ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 آذر 1396     |     کد : 181101

همایش اندیشه های علامه جعفری؛

علامه جعفری فیلسوف، ادیب و عارفی بزرگ برای جهان اسلام بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: علامه جعفری فیلسوف، ادیب و عارفی بزرگ برای جهان اسلام بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: علامه جعفری فیلسوف، ادیب و عارفی بزرگ برای جهان اسلام بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم قبل از ظهر چهارشنبه در همایش بررسی اندیشه‌های علامه جعفری اظهار کرد: علامه محمد تقی جعفری از نظریه‌پردازانی بود که توانست با غلبه در ابعاد مختلف نامی جاودان در اسلام برای خود ثبت کند.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه استواری علامه جعفری نشان دهنده معارف اصیل دین بود، افزود: علامه جعفری علاوه بر عرصه‌های معارف اسلامی با علوم انسانی اجتماعی و فلسفه غرب هم آشنا بود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: بر اساس گفته علامه جعفری قبل از هر چیزی باید به اصلاح پیش فرض موضوع تالیف علمی مطابق با دین و سیاست و حیات پرداخت و سپس به حقایق تاریخی در جوامع اولیه که حاکی از غیرقابل تفکیک بودن وجوه دینی است، توجه کرد.  
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه جامعیت و خلق آثار کم‌نظیر در ابعاد مختلف و ارائه نظریات مستقل است، اظهار کرد: تالیف آثار وزین در بخش‌های انسان‌شناسی، فلسفه حیات، تبیین حیات معقول، نقد و بررسی علوم اجتماعی، فلسفه دین، هنر و زیباشناسی، پویا بودن فقه تشیع در پاسخگویی به نیازهای ثابت و متغیر انسانی، پاسخ به شبهات روز، اخلاق،عرفان،تعلیم و تربیت و بررسی و ترویج نظریات نادر دوران از جمله فعالیت‌های وی بود.
وی با بیان اینکه علامه جعفری به ظاهر در صحنه‌های سیاسی حضور نداشتند، گفت:علامه در مقدمه تبیین نظریه خود با هوشیاری تمام علیه جدایی دین از سیاست توسط برخی فیلسوف‌نماها، منتسب کردن آن به فیلسوفان غربی از جمله ارسطو خط بطلان کشید و با استدلال‌های مستمر، بی‌پایان بودن آن را نشان داد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مسئله جدایی دین از سیاست صرفاً بعد از رنسانس در غرب اتفاق افتاد و اگر امروز در جامعه غرب مسئله جدایی دین از سیاست وجود دارد، ریشه در علل برون دینی جامعه غرب در قرون وسطا دارد و سرایت دادن به ادیان اسلام مغالطه‌ای بیش نیست..
حجت‌الاسلام آل‌هاشم تصریح کرد: علامه جعفری حلیت و استفاده بهینه دنیوی در چارچوب احکام دینی و تجاوز از حدود الهی  را موجب همسو شدن با شیاطین و گرفتار شدن در عذاب اخروی برمی‌شمارد.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه علامه جعفری نه تنها افتخار ایران است بلکه افتخار جهان تشیع نیز هستند، اظهار کرد: اندیشه‌های ناب علامه جعفری در راستای رسیدن به حیات معقول است و این عالم بزرگ رسیدن به حیات معقول را در مقابل حیات معمول مطرح می‌کنند و استناد استدلال را مبنی بر آیات قرآن کریم قرار داده‌اند.
مجید خدابخش ابراز کرد: علامه جعفری فیلسوفی است که فعالیتش رنگ فلسفی داشته و موضوع‌های روز را بر پایه دیدگاه‌ها و مکتب خود به دقت مورد بررسی قرار می‌داده است.
وی با بیان اینکه علامه جعفری اندیشمندی صاحب مکتب و نظام بود، به همین دلیل میراث علامه جعفری را نمی‌توان با مکتب‌های مختلف مورد داوری قرار داد، افزود: علامه خود را به عرفان یا فلسفه محدود نکرد و در عرصه شناخت از دین و حوزه‌های علمی مختلف نیز به مطالعه پرداخت.


نوشته شده در   چهارشنبه 1 آذر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode