ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 مهر 1396     |     کد : 180359

پاسخ وزارت خارجه ايران به بيانيه خصمانه كاخ سفيد و ادعاهاي ضد ايراني ترامپ

ايران منادي صلح وآمريكا حامي تروريسم است

يک منبع آگاه در وزارت امورخارجه کشورمان به دنبال اعلام راهبرد جديد آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران، محورهاي پاسخ کشورمان به سخنراني رئيس جمهوري آمريکا و سياست‌هاي جديد آن کشور را تشريح کردکه به اين شرح است:

يک منبع آگاه در وزارت امورخارجه کشورمان به دنبال اعلام راهبرد جديد آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران، محورهاي پاسخ کشورمان به سخنراني رئيس جمهوري آمريکا و سياست‌هاي جديد آن کشور را تشريح کردکه به اين شرح است:
1- سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران حمايت از صلح و ثبات منطقه و مقابله با اقدامات بي‌ثبات کننده و تفرقه افکنانه براي ايجاد تنش و درگيري در منطقه است. به همين دليل مبارزه قاطعانه با داعش و گروه‌هاي تروريستي در منطقه اولويت اساسي جمهوري اسلامي بوده است. اين در حالي است که سياست‌هاي آمريکا به ويژه حمايت‌هاي آن کشور از گروه‌هاي تروريستي و رژيم‌هاي سرکوبگر، از عوامل اصلي بي ثباتي در منطقه بوده است. آمريکا نمي تواند با متهم کردن ديگران از زير بار مسئوليت‌هاي خود شانه خالي کند و بايد پاسخگوي سياست‌هاي غلط خود باشد.
2‌- در طول چند دهه گذشته سياست آمريکا در حمايت از رژيم صهيونيستي و نظام‌هاي خودکامه و سرکوبگر در منطقه، باعث جنگ و درگيري مدام از يک سو و پيدايش پديده شوم تروريسم از سوي ديگر شده است. دوستان و متحدين آمريکا در منطقه به وجودآورندگان و حاميان اصلي تروريسم بين الملل هستند که حتي شهروندان آمريکايي در داخل خاک آمريکا هم از آن مصون نمانده اند. ادامه اين سياست از سوي آمريکا، يک اشتباه راهبردي تاريخي با تبعات سنگين براي منطقه و جهان است.
3--توان موشکي ايران صرفا جنبه دفاعي و بازدارندگي داشته و دارد. اين توانمندي در مسير صلح و ثبات منطقه اي اتفاقا نقش موثري تاکنون ايفا کرده است. بدون اين توانمندي، مشخص نبود جاه طلبي‌ها و خام انديشي‌هاي برخي سران نازپروده منطقه را به کجا مي برد. جمهوري اسلامي ايران در حفظ و گسترش توانمندي‌هاي دفاعي و امنيتي خود جدي است و در اين مسير فقط به ملاحظات امنيت ملي و منافع مردم ايران توجه مي کند.
‌4- نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مظهر قدرت و اقتدار و حافظان امنيت جمهوري اسلامي ايران هستند. دولت و تمامي آحاد مردم ايران از اين نيروها قاطعانه حمايت مي کنند. هرگونه اقدامي عليه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با واکنش متناسب و محکم جمهوري اسلامي مواجه خواهد شد.
‌5‌- سياست اصولي و دائمي جمهوري اسلامي ايران مقابله با سلاح‌هاي کشتار جمعي در تمامي جهان و حرکت به سمت خلع سلاح جهاني است. اين سياست، پايه و اساس برجام است و پايبندي جمهوري اسلامي ايران توسط تنها مرجع نظارت
8 بار تائيد شده است. از سوي ديگر عدم پايبندي آمريکا به اين توافق و نقض مکرر روح و متن آن امري روشن و آشکار است که موارد آن طي يک سال و نيم
‌گذشته در 9 نامه وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام ثبت و ضبط شده است. جمهوري اسلامي ايران تاکنون در هر مورد با توجه به منافع خود اقدامات متقابل انجام داده است و در آينده نيز بدون هيچ ملاحظه اي چنين خواهد کرد. انتخاب‌هاي ايران بسيار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پايان دادن به همه تعهدات در اين زمينه خواهد شد.
6‌ - اکنون آمريکا در صحنه بين‌المللي منزوي تر
‌از هر زمان است و حقانيت سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران بر کل دنيا آشکار شده است. جهان شاهد بود که در چند هفته گذشته غالب کشورهاي دنيا در حمايت از برجام و جمهوري اسلامي و مخالفت با سياست‌هاي آمريکا بسيج شدند. جامعه بين الملل جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يک بازيگر معقول و خردمند در عرصه جهاني که براي صلح تلاش
مي‌کند شناخته است و به سياست‌هاي بازيگراني که هر روز با خروج از يک پيمان يا سازمان بين المللي خود را بيشتر منزوي مي سازند، وقعي نمي گذارد.
‌7- اختلاف سياست‌هاي ايران و آمريکا در بسياري از مسائل منطقه اي و جهاني امري آشکار و غيرقابل انکار است. دولت‌هاي آمريکا از بدو انقلاب اسلامي در ايران تاکنون با اشتباهاتِ محاسباتيِ پي در پيِ خود اين اختلافات را به سوي خصومت ورزي آشکار با ملت ايران کشانده اند. عليرغم اين خصومت ورزي‌ها ‌که تهديد و تحريم دو مشخصه اصلي آن بوده است، مردم ايران به مسير استقلال‌خواهي و عدالت طلبي خود ادامه داده و جمهوري اسلامي ايران امروز با اتکا به حمايت مردمي و توانمندي‌هاي دروني خود و تحت رهبري خردمندانه و داهيانه مقام معظم رهبري که حرکت مقتدرانه و عزتمندانه جمهوري اسلامي در دوران معاصر بعد از امام خميني‌(ره)
‌مديون انديشه‌هاي بلند ايشان است، در اوج قدرت و اقتدار خود قرار دارد و اتفاقا دليل اصلي خصومت حکام آمريکا نسبت به رهبري معظم انقلاب استکبار ستيزي و مخالفت صريح ايشان با سياست‌هاي منطقه اي
‌و جهاني دولت آمريکا در ادوار مختلف است که دست‌آوردي جز خونريزي و بدبختي براي مردم جهان نداشته است. بهتر است سردمداران جديد آمريکا درس‌هاي چهار دهه گذشته را فراموش نکنند و ازياد نبرند که دولت‌هاي قبل از آنان هم که با تکرار گزافه‌گويي‌هاي مشابه پيرامون رهبري معظم انقلاب خود را در برابر مردم ايران قرار دادند، ناگزير شدند با شرمساري از صحبت‌هاي خود عدول کنند.
سخنان ترامپ عليه ايران
رئيس‌جمهور‌ي آمريکا مدعي شد: اقدامات خصمانه ايران تا امروز ادامه دارد و از حاميان اصلي تروريسم در دنياست‌.
به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ عصر روز جمعه به وقت واشنگتن در کاخ سفيد با تکرار ادعاهاي تاريخ مصرف گذشته و واهي اعلام کرد: رژيم ايران به تروريست‌هايي که در 11 سپتامبر حضور داشتند کمک کرد از جمله پسر اسامه بن‌لادن.
وي با "ديکتاتور" خواندن رژيم ايران مدعي شد که اين رفتار ايران هنوز ادامه دارد و ايران حامي اصلي تروريست در دنياست و به طالبان، القاعده، حماس و حزب‌الله کمک مي‌کند. امروز استراتژي جديد خودمان را در مورد ايران اعلام مي‌کنم تا در مورد رفتارهاي خصمانه ايران بايستيم تا ايران هرگز نتواند به سلاح هسته‌اي دست يابد.
ترامپ در ادامه سخنانش همچنين در ادعاهايي بي‌اساس اعلام کرد که ايران در چندين حادثه بمب‌گذاري در کشورهاي عربستان، لبنان و کنيا دست داشته که اين حملات به کشته شدن صدها آمريکايي منجر شده است.
رئيس‌جمهوري آمريکا در ادعاهاي واهي خود عليه ايران و برجام با بيان اين‌که ايران با سلاح‌هاي خود کشتيراني آزاد را در خليج عربي (فارس) مورد تهديد قرار مي‌دهد، ادامه داد: ايران آمريکايي‌ها را در داخل ايران به اتهام واهي زنداني مي‌کند و حملا ت سايبري به زيرساخت‌هاي ما و ارتش ما کرده است.
وي با اين ادعا که ايالات متحده تنها هدف ديکتاتوري ايران نيست افزود: حکومت ايران شهروندان خود را به شدت سرکوب مي‌کند و در جريان آنچه انقلاب سبز (اعتراضات سال 88) ناميد معترضان ايراني را به گلوله بست.
وي گفت: در يمن و سوريه ايران باعث جنگ شده و در عراق نيز با دخالت‌هايش باعث ايجاد اختلافات قومي و مذهبي در اين منطقه شده است.
ترامپ با بيان اين که ايران همچنان از بشار اسد حمايت مي‌کند و سلاح در اختيار او مي‌گذارد و اين سلاح‌ها عليه کودکان سوري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: با توجه به سابقه جنايتکاري ايران در گذشته و حال، اهداف سوء آنها در آينده را نبايد ناديده بگيريم. شعار محبوب ايران "مرگ بر آمريکا" و "مرگ بر اسرائيل" است.
به گزارش ايسنا،‌ رئيس‌جمهوري آمريکا در حالي مدعي جنگ‌افروزي ايران در منطقه است که کشورش بايد به ملت‌هاي منطقه جواب دهد که چرا مردم افغانستان را بدبخت و 18 سال ناامني را در اين کشور ايجاد کرده است و چرا عراق را ناامن کرده و داعش را بر مردم مسلط کرده است و چرا در امور داخلي کشورها مداخله مي‌کند؛ شايد فقط به اين اميد که سلاح بيشتر بفروشد.
اين مقام آمريکايي با اشاره به چگونگي تصويب بر جام از نگاه خودش تصريح کرد: دولت قبلي آمريکا تحريم‌ها عليه ايران را لغو کرد، در زماني که اين امکان وجود داشت که حکومت ايران از هم بپاشد.
ترامپ همچون گذشته برجام را يکي از بدترين توافقات بيان کرد و مدعي شد که اين يک توافق يکجانبه است و همان ذهنيتي که باعث به وجود آمدن برجام شد باعث انجام معادلات بد تجاري با اين کشور شد.
رئيس‌جمهور ي آمريکا در ادامه سخنان خود گفت: ما در آمريکا احتياج به مذاکره‌کنندگان قوي داريم. توافق هسته‌اي با ديکتاتوري ايران مجراي تنفسي دوباره به آنها داد و اجازه داد که بار ديگر به منابع مالي دسترسي پيدا کنند و از طريق آن به تروريست‌ها کمک کند.
ترامپ با بيان اينکه ايران 1.7 ميليارد دلار از ايالت متحده دريافت کرده و مقداري از آن از طريق فيزيکي به ايران منتقل شده است، گفت: همچنين برجام به ايران اجازه مي‌دهد که برخي از برنامه‌هاي هسته‌اي خود را ادامه دهد و تا چند سال آينده محدوديت‌هاي اعمال شده عليه ايران به پايان مي‌رسد.
رئيس‌جمهوري آمريکا افزود: ما فقط توانسته‌ايم تاخير کوچکي در مسير دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي ايجاد کنيم و من اين موضوع را نمي‌پذيرم. در کشورهاي ديگر براي يک توافق به مقاطع 100 ساله فکر مي‌کند.
وي گفت: ما تمام پول را پيشاپيش به ايران داده‌ايم و اکنون هم درمقابل عمل انجام شده قرار گرفته‌ايم. حکومت ايران چندين بار از برجام تخطي کرده است. ايران بيش از 130 متر مکعب آب سنگين توليد کرد و همچنين نتوانست انتظارات ما را درباره سانتريفيوژها برآورده کند.
ترامپ مدعي شد: مقامات ايران چندين بار اعلام کرده‌اند اجازه نخواهند داد از تاسيسات نظامي اين کشور بازرسي شود حال آنکه برنامه‌هاي مخفي ايران در اين تاسيسات قرار دارد. برخي مي‌گويند ايران با کره شمالي هم مراوده دارد و من حتما از ماموران اطلاعاتي خود مي‌خواهم تا جزئيات اين موضوع را به من گزارش دهند. اين توافق قرار بود به صلح جهاني کمک کند، اما در حالي که به تعهدات خود عمل کرده‌ايم، ايران تروريسم را گسترش داده و به روح برجام پايبند نبوده است.
من بعد از مشورت با متحدان خود استراتژي خود عليه ايران را اعلام مي‌کنم. ما کاري خواهيم کرد تا با اقدامات ايران مقابله کنيم و تحريم‌هاي جديد عليه ايران اعمال مي‌کنيم. ما اين رژيم را محدود مي‌کنيم تا به هيچ وجه به سلاح دست نيابد.
وي گفت: تحريم‌هاي بسيار سرسختانه‌اي را عليه سپاه اعلام خواهيم کرد.
ترامپ با "تروريستي" خواندن سپاه پاسداران که زير نظر رهبر ايران اداره مي‌شود و خشونت را در منطقه گسترش مي‌دهد افزود: سپاه از رژيم سرکوبگر اسد حمايت مي‌کند. من همچنين از وزارت خزانه‌داري آمريکا مي‌خواهم که تمام بخش‌هاي سپاه را و همچنين ماموران و وابستگان به اين نهاد را مورد تحريم قرار دهد. همچنين برنامه موشکي ايران را به شدت تحريم خواهيم کرد.
وي افزود: از زمان امضاي برجام تجاوزگري خطرناک ايران بيشتر شده است. اين در حالي است که تحريم‌ها عليه ايران لغو و اين کشور با ديگر اعضاي برجام وارد معاملات اقتصادي پرسودي شده است. رئيس‌جمهوري آمريکا طبق قانوني که در کنگره به تصويب رسيده است، مي‌تواند هر زمان و آن‌طور که صلاح هست، تحريم‌هاي جديدي را اعمال کند.
ترامپ گفت: پايبندي ايران به برجام را تائيد نمي‌کنيم و نخواهيم کرد و ما قدم در راه تروريسم نمي‌گذاريم. با کنگره همکاري مي‌کنيم تا نواقص برجام برطرف شود.
وي در حالي پايبندي ايران به برجام را تائيد نکرد که در دو نوبت قبل در دولتش اجراي برجام را تائيد کرده بود.
اين اقدام و موضع ترامپ در حالي مطرح مي‌شود که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان تنها مرجع تعيين پايبندي ايران به برجام تا کنون براي هشت بار پايبندي ايران به تعهداتش بر اساس برجام را تائيد کرده است.
ترامپ در ادامه ياوه‌گويي‌هاي خود عليه ايران و برجام تصريح کرد: يکي از نارسايي‌هاي برجام اين است که مفاد آن به اندازه کافي اجرا نمي‌شود و در مورد برنامه موشکي ايران ساکت است. کنگره از همين الان براي برخورد با اين نارسايي وارد عمل شده و به لايحه بازنگري برجام چند تبصره اضافه خواهد کرد که جلو ايران براي توليد موشک
قاره‌پيماي بالستيک را بگيرد.
وي گفت: کنگره کاري خواهد کرد که تحريم‌ها عليه ايران به گونه‌اي اعلام شود که به صورت دائم از توسعه فعاليت‌هاي موشکي ايران جلوگيري شود و ما از اين اقدامات استقبال مي‌کنيم و اگر نتوانيم با کنگره و متحدان خود به توافق برسيم، برجام لغو خواهد شد. من هر جا لازم بدانم به عنوان رئيس‌جمهوري آمريکا مي‌توانم برجام را لغو کنم.
‌ما مصمم هستيم حامي اصلي تروريسم در دنيا ديگر به سمت سلاح‌هاي هسته‌اي نرود و به آن دسترسي پيدا نکند.
ترامپ که دولتش کارنامه طولاني و شديدي در سرکوب و کشتار ملت‌هاي مظلوم در شرق و غرب دنيا دارد مدعي شد که دولتش به صورت يکپارچه در کنار قربانيان اصلي حکومت ايران که مردم ايران هستند، ايستاده‌است.
استراتژي جامع کاخ سفيد
کاخ سفيد ديروز ‌متن کليات استراتژي جديد دولت آمريکا به رياست «دونالد ترامپ» عليه جمهوري اسلامي ايران را منتشر کرد.
بر اين اساس، «دونالد ترامپ»‌ رئيس جمهوري آمريکا در مشورت با تيم امنيت ملي خود، استراتژي جديد و پيشنهادي آنها درباره ايران را پذيرفت.
اين استراتژي حاصل 9 ماه بررسي و محاسبات با کنگره و متحدان آمريکا، درباره چگونگي حفظ منافع امنيتي آمريکا، به بهترين شکل ممکن است.
عناصر کليدي اين استراتژي عبارتند از؛ «تشديد نظارت بر توافق هسته‌اي، بازرسي از مراکز نظامي و افزايش فشار بر سپاه پاسداران».
در اين سند که بيشتر بندهاي آن بر اساس ادعاهاي بي‌پايه‌ و اساس آمريکا عليه ايران تنظيم و تدوين شده، آمده است: «استراتژي جديد آمريکا درباره ايران بر خنثي‌سازي فعاليت‌هاي بي‌ثبات کننده تهران و نفوذ اين کشور به ويژه در حمايت از تروريسم و شبه‌نظاميان متمرکز است.
آمريکا در اين چارچوب اتحاد خود با متحدان سنتي و مشارکت منطقه‌اي و توازن قدرت در منطقه را احيا خواهد کرد‌.
ما براي مقابله با رژيم ايران به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و فعاليت‌هاي مخرب آن و همچنين اقدامات اين نهاد در زمينه گرفتن سرمايه‌هاي مردم ايران کار خواهيم کرد.
ما با تهديد موشک‌هاي بالستيک و ديگر تسليحات ايران عليه آمريکا و متحدانمان مقابله خواهيم کرد. ما همه مسيرهاي دستيابي ايران به سلاح هسته اي را خواهيم بست.
ما جامعه بين المللي را براي محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط سپاه و بازداشت ناعادلانه شهروندان آمريکايي و ديگر شهروندان خارجي همراه خواهيم کرد‌.»
در اين سند همچنين ادعا شده است: «رفتارهاي بي‌پروايانه ايران و سپاه پاسداران يکي از اصلي‌ترين منابع تهديد براي منافع آمريکا و ثبات منطقه‌اي است.
ايران در تنش‌هاي منطقه‌اي و بي‌ثباتي به طور تهاجمي نفوذ منطقه‌اي خود را گسترش داده و همسايگان خود را با هزينه‌هاي بين‌المللي تهديد کرده است.»
در ادامه اين «فکت‌شيت» (کليات) که بر اساس ادعاهاي خصمانه و هميشگي واشنگتن عليه تهران تدوين شده، مجموعه اقدامات مخرب ايران فراي از آنچه که تهديد هسته‌اي عنوان شده، اين گونه آمده است:
«گسترش فعاليت‌هاي موشکي بالستيک؛
حمايت مادي و مالي از تروريسم و افراط گرايي؛
حمايت از حکومت بشار اسد عليه مردم سوريه؛
رويکرد خصمانه مداوم عليه اسرائيل؛
تهديد پايدار آزادي کشتيراني به ويژه در خليج فارس؛
حملات سايبري عليه آمريکا، اسرائيل، و ديگر متحدان و شرکاي آمريکا در منطقه؛
نقض و سوء استفاده از حقوق بشر؛
بازداشت شهروندان خارجي از جمله شهروندان آمريکا با اتهامات واهي و بدون روند منصفانه»
همزمان کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا در نشستي به رياست اد رويس، متن قانون «موشک‌هاي بالستيک ايران و اجراي تحريم‌هاي بين‌المللي» را تصويب کرد.به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري کنگره(هيل) طرح موسوم به - HR1698- قانون موشک‌هاي بالستيک ايران و اجراي تحريم‌هاي بين‌المللي با هدف افزايش تحريم‌ها عليه ايران در ارتباط با برنامه موشکي بالستيک اين کشور است.
برد شرمن نماينده دموکرات ايالت کاليفرنيا در کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا، در جلسه بررسي متن قانون افزايش تحريم‌هاي ايران به سبب برنامه موشکي اين کشور، گفت: ما به سختگيرانه‌ترين تحريم‌ها با بهترين توضيحات نياز داريم تا پيامي را به ايران و متحدان‌مان در اتحاديه اروپا مخابره کنيم. طرح افزايش تحريم‌هاي ايران با حمايت گسترده دو حزب آمريکا همراه است.
لوييس فرنکل نماينده دموکرات ايالت فلوريدا هم در اين نشست گفت: عدم تائيد برجام، بحراني است که به دست خودمان ايجاد مي‌شود. اين توافق نيازمند بررسي بيشتر و نه کنار گذاشتن است. تام گرت نماينده جمهوريخواه ايالت جورجيا هم مدعي شد: ايران به برجام پايبند نبوده است. اين توافق به مثابه يک شکست و ايران يک تهديد بزرگ در آينده است.
واکنش‌هاي بين‌المللي به راهبرد
جديد آمريکا
مقامات سياسي مختلف جهان، به راهبرد جديد امريکا عليه ايران واکنش نشان دادند.
به گزارش فارس، سخنراني رئيس جمهوري آمريکا عليه ايران، با واکنش‌هاي مختلف روبرو شد.
«فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت : برجام يک توافق بين‌المللي است و هيچ کشور به تنهايي نمي‌تواند آن را لغو کند. «آنتونيو گوترش» دبير کل سازمان ملل متحد گفت اميدوار است توافق هسته‌اي ايران ادامه پيدا کند.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي با استقبال از راهبرد ضد ايراني ترامپ، مدعي شد سخنان وي خيلي مهم بود و احتمالا منجر به جنگ شود.
دولت عربستان سعودي با انتشار بيانيه‌اي با استقبال راهبرد جديد آمريکا، اعلام کرد که با واشنگتن براي مقابله با تهران همکاري خواهند کرد .
«جو بايدن» معاون رئيس‌جمهوري سابق آمريکا تاکيد کرد: برجام، توافقي کارساز است و آمريکا و متحدان ما از جمله اسرائيل را امن‌تر مي‌کنند.
معاون وزير خارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام کرد: اظهارات ترامپ عليه ايران، بسيار مشکل‌سا‌ز است.
صالحي: تحريم سپاه را به مثابه اعلام جنگ تلقي مي‌کنيم
رئيس سازمان انرژي اتمي، گفت: با توجه به اينکه ارتش و نيروهاي مسلح ضامن صيانت و امنيت هر کشوري هستند، هرگونه تحريم را به مثابه اعلام جنگ تلقي مي‌کنيم .
علي اکبر صالحي‌، در جمع تعدادي از تحليلگران رسانه‌هاي جهاني مستقر در لندن با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري درباره سلاح‌هاي هسته اي تصريح کرد:‌ بارها تاکيد و اين تعهد ضمني را تشريح کرده ايم
‌که هيچگاه در پي سلاح هسته اي نبوده و نيستيم و فقط استفاده از جنبه‌هاي صلح آميز انرژي هسته‌اي مورد نظر ايران است.
رئيس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: به صراحت به مقامات اروپايي اعلام شد يا همه در برجام مي مانند يا همه از آن خارج خواهند شد و راه سومي وجود ندارد.
رايزني وزيران امور خارجه ايران و فرانسه
وزيران امور خارجه ايران و فرانسه هم در رايزني تلفني خود بر لزوم پايبندي همه طرف‌ها به برجام تاکيد کردند.
وزير امور خارجه فرانسه در اين گفتگوي تلفني، انتفاع ايران از دستاوردهاي اقتصادي برجام را مجددا مورد تاکيد قرار داد.
در رايزني‌هاي تلفني فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و زيگمار گابريل وزير امور خارجه آلمان و محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان هم بر لزوم پايبندي همه طرف‌ها به توافق هسته اي ميان ايران و‌1 + ? تاکيد شد.
به گزارش ايسنا ،اين دو مقام ارشد بر پايبندي اروپا نسبت به برجام تاکيد و خاطر نشان کردند: ايران با توجه به پايبندي کامل به تعهدات خود، بايد بتواند به صورت کامل از مزاياي اقتصادي ناشي از اين توافق بهره مند شود.
آنان اتفاق نظر داشتند تا زماني که ايران به تعهدات خود در برجام پايبند باشد، اروپا هم بر اين تعهدات و پايبندي خود استوار خواهد ماند.
وزير خارجه ‌روسيه هم در تماسي تلفني با همتاي آمريکايي خود تاکيد کرد که ايران به همه تعهدات خود در برجام پايبند بوده است.
‌سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز جمعه در يک تماس تلفني با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه تاکيد کرد که مسکو به‌طور کامل به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 متعهد است.
بسته‌ اقدامات اروپا
درهمين حال سه کشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان بسته‌اي را شامل اقدامات لازم براي مقابله با اعلام عدم پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ تهيه کرده‌اند. سفراي اين سه کشور اروپايي در آمريکا در روزهاي اخير با ده‌ها مقام و قانونگذار اين کشور در مورد برجام گفتگو کرده‌اند که اين خبرگزاري اين تلاش‌ها را از معدود لابي‌هاي گسترده و سخت ميان اروپا و آمريکا در سال‌هاي اخير ارزيابي کرده است.
اين بسته شامل حمايت قوي اروپا از برجام پس از اين اقدام احتمالي ترامپ خواهد بود.
مقامات اين سه کشور اروپايي معتقدند بدون حمايت آمريکا از برجام دير يا زود توافق هسته‌اي ايران از بين خواهد رفت و اين موضوع بر امنيت خاورميانه، عدم اشاعه و روابط منطقه آتلانتيک تاثيرهاي منفي خواهد گذاشت.
يک مقام ارشد فرانسوي در اين‌باره به رويترز گفت: اگر اين‌گونه احساس شود که آمريکا ديگر از برجام حمايت نمي‌کند، اين توافق با خطر جدي روبرو خواهد شد و اجراي آن بسيار سخت خواهد شد.

 


نوشته شده در   شنبه 22 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode