ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 مهر 1396     |     کد : 180418

صالحي: اگر برجام لغو شود اجراي پروتکل الحاقي هم متوقف مي‌شود

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينکه علاقه‌منديم برجام کماکان پابرجا باشد، هشدار داد که اگر برجام به هم بخورد، جمهوري اسلامي اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي‌کند، زيرا اکنون به طور داوطلبانه در حال اجراي آن هستيم و هنوز به تصويب مجلس نرسيده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينکه علاقه‌منديم برجام کماکان پابرجا باشد، هشدار داد که اگر برجام به هم بخورد، جمهوري اسلامي اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي‌کند، زيرا اکنون به طور داوطلبانه در حال اجراي آن هستيم و هنوز به تصويب مجلس نرسيده است.
علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما با رد مطالبه نابحق و غيرقانوني ترامپ در بازرسي از مراکز نظامي کشورمان گفت: به موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقي متعهديم، البته تا زماني که برجام پابرجا باشد.ما به موارد بازرسي مندرج در برجام متعهديم و در اين چارچوب به تعهداتمان عمل مي‌کنيم، اما خارج از اين چارچوب قطعا به هر خواست ديگري عمل نخواهيم کرد و از آن تمکين نمي‌کنيم ،همچنان که تاکنون اين گونه عمل کرده‌ايم.
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره تدابير اين سازمان در صورت لغو برجام تاکيد کرد: يقين داشته باشيد علاوه بر اين که پل‌هاي پشت سرمان را خراب نکرديم پل‌هاي متعددي را هم ساخته‌ايم.
اگر روزي مسئولان نظام به عللي ببينند که برجام ديگر منفعتي براي کشورمان ندارد و براي از سرگيري غني سازي 20 درصد در فردو تصميم بگيرند‌، چهار روزه مي‌توانيم غني سازي 20 درصد را آغاز کنيم؛ خودشان مي فهمند يعني چه.
وي افزود: همانطور که آقاي روحاني اعلام کرد خيلي از فعاليت‌ها را مي‌توانيم در بازه زماني ساعتي بازگرديم و محدوديت‌ها را برگردانيم؛ از سرگيري برخي فعاليت‌هاي ديگر چند ماه و برخي فعاليت‌ها تا حداکثر يک سال و دو سه ماه طول مي‌کشد.
صالحي گفت : البته ما مي‌خواهيم برجام همچنان بدون خدشه پيش برود و فعاليت‌هاي فني در حوزه هسته‌اي اعم از اکتشاف و استخراج ، تحقيق و توسعه، ساخت نيروگاه‌هاي جديد و استفاده از فناوري هسته‌اي در حوزه سلامت، کشاورزي و صنعت به خوبي پيش مي‌رود.صالحي با بيان اين که مي‌دانيم اين بازي را چگونه پيش ببريم ابراز اميدواري کرد: طرف مقابل سر عقل بيايد و ديگران را به مشکل نيندازد.
رئيس سازمان انرژي اتمي، سخنان رئيس جمهوري آمريکا را نابجا، سخيف، همراه با اتهام و آکنده از دروغ دانست و افزود: البته آقاي روحاني به زيبايي و با رعايت کامل ادب سياسي، پاسخ کوبنده‌اي به سخنان بيهوده آقاي ترامپ داد.به هر حال بايد خوشحال باشيم که خداوند دشمنان ما را از نادانان قرار داده و ايران اکنون در بعد سياسي و در عرصه بين الملل دست بالا را دارد زيرا صداهايي که از رؤساي مختلف کشورهاي بزرگ دنيا شنيده مي شود همگي با کشورمان همراهي و عليه رئيس جمهوري امريکا موضعگيري کردند.
صالحي همچنين درباره احتمال استفاده از سانتريفيوژهاي پيشرفته در صورت بازگشت هسته‌اي اظهار داشت: سربسته مي‌گويم که بازگرداندن برخي فعاليت‌ها ساعتي، برخي روزي، برخي در چند ماه و در يک مورد به خصوص، يکسال و چند ماه طول مي‌کشد.صالحي افزود‌: زمان بازگرداندن بسياري از فعاليت‌هاي هسته‌اي به حالت قبل و حتي فراتر از آن در بازه زماني «ماه» است و يک موردش ، موضوعي است که رهبر معظم انقلاب درباره غني سازي صد هزار سو در مدت يک سال و نيم فرمودند‌. اين يعني امکانات بالقوه‌اي براي تحقق اين هدف وجود دارد.همکاري با روس‌ها به خوبي پيش مي رود و در آينده نزديک همتاي روسي بنده به ايران مي‌آيد و براي آغاز رسمي عمليات اجرايي دو نيروگاه هسته اي با يکديگر به بوشهر مي رويم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: مراحل ساخت اين دو نيروگاه هسته اي شامل خاکبرداري، گودبرداري و طراحي آغاز شده است و قسط اول آن را هم پرداخت کرده‌ايم ؛ طرح عظيمي که 10 ميليارد دلار براي اجراي آن سرمايه گذاري مي‌شود.
صالحي ابراز اطمينان کرد که هيچ فعاليتي متوقف نشده است، البته محدوديت‌هايي را پذيرفته ايم اما محدوديت‌هايي نيست که ما را در حوزه‌هاي اصلي فناوري متوقف کند. مانند پذيرش محدوديت در توليد فلز اورانيوم يا فلز پلوتونيوم در حالي که اصلاً پلوتونيوم نداريم که بخواهيم فلزش را توليد کنيم.
ظريف :نامه اي در رد صحبت‌هاي ترامپ خواهم نوشت
وزير خارجه هم با بيان اينکه 9 نامه درباره کوتاهي‌ها، موارد نقض و تاخير‌ها در اجازه دادن به صدور مجوز خزانه داري براي خريد هواپيما نوشتيم، گفت: نامه اي در رد صحبت‌هاي ترامپ خواهم نوشت.
محمدجواد ظريف با حضور در برنامه «نگاه يک» به سئوالات مجري اين برنامه پاسخ داد.
وزير امور خارجه بااشاره سخنان اخيرترامپ تصريح کرد: کسي که نسبت به سپاه عزيز که افتخار همه ايران است و در کنار ارتش حافظ تماميت ارضي بوده، با آن الفاظ صحبت مي‌کند، هيچ توجه مردم ايران را جلب نمي‌کند و توهين‌ها توجه مردم را جلب خواهد کرد.ظريف با تأکيد بر اين که ترامپ به خاطر کساني که آنها را سرکيسه کرده است، اسم غلط خليج‌فارس را استفاده مي‌کند و به تمام مردم دنيا نشان مي‌دهد که هيچ اهميتي براي تاريخ، جغرافيا و حقايق منطقه قائل نيست، گفت: ايشان براي خوشامد آنهايي که از آنها خريدهاي بزرگ تسليحاتي انجام داده بودند، اين کار را انجام داد.
وزير امور خارجه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه تحليل شما از استفاده ترامپ از واژه «ياغي» براي ايران چيست؟ گفت: اگر قرار باشد از اين واژه استفاده شود، فردي که از روزي که رياست‌جمهوري آمريکا را بر عهده گرفته، هر تعهدي که دولت آمريکا به آن پيوسته بوده را زير پا گذاشته است، شايسته آن است.بهترين تعبير براي «ياغي» کسي است که هيچ تعهد به قراردادي ندارد و ادبيات ايشان برازنده اين عبارت است.
وي افزود: ادعاي ترامپ درباره احترام به مردم هيچ کس را نمي تواند گول بزند .
وي درباره اين که مرجع تعيين کننده پايبندي طرفين کيست گفت: ما از ابتدا به دولت امريکا اعتماد نداشتيم و برجام براساس بي اعتمادي تدوين شد. برجام سند محکمي است واگر به حرف‌هاي دوران انتخابات ترامپ و يکي از سناتورهاي آمريکايي توجه کنيم مي بينيم بعد از 9 ماه هنوز نتوانستند برجام را پاره کنند. اين نشان دهنده استحکام برجام است. دولت آمريکا و ترامپ شانيت ندارند که بر عدم پايبندي بر برجام نظر دهند.
رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: اقدامات مناسبي در برابر اقدامات امريکا انجام داده و مي دهيم. هيات نظارت بر برجام هم چارچوب‌هاي برخورد با نقض برجام را مشخص مي کند. در چارچوب کميسيون مشترک و سياست‌هاي ،ايران راهکارهايي اتخاذ خواهد شد.وزير امور خارجه بابيان اين که توانستيم از بسياري از امکاناتي که بعد از برجام فراهم شد از جمله تعاملات نفتي، باز شدن مسير سرمايه گذاري و ... استفاده کنيم گفت: ‌صراحتا در مذاکرات و بعد از آن در طول ?سال گذشته اعلام کرديم هر زمان احساس کنيم اقدامات طرف مقابل در لغو تحريم‌ها کافي نيست، اقدامات خود را انجام مي دهيم که يکي از اين اقدامات خروج از برجام است.
وي افزود: ما شرايط را به گونه اي فراهم کرديم که اگر روزي به اين نتيجه برسيم که ادامه حضور ما در برجام به نفع کشور نيست شرايط ما به گونه اي خواهد بود که پيشرفته تر از قبل برنامه صلح آميز هسته اي خود را ادامه دهيم.
ظريف درباره قرارداد بويينگ گفت: درباره قرارداد بويينگ مشکلي نداريم، اما اگر دولت آمريکا مانع اجراي قرارداد شود از برجام تخطي کرده است.
وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آنچه که مهم است و بايد مورد توجه قرار بگيرد، اين که آمريکا با سياست‌هاي خودش در حال منزوي کردن کشورش است و هر روز بي‌اعتبارتر از گذشته مي‌شود و ديگر کشوري اين آمادگي را نخواهد داشت که با آمريکا وارد معامله‌اي شود چرا که رئيس‌جمهوري آن رسماً اعلام مي‌کند تفاهمات با دولت آمريکا، فقط به اندازه دوره يک رئيس‌جمهوري اعتبار دارد و اين باعث بي‌اعتباري آن دولت در دنيا مي‌شود.
عدم پايبندي آمريکا به تعهدات خود مي‌تواند مشکلاتي را براي نظم بين‌المللي به وجود بياورد
ظريف ادامه داد: اقدامي که توسط اعضاي اتحاديه اروپا ـ خانم موگريني ـ به عنوان هماهنگ‌کننده سه کشور طرف مذاکره‌کننده اروپايي با ما صورت گرفت، فقط منحصر به برجام نيست، بلکه يک نگراني از رفتارهاي آقاي ترامپ است که به اين مساله دامن زده است و آنها معتقدند آمريکا به تعهدات بين‌المللي خود پايبند نيست و اين عدم پايبندي به تعهدات مي‌تواند مشکلاتي را براي نظم بين‌المللي به وجود آورد.
وي با بيان اين که اين مساله براي ما يک امتياز محسوب مي‌شود ادامه داد: هر زمان ايالات متحده تصميم مي‌گرفت ايران را تحريم کند، اروپا هم حمايت مي کرد،اما امروز اروپا در برابر آمريکا ايستاده و آنچه مهم است، اين که اروپايي‌ها زياده‌خواهي‌هاي آمريکا را نپذيرفتند. اروپا حتماً در حفظ برجام، منافعي دارد؛ هم منافع حيثيتي و هم به عنوان يک روش از برجام، منافع خواهند داشت.
وزير امور خارجه افزود: آمريکايي‌ها ممکن است عادت کرده باشند که با زور، ديدگاه خود را بر ديگران تحميل کنند، لذا برجام براي آنها مقداري سخت است، چرا که دولت آمريکا مجبور شده در يک بده‌بستان واقعي امتيازاتي را بدهد و اين براي آنها کمي سخت است؛ براي همين است که ترامپ، آن را بدترين قرارداد براي آمريکا خوانده است.
ظريف تصريح کرد: به نظر من برجام يکطرفه به نفع ايران نبوده است، اما اين مخالفت آمريکايي‌ها به دليل آن تفکري است که عادت کرده‌اند ديدگاه و خواست خود را تحميل کنند، اما اروپايي‌ها چون هيچ‌کدامشان به عنوان ابرقدرت در صحنه بين‌المللي نبوده، از روش‌هاي ديگري در پي تأمين منافع خود بوده‌اند و ديپلماسي براي آنها مهم‌تر از آمريکايي‌ها است.
‌منافع متقابل اقتصادي ايران و اروپا
وي اظهار داشت: در برجام ميان ايران و اروپايي‌ها منافع متقابل اقتصادي وجود دارد و در کنار آن، منافع سياسي، امنيتي و حيثيتي هم از ديگر مواردي است که اروپايي‌ها از قِبَل برجام، از آن برخوردار مي‌شوند و بايد ديد اروپايي‌ها تا چه اندازه مي‌توانند در برابر زياده‌خواهي‌هاي آمريکا ايستادگي کنند که اين مساله نه فقط نشان خواهد داد که برجام باقي خواهد ماند يا نه، بلکه نشان مي‌دهد که اروپايي‌ها تا چه حد مي‌توانند در آينده روابط بين‌الملل نقش مؤثري ايفا کنند .
ترامپ محکوم به شکست است
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا ترامپ مي‌خواهد با ايران رفتاري مشابه عراق، ليبي و برخي ديگر از کشورهاي منطقه داشته باشد‌گفت: آقاي ترامپ ممکن است آرزوهايي داشته باشد، اما توان اجماع امنيتي‌سازي ايران را در جهان، آن‌گونه که دولت‌هاي پيش از او داشتند ، ندارد و امروز در حوزه به ويژه برجام، اجماعي جهان به نفع ايران شکل گرفته و آمريکا کاملاً منزوي شده است. لذا سياست کنوني آقاي ترامپ محکوم به شکست است و ايران با تدبير و استقامت، مانع از اين مي‌شود که ترامپ و رژيم صهيونيستي بتوانند بار ديگر ايران را به عنوان يک موضوع امنيت بين‌المللي قرار دهند.
وي گفت: آمريکايي‌ها در منطقه ما هميشه راه غلط را رفته‌اند و امروز گله‌مند هستند که چرا در منطقه منزوي شده و ايران در منطقه نفوذ پيدا کرده است؟ عربستان و امارات دو کشوري بودند که از طالبان حمايت کردند و آن را به رسميت شناختند. اينها کشورهايي بودند که با حمايت از افراطيون، در سوريه، عراق و يمن، مردم را به خاک و خون کشيدند؛ بنابراين اين اشتباهات راهبردي اين دولت‌ها در منطقه و همچنين آمريکا، آنها را به اينجا رسانده که از وضع بد خود در منطقه شکايت کنند و نفوذ ايران در ميان کشورهاي منطقه‌اي.
وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: آمريکا و کشورهاي دنباله‌روي آنها در منطقه بايد متوجه اين مطلب شده باشند که تاوان اشتباهات خود را پس دهند و نبايد انگشت اتهام را به طرف کشور ديگري ببرند تا بلکه سرپوشي بر مشکلاتشان بگذارند؛ اينها همه راه‌هاي موقتي است که در بلندمدت مشکلات آنها را حل نخواهد کرد و دستاورد و نتيجه مشخص و مناسبي براي آنها به دنبال نخواهد داشت.ظريف
در‌باره حملات ترامپ به سپاه و دشمني آمريکايي‌ها با آن افزود: نقش سپاه در کنار ارتش در دفاع از جمهوري اسلامي و تماميت ارضي کشور غيرقابل ترديد است. اينها از خود مردم هستند و با مردم توانستند در برابر ارتش تا بُن دندان مسلح صدام مقاومت کنند و حماسه مقاومت در جنگ تحميلي را رقم بزنند.
وي با بيان اين که حمله صدام به ايران ناکام ماند، گفت: تلاش کردند با تحميل تکفير در منطقه، اهداف خود را دنبال کنند اما با حمايت مستشاري ما در سپاه ناکام ماندند و معلوم است که بايد از آن کينه داشته باشند.
ديگر کسي به آمريکا اعتماد نخواهد کرد
وزير امور خارجه در مصاحبه با شبکه «سي‌بي‌اس» هم گفت :رفتارهاي ترامپ در قبال برجام اعتماد بين‌المللي نسبت به آمريکا را از بين مي‌برد و اعتبار آمريکا در جهان را خدشه‌دار مي‌کند.
ظريف گفت: «ديگر هيچ‌کس به هيچ دولت ايالات متحده اعتماد نخواهد کرد که با آن وارد مذاکرات بلندمدت شود، چراکه از حالا به بعد طول دوره تعهد اين کشور به ميزان مدت زمان باقي مانده از دوره رئيس‌جمهوري است.» وي در پاسخ به اين سئوال که آيا امکان بهبود روابط با دولت کنوني آمريکا هست، گفت: «معتقدم که دولت ترامپ چشم خود را بر واقعيات منطقه ما بسته است. معتقدم که مهم است که ايالات متحده و دولت ترامپ، اين اختلال ادراکي خود در قبال منطقه ما را تصحيح کند.»
کلينتون: ترامپ، آمريکا را نادان نشان مي‌دهد
وزير خارجه پيشين آمريکا هم با ضمن خطرناک توصيف کردن خروج از برجام، گفت:ترامپ آمريکا را حقير و نادان نشان مي‌دهد.
«هيلاري کلينتون»‌گفت: تهديدترامپ براي خارج شدن از توافق هسته‌اي «خطرناک» است.وي گفت‌: با اينکه همه شواهد نشاندهنده پايبندي ايران به تعهداتش است، اما اصرار ترامپ براي تائيد نکردن اين امر، آمريکا را «حقير و نادان» نمايش مي‌دهد.اين (عدم تائيد) بد است، نه فقط براي منافعي که اين وضعيت خاص (توافق هسته‌اي) دارد بلکه پيامي به دنيا مي‌فرستد که آمريکا بر سر حرفش نمي‌ماند.
روزنامه واشنگتن پست هم نوشت: رئيس جمهوري آمريکا راه خطرناکي را در قبال ايران پيش گرفته است و فقط قصد نابودي ميراث باراک اوباما (برجام) را دارد.
به گزارش فارس، اين روزنامه در سرمقاله خود به بررسي سخنراني ضد ايراني «دونالد ترامپ» پرداخت و نوشت: حتي اگر درپي تهديد او براي خارج شدن از توافق هسته‌اي، کنگره و متحدان آمريکا درخواستش به منظور بازنگري را قبول نکنند، اين امر باعث حرکت مجدد ايران به سمت سلاح هسته‌اي مي‌شود.اين روزنامه با بيان اين که توافق هسته‌اي داراي نقص‌هايي است، تاکيد کرد: نادرستي اين که ترامپ مي‌گويد ايران چندين بار توافق را نقض کرده، در 8 گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ثابت شده است.دراين ميان شاه عربستان در تماس تلفني با رئيس جمهوري آمريکا از استراتژي جديد واشنگتن عليه ايران استقبال کرد. «ملک سلمان» شاه عربستان با استقبال از استراتژي ترامپ عليه ايران، خواستار همکاري به منظور مقابله با نفوذ منطقه‌اي تهران شد.
وزير خارجه انگليس خواستارپايبندي همه طرف‌ها به برجام شد
در دومين تماس تلفني وزيران امور خارجه ايران و انگليس در روزهاي اخير، بوريس جانسون حمايت بريتانيا از برجام را مورد تاکيد قرار داد و خواستار پايبندي همه طرف‌ها به اين توافق شد.
در يک هفته گذشته و در پي اعلام مواضع جديد دولت آمريکا درباره ايران و برجام به ويژه اعلام نکردن پايبندي ايران به برجام مقامات کشورهاي اروپايي، چين و روسيه در تماس‌ها و رايزني‌هاي متعدد با محمد جواد ظريف گفتگو کردند.


نوشته شده در   دوشنبه 24 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode