ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 آبان 1396     |     کد : 180632

دكتر جهانگيري در مراسم گشايش رسمي نمايشگاه مطبوعات:

وجود رسانه‌هاي مستقل و شجاع به سود جامعه و حاكميت است

دکتر جهانگيري‌، معاون اول رئيس جمهوري در مراسم گشايش رسمي بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات‌، که ديروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و فعالان عرصه رسانه در مصلي امام خميني(ره) برگزار شد ‌، گفت: وجود رسانه‌هاي مستقل و شجاع، به سود جامعه و حاکميت است.

دکتر جهانگيري‌، معاون اول رئيس جمهوري در مراسم گشايش رسمي بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات‌، که ديروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و فعالان عرصه رسانه در مصلي امام خميني(ره) برگزار شد ‌، گفت: وجود رسانه‌هاي مستقل و شجاع، به سود جامعه و حاکميت است.
معاون اول رئيس‌جمهوري افزود: نمايشگاه مطبوعات ميدان گفتگو و فرصتي است كه ظرفيت‌ها و نقش‌هاي مطبوعات و رسانه‌هاي مكتوب به مردم توضيح داده شود.
وي افزود: نمايشگاه مطبوعات مكاني است كه همه با هم در يك‌جا جمع مي شوند و گفتگو مي‌كنند و با اين گفتگو‌ها به ظرفيت تحمل كشور و مطبوعات كشور‌، ‌چه در سطح ملي و چه در سطح محلي اضافه مي كنند.
دكتر جهانگيري از شهروندان دعوت كرد كه از نمايشگاه مطبوعات بازديد كنند و اظهار داشت: همه وظيفه داريم كه جايگاه و نقش رسانه را در اندازه واقعي خود بشناسيم و حس همدلي و هم نظري با رسانه ها پيدا كنيم.
معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه ممكن است گاهي رفتار رسانه‌ها را نپسنديم، تصريح كرد: ما نبايد از رسانه ها دوري كنيم بلكه بايد به رسانه ها روي بياوريم و حتي اگر زبان نقد رسانه خيلي تند باشد بايد با رسانه كار كنيم.
وي رسانه را محل نقد صحيح و مطبوعات را محل ترويج اخلاق و انصاف دانست و اظهار داشت: رسانه ميدان بي اخلاقي و بي‌انصافي نيست. روزنامه‌، مزرعه محبت است‌، ‌نه كشتزار نفرت.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه رسانه ميدان دوستي است و نه محل دشمني، خاطر نشان كرد: رسانه محل همگرايي، انسجام و همبستگي ملي است و نه محلي براي واگرايي جامعه.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه نقد رسانه ها يكي از بزرگترين سرمايه هاي در اختيار دولت براي اداره كشور است، گفت: هر كس نتواند نقد رسانه هاي رسمي كشور را تحمل كند حتماً به راه اشتباه خواهد رفت و در اين راه اشتباه ، منابع كشور را هدر خواهد داد.
وي ادامه داد: جامعه و نظام نيازمند خبرگزاري ها و مطبوعاتي است كه مورد وثوق مردم باشند و از مرجعيت سياسي و اجتماعي در جامعه برخوردار باشند و ديده شوند و خريده شوند.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه اصحاب مطبوعات، مديران مسئول،‌دبيران، سردبيران، نويسندگان، عكاسان و همه دست‌اندركاران مطبوعات نيازمند امنيت رواني و شغلي هستند، تصريح كرد: قواي سه گانه مهمترين وظيفه شان در اين زمينه اين است كه تلاش كنند با استفاده از قانون، مطبوعات در متن جامعه باشند و نه اينكه آنها را از متن به حاشيه برانند.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه اخلاق حرفه اي و مسئوليت اجتماعي در مطبوعات بايد جدي گرفته شود، افزود: روزنامه نگار شجاع، با اخلاق، آگاه و متخصص نياز امروز جامعه ما است.
دكتر جهانگيري اظهار داشت: ما مسئولين بايد از محدوديت ها براي روزنامه نگاران و از تعطيل شدن رسانه ها و از زيان ده بودن مطبوعات نگران باشيم و براي آن چاره انديشي كنيم چرا كه هيچ نوع فعاليتي در شرايطي كه زيان ده باشد امكان ادامه حيات ندارد.
معاون اول رييس جمهور جوان مرگي مطبوعات به هر دليل اعم از اقتصادي، سياسي و يا قضايي را علامت توسعه نيافتگي كشور دانست و با تاكيد بر اينكه بايد اين موضوع را جدي بگيريم، تصريح كرد: دوام و استمرار حيات مطبوعات به عنوان علامتي مهم از توسعه كشور است و توسعه نيافتگي مطبوعات بر همه ابعاد توسعه اثر خواهد گذاشت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به انتظارات دولت از رسانه ها و مطبوعات پرداخت و اظهار داشت: امروز كشور در شرايط ويژه و تعيين كننده اي قرار گرفته و هم فرصت ها و هم تهديدات مهمي پيش روي ما است كه در اين شرايط نيازمند درك صحيح و واقعي از منافع ملي، سرمايه‌هاي ملي و فرصت‌هاي تاريخي پيش روي كشور هستيم.
دكتر جهانگيري با بيان اينكه مطبوعات نهاد واسط ميان جامعه و حكومت و محل مسئله شناسي است كه مي تواند راهكارها و راه حل هاي چالش هاي پيش رو را ارائه دهد، خاطر نشان كرد: دولت انتظار دارد كه مطبوعات و رسانه‌ها در عبور از تنگناها دولت را ياري كنند.
معاون اول رييس جمهور گفت: دولت دستاوردهاي بزرگي داشته است و اگر شرايط سال 92 را با امروز مقايسه كنيم مشاهده خواهيم كرد كه رشد هاي اقتصادي منفي به مثبت و عدم اشتغالزايي به اشتغالزايي تبديل شده و در ساير بخش ها نظير فضاي بين‌المللي كشور و سياست خارجي نيز توفيقات زيادي حاصل گرديده است و امروز حتي وقتي كه آمريكا عليه ملت ايران فرياد مي زند، كشورهايي كه با او همراه مي شوند انگشت شمار هستند. در اين شرايط انتظار دولت اين است كه مطبوعات اين دستاوردها را در جهت اميد و اعتماد ملت بازگو كنند.
وي خاطر نشان كرد: ايران استعدادها و ظرفيت هاي فراواني براي مقابله با چالش ها دارد و از فرصت هاي بي نظيري براي حل مشكلات برخوردار است و نياز داريم براي حل چالش هاي بزرگ منطقه اي و جهاني كه با آن روبرو هستيم سياستي در پيش گيريم كه مورد اتفاق همه باشد. سياستي مي‌تواند كارساز باشد كه همانند دوران برجام، مقام معظم رهبري، قواي سه گانه و همه جريان‌هاي سياسي از آن حمايت كنند.
دكتر جهانگيري با يادآوري اينكه اقتصاد ايران در مسير صحيح قرار گرفته و به راه افتاده است، به رشد بالاي 12 درصد اقتصاد در سال گذشته اشاره و خاطر نشان كرد: در سال جاري نيز رشد اقتصادي كشور حدود 6 درصد بوده و اين ميزان از رشد اقتصادي در منطقه و جهان كم نظير است اما ما نيازمند رشد اقتصادي بالاتر هستيم.
وي با غيراخلاقي خواندن تحريف برخي آمارها در زمينه ايجاد اشتغال در سالجاري افزود: وقتي 600-700 هزار شغل در كشور ايجاد مي شود يعني دولت در زمينه ايجاد اشتغال توفيقات بزرگي داشته است. اگرچه عده‌اي با كار غيراخلاقي با جمع نادرست 600 هزار و 700 هزار شغل رقمي اعلام كردند كه نادرست و غيراخلاقي بود.
معاون اول رييس جمهور افزود: گاهي مردم گلايه مي كنند كه اگر تورم كاهش يافته و رشد اقتصادي افزايش يافته پس چرا اين دستاوردها در زندگي ما قابل مشاهده نيست. گاهي زبان دولت براي بيان دستاوردها و كارهاي انجام شده الكن است و از رسانه ها و مطبوعات مي خواهيم كه اقدامات دولت را به زباني كه براي عموم قابل درك باشد براي مردم اطلاع رساني كنند تا مردم مطلع شوند كه كارهاي جدي و مهمي انجام گرفته و دولت دستاوردها و موفقيت هاي بزرگي داشته است.
وي با تاكيد بر اينكه رسانه‌ها در مبارزه با فساد نبايد لكنت زبان داشته باشند، تصريح كرد: فساد امروز در كشور نهادينه شده و وقتي كه عدم شفافيت، رانت و كنار رفتن مطبوعات از صحنه وجود داشته باشد شاهد نهادينه شدن فساد در كشور خواهيم بود.
دكتر جهانگيري در ادامه با تاكيد بر اهميت سرمايه هاي اجتماعي كشور در پيشرفت و توسعه، گفت: سرمايه هاي اجتماعي در چهار سال گذشته نشان داد كه نقشي فراتر از سياست گذاري كارآمدترين دولت‌ها در پيشرفت كشور دارد. اگر اعتماد مردم به آينده كشور نبود ثبات به اقتصاد كشور باز نمي گشت و فضاي رواني كشور در توطئه هاي آمريكا آرام نمي ماند.
معاون اول رييس جمهور با طرح اين سوال كه چرا برخي اصرار دارند كه به سرمايه هاي نمادين كشور چوب حراج زده شود، خاطر نشان كرد: از سرمايه‌هاي نمادين كشور به خاطر ايران، انقلاب و رهبري حفاظت كنيم و مرتباً محدوديت ايجاد نكنيم.
وي در بخش پاياني سخنان خود خطاب به رسانه ها و مطبوعات گفت: براي بكارگيري ظرفيت هاي كشور، جوانان و افراد تحصيلكرده و نيز ظرفيت زنان، اقوام و مذاهب مختلف در جهت عبور از تنگناهاي كشور دولت را ياري كنيم.
سخنان دکتر عباس صالحي
در اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گزارشي از توفيقات دولت يازدهم در حوزه رسانه نظير رتبه بندي مطبوعات و نظام حمايتي مطبوعات ارائه كرد و افزود: گام هايي را در حوزه توسعه رسانه اي پيموده ايم و اين توفيقات با مشاركت اصحاب رسانه ميسر شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: رسانه بايد جايگاه اطلاع رساني و نقد منصفانه باشد نه جاي پرخاشگري و توليد نفرت.
به گزارش مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، با بيان اين مطلب افزود: بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات در آغاز دولت دوازدهم و طليعه اي براي نقطه عطف جديد در حوزه فرهنگ و رسانه است.
وي با اشاره به اقدامات دولت يازدهم در حوزه رسانه، ادامه داد: دولت يازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام هايي برداشت که البته نه در خور اصحاب رسانه که در حد توش و توان بود.
صالحي تصريح کرد: در دولت يازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهي پديد آمد. در دوران پس از انقلاب اسلامي 15 هزار مجوز در اين حوزه صادر شد. که 56 درصد از اين رقم مربوط به دولت يازدهم است.توجه به توسعه رسانه و فضاي بازتر براي تحقق افکار و انديشه نمايه اي در اين رقم در دولت يازدهم است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت دوازدهم ادامه داد: افزايش سهم جنسيتي از ديگر اقدامات دولت يازدهم در حوزه رسانه است. سهم مديران مسئول زن در ابتداي دولت يازدهم هفت درصد بود که در پايان دولت يازدهم به 13 درصد رسيد.‌وي افزود: افزايش رسانه هاي برخط و سايت ها از تعداد 200 به 2 هزار و 800رسانه، از ديگر اقدامات دولت يازدهم در اين حوزه است.
صالحي با اشاره به برخي اقدامات دولت يازدهم در بخش حمايتي رسانه، افزود: در اين دوره هر چند دولت با محدوديت‌هايي رو به رو بود اما افزايش بيمه شدگان اصحاب رسانه از تعداد 5 هزار نفر به 16 هزار نفر، شفافيت نظام حمايتي، رتبه بندي مطبوعات با مشارکت و اشراف صنف مطبوعات، تدوين لايحه سازمان نظام رسانه اي، تدوين لايحه تبليغات بازرگاني و ... از جمله اقدامات دولت يازدهم بوده که جهت گيري ما را مشخص مي کند.‌وي ضمن تقدير از خدمات و تلاش هاي علي جنتي و سيدرضا صالحي اميري وزراي پيشين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت يازدهم، گفت: امروز ما جشنواره و نمايشگاه مطبوعات را آغاز مي‌کنيم. در اين نمايشگاه حدود هزار رسانه حضور دارند و اين به منزله جشن ملي مطبوعات است.
صالحي افزود: در اين نمايشگاه اصحاب رسانه زير يک سقف با هم به گفت و گو مي نشينند و با مردم تماس مستقيم برقرار مي کنند و دردهاي مردم را مي شنوند.
عضو کابينه دوازدهم گفت: در آغازين ماه هاي آغاز به کار دولت دوازدهم به نظر مي رسد برخي از رويکردها را در حوزه رسانه بايد جدي گرفت.‌وي تصريح کرد: تقويت بنيه ملي رسانه از جمله اين رويکردها است که بايد به آن توجه داشت.
صالحي افزود: اگر تا ديروز غذا و سلاح دو رکن امنيت ملي بودند، امروز رسانه به عنوان رکن سوم در اين زمينه است. همانطور که جامعه بدون غذا و سلاح در معرض تهديد است، جامعه بدون رسانه هم کم اعتماد و با تهديد مواجه است.
وي تصريح کرد: جامعه اي که خبرهاي خود را از بيرون بگيرد و مطالعه کند، نا امن است. بنابراين بايد بنيه ملي رسانه ها و رويکردها و زيرساخت هاي آن را تقويت کنيم .‌صالحي گفت: امروز اين احتمال وجود دارد که مرجعيت رسانه هاي حرفه اي در معرض آشوب رسانه هاي غير حرفه اي قرار بگيرد. بنابراين هم در زيرساخت ها و هم در رويکردها بايد اين دغدغه را مورد توجه قرار دهيم.
وي تقويت رسانه هاي خصوصي را از ديگر رويکردهايي برشمرد که بايد در دولت دوازدهم مورد توجه بيشتر قرار بگيرد.
صالحي افزود: در دولت دوازدهم گام هاي خوبي در جهت تعادل بخشي و توازن بخشي پديد آمده است. هيات نظارت بر مطبوعات در اين دوره به هيچ روزنامه دولتي و هفته نامه دولتي مجوز نداده است. همچنين در سال‌هاي اخير يارانه به رسانه‌هاي دولتي پرداخت نشد. ضمن آن که تعرفه غرفه هاي رسانه‌هاي دولتي در نمايشگاه مطبوعات نسبت به رسانه‌هاي خصوصي دو برابر است.‌وي در عين حال تصريح کرد: اين شرايط هم رقابت اطلاعاتي را فراهم کرده و هم با توجه به اينکه با تغيير مسئولان رسانه هاي دولتي نوعي ناامني شغلي براي دست‌اندرکاران رسانه ها ايجاد مي‌شود، دولت مي تواند بيش از گذشته به محدود کردن رسانه هاي دولتي توجه کند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تقويت و ارتقاي کيفي رسانه را رويکرد ديگري دانست که بايد در دولت دوازدهم به آن توجه داشت.‌وي تصريح کرد: توليد رسانه‌اي به جاي دلالي و نقالي رسانه‌اي بايد مورد توجه قرار گيرد. رسانه بايد مولد باشد نه نقال و دلال خبر.
صالحي افزود: رسانه بايد بتواند با توليد، حيات خود را ادامه دهد. رسانه جايگاه اطلاع رساني و نقد منصفانه باشد نه جاي پرخاشگري و توليد نفرت.‌وي افزود: فرهنگ و هنر ايراني اسلامي بايد تابلوي رسانه ما باشد. رسانه ايراني مانند فرهنگ ايراني مي تواند درخشان و تابان در افق جهان باشد.
دکتر اسحاق جهانگيري به همراه‌ دکتر عباس صالحي در مراسم گشايش نمايشگاه مطبوعات از غرفه‌هاي مختلف آن بازديد كردند.
بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات با شعار «رسانه هاي آزاد، انسجام اجتماعي و پيشرفت ملي» با حضور موسسات مطبوعاتي، نشريات، خبرگزاري ها و پايگاه‌هاي خبري تا 12 آبان در مصلاي امام خميني‌(ره) ادامه دارد.


نوشته شده در   يکشنبه 7 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode