ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 9 آذر 1396     |     کد : 181230

با تصويب مجلس

اقليت‌هاي ديني مي‌توانند عضو شوراي شهر شوند

دکتر لاريجاني: مجلس و دولت وظيفه‌اي مهمتر از حل مشکلات و چالش‌هاي اساسي کشور ندارند

دکتر لاريجاني: مجلس و دولت وظيفه‌اي مهمتر از حل مشکلات و چالش‌هاي اساسي کشور ندارند

سرويس سياسي – اجتماعي: نمایندگان کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن،اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای همان شهر شوند.
‌بررسی کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی‌کشور و انتخاب شهرداران در دستور کار جلسه علنی دیروزمجلس قرار گرفت و نمایندگان کلیات این طرح را به تصویب رساندند.
در صورت تصویب جزئیات این طرح، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی‌همان شهر یا روستا شوند. اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند .
بررسي اصلاح بودجه 96
نمایندگان مردم در خانه ملت همچنين بررسی اولویت دار گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در باره اصلاح قانون بودجه ۹۶ را تصویب کردند.
به گزارش خانه ملت، عبدالرضا مصری نماينده مجلس در اين باره گفت: طرح کمیسیون برای کمک به زلزله زدگان در چارچوب اعطای 40 میلیون وام به روستاییان و 50 میلیون وام به شهرنشینان بود و مقرر شد سود تسهیلات وام از طرف دولت تأمین شود، زیرا مراکز درمانی به طور كامل تخریب شده است و مجتمع‌های آبرسانی هم مشکلات زیادی پیدا کرده‌اند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: درخواستی برای پرداخت یارانه سود مسکن برای ویرانی‌ها هم صورت گرفت.
رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در جلسه این کمیسیون با حضور شهردار تهران، وعده آغاز عملیات ساخت ساختمان پلاسکو ازفردا را داد.
محمدرضا رضایی کوچی ، با اشاره به جلسه کمیسیون عمران مجلس، برای بررسی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: در این جلسه محورهای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با حضور متقاضیان بررسی و مقرر شد برای تعیین تکلیف نهایی این طرح در جلسه دیگری رای گیری شود.
در جلسه کمیسیون عمران با حضور مسئولانی از وزارت راه و کار و همچنین شهردار تهران، طرح اصلاح قانون شهرداری‌ها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بخشی از این طرح در قالب طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.
ضرورت تسريع در حل مشكل
سپرده گذاران
همچنين در ابتدای جلسه علنی رئيس مجلس بر حل مشكل سپرده گذاران با سرعت بيشتر تاكيد كرد و گفت:در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.
او افزود: مجلس با وقت گذاری زیاد و پیگیری مستمر، مشکلات سپرده‌گذاران را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر حل قرار داد.
رئیس مجلس با بیان این که بانک‌ها به جای این که وسیله توسعه کشور و رونق تولید شوند، موضوعی خودبنیان شدند که گاه مانع تولید کشور هستند، تصريح كرد: نمی‌خواهم سخن «برتولت برشت» را بپذیرم که گفت دزدها دو قسم هستند. یکی دزدان حرفه ای که برای دزدی، بانک تاسیس می‌کنند و دیگری دزدان غیرحرفه ای
‌که به بانک‌ها دستبرد می‌زنند و سرقت می‌کنند.
قطعا در این سخن اغراق است،اما بانک‌ها در کشورهای توسعه یافته در خدمت تولید و توسعه کشورها هستند نه این که خود اصلی شوند و بقیه مسائل توسعه کشور، فرع آن قرار گیرد.
نماینده مردم قم در آستانه ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: فرصت خوبی است که به جای روند متعارف بودجه نویسی در سال‌های اخیر که موجب نشر اوراق مشارکت به صورت غیرموجه شده است، بودجه هدفمند را ساماندهی کنیم.
وی از کمیسیون بودجه و کمیسیون تلفیق خواست گام‌های اساسی در اصلاح ساختار بودجه و جایگزینی اوراق با منابع راکد بردارد و برای پیشبرد صادرات و رونق تولید، سازمان یافته‌تر عمل کند.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنين تاکید کرد: رفتارهای تحقیرآمیز و ماجراجویانه غرب باعث نفرت و انزجار ملت‌های مسلمان از آمریکا شده است. برژینسکی که زمانی مشاور امنیت ملی آمریکا بود می‌گوید در کشورهای خاورمیانه انزجار حاد نسبت به دخالت‌های بی مورد آمریکا در خاورمیانه و پشتیبانی آن از اسرائیل وجود دارد و آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می‌کنند، می‌دانند.
لاریجانی اظهار داشت: مرحوم مدرس که در آستانه روز مجلس باید از شخصیت او یاد کنیم در مبارزه با استبداد و استعمار در تاریخ مجالس ایران نقش بزرگ و بی بدیلی داشت. او بود که در مقابل ورود روس‌ها به تهران یک تنه ایستاد و شرایط را عوض کرد. او بود که در مقابل جمهوری رضاخانی ایستاد و نگذاشت به هدفش برسد.
لاریجانی با طرح این سئوال که چرا پتانسیل فرهنگی درجا زد و بعد از یکصد سال همچنان مشکل ما در بعد اقتصادی همان است، گفت: یکی از دلایل آن این است که از تجدد، رويه آن را دریافته است و شگرد باطن آن را درست فهم نکرده است. رضا خان به جای تکنولوژی غرب کلاه فرنگی و مبارزه با روحانیت و دین را دریافته است و به جای تکیه بر توانمندی داخلی، نگاه به واردات اولویت یافت‌.
نماینده مردم قم همچنين گفت: با مجموع شرايط کشور امروز چیزی واجب تر از این نیست که محور تلاش‌های ما بر دو ستون استوار باشد. ایجاد وفاق در کشور و ترک مراق. پیامبر اسلام فرمود: با پرواترین مردم کسانی هستند که مراق و جدال گری را رها کنند اگرچه حق با آنها باشد.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: امروز با حجم مشکلات کشور در ابعاد مختلف نیازمند همگرایی و
هم‌افزایی هستیم و حل مسائل اصلی کشور در گرو این راهبرد است.
لاریجانی تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی مردم را دومین امر واجب کشور خواند و اظهار داشت: مجلس و دولت وظیفه ای مهمتر از حل مشکلات و چالش‌های اساسی کشور ندارند.
رئیس مجلس سپس از دولت خواست نسبت به رفع اشکالات اجرای قانون اصل ۴۴ اقدام کند.
لاریجانی گفت: یکی از مواردی که در اصل ۴۴ آمده این بود که کشور را از نظر اقتصادی، رقابتی کنیم و امکانات اقتصادی در دست مردم باشد. اكنون امکانات دولتی شرکت‌ها را بابت دیون پرداخت کرده‌ایم که این اصل ۴۴ نیست .
رئیس مجلس از کمیسیون ویژه تولید ملی هم خواست این موضوع را در قانون بودجه پیگیری کند چرا که اگر این مشکلات حل نشود روال اقتصادی کشور سامان نمی‌یابد.
افزايش سهم سرانه روستايي
وزیر کشورکه برای پاسخ به سئوال سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان درباره علت بی‌برنامگی وزارت کشور نسبت به توسعه و مدیریت روستاها در جلسه علنی مجلس حضور داشت هم با تاکید بر این که رویکرد همگرایی در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، گفت: سهم سرانه روستایی از سال ۹۲ تا سال ۹۵ معادل ۹۳ درصد افزایش داشته است.
عبدالرضا رحمانی فضلی ، اظهار داشت: موضوع توسعه روستایی جزو مواردی است که در کشور دارای متولی خاصی نیست؛ در واقع توسعه روستایی به چند بخشی شدن فعالیت‌ها بر می‌گردد. به عنوان مثال بخش کشاورزی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی یا بخش‌های راه، آموزش و بهداشت هم به بخش‌های مربوط به خود باز می‌گردد كه تمامی‌این بخش‌ها متولی خاص خود را دارند و متناسب با نظام بودجه‌ریزی در روستاها ایفای نقش می‌کنند.
وزیر کشور با انتقاد از نبودن متولی متمرکز در روستاها، گفت: مباحث روستایی باید اولویت‌بندی و متناسب با آنها برنامه‌ریزی شود و این یکی از ضعف‌های اساسی است که با آن مواجه هستیم.
وی همچنین افزود: مباحث روستایی با مشارکت شوراها و دهیاران به عنوان مدیرانی که در روستاها حضور دارند، پیگیری می‌شود. در دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته تلاشمان این بوده که با نقش هماهنگ‌کنندگی که فرمانداران دارند، بتوانند منابع بخش‌ها را به گونه‌ای تخصیص داده و اداره کنند که اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد.
رحمانی فضلی با بیان این که در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه رویکرد همگرایی در دستور کار قرار دارد، تصريح كرد: دهياري‌ها مي توانند نقش‌های بیشتری را بر عهده بگیرند و بر حسب وظیفه‌ای که برایشان تعریف شده بین‌بخشی عمل کنند.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: در این حوزه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و سهم ۲۰ درصدی دهیاری‌ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده به ۳۵ درصد رسیده است و حتی مناطق فاقد دهیاری و عشایری را هم شامل شده است.
وی با بیان اینکه بودجه مناطق کمتر توسعه یافته در روستاها همواره مورد توجه بوده است، گفت :اگر ما نتوانیم جایگاه مناسبی برای روستاها در نظر بگیریم به روستاها نگاه بخشی می‌شود و هر بخش از منظر خود مسائل روستایی را می‌بیند.
رحمانی فضلی با بیان این که در بسیاری از روستاها آب، برق و گاز هم وجود دارد، اما مهاجرت صورت گرفته چون زمینه اشتغال فراهم نبوده است، تصريح كرد: تلاش ما این است متناسب با امکانات یا هزینه‌کرد اثرگذاری بهتری را در روستاها شاهد باشیم.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: در بیش از ۸۰ درصد امور مربوط به روستاها اعم از آموزش و خدمات وزارت کشور هیچ نقشی در تعيين ، تخصيص يا اولويت‌بندي بودجه ندارد.
وی با تاکید بر‌این‌که امر برنامه‌ریزی منطقه‌ای باید راه‌اندازی ‌و به مناطق اختیارات بیشتری داده شود، افزود: درخواستم این است که موضوع را به صورت اساسی و ریشه‌ای حل کنیم و نگاهمان به برنامه‌ریزی و بودجه‌ای باشد که تا یکی دو هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود.
وزیر کشور بیان کرد:اعتبارات دهیاری‌ها به طور كامل افزایش يافته و اولویت و هماهنگ کردن اعتبارات را در مناطق انجام داده‌ایم و فقط بودجه‌ای که به استان ابلاغ می‌شود باید در اختیار بخش‌های مربوطه قرار گیرد.
بنابراین گزارش،نماینده فلاورجان از سخنان وزير كشور قانع شد.
درخواست 160 نماینده برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
خبر دیگر اینکه، 160 نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس از وی خواستند تا موضوع متناسب‌سازی حقوق کارگران بازنشستۀ تأمین اجتماعی توسط سازمان تأمین اجتماعی را پیگیری کند.
به گزارش فارس، علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم دستور ابلاغ این موضوع را به رئیس سازمان تأمین اجتماعی صادر کرد.
متن نامۀ نمایندگان به رئیس مجلس به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام،
همان‌گونه که مستحضرید، برابر قانون، حقوق کارکنان و بازنشستگان باید متناسب با تورم افزایش یابد. قطعاً تصدیق می‌فرمایید با توجه به شرایط فرهنگی جامعه و نقش و جایگاه اجتماعی پیشکسوتان و کهنسالان و شرایط جسمانی و بیماری‌های خاص این دوران نه تنها هیچ‌گونه تناسبی بین حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران (عموماً با دریافتی کمتر از یک میلیون تومان) با تورم وجود ندارد، بلکه با حداقل هزینه‌های متعارف هم مطابقت نمی‌کند.
بر همین اساس، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی‌به ریاست جنابعالی در بند ب ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه مقرر کردند: سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند. از آنجا که برابر مواد 21 و 51 قانون تأمین اجتماعی، هیأت مدیرۀ سازمان مکلف است بودجۀ سال بعد کل سازمان را در دی ماه هرسال برای تصویب مراجع ذی‌ربط تنظیم و پیشنهاد کند، دستور فرمایید برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران با تورم اقدامات لازم صورت پذیرد.


 


نوشته شده در   پنجشنبه 9 آذر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode