ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 آبان 1396     |     کد : 181049

در سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) صورت گرفت

دیدار نوبخت با مراجع تقلید و علمای قم

آیت الله مکارم شیرازی: خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان جامع تر از گذشته بود

آیت الله مکارم شیرازی: خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان جامع تر از گذشته بود
آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر لزوم افزایش کمک‌ها به آسیب دیدگان زلزله اخیر، عنوان کرد: مشارکت و خدمت رسانی دولت و مردم در زلزله کرمانشاه قابل توجه و جامع تر از گذشته بود که این تلاش‌ها جای تشکر دارد.
به گزارش اعتدال، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در مراسم عزاداری دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، دفتر آیت‌الله نوری همدانی، دفتر آیت‌الله وحید خراسانی و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شرکت کرد.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور همچنین با آیت الله اعرافی رئیس حوزه علمیه و آیت الله سعیدی، تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) دیدار کرد.
محمدباقر نوبخت در سفر خود به قم، با حضور در دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی پس‌ازاین دیدار در مراسم عزاداری دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی حضور یافت.

* * آیت الله مکارم شیرازی: خدمت‌رسانی دولت و مردم در زلزله کرمانشاه قابل توجه و جامع بود
مرجع تقلید شیعه گفت: مشارکت و خدمت رسانی دولت و مردم در زلزله کرمانشاه قابل توجه و جامع تر از گذشته بود که این تلاش‌ها جای تشکر دارد.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی دیروز در دیدار محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با تأکید بر لزوم افزایش کمک‌ها به آسیب دیدگان زلزله اخیر، عنوان کرد: مشارکت و خدمت رسانی دولت و مردم در زلزله کرمانشاه قابل توجه و جامع تر از گذشته بود که این تلاش‌ها جای تشکر دارد.
این مرجع تقلید شیعه تصریح کرد: مشکلات زیادی در مناطق زلزله زده وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود و خدمات و کمک‌ها تداوم داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فصل سرما را در پیش داریم باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا مردم از بازسازی خانه‌ها و کمک رسانی‌های بیشتر، ناامید و مایوس نشوند.
آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اهمیت مقاوم‌سازی خانه‎ها بیان کرد: فارغ از دعواها و بحث‌ها بسیاری از ساختمان‌های جدید هم فرسوده هستند و باید برای مقاوم سازی آنها فکری اساسی شود.
وی ادامه داد: بافت‌های فرسوده باید بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی شود تا در زمان زلزله شاهد حوادث تلخ نباشیم.
وی اظهار داشت: برای مقاوم سازی خانه‌ها باید فعالیت‌های تشریفاتی نظام مهندسی نیز بازنگری شود و علت ریزش ساختمان‌های تازه تاسیس بررسی شود.

* فضای مجازی
در فروپاشی اصول اخلاقی نقش مهمی دارد
این مرجع تقلید در مورد فضای مجازی نیز عنوان کرد: فضای مجازی تنها فساد و تزلزل ایجاد نمی‌‌کند بلکه در فروپاشی اصول اخلاقی نقش مهمی دارد و بسیاری از مسائل اخلاقی، دینی و اعتقادی را تهدید می‌کند.
وی گفت: فضای مجازی دامی سیاسی از سوی غرب است متأسفانه غرب با سلطه فضای مجازی نیات شومی دارد و نمی‌توان نسبت به آن‌ها خوشبین بود.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: برای جایگزینی فضای مجازی در جامعه با توجه به آسیب‌هائی که به دنبال دارد باید راهکاری اندیشید.
وی متذکر شد: می‌توان با کارهائی فضای مجازی را ساماندهی و مشکلات فعلی و تهدیدات آن را رفع کرد همان طور که بسیاری از کارهائی که در گذشته امکان پذیر نبود امروز انجام شدنی است.
* مبارزه با فساد اقتصادی تصمیمات بنیادین مسئولان را می‌طلبد
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه در مورد پرداخت مالیات نیز عنوان کرد: اخذ مالیات باید عادلانه باشد، دریافت مالیات از کسبه‌ها و فعالین کوچک و از یاد بردن دانه درشت‌ها و فرار آن‌ها از پرداخت مالیات صحیح نیست.
وی در پایان عنوان کرد: برای فسادهای اقتصادی نیز باید به دنبال راهکاری بود مقابله با فساد نیاز به تصمیمات اساسی و بنیادین توسط مسئولان دارد.

* * گزارش محمد باقر نوبخت به آیت الله مکارم شیرازی
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت 281 میلیارد تومان به صورت بلاعوض و 659 میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان قیمت مصوب کرده که با وجود محدودیت‌های بودجه، تسهیلات بلاعوض همان روز به خزانه ابلاغ و این پول هم اکنون به حساب بنیاد مسکن واریز شد.
محمد باقر نوبخت روز یکشنبه در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی ازمراجع عظام تقلید با تقدیر از کمک‌ها و عملکرد مردم به زلزله زدگان غرب کشور، افزود: پس از این حادثه دولت سه وظیفه اساسی امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائمی را تعریف و اقدام‌های لازم را بر مبنای این وظایف تصویب، اجرا و یا درحال اجرائی کردن است.
وی با بیان اینکه کمک‌های قابل ستایش مردم رافع وظایف دولت برای کمک به زلزله زدگان نیست، ادامه داد: برای اسکان موقت زلزله زدگان از همان روز اول با حضور رئیس جمهوری در کرمانشاه دستورات لازم داده شده و در نخستین جلسه دولت پس از این حادثه نیز برای کمک به زلزله زدگان در پنج سرفصل برای افراد آسیب دیده برنامه ریزی شده است.
نوبخت با بیان اینکه موضوع زلزله به جهت اهمیت با جدیت در دستور کار دولت قرار دارد ادامه داد: از مردم می‌خواهیم که در بازسازی خانه‌های تخریب شده اصول فنی و ایمنی را رعایت کنند.
وی افزود: مردم به ایمنی در ساختمان به عنوان سخت گیر نگاه می‌کنند که به دلیل رعایت نکردن این اصول ایمنی متأسفانه برخی ساختمان‌های تازه ساخت نیز در این زمین لرزه دچار آسیب شدند و این در حالی بود که ساختمان‌ها خسارتی ندید که این نشان از اهمیت رعایت مسائل ایمنی و فنی است.
نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فضای مجازی در کشور گفت: در کنار وجه مثبت فضای مجازی این فضا دارای وجوه منفی است که با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی برنامه ریزی برای اقدام متناسب با فرهنگ ایران در این راستا در حال انجام است.
وی همچنین وضعیت پرداخت مالیات در کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: از یک سو سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی را ناکافی می‌دانیم و از سوی دیگر نمی‌توان سهم مالیات کسبه و درآمدهای خرد را نیز بیش از این افزایش داد به همین دلیل به برنامه ریزی لازم برای ایجاد زیرساخت و نرم افزارهای لازم برای اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و دانه درشت‌ها در حال انجام است.
وی ادامه داد: ازسال 92 تاکنون سهم درآمدهای نفتی از کل درآمدهای مالی از 41 درصد به 26 درصد کاهش و سهم مالیات از 33 درصد به 36 درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی ما بسیار اندک است که باید این رقم با برنامه ریزی و به تدریج افزایش یابد.
نوبخت ادامه داد: اعتقاد دولت این است که نباید بیش از این به کسبه فشار آورد و برای شناسائی دانه درشت‌ها اقدام‌ها و نرم افزارهای لازم در حال طراحی است.
محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و دیدار با مراجع عظام تقلید به قم سفر کرد.
وی در بدو ورود به قم در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا(ع) در دفتر آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید حضور یافت.

* * مدیر حوزه‎های علمیه کشور: ارائه اندیشه اصیل عصر پسادانش باید در قم رقم بخورد
آ‎یت‎الله علیرضا اعرافی صبح دیروز در دیدار با محمد باقر نوبخت ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه ـ گفت: تلاش جامعة‌المصطفی آن است که تعریف علمی و دقیق ارایه دهد و اسلام عقلانی و ولائی را به بهترین شکل به جهان معرفی کند که پایه این مرکز نیز در قم قرار دارد.
رئیس   جامعة‌المصطفی‌العالمیه افزود: بسیاری از کشورها به این مطلب واقف هستند کسانی که در قم تربیت می‌شوند با افرادی که مروج تکفیر و افراط هستند متفاوتند و مراکز ما در کشورهای مختلف به شکل قانونی فعالیت دارند.
اعرافی اظهار کرد: المصطفی با چنین پایگاهی یکی از ارکان قدرت نظام جمهوری اسلامی در سراسر جهان است و این مرکز زیر نظر مقام معظم رهبری و با حضور هیات امنا فعالیت دارد.

* حضور جامعة‌المصطفی در ۳۰ کشور
وی تصریح کرد: ۱۰۰ رشته در این مرکز تدریس می‌شود؛ در ۳۰ کشور آفریقایی، جنوب شرقی آسیا و مراکز مختلف جهان فعالیت داریم، در مراکزی هم که گروه‎های تکفیری به دنبال ضربه زدن بودند، در نهایت محکوم شدند.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور گفت: این مرکز دارای طرح جامع ۱۴۱۴ است که وضعیت موجود را نیز در نظر گرفته است؛ مسیر روبه‌رو مسیر دقیق و سنجیده و با پایه‎های استوار است.
وی افزود: امروزه در عصر پسادانش به خصوص نظامی قرار داریم؛ در این زمینه باید فکری اصیل ارایه کرد که این فکر باید در قم رقم بخورد.
رئیس جامعه المصطفی(ص) یادآور شد: اگر بخواهیم جامعه را به سمت درست هدایت کنیم باید حوزه اجتماعی، پاسخگو و مولد فکر داشته باشیم؛ در این زمینه نیز برنامه پنج ساله را با ۱۰۰ برنامه جدید طراحی کرده‌ایم.
وی گفت: مجموعه نهادهای علمی حوزه در یک مسیر درست برای پاسخگوئی به نیازهای اجتماعی گام بر می‌دارند؛ امیدواریم قم به معنای کلان آن نقش مهمی در راستای اعتلای معنویت و فرهنگ اسلامی در جهان بردارد.

* * نوبخت: توجه بودجه 97 به آموزش عالی انسانی و اسلامی
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت توجه به دانشگاه‌ها را اصل می‌داند و تولید علوم جزء سیاست‌های مهم دولت است، گفت: حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی فرزند حوزه و دانشگاه است؛ این توقع از دولت که باید به مراکز حوزوی توجه خاص داشته باشد، توقع غیر معقولی نیست.
محمدباقر نوبخت در دیدار با آیت الله اعرافی - رئیس جامعةالمصطفی(ص) و مدیر حوزه‌های علمیه کشور - اظهار کرد: اگر قم را کانون تولید اندیشه و علوم انسانی و اسلامی بدانیم که چنین هست، جامعه‎المصطفی را باید مرکز ترویج این علوم و اندیشه در سراسر جهان محسوب کنیم که چنین نیز است.

وی ادامه داد: در برخی از ماموریت‎های برون مرزی، این فرصت برای ارزیابی از جایگاه علمی جامعه المصطفی در کنار دانشگاه‌های برجسته جهان برای من فراهم شد و این باور قدرت گرفت که اگر بخواهیم اندیشه ناب اسلام وحیانی و رحمانی را به سایر نقاط جهان برسانیم، جامعه المصطفی به درستی از جایگاه یک دانشگاه معتبر که در هر کشوری وجود دارد و مجوز رسمی آن کشور را برای ارائه آموزش دریافت کرده است، به خوبی این ماموریت را انجام می‌دهد.
وی گفت: از منظر دولت که توجه به دانشگاه‌ها را به عنوان یک اصل و فرض می‌داند و تولید علوم به خصوص فناوری‌های جدید جزو سیاست‌های مهم دولت و مورد تأکید است، لذا باید به کانون‌ها و مراکزی که علوم انسانی و اسلامی را تولید و ترویج می‌کنند توجه وجود داشته باشد.
نوبخت افزود: باید نگاه واقع بینانه که در کنار علوم تجربی، لازم است علوم انسانی و اسلامی مورد رشد باشند، شکل بگیرد. دولت به عنوان یک قوه از محصول دو کانون حوزوی و دانشگاهی برخوردار است؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی فرزند حوزه و دانشگاه است و اگر این توقع از دولت وجود داشته باشد که باید به مراکز حوزوی و علوم انسانی و اسلامی توجه خاص داشته باشد، توقع غیر معقولی نیست.
وی اضافه کرد: به همین جهت، در اصلاحاتی که به صورت گسترده در بودجه ریزی و محتوای بودجه 1397 رخ داده است و ما روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را جایگزین سنتی و افزایشی کردیم، در جهت شفافیت بودجه ای تصویب اعتبارات همه دستگاه‌ها را بر اساس قیمت تمام شده و هزینه واحد خدمت محاسبه کردیم، توزیع این اعتبارات را در راستای دست یابی به هدف تمرکز زدائی استانی انجام دادیم و تخصیص این بودجه‌ها را نیز با هدف افزایش بازدهی و کارائی عملکرد مبتنی بر محصول فعالیت دستگاه‌ها کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همچنین 10 ویژگی بودجه سال 1397 آن را از سنوات گذشته متمایز می‌کند، در این بودجه مراکز حوزوی که آموزش عالی انسانی و اسلامی را دارند و جامعه المصطفی در مجموعه فصول آموزش عالی قرار می‌گیرد تا نگاه واقع بینانه ای در این زمینه داشته باشیم.
نوبخت در پایان تصریح کرد: اگر مجموعه حوزه را بدون جامعه المصطفی در نظر بگیریم، نگاهی ناقص داشته ایم و در این جهت برای یک نگاه تکمیلی همه این مراکز را به شکل همه جانبه در نظر می‌گیریم که همین نگاه همه جانبه موجب موفقیت نظام بوده است.

* * تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س): توصیه‌های مراجع ره‌توشه دولت قرار گیرد
گروه سیاست و اقتصاد: تولیت آستان مقدس قم گفت: توصیه‌های مراجع عظام تقلید برای تقویت نظام اسلامی و دولت است و دولت این فرمایشات را توشه راه قرار دهد.
آیت الله سعیدی پیش از ظهر دیروز در دیدار با محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، که در حرم مطهر انجام شد، گفت: توصیه‌های مراجع عظام تقلید برای تقویت نظام اسلامی و دولت است و باید این فرمایشات را توشه راه قراردهید.
وی افزود: اهل بیت(ع) در مسیر حرکت الهی خود با سختی‌های زیادی مواجه شدند ولی آنچه که ثابت شد، آن است که آنچه می‌ماند، همان مکتب متعالی اهل بیت(ع) است واین مسئله درس بزرگی است که باید به شکلی کار کنیم و بدانیم به رغم سختی‌ها وقتی در صراط مستقیم هستیم، موفق خواهیم شد.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) گفت: نظام اسلامی امانتی بزرگ است و نام خدمت گذاران امین و صادق همیشه ماندگار خواهد بود؛ مردم ما همیشه قدرشناس هستند و به کسانی که برای نظام و انقلاب و دین خدمت می‌کنند علاقه دارند.
وی تصریح کرد: در زمینه مطالبات امیدواریم که گام‌های خوبی برداشته شود و همچنین در زمینه صحن فاطمی نیز که از سوی رئیس جمهور توصیه شد به اتمام برسد، امیدواریم گام‌های جدی برداشته شود.

* * محمدباقر نوبخت: آمادگی دولت برای ترویج معارف اسلامی در کنار آستان‌های مقدس
محمدباقر نوبخت نیزدر این دیدار با ابلاغ سلام رئیس جمهور گفت گفت: دولت علاوه بر عمل به نقشی که در نظام دارد، در کنار آستان‌های مقدس قرار گرفته است و اعلام آمادگی می‌کند تا هر اقدامی را که شایسته و بایسته است را برای ترویج معارف اسلامی انجام دهد.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، محمدباقر نوبخت ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) که در سالن محراب انجام شد، با بیان اینکه بنده به نمایندگی از رئیس جمهور و هیأت دولت برای عرض تسلیت به پیشگاه خواهر بزرگوار امام هشتم و دیدار با مراجع تقلید به قم سفر کرده‌ام، اظهار کرد: رهنمودهای مراجع تقلید و علما نقشه راهی برای ادامه دادن مسیر است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اکنون در حال تنظیم فرآیند بودجه 97 هستیم، اضافه کرد: بسیاری از تحولات بودجه‌ای سال جاری و مواردی که مورد نیاز است تا در سال آینده محقق شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
وی خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر عمل به نقشی که در نظام دارد، در کنار آستان‌های مقدس قرار گرفته است و اعلام آمادگی می‌کند تا هر اقدامی را که شایسته و بایسته است را برای ترویج معارف اسلامی انجام دهد.


نوشته شده در   دوشنبه 29 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode