ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 آبان 1396     |     کد : 180784

سيد حسن نصرالله: با عقل و حکمت از بحران عبور خواهيم کرد

دبيرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که استعفاي سعد حريري تصميم ديکته‎اي عربستان بود؛ به گونه اي که مجبور به استعفا شد.

 دبيرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که استعفاي سعد حريري تصميم ديکته‎اي عربستان بود؛ به گونه اي که مجبور به استعفا شد.
سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان درباره آخرين تحولات مربوط به لبنان پس از استعفاي سعد حريري از سمتش سخنراني کرد.وي در ابتداي سخنراني اشاره کرد که فقط به دليل اعلام استعفاي سعد حريري تصميم گرفت سخنراني کند. نصرالله افزود: چند روز قبل يکي از مسئولان سعودي درباره جدايي حزب‌الله از دولت لبنان اظهار نظر و تهديد کرده بود و سعد حريري هم مجددا به عربستان سفر کرد و پس از آن اعلام استعفا کرد.وي اين سوال را مطرح کرد که چرا عربستان به سعد حريري اجازه بازگشت به لبنان را نداده تا در کشور خودش اعلام استعفا کند.دبيرکل حزب الله گفت: استعفاي حريري تصميم عربستان بوده و به وي ديکته شده است، حريري در اين مسئله نه تصميمي گرفته و نه اقدام وي بوده است.سيد مقاومت تاکيد کرد که زبان، مضمون و ادبيات استعفاي حريري با بيانيه‌هاي قبلي و حتي با بيانيه‌هاي پدرش رفيق حريري متفاوت است. نصرالله تصريح کرد که اين استعفا نشان دهنده دخالت زياد و آشکاراي عربستان سعودي در امور داخلي لبنان است و اگر بخواهيم به مضمون سياسي بيانيه استعفاي حريري پاسخ دهيم بايد مستقيما به عربستان پاسخ دهيم نه خود حريري.
نصرالله تصريح کرد: مسئله کناره گيري حريري را بايد در عربستان جستجو کرد نه در لبنان؛ آيا اين مسئله به تصاحب تخت پادشاهي عربستان ارتباط دارد؟ همه نيک مي‌دانند که اجبار نخست وزير دولت لبنان به استعفا نمي‌تواند ريشه در مسائل داخلي لبنان داشته باشد. وي گفت: دولت لبنان مي توانست ادامه دهد و با دستاوردهاي جديد همراهي کند تا انتخابات پارلماني آينده برگزار شود. دبيرکل حزب الله لبنان تصريح کرد: پرسش‌هاي زيادي در ارتباط با استعفاي سعد حريري وجود دارد: آيا اين به دليل عدم رضايت عربستان از شخص وي بود و عربستان به دنبال فرد جايگزين براي وي است تا مطالباتش را محقق کند؟ سيد حسن نصرالله تصريح کرد: علاوه بر اين، پرسش‌هايي در مورد مکان وي در عربستان به ذهن متبادر مي‌شود: آيا حريري بازداشت شده است؟ آيا مي‌تواند به لبنان برگردد؟ اين پرسش‌ها در سايه بازداشت‌هاي اخير عربستان موجه و قانوني است يا اينکه استعفاي حريري را بايد در سياق جنگ‌هاي منطقه‌اي عربستان در منطقه يا غيره دانست؟ سيد حسن نصرالله گفت: همه لبناني‌ها را به آرامش و حفظ خونسردي و صبر تا زمان مشخص شدن دلايل و اسباب آن دعوت مي کنم. وي تصريح کرد که ما روز پنجشنبه منتظر بازگشت سعد حريري به لبنان هستيم، البته اگر اجازه بازگشت به کشورش را داشته باشد. نصرالله درباره ادعاها و شيطنت‎هاي شبکه العربيه در خصوص اينکه اطلاعاتي در خصوص تلاش براي ترور سعد حريري وجود دارد، گفت که اداره کل امنيت لبنان با وجود اينکه اين خبر را تکذيب کرد، اما مي‌توان اينگونه تفسير کرد که اشاعه اين خبر مي‌تواند به اين دليل باشد که عربستان اين را بهانه‌اي براي ممانعت از بازگشت حريري به لبنان قرار دهد و بگويد احتمال دارد در صورت بازگشت ترور شود. نصرالله گفت: ما لبناني‌ها ادبيات يکديگر را مي‌دانيم و متني را که حريري خواند، سعودي‌ها نوشته بودند و حريري تنها اقدام به خواندن آن کرد. همگي در لبنان شگفت زده شديم و هيچکس انتظار اين سرعت را نداشت و رئيس جمهور و رئيس مجلس نيز از اين اقدام شگفت زده شدند. ترديدي وجود ندارد که اين استعفا باعث بروز نگراني‌هايي شده است. وي گفت: امنيت لبنان مهمترين چيزي است که ما روي آن تاکيد مي‌کنيم. بايد با اين موضوع با عقل و حکمت و تامل رفتار کرد و ما با قانون و نهادهاي کشور مي توانيم از اين بحران عبور کنيم. براي همين توصيه من اين است که مردم به گمانه‌زني‌ها و شايعات و هراس‌افکني‌ها گوش نکنند. دبير کل حزب‌الله لبنان گفت: ما در حزب‌الله مي‌گوييم که نخست، ما آرزوي استعفاي وي را نداشتيم و شاهد آن بوديم که امور به صورت منطقي به پيش مي‌رود و تمامي موضوعات در جلسه وزيران مورد بحث و بررسي قرار مي‌گرفت و معتقديم که دولت قدرت ادامه و افزودن دستاوردها تا زمان اجراي انتخابات پارلماني آتي و توانايي برگزاري انتخابات را داشت. وي افزود: دوم، درباره نحوه ارائه استعفا بايد درنگ کنيم که در نحوه استعفا مواردي در ارتباط با حق حاکميت لبنان و کرامت اين کشور و کرامت خود رئيس دولت نيز وجود داشت و شايسته بود که به وي اجازه مي‌دادند به لبنان بازگشته و نزد رئيس جمهور از سمت خود کناره‌گيري کند. اين موضوع، نحوه مداخله سعودي‌ها در امور لبنان را آشکار مي‌کند و عربستان که به جنگ با ديگران مي‌پردازد هيچ اهميتي براي مداخله‌هاي خود در امور لبنان و کشورهاي عربي قائل نيست.
سيد مقاومت در مورد اشاعه خبر ديگري با اين مضمون که «محمد بن سلمان» فرماندهان ارتش‌ کشورهاي عضو ائتلاف سعودي را جمع کرده و خواستار ايجاد عمليات «توفان قاطع» ديگري اين بار عليه حزب‌الله در لبنان شده است، گفت: ائتلاف سعودي از کجا مي‌خواهد حزب‌الله را هدف قرار دهد، از فلسطين اشغالي، سوريه يا بحرين؟ دبيرکل حزب الله لبنان گفت: سخن گفتن درباره حمله عربستان به لبنان غير منطقي است چرا که امکان آن وجود ندارد. نصرالله گفت: قبل از سخن درمورد طرح عربستان در لبنان، بايد منتظر بود و ديد که عربستان در سايه بازداشت‌هاي اخير به کدامين جهت مي‌رود. وي افزود: عربستان در باتلاق يمن گير کرده است.


 


نوشته شده در   دوشنبه 15 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode