مصرف کرده است.

تخلف در اجرای احکام

ماده واحده قانون بودجه سال 1395 کل کشور مجموعا دارای 99 تبصره و بند است که بررسی‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد فقط حدود 20 درصد از احکام قانونی بودجه رعایت شده است و بقیه احکام یا به‌طور کامل رعایت نشده یا بخشی از آنها اجرا شده است.

دستور رئیس مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش تفریغ بودجه سال 95 در بخش نفت گفت: تخلفات مطرح شده از سوی شرکت‌های ملی گاز و پتروشیمی بابت عدم واریز وجه به خزانه که در گزارش تفریغ بودجه بیان شده توسط کمیسیون برنامه و بودجه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

لاریجانی افزود: این موضوع مهمی است که رسیدگی به آن می‌توانست بسیاری از مشکلات دیگر را حل کند؛ بنابراین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با جدیت پیگیری‌های لازم را انجام دهد که چگونه تخلف مذکور انجام شده و باید هر چه سریع‌تر در این خصوص پاسخگویی صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نیز باید درخصوص عدم واریز وجوه توسط شرکت ملی گاز و شرکت پتروشیمی توضیحات لازم را در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کند.

لاریجانی اظهار کرد: با توجه به گزارش ارائه‌شده، در بخش نفت 20 هزار میلیارد تومانی که درباره شرکت ملی گاز، شرکت ملی پتروشیمی، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، عنوان شده است که باید توسط کمیسیون پیگیری شود که چرا بموقع پرداخت نشده است.

وی افزود: درباره مسأله فروش اوراق مشارکت نیز در گزارش قید شده، در برخی بخش‌ها فروخته نشده است. مجلس و دولت باید توجه کنند استفاده این اوراق در بخش‌های خاص است نه این که حجم فروش اوراق در بودجه اضافه شود. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: درباره گزارش تفریغ در خصوص صندوق نوآوری شکوفایی هم کمیسیون مربوط باید به این موضوع رسیدگی کند و اگر ایراد قانونی دارد رفع شود و همچنین معاونت فناوری ملزم شو که این مشکل را رفع کند، چراکه روح این قانون مشخص است و هدف این بوده که به صورت تسهیلات آسان‌تر در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد نه این که در بانک‌ها حبس شود به عنوان این که از سود آن استفاده شود.

هزینه کرد اعتبارات مدیریت بحران در امور غیرمرتبط

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات عادل آذر درباره صرف بخشی از اعتبارات پیشگیری و حوادث در اموری غیر از مدیریت بحران گفت: اگر این اعتبارات در جای دیگری مصرف شده باشد خلاف قانون بوده و باید پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عادل آذر در جریان ارائه گزارش نهایی تفریغ بودجه سال 95 گفت: بخش قابل توجهی از اعتبارات مربوط به پیشگیری و حوادث، صرف اموری مانند تجهیزات اداری، خرید یا ساخت ابنیه، تأمین آب شرب و تکمیل طرح‌های عمرانی شده است که مستقیم با مدیریت بحران ارتباطی ندارد که این اقدامات تخلف است. لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موضوع مذکور گفت: با توجه به این که این اعتبارات برای شرایط بحرانی است، حال اگر این اعتبارات در جای دیگری مصرف شده باشد، خلاف قانون بوده و باید پیگیری شود.

ابهام در بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی

سرنوشت 75 درصد بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی در سال‌های 91 تا 95 از موضوعات قابل تأمل گزارش تفریغ بودجه سال 95 بود؛ بحثی که واکنش رئیس مجلس را نیز در پی داشت.

آن طور که در گزارش تفریغ بودجه سال 1395 آمده و عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور در مجلس قرائت کرد، از سال 1391 تا پایان سال 1395 معادل دو هزار و 203 میلیارد تومان یعنی حدود 67 درصد سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین شده است. بالغ بر 503 میلیارد تومان (حدود 25 درصد) منابع مذکور در قالب تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و 75 درصد مابقی منابع مذکور بر اساس اساسنامه صندوق یادشده در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است.

در قبال سپرده‌گذاری صورت گرفته، بانک‌ها اقدام به پرداخت حدود 266 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان کرده‌اند.

علی لاریجانی در واکنش به توضیحات عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور درباره عملکرد صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: فلسفه ایجاد صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی این بوده است که تسهیلات راحت‌تری به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود تا فعال شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط دیوان محاسبات، 75 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند تا از سود آن استفاده کنند، گفت: اگر قانون چنین اجازه‌ای به شرکت‌ها می‌دهد، توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود تا اشکال قانونی آن رفع شود. همچنین به مسئولان اعلام کنند روش خود را تغییر دهند.

لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید تسهیلات راحتی دریافت ‌کنند تا این سرمایه چرخش داشته باشد نه این که آن را حصر کنند.

یک میلیارد دلار درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز نشد

براساس گزارش تفریغ بودجه سال 1395 از سهم صندوق توسعه ملی از محل منابع حاصل از صادرات نفت شامل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی، مبلغ هفت میلیارد و 312 میلیون دلار به حساب صندوق واریز و بقیه آن به مبلغ یک میلیارد و 177 میلیون دلار به حساب صندوق مزبور واریز نشده است.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 5 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode