ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 مهر 1396     |     کد : 180426

اعلام حمايت اتحاديه‌هاي اروپاو آفريقا از برجام

رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا، با صدور بيانيه اي‌حمايت کامل اتحاديه آفريقا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تأکيد قرار داد.

رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا، با صدور بيانيه اي‌حمايت کامل اتحاديه آفريقا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تأکيد قرار داد.
به گزارش ايسنا ، موسي فکي محمد در اين بيانيه خاطرنشان کرد : اتحاديه آفريقا، مانند بسياري ديگر از اعضاي جامعه بين الملل، از امضاي برجام شديدا استقبال کرده است و آن را پيروزي ديپلماسي چندجانبه و اثبات اثربخشي روش‌هاي حل و فصل اختلافات بين المللي از طريق مذاکرات مي داند.
اتحاديه آفريقا در اين بيانيه از اقدام همه طرف‌هاي ‌برجام که در روزهاي اخير بر تعهد و عزم راسخ خود بر اجراي اين سند حساس که مورد تأييد سازمان بين المللي انرژي اتمي هست، تقدير کرده است‌.
اتحاديه آفريقا با اشاره به نقش مهم برجام در ثبات منطقه اي، تأکيد کرده است: در زماني که با افزايش خطر تکثير سلاح‌هاي هسته اي و تهديدات عليه صلح و امنيت بين‌الملل مواجه هستيم، نبايد از هيچ اقدامي براي حفظ برجام دريغ کرد ، به همين دليل اتحاديه آفريقا بر لزوم توسل به رويکردهاي چندجانبه به عنوان روشي مطمئن و مؤثر براي مقابله با چالش‌هاي جهاني تأکيد مي‌کند .
اتحاديه اروپا: آمريکا به تعهداتش پايبند باشد
فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم در نشست شوراي امور خارجه اتحاديه در لوگزامبورگ، بيانيه اين اتحاديه را درباره برجام قرائت کرد و گفت: اتحاديه اروپا، آمريکا را به پايبندي به تعهداتش در توافق هسته اي ايران (برجام) فرامي خواند.
به گزارش ايرنا، وي افزود: اجراي موفقيت آميز اين توافق (هسته اي) تضمين مي کند برنامه هسته اي ايران منحصرا صلح آميز باقي خواهد ماند. تاکيد اتحاديه اروپا بر اين است که آژانس بين المللي انرژي اتمي به واسطه سيستم نظارتي جامع و سختگيرانه ، هشت بار پايبندي ايران را به تعهدات هسته اي خود تائيد کرده است.
موگريني تصريح کرد: تصميم ترامپ براي پرهيز از تائيد پايبندي ايران به توافق هسته اي، فرآيندي داخلي و مربوط به آمريکا‌ست. اتحاديه اروپا آمريکا را به پايبندي به تعهدات خود در برجام فرا مي خواند و از اين کشور مي خواهد پيش از برداشتن هر گام بيشتري در اين زمينه، عواقب آن را براي امنيت آمريکا و همپيمانانش در نظر داشته باشد.مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اضافه کرد: اتحاديه با اين که نسبت به موشک‌هاي بالستيک و افزايش تنش‌ها در منطقه نگران است، بر اهميت رسيدگي به اين موارد، خارج از توافق برجام تاکيد مي کند. اتحاديه اروپا آماده است به طور فعالانه از هرگونه ابتکار عمل در مسير تضمين منطقه اي با ثبات، آرام و امن حمايت کند.
‌مکرون: از ترامپ خواستم توافق هسته‌اي را پاره نکند
رئيس‌جمهوري فرانسه هم گفت: به ترامپ گفتم که توافق هسته‌اي را پاره نکند و مي‌توانيم خواستار مذاکره بيشتر با ايران باشيم.
به گزارش ايسنا، به نوشته نشريه پولتيکو، امانوئل مکرون، در گفتگو با يک شبکه تلويزيوني فرانسوي در پاسخ به اين سئوال که دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا به خاطر مواضع تقابلي‌اش درباره توافق هسته‌اي با ايران بيشتر به يک شريک متخاصم براي فرانسه تبديل شده است تا يک شريک محکم گفت: آمريکا متحد ماست. ترامپ، رئيس‌جمهوري قدرت اول دنياست، بنابراين مهم است که وي را در اين مشارکت، در اين رويکرد چند جانبه تثبيت کنيم.
مکرون ادامه داد: چيزي که به ترامپ گفتم اين بود که اين شيوه خوب نيست. زيرا بايد به کره شمالي نگاه کنيم. ما تمامي مذاکرات را با کره شمالي قطع کرديم. نتيجه چه شد. چند سال بعد از خواب بيدار شديم و با کره شمالي روبرو شديم که در مسير دستيابي به سلاح هسته‌اي است.
وي گفت: درباره ايران از زمان توافق سال 2015 فرآيندي را داريم که به ما اجازه مي‌دهد اين مسائل را در ارتباط با اين کشور بهتر هدايت کنيم که بر پايه تحقيق و بازرسي قرار دارد. من پنج‌شنبه آينده با مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديدار دارم که در چارچوب کنترل فعاليت‌هاي هسته‌اي است و خواستار آن هستم در چارچوب اين توافق با ايران باقي بمانيم. رئيس‌جمهور روحاني متعهد شده است و مي‌خواهد به توافق وفادار بماند و اروپا و ديگر کشورهاي مذاکره کننده هم به توافق پايبند مي‌مانند، زيرا هدف من براي هموطنانم برقراري امنيت است.
رئيس‌جمهوري فرانسه در پاسخ به اين سئوال که آيا به تهران خواهيد رفت، گفت: در زمان مناسب به آنجا خواهم رفت، براي اين که همچنين اين گفتگو را با ايران داشته باشم و البته مي‌توانيم اختلاف‌هايي هم داشته باشيم، اما نبايد تمام راه‌ها را ببنديم و در اين مورد به رئيس‌جمهوري آمريکا گفتم که نبايد توافق را پاره کرد و وي هم در اين زمينه مجوزي نداد و مسائل را به کنگره سپرد.
مکرون در پاسخ به اينکه آيا ترامپ به حرف شما گوش داد، اظهار داشت: من چنين ادعايي ندارم. بايد از خودش پرسيد. اما به وي گفتم که بايد اين گفتگو ( با ايران) را داشته باشيم و به کنترل ايران ادامه دهيم. در عين حال ايران را درباره فعاليت‌هاي موشکي بالستيک، بيشتر پاسخگو کنيم.«ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه هم ابراز اميدواري کرد کنگره آمريکا توافق هسته‌اي با ايران را در معرض خطر از دست رفتن قرار ندهد.
وزير خارجه آمريکا : لغو برجام را نمي خواهيم
وزير امور خارجه آمريکا هم در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان با تاکيد بر اين که کاخ سفيد از کنگره درخواست اعمال تحريم‌هايي عليه ايران را ندارد که موجب لغو برجام شود؛ گفت: رئيس جمهوري اصرار دارد اگر اقدامي درزمينه اين توافق صورت نگرفت، واشنگتن از آن خارج شود.
به گزارش ايرنا، «رکس تيلرسون» سپس ادامه داد: رئيس جمهوري راهبرد جامع‌تري در قبال ايران مي‌خواهد. براي مدت زماني طولاني و به ويژه در دولت پيشين، روابط با ايران را محدود به توافق هسته‌اي کرديم.
اين توافق ضعف‌هايي دارد که ما نه فقط مي‌خواهيم به اين‌ها رسيدگي کنيم، بلکه قصد داريم مجموعه تهديد‌هاي بسياري هم که از جانب ايران متوجه منطقه است، مورد بررسي قرار دهيم.
وي افزود: حائز اهميت است که مردم به درستي متوجه سخنراني رئيس جمهوري شوند. ما توافقي داريم که مي‌خواهيم با ديگر طرف‌ها براي رفع نقص‌هاي آن تلاش کنيم و امکان دارد که به توافق دومي دست يابيم.
تيلرسون با تکرار اظهارات خصمانه مقام‌هاي آمريکايي مدعي شد: برنامه موشک‌هاي بالستيک، حمايت تهران از گروه‌هاي تروريستي در منطقه نظير حزب‌الله و حماس و فعاليت‌هاي ثبات‌زداي ايران در يمن و سوريه را مي‌توان بخشي از مجموعه‌اي وسيع از تهديد‌هايي دانست که از جانب اين کشور وجود دارد.وي ادامه داد: مي‌خواهيم که امروز برجام را همانگونه که هست بپذيريم، آن را به طور کامل اجرا کنيم و از ايران بخواهيم تا به آن پايبند باشد؛ آنگاه فرآيند رسيدگي به معايبي که مي‌بينيم را آغاز کنيم .
وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد که عدم اشاره به برنامه موشکي ايران در برجام و انقضاي برخي محدوديت‌هاي اعمال شده بر برنامه هسته‌اي اين کشور از جمله معايبي است که در اين توافق وجود دارد.
او در اين رابطه افزود: پيش از اين در دهه 90 نتيجه توافق‌هايي که به تدريج مفاد آن منقضي مي‌شود را ديده بوديم و اين توافق‌ها ما را به وضع امروز با کره شمالي رساند.تيلرسون با تاکيد بر اين که او پيش از سخنراني «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا، با ديگر طرف‌هاي برجام در باره مواضع واشنگتن گفتگو کرده بود، افزود: زماني خواهد رسيد که ما نياز به تعامل با ايران (هم) خواهيم داشت.وي تاکيد کرد که برجام را در چارچوب منافع امنيت ملي آمريکا مي داند و فکر مي‌کند که ترامپ هم چنين عقيده اي داشته باشد؛ اين در شرايطي است که رئيس جمهوري آمريکا در سخنراني روز جمعه خود از بيان اين موضوع سر باز زده و تصميم‌‌گيري در زمينه ماندن يا خروج از اين توافق را به کنگره اين کشور ارجاع داده بود.
وزير امور خارجه روسيه هم با اشاره به سياست‌هاي رئيس‌جمهوري آمريکا گفت: اقدامات آمريکا در قبال ايران و کره شمالي به رقابت تسليحاتي منجر خواهد شد .افزون براين ،معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: ايران به طور کامل به مفاد برجام پايبند بوده است، بنابراين از آمريکا مي‌خواهيم به جاي اصلاح برجام، به اين توافق پايبند باشد.
به گزارش تاس، سرگئي ريابکوف با اشاره به سخنان رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا مبني بر تغييرات احتمالي يا توافقي ديگر درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: مسکو از واشنگتن مي خواهد چيزي را که به اندازه کافي کارساز است، دستکاري نکند.چيزي که آمريکايي‌ها هنگام رويارويي با چنين وضعي به همکاران ما در خارج از کشور مي‌گويند اين است؛ چيزي را که نشکسته است، لازم نيست تعمير کنيد! اين همان چيزي است که من هم مي‌خواهم به آمريکا بگويم.
وي با اشاره به نشانه‌هايي از واشنگتن مبني بر اينکه علاقه دارد به اصطلاح پيشرفت‌هايي در توافق کنوني ايجاد کند يا مکمل‌هايي براي آن قرار دهد، گفت: به نظر مي‌رسد آنها مسير غلطي را دنبال مي‌کنند، چراکه سند کنوني توافق، به اندازه کافي جواب داده است.اين ديپلمات روس خاطر نشان کرد: ايران به طور کامل به مفاد اين توافق پايبند بوده است اما درباره آمريکا نمي‌توانيم چنين چيزي بگوييم. آنچه مي‌توانيم براي بهتر شدن شرايط اين توافق بگوييم، اجراي کامل توافق کنوني از طرف آمريکايي‌ها ست‌.وي افزود: روسيه قصد دارد در تماس‌هاي آتي خود با ايران بر اهميت دست نخورده ماندن توافق هسته‌اي تاکيد کند.
معاون وزير امور خارجه روسيه تصريح کرد: به طور طبيعي در تماس با همکاران ايراني خود بر اهميت حفظ و اجراي کامل برجام تاکيد خواهيم کرد.‌ من نمي‌توانم اسامي يا تاريخ‌ها را بگويم اما در آينده نزديک اين موارد را مطرح خواهيم کرد؛ در واقع اکنون آنها(ايراني‌ها) توپ را به زمين آمريکا انداخته‌اند.
دراين حال ،سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا با شاره به استقبال نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از استراتژي جديد واشنگتن درقبال ايران گفت که وقتي اسرائيل و متحدان عرب موافق هستند نشان مي‌دهد که در حال انجام کار درست هستيم.هيتر نائورت، با انتشار پيامي در صفحه توييتر خود اظهارات بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در تقدير از استراتژي جديد دولت آمريکا درقبال ايران را نشاندهنده درست بودن سياست‌هايشان دانست.
وي در پيام خود نوشت که وقتي اسرائيل و متحدان عرب کليديمان موافق هستند نشان مي‌دهد که کار درست را انجام مي‌دهيم، همان‌گونه که نتانياهو درباره سياست جديد وزارت امور خارجه و رئيس جمهوري آمريکا درباره ايران گفت.
به دنبال آن وزير خارجه سابق آمريکا در يک سخنراني فاش کرد که رهبران عربستان، مصر و اسرائيل در آن زمان از واشنگتن مي‌خواستند که به ايران حمله نظامي کنيم.
جان کري در يک سخنراني درباره اقدام دونالد ترامپ براي تائيد عدم پايبندي ايران به برجام مدعي شد: وقتي که من مذاکره با وزير خارجه ايران براي توافق را آغاز کردم و در سپتامبر 2013 پشت ميز مذاکره نشستم ،ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي 2 ماه دوره گريز داشت، آنها 12 هزار کيلوگرم اورانيوم غني شده داشتند و از 5 هزار سانتريفيوژ به 19 هزار سانتريفيوژ فعال رسيده بودند .
وي در ادامه افزود: ما با هر رئيس جمهوري و رهبر کشور ديگري که ملاقات مي کرديم، از جمله حسني مبارک -رئيس جمهوري اسبق مصر- ملک عبدالله پادشاه عربستان و نتانياهو نخست وزير اسرائيل، همه آنها ما را ترغيب مي‌کردند تا به ايران حمله کنيم. باراک اوباما هم درخواست‌هاي شخصي مکتوب زيادي به دستش مي‌رسيد تا به ايران حمله کنيم.
وي افزود: اما امروز حدود 130 بازرس داريم که در ايران حضور دارند و هر اتفاقي که در تاسيسات هسته‌اي ايران مي افتد را ثبت مي‌کنند. آقاي ترامپ فقط به آسمان نگاه مي‌کند و مي‌گويد که مي‌خواهم توافق را لغو کنم؛ مي‌گويد توافق را دوست ندارم چرا که به مردم گفته است اين بدترين توافق است.کري در پاسخ به سئوالي درباره اين که آقاي ترامپ يک توافق بهتر مي‌خواهد اضافه کرد: بگذاريد درباره توافق بهتر صحبت کنم. دولت جورج بوش 8 سال به دنبال توافقي بود که شامل هيچ گونه غني سازي نمي‌شد.
منظور آنها از توافق خوب اين است، اما دو نفر از ارشدترين مقامات دولت بوش به من گفتند که ما به اين نتيجه رسيديم که نياز به توافقي با ايران داريم که به آنها اجازه مقداري غني سازي بدهيم.
وي در ادامه درباره تصميم ترامپ در باره برجام گفت: «[اين تصميم] بي‌پروا، خطرناک و غيرمسئولانه است و به انزواي آمريکا منجر مي‌شود .»
کري افزود: به جاي اين که کشورهاي ديگر را با خود همراه کنيم همه آنها را از خود دور مي‌کنيم.


 


نوشته شده در   سه شنبه 25 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode