ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آبان 1396     |     کد : 180612

گفت‌وگوی جام‌جم با سران حماس، فتح و جهاد اسلامی درباره آشتی ملی و آینده مقاومت

جهاد حماسی برای فتح فلسطین

اختلاف‌ جدی میان فتح و حماس از دهه 1990 میلادی و بعد از امضای توافق اسلو میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی و در پی آن، مخالفت تشکیلات خودگردان با مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل آغاز شد ...

اختلاف‌ جدی میان فتح و حماس از دهه 1990 میلادی و بعد از امضای توافق اسلو میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی و در پی آن، مخالفت تشکیلات خودگردان با مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل آغاز شد و بعد از پیروزی حماس در انتخابات سال 2006 و خودداری تشکیلات خودگردان از پذیرش حاکمیت حماس، به حدی تشدید شد که نوار غزه شاهد درگیری مسلحانه میان فتح و حماس بود. ده سال مذاکره و تلاش برای آشتی و اتحاد دوباره فلسطینیان، با کارشکنی‌ها و دخالت‌های اسرائیل و آمریکا ناموفق ماند تا آن‌که 12 اکتبر سال جاری میلادی، فتح و حماس توافقنامه آشتی ملی را در قاهره امضا کردند. براساس این توافقنامه، حماس حضور مدنی تشکیلات خودگردان در غزه را پذیرفت و کنترل گذرگاه‌های مرزی این منطقه را نیز به فتح واگذار کرد و در مقابل، تشکیلات خودگردان نیز تحریم‌های اقتصادی غزه را پایان می‌دهد و بر اساس یک جدول زمان‌بندی در خصوص انتخابات مجلس و تغییر ساختار سازمان آزادی‌بخش فلسطین تصمیم‌گیری خواهد شد. در این میان، برخی ناظران، امضای توافق آشتی میان فتح و حماس را نوعی عقب‌نشینی این جنبش از مقاومت مسلحانه علیه اشغالگران و در نتیجه دوری از محور مقاومت تفسیر کردند. این در حالی است که «حازم قاسم»، یک سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با «محمد ابوشعر»، خبرنگار جام‌جم در غزه، پذیرش توافقنامه آشتی با فتح را «تصمیم راهبردی حماس برای پایان دادن به اختلافات میان فلسطینیان و بهبود شرایط غزه» توصیف کرد.

با این حال به نظر می‌رسد حماس چندان از سرعت فتح در اجرای توافقنامه آشتی راضی نیست. قاسم در این باره به جام‌جم گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه نوار غزه باید هرچه سریع‌تر لغو شوند. ما منتظر گام بعدی از سوی محمود عباس و لغو این تحریم‌ها هستیم. زیرا حماس تمامی تعهدات خود برای آشتی ملی و پایان دادن به اختلافات را انجام داده است.

با این حال، سران فتح تاکید دارند که به تعهدات خود پایبند هستند و آنها را به «آرامی» اجرایی خواهند کرد.
«ماجد الفتیانی»، دبیرکل شورای انقلابی جنبش فتح در این خصوص به جام‌جم گفت: ما از نزدیک روند انتقال وظایف اجرایی دولت فلسطینی در غزه از کمیته اداری حماس به فتح را زیر نظر داریم. فکر می‌کنم همه کارها به خوبی و به آرامی در جریان است. ما علاقه‌مند به اجرای توافق آشتی طبق جدول زمانی توافق شده میان فتح و حماس هستیم و هر اقدامی در این جدول زمانی تعیین شده باشد برای جنبش فتح، همچون یک امر مقدس و لازم‌الاجراست.

الفتیانی البته امیدوار است که توافق میان فتح و حماس مقدمه‌ای برای اتحاد همه گروه‌های فلسطینی و تشکیل یک «نظام سیاسی متحد فلسطینی» شود. وی در پاسخ به سوال جام‌جم درخصوص پیش‌بینی او از زمان دستیابی فلسطینیان به چنین توافقی، گفت: گروه‌های فلسطینی تا این لحظه درباره تشکیل دولت وحدت ملی گفت‌وگو نکرده‌اند و نباید جلوتر از تحولات حرکت کنیم. هنوز تشکیل یک دولت وحدت ملی جدید مطرح نشده است اما اگر نیاز به چنین اقدامی باشد، ما برای عملیاتی کردن آنچه نیروهای فلسطینی بر سر آن توافق می‌کنند، درنگ نخواهیم کرد.

«احمد مدلل»، از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد که دیگر گروه‌های فلسطینی نیز از پایان دادن به اختلافات و دستیابی به اتحاد ملی استقبال می‌کنند. مدلل همچنین از هماهنگی جهاد اسلامی با فتح و حماس خبر داد و گفت: نشست‌هایی با مقام‌های جنبش حماس و رامی الحمدلله، نخست‌وزیر فلسطین درغزه داشتیم و تاکید کردیم که با همه طرف‌ها برای خاتمه دادن به اختلافات و اجرایی کردن توافق آشتی همکاری می‌کنیم.

اسرائیل و آمریکا در امور داخلی فلسطین دخالت نکنند

در این میان، به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی که سال‌ها مانع آشتی گروه‌های فلسطینی شده بود، از تحرکات گروه‌های فلسطینی برای حل اختلافات میان خود راضی نیست و برای پذیرش این توافقنامه نیز شروطی از جمله خلع سلاح حماس و قطع رابطه با ایران را طرح کرد و موجب نگرانی برخی ناظران از مواضع جدید حماس شد. هرچند حماس با اعزام یک هیات بلند‌پایه به ریاست صالح عاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی این جنبش به تهران کوشید به آنها خاتمه دهد و بار دیگر بر هماهنگی خود با محور مقاومت تاکید کند.

دبیرکل شورای انقلابی جنبش فتح نیز در گفت‌وگو با جام‌جم هرگونه مداخله آمریکا و اسرائیل در روند آشتی گروه‌های فلسطینی را محکوم کرد و گفت: آمریکا و اسرائیل حق ندارند شروط خود را به حماس و فتح تحمیل کنند. این‌که اسرائیل خواسته تا از سوی حماس به رسمیت شناخته شود، موضوعی بی‌ارزش است. این اسرائیل است که روند صلح با فلسطینی‌ها را با مانع مواجه کرده و با ادامه شهرک‌سازی‌ها و اقدامات اشغالگرانه خود، همه قوانین و مقررات را زیر پا می‌گذارد.

الفتیانی افزود: آشتی فلسطینی‌ها یک امر داخلی است و فقط به خود ما مربوط می‌شود. این ما هستیم که تعیین می‌کنیم اولویت‌های ملی ما چیست و چه باید بکنیم .

مبارزه با اسرائیل ادامه دارد

به نظر می‌رسد، رد مداخله آمریکا و اسرائیل در امور فلسطینیان و ادامه مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس، موضع مشترک تمامی گروه‌های فلسطینی است. حازم قاسم، سخنگوی حماس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تائید مواضع الفتیانی مبنی بر رد مداخله آمریکا و اسرائیل، هرگونه عقب‌نشینی حماس از مقاومت مسلحانه را تکذیب کرد و گفت: هیچ بحثی درباره سلاح مقاومت فلسطین نشده است و هیچ‌یک از گروه‌های فلسطینی در مذاکرات قاهره به این موضوع نپرداخته‌اند. این سلاح حق حماس است.

قاسم با اشاره به تداوم مقاومت مسلحانه فلسطین حتی با وجود تشکیل دولتی جدید در غزه، توضیح داد: تا زمانی که اشغالگری اسرائیل وجود دارد، مقاومت نیز در خاک فلسطین باقی خواهد ماند.

احمد مدلل نیز با ابراز امیدواری برای عبور موفق فلسطینیان از این برهه مهم تاریخ فلسطین، در خصوص ادامه مبارزه با رژیم صهیونیستی به جام‌جم گفت: امیدواریم همه فلسطینیان در صفوفی متحد و یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی حرکت کنیم و در برابر توطئه‌های آمریکایی - صهیونیستی که فلسطین و امت عربی و اسلامی را هدف قرار داده است مقاومت کنیم.

 


نوشته شده در   شنبه 6 آبان 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode