ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 17 مهر 1396     |     کد : 180270

در همايش «آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني» و «دفاع مقدس» اعلام شد

هاشمي معمار سازندگي و فرمانده صلح بود

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: ‌هاشمي سردار سرافراز عرصه قانون گذاري، سازندگي و جنگ و جهاد بود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: ‌هاشمي سردار سرافراز عرصه قانون گذاري، سازندگي و جنگ و جهاد بود.
به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام و‌المسلمين علي اکبر ناطق نوري ديروز در همايش «آيت الله‌هاشمي و دفاع مقدس» كه در سالن قلم کتابخانه ملي برگزار شد ، با بيان اين که مرحوم‌هاشمي آن قدر بحث درباره اش
‌هست که هرچه بگوييم پايان پذير نيست، گفت: مرحوم آيت‌الله‌هاشمي شخصيتي اگر نگويم بي نظير، شخصيتي کم نظير در تاريخ ما بود و معتقدم گرچه مديريت، علم است و سطوح و بخش‌هاي مختلف دارد، اما با حفظ احترام محققان اين رشته و نويسندگان کتاب‌هاي مربوط به آن، معتقدم مديريت در خون انسان‌هاست و تربيت است که مي تواند مدير بار بياورد.
وي افزود: چه بسا کساني مديريت را خوانده باشند و اصولش را بدانند، اما در عرصه عمل نتوانند مديريت درستي اعمال کنند و چه بسا کساني هم باشند که اين کتب مديريتي را نخوانده باشند، اما مديران بزرگي شده باشند.
ناطق نوري با بيان اين که سينه چاکي و تحمل و شجاعت از عوامل مديريت است، گفت: مرحوم‌هاشمي وقتي به قم آمد تا مبارزات شروع شد ،به هيچ وجه دنبال مطرح شدن نبود و جمعي را گرد هم آورد و فعاليت را شروع کرد و فعاليت سختي را پي گرفت که با چاپ جزوه‌هايي که بسيار خطرناک بود، کارش را دنبال کرد
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که بعد از پيروزي انقلاب،‌هاشمي سردار سرافراز عرصه قانونگذاري، سازندگي و جنگ و جهاد بود، گفت: در سخت ترين شرايط مجلس اول، او رياست مجلس را به عهده گرفت و در ماجراي بني صدر به زيباترين شکل جلسه مجلس براي راي به عدم کفايت سياسي او را اداره کرد.
وي ادامه داد: ايشان وقتي رئيس جمهوري شد هم در حالي که نفت بشکه اي هشت تا 12 دلار بود و زيرساخت‌هاي کشور پس از جنگ از بين رفته بود، کشور را چنان مديريت کرد که شما همين اکنون در کشور هرچه سد و کارخانه فولاد، سيمان و پتروشيمي مي بينيد، با همان نفت 12 دلار و در زمان‌هاشمي انجام شده است.
ناطق نوري ادامه داد: در دوراني نفت را 100 دلار فروختيم اما نيامديم نوع مديريت‌ها را مقايسه کنيم. اين مساله استعدادها را مي کشد و اجازه نمي دهد که توانايي‌ها به فعليت برسد.
وي گفت: امام فرماندهي جنگ را به مرحوم‌هاشمي واگذار کرد. در مقطعي که اختلاف سليقه بين سپاه و ارتش بود،‌هاشمي فرماندهي جنگ را برعهده گرفت. همين اختلافات که بخشي از آن هم از پشت جبهه به جبهه منتقل شده بود، سبب آسيب‌هاي بزرگي در جنگ شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مرحوم‌هاشمي اختلاف بين سپاه و ارتش را چنان زيبا حل کرد و آنها را به وحدت رساند که خاطرم هست شب آزاد سازي خرمشهر، مرحوم صياد شيرازي از پشت بي‌سيم مي گفت: فلان پل را بزنيد، شهيد حسن باقري به او گفت: فکر
نمي‌کنيد اين پل فردا روزي به دردمان بخورد؟ مرحوم‌هاشمي اين گونه وحدت را بين سپاه و ارتش به وجود آورد.
ناطق نوري افزود: در عمليات مرصاد مرحوم‌هاشمي هم مراقب تهران بود و هم در جبهه دستور داد به سمت قصر شيرين بروندو به مردم کرمانشاه گفت شهر را خالي کنيد. رزمنده‌ها به‌هاشمي گفتند شما هم از کرمانشاه برويد اما‌هاشمي با عده اي قليل در همان قرارگاه ماند و گفت: اگر من بروم مردم و رزمندگان روحيه خود را از دست مي‌دهند. اين رفتارها از‌هاشمي،‌هاشمي ساخت.
‌عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در‌باره اظهارات ترامپ عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، گفت: اين اظهارات دخالت در مسائل داخلي ايران و مغاير با مسائل
بين‌المللي است.
‌حجت الاسلام والمسلمين علي اکبر ناطق نوري عصر ديروز در حاشيه اين همايش در پاسخ به سئوالي پيرامون اظهارات ترامپ مبني بر قرار دادن سپاه پاسداران در ليست سازمان‌هاي تروريستي، اظهار داشت: زمان بوش هم اين بحث‌ها
‌را داشتند و اتفاق جديدي نيست.
وي تصريح کرد: اين اظهارات دخالت در مسائل داخلي ايران و مغاير با مسائل
بين‌المللي است.
ظريف: آيت الله‌هاشمي شجاعت را براي منافع کشورهزينه مي کرد
‌وزير امور خارجه هم در اين همايش تصريح کرد: آيت الله‌هاشمي در تمامي برهه‌هاي زندگي بسيار شجاع بود و شجاعت را در چارچوب منافع کشور، نظام و اسلام هزينه مي کرد.
دكتر محمدجواد ظريف اظهار داشت: بعضي از خاطرات بنده از حضرت آيت‌الله‌ هاشمي در دوران مذاکرات جنگ و مذاکرات قطعنامه 598 و بعد از آن و بحث‌هايي که در حوزه جنگ بود، هنوز امکان طرح ندارد و روزي که اين خاطرات مطرح شود شخصيت حضرت آيت الله‌هاشمي رفسنجاني خيلي برجسته تر از آن خواهد شد که ما مي شناسيم.
وي با تبيين ابعاد شخصيتي
آيت‌الله‌ هاشمي رفسنجاني، گفت: يک درس که از رفتار مرحوم آيت الله‌هاشمي به ويژه در قبال جنگ آموختم اين بود که شجاعت همواره به معني تندروي نيست و در سياست همواره شجاعت به معناي انتخاب تلخ، آينده‌نگري
‌و به معناي ترجيح منافع ملي بر منافع شخصي است و احساس مي کنم در تمامي برهه‌هاي زندگي اين بزرگمرد نمونه اي از اين واقعيت بود که بسيار هم شجاع بود ،اما شجاعت را در راه منافع کشور، نظام و اسلام هزينه مي کرد.
رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: نکته دوم اين واقعيت است که ما قرار است هزينه نظام و انقلاب و کشور شويم و نه کشور، نظام و انقلاب هزينه ما شوند. اگر به رفتار سياسي مرحوم آيت الله‌هاشمي دقت کنيم در جاي جاي زندگي ايشان اين آمادگي را به وضوح مشاهده مي کنيم.
وي يادآور شد: من کمتر سعادت داشتم در جاي ديگر زندگي ايشان حضور داشته باشم، اما در حوزه ديپلماسي به عنوان يک کارشناس و زماني که ايشان فرماندهي جنگ را برعهده داشت، همواره اين آمادگي را داشت که خودشان را هزينه کشور، نظام و انقلاب کنند و نه کشور، نظام و انقلاب را هزينه صحبت‌هاي سياسي و حرف‌هايي کنند که فقط براي اسم و رسم باقي مي ماند.
ظريف در ادامه گفت: معروفترين اين رفتار در پذيرش قطعنامه 598 است؛ زماني که شرايط کشور اين گونه اقتضا مي کرد مرحوم آيت الله‌هاشمي اين آمادگي را داشت و بر آن تاکيد مي کرد که مسئوليت را بپذيرند تا امام راحل ناگزير از پذيرش مسئوليت نشوند.
وزير امور خارجه با بيان اين که تجربه بين المللي مديريت ديپلماسي در دوران جنگ تحميلي شايد يکي از دشوارترين و تلخ ترين تجربه‌هايي است که در صحنه بين‌المللي
‌قابل پيگيري بود، اظهار داشت: در تاريخ سازمان ملل و شوراي امنيت، برخورد شوراي امنيت با موضوع جنگ تحميلي – شايد اگر موضوع فلسطين نبود – به راحتي مي گفتم يکي از سياه ترين نقاط تاريخ شوراي امنيت بود، چرا که در موضوع فلسطين لااقل شوراي امنيت علي رغم وتو مکرر ايالات متحده چندين بار جنايات رژيم صهيونيستي را محکوم کرد.
اين ديپلمات عاليرتبه کشورمان گفت: اما جنگ تحميلي ما يکي از پرونده‌هاي تاريک سازمان ملل و شوراي امنيت است که شايد يک مورد اقدام مثبت توسط شوراي امنيت در موضوع جنگ پيدا نکنيم.
وي يادآور شد: زماني که هفت روز از حمله صدام به ايران و اشغال قسمت مهمي از خاک جمهوري اسلامي مي گذشت، شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه 479 را صادر کرد. اين قطعنامه را با قطعنامه اين شورا بعد از حمله عراق به کويت مقايسه کنيد که شش ساعت بعد از حمله به کويت صادر شد.
ظريف خاطرنشان کرد: هفت روز پس از حمله عراق به ايران، شوراي امنيت قطعنامه‌اي
‌تصويب مي‌کند و حتي در آن صحبت از حمله نظامي هم نمي‌کند و مي گويد وضع بين عراق و ايران؛ و حتي صحبت از خروج نيروهاي اشغالگر و بازگشت به مرزهاي شناخته شده بين المللي نمي شود، چرا که سفير وقت آمريکا در سازمان ملل- آقاي
مک هنري- در مذاکرات محرمانه، مناطق اشغالي را مناطقي بيان مي کند که مورد اختلاف است و نياز نيست درباره خروج نيروها از آن صحبت شود.
وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: نخستين بار که شوراي امنيت سازمان ملل در مورد خروج نيروها از مناطق اشغالي صحبت مي کند ،بعد از آزادي خرمشهر است؛ در فاصله قطعنامه 479 تا 514 که بعد از آزادي خرمشهر صادر شد، دو سال تمام شوراي امنيت در مورد جنگ ايران و عراق سکوت مي کند.
ظريف تصريح کرد: ادامه چنين جنگي در صحنه بين الملل در برابر اين ميزان
بي‌توجهي به مقررات بين المللي کار بسيار شاقي است و بايد به تمام مسئولين و در راس آن حضرت امام راحل، مقام معظم رهبري و حضرت آيت الله‌هاشمي براي اين مديريت آفرين گفت.وزير امور خارجه ادامه داد: زماني که براي اولين بار در نيويورک اعلام کردند که عراق از سلاح شيميايي استفاده کرده است -شايد در سال 63 بود - خود ما هم باور نمي کرديم. در سال 64 من که جواني بودم ، از بد حادثه سراغ رئيس وقت شوراي امنيت رفتم و به او گفتم که در جنگ تحميلي عليه ما از سلاح شيميايي استفاده شده است.
ظريف افزود: کشورهايي که امروز صداي خط قرمز بودن سلاح شيميايي آنها گوش فلک را کر کرده است، آن موقع اجازه صحبت در اين زمينه را نمي دادند و رئيس شوراي امنيت سازمان ملل به من گفت که من اجازه ندارم در مورد استفاده از سلاح شيميايي با تو صحبت کنم.وزير امور خارجه گفت:با توجه به گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد درباره استفاده از سلاح شيميايي که در همه آنها بدون ترديد اعلام کردند عراق از سلاح شيميايي استفاده کرده است‌، شوراي امنيت براي يک بار هم حاضر نشد که عراق را محکوم کند و در تنها قطعنامه اي که صادر شد، استفاده از سلاح شيميايي عليه سربازان ايراني را تقبيح کرد و حاضر نشد بگويد چه کسي از سلاح شيميايي استفاده کرده است. ظريف در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: در اين شرايط مسئولان جمهوري اسلامي توانستند جنگ را به پايان ببرند و در قطعنامه 598 براي نخستين بار در تاريخ ملل متحد پنج عضو دائم ملل متحد در اوج جنگ سرد (سال 66) و زماني که شوروي افغانستان را اشغال کرده بود و آمريکايي‌ها حاضر نبودند در بازي‌هاي المپيک شوروي شرکت کنند در آن زمان براي مقابله با پيشروي‌هاي جمهوري اسلامي متمرکز شدند.وزير امور خارجه بيان داشت: اولين قطعنامه حاصل همکاري هر پنج عضو دائم شوراي امنيت است و دراينجا اوج درک ديپلماسي مرحوم آيت الله‌هاشمي رفسنجاني در مديريت قطعنامه 598 بود؛ قطعنامه اي که علي‌رغم همه خصومت‌هايي که با ما داشت در زمان اقتدار و پيروزي جمهوري اسلامي ايران در جنگ تصويب شده بود.
ظريف افزود: در شرايط تلخي که نياز به تکرار آن نيست نحوه مديريت و برخورد با قطعنامه 598 باز هم گوياي درسي است که از مرحوم آيت الله‌هاشمي رفسنجاني ياد گرفتم و آن اين که شجاعت هميشه به معني تندروي نيست.وزير امور خارجه تصريح کرد:به حرف بعضي‌ها توجه نکنيد؛ اينها علاقه اي به ديدن واقعيات ندارند و واقعيات امروز را ناديده مي گيرند چه برسد به 30 سال قبل؛ شجاعت مسئولان کشور در آن مقطع بود که با درک شرايط ويژه اي که کشور داشت حفظ شد و با تدبير سران نظام مانع از اين شد که اين قطعنامه تبديل به اولين تحريمي شود که شوراي امنيت مي توانست عليه ايران اعمال کند.
ظريف ادامه داد: شوراي امنيت سه بار خيز برداشت که ايران را تحريم کند. در زمان حوادث لانه جاسوسي، جنگ تحميلي بعد از قطعنامه 598 و متاسفانه بار سوم در موضوع هسته‌اي. تفاوت مديريت کشور در دو مورد اول و دوم با مورد سوم باعث شد که ما در دو مورد اول گرفتار تحريم‌هاي شوراي امنيت نشويم ،اما متاسفانه در مورد سوم گرفتار تحريم شديم.
وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: مرحله بعد مرحله
نامه‌نگاري‌هايي است که مرحوم آيت الله
‌هاشمي رفسجاني با صدام حسين داشت که اين هم ‌يک صحنه زرين از نحوه نگرش مرحوم آيت‌الله ‌هاشمي يعني فداشدن براي نظام و پذيرش اين که شجاعت، تندروي نيست، به شمارمي‌رود. ضمن اين که درايت، سياست و دقت مرحوم آيت الله‌هاشمي را در نامه‌هايي که با صدام حسين رد و بدل کردند مي توانيد با جديت مشاهده کنيد و خود آن درس تاريخي براي کساني است که تاريخ جنگ را مرور مي کنند.
ظريف بيان کرد: من اين سعادت را داشتم که از نزديک کار را دنبال
مي کردم و ظرافت‌هايي که حضرت آيت الله‌هاشمي داشتند را به خاطر دارم. در مرحله آخر ديپلماسي ايشان در جنگ بود که به تعيين متجاوز توسط دبيرکل سازمان ملل انجاميد.
وزير امور خارجه ادامه داد: باز هم زمان بايد بگذرد تا امکان طرح هر چه گذشت فراهم شود اما من به جرات
مي‌توانم بگويم که اگر مديريت شجاعانه و از خودگذشتگي مرحوم آيت الله‌هاشمي نبود، هيچگاه نمي توانستيم محکوميت صدام براي حمله به ايران را از سازمان ملل بگيريم. البته باز هم برگ ديگري در تاريخ ننگين شوراي امنيت در برخورد با ايران است که علي‌رغم گزارش دبيرکل که براساس مطالعات، صدام را مسئول جنگ مي دانست ، در اين مورد هم سکوت کرد.
وي گفت: اينها درس‌هايي بود که من از آيت الله‌هاشمي گرفتم و اميدوارم کارگزاران اين درس را از اين بزرگمرد بگيرند که شجاعت به معني تندروي نيست و همه ما قرار است فداي نظام و کشور و انقلاب شويم و نه کشور، نظام و انقلاب را فداي خود کنيم.
‌وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران سياست خود را در منطقه‌،
مستقل از لفاظي هاي ديگران دنبال مي کند.
محمدجواد ظريف درحاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سئوال که «موضع ايران نسبت به سياست راهبردي که به نظر مي رسد درچند روز آينده رئيس‌جمهوري آمريکا در مورد ايران و برجام اعلام مي‌کند چيست»، گفت: جمهوري اسلامي ايران سياست خود را در منطقه مستقل از لفاظي هاي ديگران دنبال مي کند و البته در موقع مناسب بعد از اين که ‌آقاي ترامپ مطالب خود را مطرح کردند که تقريبا مشخص است چه چيزي خواهد بود، جمهوري اسلامي ايران پاسخي درخور به آن خواهد داد.
وزير امور خارجه افزود: واقعيت اين است که منطقه ما مدت هاست که از سياست‌هاي غلط ايالات متحده رنج مي برد و استوانه ثبات و مقابله با تروريست و تکفير، ايران است و ايران سياست خود را در اين چارچوب ادامه مي دهد و براي بقيه کشورهاي دنيا هم به مرور واقعيت هاي منطقه در حال روشن شدن است.
ظريف ادامه داد: آقاي ترامپ و دوستانشان که به دنبال فروش تسليحات بيشتر به منطقه هستند در همين چارچوب برخي سياست ها را دنبال کرده‌اند که اين موضوع جز ضرر و زيان براي خود ايالات متحده آمريکا و منطقه چيزي به همراه نداشته است.
خانم بروجردي:آيت الله‌هاشمي اسطوره تاريخ ايران است
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي هم گفت: امروز نزديک به يک سال از ارتحال آيت الله‌هاشمي رفسنجاني انديشمند، عالم رباني و شخصيت بزرگ جامعه اسلامي ايران مي‌ گذرد، اما هنوز گام‌هاي نخستين براي شناساندن ايشان برداشته نشده است.
اشرف بروجردي افزود: براي شناساندن شخصيت آيت الله‌هاشمي رفسنجاني لازم است کسي که در حوزه انديشه وديگر حوزه‌هاي مختلف است گريزي به اقدامات ايشان بزند که بتواند جامعه را با شخصيت و ديدگاه‌هاي اين شخصيت بزرگ آشنا کند.
وي ادامه داد: چه بخواهيم و چه نخواهيم آيت الله‌هاشمي اسطوره تاريخ ايران خواهد شد، اگرچه ما تلاش
مي ‌کنيم او را اسطوره و نمونه براي تلاش به منظور رسيدن به هدف متعالي و اقدامي که مي‌ تواند خواسته‌هاي بر حقي را محقق کنند انجام دهيم.
رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي گفت: همه ما سابقه آيت ‌الله‌هاشمي رفسنجاني را مي ‌دانيم و متوجه هستيم که چه زحماتي براي انقلاب اسلامي کشيدند؛ هدف گذاري آيت الله‌هاشمي براي اعتلاي نام اسلام و جمهوري اسلامي ايران و رسيدن به عالم معنا براي تک تک انسان‌ها قابل توجه بود.
بروجردي تاکيد کرد:
آيت الله‌هاشمي رفسنجاني در هر حوزه که فعاليت داشتند نمونه ، الگو و اسوه بودن را براي ما يادآوري کردند.
وي ادامه داد: بنابراين اسطوره سازي براي چهره اي که حقانيتش بر کسي پوشيده نيست چيز بدي نمي ‌تواند باشد و ما آن را محترم مي داريم.
‌فاطمه‌هاشمي: پدرم فرمانده صلح بود نه جنگ
فرزند آيت الله‌هاشمي رفسنجاني هم در ادامه اين همايش گفت:همان طور که يکي از افراد اعلام کرد که آقاي‌هاشمي در جنگ مسئوليت جدي نداشت و فرمانده جنگ نبود، مي گويم که بله؛ آقاي‌هاشمي فرمانده صلح بود و براي صلح به جبهه مي رفت، با امام صحبت مي کرد و با نظاميان جلسه مي گذاشت که صلح را به مردم ايران باز گرداند.
فاطمه‌هاشمي با بيان اين که براي من خيلي سخت است در غياب پدرم درباره او صحبت کنم، گفت: مي خواهم سخنم را با بيان جمله اي که همواره از ايشان مي شنيدم آغاز کنم که مي گفت جنگ هشت ساله ما مهمترين رويداد تاريخي بود که در دوران انقلاب اتفاق افتاد و ما وظيفه داريم که واقعيت‌هاي جنگ و اتفاقاتي که منجر به صلح شد را به رشته تحرير درآوريم و هميشه ناراحت و نگران بودند که اين واقعيات گفته نشده و نوشته نشده است.
وي افزود: يادم هست که روزي از ايشان سئوال کردم آيا همه مسائل درباره جنگ گفته شده است، پاسخ دادند که نه. نمي توانيم همه مسائل مربوط به جنگ را بيان کنيم، اما تا جايي که امکان داشت اين کار را انجام داديم.
فرزند آيت الله‌هاشمي رفسنجاني تاکيد کرد: ايشان از همراهان و همرزمان خود مي خواستند که همه اسناد و مدارک دوران جنگ را جمع آوري کنند و مرکزي براي نگهداري آن وجود داشته باشد تا براي نسل آينده تجربه اي باشد که ديگر تکرار نشود.
فاطمه‌هاشمي با بيان اين که شخصيت پدرم طوري بود که از خشونت دوري مي کرد و به جنگ راضي نبود، گفت: اما ايشان در طول جنگ مسئوليت‌هايي به عهده داشتند و مي گفتند که وقتي امام من را براي فرماندهي جنگ انتخاب کرد به ايشان گفتم من به صلح فکر مي کنم نه جنگ و امام هم به من لبخندي زدند که
نمي دانم منظورشان اين بود که
نمي تواني جنگ را تمام کني يا اين که ايشان هم به پايان جنگ رضايت داشتند.
فرزند آيت الله‌هاشمي ادامه داد: ايشان فردي بودند که در تمام مدت جنگ از جنگ و خشونت بيزار بودند و دوست داشتند مردم در صلح زندگي کنند، اما با اين حال وقتي جنگ آغاز شد، خانواده خودشان را در کنار مردم قرار دادند و مادرم اولين کسي بود که فعاليت حمايت از رزمندگان و مهاجرين جنگي که به تهران مي آمدند را به عهده گرفت و برادرانم در حالي که سنشان به حضور در جبهه نمي رسيد اما در آن حاضر شدند که مهدي شيميايي شد و ياسر هم در عملياتي زخمي شد و پدرم از اين که فرزندانش هم مانند بقيه مردم در جبهه حاضر بودند خوشحال بود و حتي وقتي تحصيلات محسن تمام شد و به کشور برگشت ،در قرارگاه موشکي کار خود را آغاز کرد.
وي تاکيد کرد: آقاي‌هاشمي معتقد بود ما بايد همگي در کنار مردم باشيم و ايشان خانواده خود را هم از آن مستثني نمي دانست. پس ما بايد به نسل آينده بگوييم که چه کساني در زمان جنگ فعاليت مي کردند و چه نقشي داشتند و اين موضوعي است که تمام دوستداران انقلاب اسلامي بايد به آن توجه کنند تا اجازه ندهند که بارديگر براي کشور چنين اتفاقي رخ دهد.
علايي: صنعت موشکي ايران ثمره فکر آيت الله هاشمي بود
يکي از فرماندهان اسبق سپاه پاسداران با بيان اين که آيت الله هاشمي به دنبال تقويت قدرت دفاعي ايران بود، گفت: صنعت موشکي ايران ثمره فکر آيت الله هاشمي است.
حسين علايي هم در اين همايش افزود: اصل جنگ به عنوان جنگ براي آقاي هاشمي مطرح نبود و همواره در هر طرحي براي جنگ به دنبال رسيدن به صلح بود.
وي تصريح کرد: آيت الله هاشمي وقتي به جنگ آمد در ذهنش اين بود که چگونه بجنگيم تا جنگ پايان يابد.
علايي ادامه داد: آيت الله هاشمي از وقتي فرماندهي جنگ را به عهده گرفت به دنبال راهي براي پايان دادن به آن بود و استراتژي وي در اين زمينه اين بود که با داشتن دست بالا در برابر عراق، شرايط را براي صلح آماده کند.
وي اظهار داشت: ما در فاو اقدام بسيار بزرگي کرديم که فرمانده آن هم آقاي هاشمي بود و مساله اصلي در آن عمليات اين بود که ما وقتي اروند رود را گرفتيم در واقع صورت مساله جنگ را پاک کرديم.
علايي اضافه کرد: آيت الله هاشمي آينده را در ذهن خود مجسم مي کرد و به حق در جنگيدن به دنبال اين بود که با خاتمه دادن به جنگ مي توان نظام بعث عراق و صدام حسين را سرنگون کرد.
وي افزود: آيت الله هاشمي به دنبال تقويت قدرت دفاعي ايران بود و مي کوشيد ضعف هاي ما را در اين زمينه برطرف کند.
علايي در ادامه بيان داشت: به نظرم آيت الله هاشمي به دنبال اين بود که از نقاط ضعف‌ دشمن استفاده کند و ما را تقويت کند.
وي گفت: امروز به اين صنعت موشکي افتخار مي کنيم و به حق هم جاي افتخار دارد و اين ثمره فکر
آيت الله هاشمي بود.
توجه ويژه آيت الله هاشمي به صنايع دفاعي و موشکي
مهندس محسن هاشمي فرزند ارشد مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني هم در بخش اختتاميه اين مراسم در سخناني با اشاره تعابير به کار رفته در پيام هاي تسليت مقامات مسئول کشور به مناسبت ارتحال آن مرحوم گفت: در زندگي آيت الله هاشمي رفسنجاني نمونه هاي متعددي از اقدامات مهم را مشاهده مي کنيم که مترو تهران و دانشگاه آزاد اسلامي دو نمونه از آن است که تاکنون درباره آنها صحبت شده است و بنده قصد دارم اکنون به موضوع صنايع دفاعي هم اشاره مي کنم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وي افزود: در سال 65 و در شرايطي که جنگ شهرها آغاز شده بود وکشور به شدت به موشک براي پاسخ دادن به حملات ارتش عراق نياز داشت، من دوره دکترا را شروع کرده بودم که ايشان توصيه کردند که با توجه به تخصصم به صنايع دفاعي کمک کنم و اين سبب شد تا ملاقات‌هاي بنده با ايشان عمدتا به پيگيري صنايع موشکي اختصاص پيدا کند، در خاطرات روزنوشت ايشان که تا در اين دوره يعني از سال 1365 تا 1370 در دسترس است مشاهده
مي کنيد که تقريبا اکثر مواردي که ايشان به ملاقات بنده اشاره کرده اند ، موضوع صنايع موشکي بوده است و شرايط به گونه اي بود که بدليل اهميتي که آيت الله هاشمي رفسنجاني براي صنايع موشکي ودفاعي قائل بود و بدليل مشغله زياد ايشان در دوران جنگ و رياست جمهوري که دسترسي به ايشان را براي مديران صنايع دفاعي سختمي کرد ايشان اين وظيفه را هم به من محول کرده بودند که موضوعات صنايع دفاعي را بصوبه طوررت ويژه دنبال وهرگاه لازم بود ايشان را در جريان مسايل قرار دهم. رئيس شوراي شهر تهران تاکيد کرد: ايشان از ابتداي مسئوليت خود در سطوح ارشد نظام يعني رياست مجلس شوراي اسلامي توجه ويژه اي به صنايع دفاعي داشتند که در خاطرات روزنوشت هم آثار اين حساسيت کاملا ديده مي شود، مسئولان مختلف صنايع دفاعي و انرژي اتمي طبيعتا گزارش‌هايي به ايشان و ساير مسئولان ارشد نظام از وضع ومشکلات اين صنايع مي‌دادند اما پيگيري هاي ايشان متفاوت با ساير مسئولان بود و تا انتها و رسيدن به نتيجه معمولا موارد را پيگيري
مي کردند. اما نکته اي را که مي خواهم به طورويژه به آن اشاره کنم، نوع نگاه آيت الله هاشمي به صنايع دفاعي وموشکي است. وي افزود: اصولا در بسياري از کشورها به ويژه در کشورهاي استبدادي، نگاه به تجهيزات نظامي به خصوص موشک به نوعي يک سلاح براي ايجاد رعب و قدرت است که توسط ديکتاتورهايي مانند صدام براي کشور گشايي هم به کار مي رود. از اين رو به نوعي تجهيزاتنظامي خود هدف و حتي بالاترين ابزار حاکميت محسوب مي شود اما نگاه آيت الله هاشمي به صنايع دفاعي اينگونه نبود، در نگاه ايشان هدف اصلي حکومت ايجاد توسعه بود که به تامين رفاه عمومي، شکوفايي در اقتصاد وفرهنگ و حفظ منافع ملي منجر شود از اين رو صنايع دفاعي براي ايشان وسيله اي بود که بتواند امنيت کشور را در برابر تهديدات تامين کند و حتي پلي براي انتقال تکنولوژي براي توسعه صنعتي کشور باشد.
بنابراين شاهديم در مقطعي که حملات موشکي عراق به شهرهاي ايران آغاز شد و کشور نياز به موشک بالستيک براي دفاع از خود و پاسخ داشت، از طريق ليبي و سوريه تامين موشک هاي اسکاد به طور محدود آغاز و همزمان فرايند توليد موشک در کشور از طريق مهندسي معکوس با پيگيري آيت الله هاشمي آغاز شد .
مهندس هاشمي تاکيد کرد: براي افزايش توان صنايع دفاعي همزمان در سه حوزه صنايع دفاعي شهيد همت وابسته به سپاه پاسداران ، وزارت جهاد سازندگي و وزارت صنايع تلاش براي توليد موشک آغاز شد، که در خاطرات ايشان در اين مقطع، پيگيري اين سه خط موازي و تاکيد ايشان بر توسعه صنايع دفاعي وموشکي کاملا مشهود است.
با پايان جنگ و آغاز دوره سازندگي، توجه به توسعه صنايع دفاعي وموشکي نه فقط در دولت سازندگي کاهش نمي يابد بلکه شاهد افزايش شتاب آن هستيم.
وي گفت: بهبود روابط با اتحاد جماهير شوروي و سفرموفقيت آميز ايشان به مسکو در سال 1368 يکي از محورهايي است که در توسعه صنايع دفاعي کشور شتاب ايجاد مي کند. اولويت دادن آيت الله هاشمي رفسنجاني به توسعه صنايع دفاعي وموشکي تا پايان دولتايشان ادامه يافت و در اين دوره تقريبا تلاش براي توليد موشک هاي دوربرد به نتايج تثبيت شده اي رسيد و صنايع دفاعي موفق شد با انتقال تکنولوژي به داخل، ايران را به کشوري توليد کننده در اين حوزه تبديل کند.
مهندس هاشمي در ادامه افزود: گله اي از برخي رسانه ها و جناح‌هاي سياسي دارم و آن اين است که در جريان منتسب شدن يک عبارت ساختگي به آيت الله هاشمي در شبکه‌هاي مجازي، بدون در نظر گرفتن نقش بي بديل و زحمات و همت والاي ايشان در ايجاد و توسعه صنايع موشکي در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ايشان بي انصافي وجفا کردند در حالي که اگر بخواهيم منصفانه قضاوت کنيم چه در دوران امام(ره) و چه در دوران رهبرمعظم انقلاب، شايد نتوانيم مسئولي را در کشور پيدا کنيم که به اندازه ايشان دغدغه و پيگيري براي توسعه صنايع دفاعي وموشکي کشور صرف کرده باشد و تحقيقا اين بخش ازکارنامه ايشان مظلوم واقع شده است که اميداوريم تلاش‌هايي مانند برگزاري اين مراسم بتواند حقايق را براي اطلاع افکارعمومي وثبت در تاريخ تبيين کند. بنا به اين گزارش در اين مراسم از خانم عفت مرعشي همسر مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني تقدير شد و همچنين از کتاب "روزها و روزگاران سخت" روايت مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني از جنگ ايران و عراق رونمايي شد.


نوشته شده در   دوشنبه 17 مهر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode