ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 مهر 1396     |     کد : 180310

در ديدار نخست وزير ارمنستان ‎رئيس جمهوري:

جنگ و تشديد اختلافات منطقه‌اي به نفع هيچ کشوري نيست

رئيس جمهوري با اشاره به آمادگي ايران براي ارائه بيشتر خدمات فني – مهندسي و تشويق بخش خصوصي از جمله در حوزه جاده، مسکن، سد و نيروگاه برق در ارمنستان، تصريح کرد: دولت ايران مصمم به توسعه همکاري‌ها و روابط دوستانه با کشورهاي همسايه از جمله ارمنستان است و هيچ محدوديتي در اين مسير قايل نيست .

رئيس جمهوري با اشاره به آمادگي ايران براي ارائه بيشتر خدمات فني – مهندسي و تشويق بخش خصوصي از جمله در حوزه جاده، مسکن، سد و نيروگاه برق در ارمنستان، تصريح کرد: دولت ايران مصمم به توسعه همکاري‌ها و روابط دوستانه با کشورهاي همسايه از جمله ارمنستان است و هيچ محدوديتي در اين مسير قايل نيست .
حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز‌در ديدار «کارن کاراپتيان» نخست وزير ارمنستان‌،‌ روابط و همکاري‌هاي دو کشور را مثبت ارزيابي کرد و اظهار داشت: توسعه مناسبات با ارمنستان به عنوان کشوري دوست و همسايه، همواره براي ايران حائز اهميت بوده است.
رئيس جمهوري با اشاره به روابط تاريخي، فرهنگي و تمدني ايران و ارمنستان در منطقه و مواضع مشترک دو کشور در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي، خاطر نشان کرد: امروز روابط سياسي، اجتماعي و فرهنگي، تهران – ايروان در سطح مطلوبي قرار دارد، اما در زمينه مناسبات و همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي، تلاش بيشتر درچا رچوب استفاده حداکثري از توانمندي‌ها براي توسعه روابط به نفع دو ملت ضروري است.
دکتر روحاني با بيان اين که ايران و ارمنستان در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، ترانزيت و صنايع مي‌توانند همکاري‌هاي مطلوبي با يکديگر داشته باشند، افزود: توسعه همکاري‌ها و روابط دو جانبه و چند ‌جانبه در تقويت مناسبات منطقه اي بسيار حائز اهميت خواهد بود.
رئيس جمهوري با اشاره به اينکه پيوستن ايران به جمع کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اورآسيا در شکل گيري روابط و همکاري‌هاي جديد در منطقه نقش بسزايي دارد، اظهارداشت: بايد از ظرفيت و توانمندي‌هاي مناطق آزاد تجاري در مرزهاي دو کشور در راه توسعه همکاري‌ها و تحرک در مناسبات تجاري و اقتصادي ايران و ارمنستان استفاده حداکثري داشته باشيم.
دکتر روحاني با تأکيد بر ضرورت ايجاد صلح و ثبات پايدار در منطقه، خاطر نشان کرد: جنگ و تشديد اختلافات منطقه اي به نفع هيچ کشور نيست و همه دولت‌هاي منطقه بايد براي برقراري صلح پايدار و آرامش، تلاش کنند.
رئيس جمهوري ، اوضاع کشورهاي منطقه از جمله سوريه، يمن و عراق را نگران‌کننده دانست و گفت: حل و فصل مسايل و بحران‌هاي موجود در هر يک از کشورها موجب خوشحالي و به نفع کل منطقه خواهد بود که در اين راستا ايران و ارمنستان مي‌توانند، همکاري‌هاي خوبي را با يکديگر داشته باشند.
نخست وزير ارمنستان هم در اين ديدار با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاري‌هاي دو کشور در بخش‌هاي مختلف، گفت: بايد از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در ايران و ارمنستان براي توسعه حداکثري همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري في‌مابين، استفاده کنيم.وي با اشاره به ظرفيت‌ها و پتانسيل خوب مناطق آزاد مرزي ايران و ارمنستان براي توسعه روابط اقتصادي دو کشور، خواستار حضور بيشتر شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران ايراني در مناطق آزاد ارمنستان شد.
وي همکاري‌هاي سه جانبه ايران و ارمنستان با گرجستان در حوزه ترانزيت و با ترکمنستان در بخش انرژي را مهم دانست و بر لزوم تلاش بيشتر کميسيون‌هاي مشترک همکاري دوکشور براي ساماندهي اين مناسبات تاکيد کرد.
کاراپتيان مواضع ايران رادر عرصه بين‌الملل در چارچوب توسعه روابط دوستانه ميان کشورها برشمرد و گفت: موضعگيري متوازن ايران در باره مسائل منطقه ضامن صلح و ثبات بيشتر در منطقه خواهد بود.
مذاکرات مسالمت‌آميز يگانه راه حل مناقشه قره‌باغ
علي لاريجاني رئيس مجلس هم در ديداربامقام ارمنستاني گفت: روابط ايران و ارمنستان در سطح خوبي قرار دارد و ما از گسترش همکاري‌هاي پارلماني، اقتصادي و سياسي ميان دو کشور حمايت مي‌کنيم.
وي اظهار داشت: زمينه‌هاي سرمايه گذاري در ايران و ارمنستان فراهم است و بايد با شناخت صحيح از نيازهاي دو کشور، بر رونق روابط تجاري افزود.
رئيس مجلس با اشاره به اهميت صنعت توريسم تصريح کرد: سياستي که درزمينه حذف رواديد گرفته شد در توسعه صنعت گردشگري خيلي موثر بود و روي ساير مسائل مانند تبادل محصولات کشاورزي، صنعتي و مبحث ترانزيت هم مي شود با فراهم آوردن تسهيلات، به اين بخش‌ها رونق بخشيد.
نخست وزير ارمنستان با تشکر از مواضع متوازن ايران در مناقشه قره باغ، گفت: مواضع ايران در منطقه هميشه در چارچوب حفظ امنيت و آرامش بوده است.
کارن کاراپتيان افزود: معتقديم فقط از طريق گفتگوهاي مسالمت آميز مي توان مشکلات منطقه‌اي ‌را رفع کرد و اصلا به جنگ و درگيري اعتقادي نداريم.نخست وزير ارمنستان تصريح کرد: تصميم داريم با نگاهي تازه، شکل جديدي به روابط خود ببخشيم و يکي از تصميمات ديدار با دوستان خود در مجلس شوراي اسلامي و بحث و تبادل نظر درحوزه‌هاي مورد علاقه طرفين است.
کاراپتيان با اشاره به تمايل اروپاييان به سرمايه‌گذاري ‌در ايران، اظهار داشت: به زودي منطقه‌اي آزاد در نزديکي مرز ايران بازگشايي خواهيم کرد و از دوستان اوراسيايي و اروپايي براي حضور در اين منطقه دعوت کرده ايم و براي آنها اين منطقه به دليل دسترسي نزديک به ايران اهميت زيادي داشت و ما هم لزوم رونق اين منطقه را حضور تجار ايراني مي دانيم.نخست وزير ارمنستان منطقه آزاد تجاري در نزديکي مرز ايران را پنجره اي به طرف خارجي‌ها و دري به طرف ايران توصيف و تأکيد کرد: روساي کميسيون مشترک دو طرف سهم اصلي در افزايش سطح روابط تجاري دارند و تاکيد کرده ايم که نظرات طرف ايراني براي ما اهميت زيادي دارد و اميدواريم که روساي اين کميسيون‌ها بتوانند با درک نقطه نظرات يکديگر به گسترش سطح روابط کمک کنند.


 


نوشته شده در   چهارشنبه 19 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode