ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 شهريور 1396     |     کد : 179652

توسط رئیس جمهور و اعضای دولت، در هفته دولت انجام شد

دریافت 12 توصیه از ولی امر و تجدید میثاق با امام(ره)و شهیدان

رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم، که روز شنبه 4 شهریور به دیدار امام خامنه‌ای رفته بودند، صبح دیروز یکشنبه نیز، با حضور در مرقد بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب اسلامی تجدید پیمان کردند.

اعتدال: رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم، که روز شنبه 4 شهریور به دیدار امام خامنه‌ای رفته بودند، صبح دیروز یکشنبه نیز، با حضور در مرقد بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب اسلامی تجدید پیمان کردند.

* در ادامه گزارش کوتاهی از این دو رخداد را تقدیم ‌مکنیم
* حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و اعضای هیئت دولت در این مراسم با نثار تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، بار دیگر با آرمانهای امام خمینی(ره) تجدید بیعت کردند.
* همچنین در این مراسم با قرائت فاتحه یاد و خاطره آیت الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز گرامی داشتند.
* دکتر روحانی و اعضای دولت دوازدهم همچنین با حضور برسر مزار شهیدان رجائی، باهنر و بهشتی و شهدای دولت و گلزار شهدای دفاع مقدس به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند.
* در این مراسم، یادگار امام راحل و تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره)، آیت الله سید حسن خمینی رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت را همراهی می‌کرد.

* * گزارش کوتاه از سخنان دکتر روحانی در مراسم تجدید میثاق دولت دوازدهم با آرمان‌های امام راحل
رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق دولت دوازدهم با آرمان‌های امام راحل در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان رجائی و باهنر و هفته دولت، گفت: دولت دوازدهم با تجربه، امید بیشتر و اراده‌ای مستحکم‌تر برای انجام مطالبات مردم آماده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه «امروز در کنار مرقد مطهر امام(ره)، آمده‌ایم تا در آغاز دولت دوازدهم بار دیگر با آرمان‌های امام خمینی(ره) بیعت کنیم»، اظهارداشت: امام(ره) به ما آموخته بود که باید در کنار خداباوری و دین‌باوری مردم را باور داشته باشیم و اجرای احکام الهی تنها در سایه حضور، اعتقاد، اعتماد و ایثار مردم امکان تحقق دارد.
دکتر روحانی اظهار داشت: امام(ره) اسلامیت و جمهوریت را توأمان با هم برای مردم به ارمغان آورد و به ما آموخت که دین و اجرای احکام الهی در سایه حاکمیت ملی و مردم‌سالاری نه تنها با هم منافات ندارند، بلکه استحکام دین در کنار حاکمیت مردم و تسلط آنها در سرنوشت خود است.
رئیس جمهور ادامه داد: امام(ره) همواره دغدغه، مطالبات و نیازهای مردم را مد نظر قرار می‌داد و با اهمیت دادن به مستضعفین و کوخ‌نشینان در دیدگاه مردم آنها را بالاتر و نقش‌آفرین‌تر از کاخ‌نشین‌ها می‌دانست.
دکتر روحانی اظهار داشت: امام به خوبی به ما یاد داد که راه آخرت از مسیر دنیای مردم می‌گذرد و دنیا مزرعه آخرت است و نه تنها دین و دنیا با هم در تضاد نیستند، بلکه اسلام و نظام برای تأمین همه خواسته‌های مادی و معنوی مردم است.
رئیس جمهور افزود: در دیدگاه امام، عظمت و عزت مردم بسیار حائز اهمیت بود و ایشان هیچگاه خواری ملت بزرگ ایران را تحمل نکرد و تحمل نمی‌کرد و آن زمانی که احساس کرد استیلای خارجی می‌خواهد بر آزادی مردم حاکم شود، صبر را از کف داد و گفت که قلبم در فشار است و چند روز است که کم خوابیدم و با ناراحتی فریاد زد که عظمت ایران و ارتش ایران را لگدکوب کردند و باید در کشور عزای عمومی اعلام کنیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امام(ره) این اقدام را در شرایطی انجام داد که در 4 آبان 1343 بخاطر کاپیتولاسیون، مستشاران آمریکا در مصونیت بودند اما او تحمل نمی‌کرد که قدرت‌های استعمارگر بخواهند عظمت مردم ایران را زیر سوال ببرند.
رئیس جمهور افزود: امام(ره) راه مقتضیات زمان و انطباق فهم دین در چارچوب نیاز جامعه را به ما آموخت و اعلام کرد اجتهاد در واقع، اجتهاد زمان و مکان است و پویائی فقه را به خوبی برای ما تبئین کرد.
دکتر روحانی تأکید کرد: قانون اساسی، آراء مردم و انتخابات، مجلس آزاد، دولت مقتدر و استقلال قضائی همه از یادگاران امام راحل است.
رئیس جمهور افزود: امام راحل به ما آموخت که امر حکومت را از همه پرسی آغاز کنیم و با آراء مردم نمایندگان خبرگان را مشخص کرده و بعد از تدوین قانون اساسی توسط منتخبین مردم دوباره آن را به رأی مردم بگذاریم. او راه صندوق رأی را برای تداوم و استحکام این نظام برای مردم تبئین کرد.
دکتر روحانی اظهار داشت: اگر انتخابات آزاد و کلام امام که میزان رأی ملت است، نبود، امروز شاید در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی قرار نمی‌گرفتیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ملت عزیز ایران بعد از 4 سال تلاش دولت یازدهم یک بار دیگر مسئولیت اداره کشور را بر دوش دولت دوازدهم قرار دادند، گفت: دولت دوازدهم با تجربیات دولت یازدهم و دولت‌های گذشته امروز آماده‌تر از 4 سال پیش سکان نظام اسلامی و دستگاه اجرائی کشور را در کنار سایر مسئولان و با هدایت رهبری نظام بر دوش گرفته است و ما امروز امیدوارتر از 4 سال گذشته خود را برای حل مشکلات کشور آماده و با اندوخته تجربه و امید بیشتر و اراده‌ای مستحکم‌تر برای انجام مطالبات مردم مهیا کرده‌ایم.
دکتر روحانی تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که امید مردم به آینده  و حضور آنها در صحنه و اعتمادشان به نظام و دولت باید باقی بماند.
رئیس جمهور تأکید کرد: مردم باید در برابر هر دستگاه خبری و رسانه‌ای که بخواهد امید، اعتماد و حضور مردم در صحنه را مخدوش کند به خوبی نظراتشان را تبئین کنند.
دکتر روحانی گفت: امام از سال 41 نهضت اسلامی را برای مردم آغاز کرد و پس از 16 سال آن را به ثمر رساند و امروز در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب قرار داریم و تا 4 سال آینده به استقبال قرن جدید شمسی خواهیم رفت.
رئیس جمهور ادامه داد: اگر هدایت‌های رهبری در کنار ما  باشد و حمایت، دلگرمی و پشتوانه مردم در این صحنه باشد، حتماً از مشکلات عبور خواهیم کرد.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ما از تهدیدات و توطئه‌های خارجی باکی نداریم، چرا که عدم هراس از بیگانگان را از امام(ره) آموخته‌ایم، گفت: امام در جنگ 8 ساله‌ای که همه قدرت‌ها از متجاوزین علیه ایران حمایت می‌کردند، خم به ابرو نیاورد و به ما آموخت که چگونه یک ملت با اراده‌ای مستحکم می‌تواند در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه 4 سال پیش تصور نمی‌کردیم که در دولت یازدهم بتوانیم مشکلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت ملی را به خوبی پشت سر بگذاریم و پیش ببریم، گفت: امروز امیدوارتر از 4 سال گذشته هفته دولت را گرامی می‌داریم و با راه، سیره و آرمان‌های امام(ره)، عهد می‌بندیم.
دکتر روحانی ادامه داد: می‌دانیم که امام فرموده در کنار مردم و با مردم باشید و در راه اهداف مردم حرکت کرده و اتکاء ما باید به حق بوده و هدف نهائی ما رضایت خداوند باشد.
رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد دولت دوازدهم در کنار حمایت‌ها و حضور مردم در صحنه بتواند مشکلات بزرگی را که پیش روی او است، از میان بردارد.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز دیگر زمان سعی و خطا نیست، تأکید کرد: ما باید با اراده مستحکم‌تر اقدامات اساسی را برای قرن آینده، شمسی در این 4 سال انجام دهیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: به رحمت و فضل خداوند و عنایات خاصه حضرت ولی عصر(عج)، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و پشتوانه مردم امیدوارم و ان‌شاء‌الله بتوانیم این راه را به خوبی ادامه دهیم.
دکتر روحانی از حضور و تلاش آحاد ملت ایران در انتخابات شکوهمند 29 اردیبهشت و حمایت‌ها و راهنمائی بیت امام راحل و یادگار امام تقدیر کرد و این حضور را باعث تبدیل شدن این انتخابات به عنوان حماسه بزرگ سیاسی در کشور دانست و گفت: امروز با حمایت مجلس شورای اسلامی و رأی اعتماد آنها به وزرای کابینه دوازدهم می‌توانیم بگوئیم که دولت برای کار عمل و ایثار خود را آماده کرده است.

* * یادگار امام راحل:  
مردم چشم‌ به راه توانمندی‌ها و قدرت دولتمردان دراجرای امور هستند
آیت الله سیدحسن خمینی یادگار امام راحل و تولیت آستان مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته دولت، گفت: مردم با عزم خود در انتخابات دولت دوازدهم را سر کار آوردند و مجلس نیز به اعضای کابینه رأی اعتماد خوبی داد و امروز همه چشم‌ به راه توانمندی‌ها و قدرت دولتمردان دراجرای امور هستند.
تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) اظهارداشت: مطمئن هستیم که دکتر روحانی بیش از هر کس دیگری بر مسئولیت سنگینی که مردم  بر دوش این دولت گذاشته‌اند، واقف هستند و امروز جامعه ما امیدوار و آماده گذر از سختی‌هائی است که بر اثر علل مختلف بوجود آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی خاطر نشان کرد: امروز همه منتظر عمل به وعده‌های بزرگی هستند که در دوران انتخابات داده شده و رئیس جمهور در پایبندی به آنها تأکید داشتند و مطمئنم و می‌دانم که رئیس جمهور به عهده خود با مردم پایبند هستند و ما در آینده حتماً شاهد روزهای بهتری خواهیم بود.

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه تلاش دولتمردان می‌تواند موجب برطرف شدن سختی‌های زندگی مردم باشد، گفت: وقتی دینداران عرصه حکومت را به عهده می‌گیرند، می‌دانند که حل مشکلات مادی مردم بهترین راه برای ترویج دینداری مردم است.

* * 12 توصیه ولی امر
به دولت
روز شنبه 4 شهریور نیز رئیس‌جمهور و اعضای دولت با ولی امرمسلمین، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای دیدار کردند.

* نیت الهی و «انس با قرآن و دعا» اولین توصیه‌ ولی امر
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز (شنبه) به مناسبت هفته‌ی دولت در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم، با اشاره به ضرورت «کار و تلاش جهادی و مضاعف مسئولان برای رفع مشکلات»، با بیان توصیه‌های «شخصیتی، رفتاری و کاری» به اعضای هیأت دولت، «اقتصاد و مسائل معیشتی مردم» را مهم‌ترین مسئله‌ی کشور برشمردند و تأکید کردند: جهت‌گیری‌ها باید از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولّد و مردمی» تغئیر یابد.

* 12 توصیه‌ ولی امر به دولت
* ۱ - نیت الهی برای خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌ها
* ۲ - روحیه جهادی وتلاش مضاعف
* ۳ - همکاری اعضای دولت به صورت تیمی
* ۴ - تحمل مخالفان و استقبال از نقدها
* ۵ - ارتباط نزدیک با مردم
* ۶ - پرهیز از اشرافی‌گری
* ۷ - کمک به حرکت‌های خودجوش مردمی
* ۸ - توجه به کارآمدی، انقلابی و جهادی بودن همکاران
* ۹ - پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه
* ۱۰ - داشتن برنامه دقیق و مدون و علمی
* ۱۱ - داشتن روحیه خطرپذیری در تصمیم‌گیری‌ها و اقدام
* ۱۲ - تمرکز بر اولویت‌های اصلی

ولی امرمسلمین با گرامیداشت هفته‌ی دولت و بزرگداشت یاد و خاطره‌ی شهیدان رجائی و باهنر به‌عنوان دو نام ماندگار و نمادین، گفتند: با اینکه دوران مسئولیت این دو بزرگوار، بسیار کوتاه بود و نمی‌توان قضاوتی درباره‌ی عملکرد اجرائی آنان داشت، اما همواره از این دو شهید عزیز به نیکی و با تجلیل یاد می‌شود که علت آن، روحیات شخصیتی و مدیریتی آنان، همچون «انقلابی، مؤمن و صادق بودن» است.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای با تأکید بر اینکه روحیات شهیدان رجائی و باهنر باید سرلوحه‌ی همه‌ی مسئولان و دولتمردان باشد، از زحمات و تلاش‌های دولت یازدهم و وزیرانی که در دولت دوازدهم حضور ندارند، قدردانی کردند و افزودند: امیدواریم با تعئین وزیر نیرو که وزارتخانه‌ی آن مهم است و نیز وزارت علوم که وزارتخانه‌ای بسیار مهم‌تر است، دولت دوازدهم به صورت کامل، وظایف خود را انجام دهد.
معظم‌له، تشکیل دولت دوازدهم در موعد مقرر و انجام شدن آسانِ فرایند شکل‌گیری دولت اعم از برگزاری انتخابات و مراسم تنفیذ و تحلیف و سپس رأی اعتماد مجلس را بسیار مهم و کم‌نظیر خواندند و خاطرنشان کردند: اکنون نوبت رئیس‌جمهور و وزراست که اقدام و عمل را آغاز کنند.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای با تأکید بر گذشت سریع زمان و لزوم بهره‌گیری هرچه بیشتر و صحیح از لحاظ دوران چهارساله‌ی مسئولیت، خاطرنشان کردند: این مدت برای انجام کارهای اساسی، زمان کمی نیست همچنانکه امیرکبیر در دوران سه‌ساله‌ی صدارت خود، کارهای مهمی کرد که اکنون کشور به فعالیت‌هائی از آن جنس نیاز دارد.
ولی امرمسلمین در ادامه، توصیه‌هائی خطاب به رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم بیان کردند که «داشتن نیت الهی برای خدمت به مردم به‌عنوان بندگان خدا و حل مشکلات آن‌ها»، و «انس با قرآن و دعا» اولین توصیه‌ی معظم‌له بود.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در بیان توصیه‌ی دوم، به لزوم داشتن «روحیه‌ی جهادی وتلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر و بدون چشمداشت» اشاره کردند و در توصیه‌ی سوم، افزودند: اعضای دولت علاوه بر اینکه در تصمیمات دولت، مسئولیت مشترک دارند، باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و به صورت تیمی عمل کنند.
معظم‌له در توصیه‌ای دیگر خطاب به دولت گفتند: تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشید و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفیت درونی است، از نقادی استقبال و استفاده کنید.
«ارتباط نزدیک با مردم به‌منظور درک بهتر واقعیات زندگی مردم»، پنجمین توصیه‌ی ولی امرمسلمین بود و در همین خصوص خاطرنشان کردند: «داشتن بخش ارتباطات مردمی قوی» و «سفرهای استانی» بسیار خوب و مفید است.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای ششمین توصیه‌ی خود را به موضوع «لزوم حفظ و تقویت روحیه‌ی مردمی و پرهیز از اشرافی‌گری»، اختصاص دادند، و در بیان توصیه‌ی هفتم افزودند: به حرکت‌های مردمی که غالباً خودجوش است اعم از فرهنگی، اقتصادی و خدماتی همچون گروه‌های جهادی یا فرهنگی، کمک و مساعدت کنید.
«در نظر گرفتن کارآمدی، تدین، انقلابی بودن، پرکاری و جهادی عمل کردن در انتخاب همکاران و مدیران زیرمجموعه» هشتمین توصیه‌ی ولی امرمسلمین بود و در همین خصوص گفتند: اگر همکاران و مدیران شما افرادی با این خصوصیات نباشند، اهداف و مقاصد به سرانجام نخواهد رسید همان‌گونه که طرح تحول آموزش و پرورش و نقشه‌ی جامع علمی کشور به‌رغم زحماتی که برای آن کشیده شد، آن‌گونه که باید، به نتیجه نرسیده است.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای موضوع «پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه» و همچنین «داشتن برنامه‌ی دقیق و مدون و علمی» را مورد تأکید قرار دادند و در بیان توصیه‌ی یازدهم گفتند: در تصمیم‌گیری‌ها و اقدام، با درنظرگرفتن اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز و قوانین مصوب مجلس، شجاعت به خرج دهید و روحیه‌ی خطرپذیری داشته باشید.
آخرین توصیه‌ی ولی امرمسلمین به دولت، موضوع درنظرگرفتن اولویت‌ها در هر حوزه و تمرکز بر اولویت‌های اصلی بود.
ولی امرمسلمین در بخش دیگری از سخنانشان، «اقتصاد» را اولویت واقعی کشور خواندند و با تأکید بر تلاش بی‌وقفه‌ی مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم از جمله بیکاری جوانان، گفتند: اقتصاد باید اولویت همه‌ی اعضا و بخش‌های دولت باشد.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اگرچه وزارتخانه‌هائی مانند اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی مستقیماً در مسائل مهمی نظیر تولید و اشتغال مسئولیت دارند اما دیگر بخش‌های دولت از جمله وزارت امور خارجه، آموزش و پرورش، علوم و ارشاد نیز می‌توانند در حل مشکلات اقتصادی، زمینه‌سازی و کمک کنند.
معظم‌له افزودند: آمارهای ارائه‌شده در بخش اقتصاد بر اساس مبانی علمی مطرح می‌شود، اما این آمارها به‌طور کامل و در همه‌جا، نشان‌دهنده‌ی وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست، بنابراین در این میان مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد.
ولی امرمسلمین گفتند: بر اساس این آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس، بالا رفته است؟
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در مثالی دیگر خاطرنشان کردند: درباره‌ی رکود هم آمارهای اعلام‌شده درست است ولی هنوز واحدهای کوچک و متوسط فراوانی وجود دارد که زیر ظرفیت کار می‌کنند یا تعطیل شده‌اند و این واقعیت نشان می‌دهد که یک جای کار عیب دارد که باید آن را پیگیری و رفع کرد.
معظم‌له، مسئله‌ی بانک‌ها، سرمایه‌گذاری، رشد نقدینگی و مسئله‌ی قاچاق را در موضوع اقتصاد مهم دانستند و تأکید کردند: مسئولانی که در دولت با اقتصاد، ارتباط مستقیم دارند باید مانند یک تیم هماهنگ، تصمیم‌گیری و عمل کنند و دیگران نیز به آن‌ها کمک نمایند.
ولی امرمسلمین، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ را از دیگر سرفصل‌های مهم اقتصاد برشمردند و با انتقاد از پیش نرفتن کارها در این زمینه، گفتند: در بسیاری از موارد، سیاست‌ها و مشکلات روشن است، و تصمیمات خوبی هم گرفته می‌شود اما کارها آن‌چنان که باید و شاید پیش نمی‌رود که این واقعیت نشان می‌دهد مشکل اصلی در اجرای تصمیمات است.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، دست به دست شدن بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی در بخش‌های مختلف دولت را بی‌فایده خواندند و افزودند: باید با اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴، دولت از تصدی‌گری به تنظیم‌گرائی، تغئیر وضعیت دهد و با مشخص کردن راه‌ها و سیاست‌ها، نظارت و نظم را اعمال کند.
معظم‌له، «برخورد جدی با مفاسد اقتصادی»، «مسئله‌ی روستاها»، «مدیریت واردات و صادرات» و «آمایش سرزمین» را از دیگر موضوعات نیازمند توجه ویژه خواندند و خاطرنشان کردند: در آمایش سرزمینیِ استان‌ها کارهائی شده است اما در آمایش سرزمینیِ کشور، هنوز سندی نداریم که باید برای تدوین و اجرای این سند مهم، برنامه‌ی زمان‌بندی تهیه شود.
ولی امرمسلمین با اشاره به فعالیت‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تصمیمات خوب این ستاد، افزودند: همه‌ی این تصمیمات عملیاتی نشد و توقع این است که نظارت و پیگیری شود تا تکالیف تعئین‌شده‌ی دستگاه‌ها، به‌خوبی محقق شود.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت تغئیر جهت‌گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» افزودند: باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور تحقق‌پذیر است، همان‌گونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، «حفظ جهت‌گیری و روحیه‌ی انقلابی و دینی در دیپلماسی» را مهم خواندند و تأکید کردند: باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم‌ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم.
معظم‌له خاطرنشان کردند: پایبندی به مواضع و هنجارهای انقلابی باعث تشَخّص و برانگیختن احترام دیگران می‌شود، ضمن اینکه این کار با استفاده از نرمش‌ها و پیچش‌ها و طنازی‌های هنر دیپلماسی منافاتی ندارد.
«گشودن چتر دیپلماسی بر همه‌ی جهان» و «تمرکز نکردن بر روابط با چند کشور محدود» از دیگر نکاتی بود که ولی امرمسلمین در زمینه‌ی سیاست خارجی بیان کردند.
معظم‌له افزودند: در عرصه‌ی دیپلماسی باید چابک، بروز، سریع و هوشیار عمل کرد و به فضل الهی در آینده نیز همان‌گونه که تاکنون پیش رفته‌اید و در مقابل دشمنان ایستاده‌اید، عمل کنید.

* * گزارش رئیس‌جمهور
 از اقدامات دولت یازدهم
 و برنامه‌ها و اهداف
 دولت دوازدهم
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای روحانی گزارشی از اقدامات دولت یازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم بیان کرد.
رئیس‌جمهور، مهم‌ترین معضل پیش روی دولت را مسئله‌ی بیکاری و مشکلات اقتصادی خواند و افزود: نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، نبود تعادل در بودجه، مسئله‌ی آب و مشکلات محیط زیست از دیگر مسائلی است که باید در چهار سال آینده حل شوند.
آقای روحانی با برشمردن اهداف اصلی دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: هدف اول دولت حل مشکل بیکاری است و تلاش می‌کنیم سالانه بیش از ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
رئیس‌جمهور، «تحقق رشد ۸ درصدی، مبارزه با فقر و تحقق عدالت اجتماعی» را از دیگر اهداف دولت برشمرد و با بیان اینکه برای رسیدن به رشد ۸ درصدی نیازمند ۷۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در سال هستیم، افزود: برای رسیدن به این هدف، بودجه و امکانات دولت کافی نیست و باید بانک‌ها، بازار سرمایه، صندوق توسعه‌ی ملی و سرمایه‌ی بخش خصوصی به میدان بیاید و سرمایه‌ی خارجی نیز جذب شود.
آقای روحانی، تورم سالانه را کمتر از ۸ درصد خواند و افزود: تلاش دولت دوازدهم این است که تورم را تک‌رقمی نگه دارد.
رئیس‌جمهور افزود: سال گذشته سالی استثنائی برای اقتصاد کشور بود زیرا شاهد رشد اقتصادی دو رقمی بودیم و رشد اقتصادی ایران در جهان اول شد.
آقای روحانی با اشاره به لزوم مردمی کردن اقتصاد و اصلاح نظام بانکی گفت: اگر بخواهیم به این اهداف برسیم، باید سود بانکی کاهش یابد و وزارتخانه‌ها و بانک‌ها از بنگاه‌داری دست بردارند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه به مردم قول داده‌ایم فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم ریشه‌کن شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف باید با تحول مالیاتی، فاصله‌ی دو دهک بالا و پائین جامعه کم، و فقر مطلق ریشه‌کن شود.
آقای روحانی، «نوسازی و بازسازی صنایع»، «تحول در اقتصاد دانش‌بنیان» و «اتکاء به درآمدهای غیرنفتی» را از دیگر برنامه‌های دولت خواند و افزود: دولت دوازدهم بیش از گذشته با مشکلات آشناست و همه باید برای حل مشکلات کشور به دولت کمک کنند.
رئیس‌جمهور همچنین گفت: تلاش شد در انتخاب وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، افرادی کارآمد و شایسته بدون وابستگی جناحی و حزبی دعوت به کار شوند.
در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.


نوشته شده در   يکشنبه 5 شهريور 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode