ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 شهريور 1396     |     کد : 179574

صالحي‎: ‎امکان از سرگيري غني سازي 20 درصدي طي 5 روز فراهم است

رئيس سازمان انرژي اتمي‌از توانايي جمهوري اسلامي ‌ايران براي ازسرگيري غني‌سازي 20 درصدي تا حداکثر پنج روز در فردو خبر داد و گفت که گزارش مبسوطي از پيشران‌هاي هسته‌اي به زودي به مسئولان ارائه مي‌شود

رئيس سازمان انرژي اتمي‌از توانايي جمهوري اسلامي ‌ايران براي ازسرگيري غني‌سازي 20 درصدي تا حداکثر پنج روز در فردو خبر داد و گفت که گزارش مبسوطي از پيشران‌هاي هسته‌اي به زودي به مسئولان ارائه مي‌شود
علي اکبر صالحي به هشدار اخير رئيس جمهوري به آمريکا در صحن علني مجلس درباره نقض برجام و از سرگيري برنامه هسته‌اي اشاره و تاکيد کرد: اين هشداري نيست که در خلاء باشد. هشدار بدون پشتوانه نيست‌.اينها براساس داده‌هايي است که آقاي رئيس‌جمهوري دارد. وي ادا‌مه داد: رئيس جمهوري و مجموعه نظام از فعاليت‌هاي سازمان انرژي اتمي‌ مطلع هستند وما وظيفه داريم فعاليت‌هاي سازمان را به اطلاع مسئولان بالادست برسانيم و آمادگي‌هاي لازم را اعلام کنيم تا اگر خواستند تصميمي‌بگيرند بدانند که شرايط به چه صورت است.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌با بيان اين که سخنان آقاي روحاني مبتني بر پشتوانه آمادگي‌هايي است که ايجاد شده‌، حفظ تاسيسات فردو را از قوت‌هاي برجام دانست‌.
صالحي افزود: اين در حالي است که آنان مي‌خواستند فردو از اساس نباشد و مي‌گفتند بايد آن را ببنديم.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌ يادآورشد: فردو را به نحوي در برجام تثبيت کرديم که اگر اراده کنيم تا پنج روز مي‌توانيم غني‌سازي 20 درصد را آغاز کنيم.
صالحي ادامه داد:برخي مي‌گويند صنعت هسته‌اي متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخوريد فايده‌اي ندارد. به اين علت تصميم گرفتيم تصاوير راکتور مدرن اراک منعکس شود.
وي افزود: کساني که با ارائه تصاوير فتوشاپي از چاله اي که با سيمان پر شده بود مدعي شدند در قلب رآکتور اراک سيمان ريخته اند، عذرخواهي يا استغفار کنند، زيرا افکار عمومي‌را نابجا مشوش کردند.
معاون رئيس جمهوري ادامه داد: اين درحالي است که در برخي لوله‌هاي اين رآکتور که بيرون از راکتور است به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سيمان ريخته شد‌.
صالحي يادآور شد: فرض کنيم به ما دستور بدهند که برگرديم به راکتور سابق و همان طراحي سابق را جلو ببريم که اصلاً طراحي مناسبي نبود و مربوط به 40 - 50 سال پيش بود؛ سر و ته لوله‌هاي کنوني را برمي‌داريم و لوله‌هاي جديد مي‌گذاريم و اين چند ماه بيشتر طول نمي‌کشد.
وي خاطرنشان کرد: اين همه سر و صدا کردند و ما هم مظلومانه چيزي نگفتيم يا اگر گفتيم صداي ما به جايي نرسيد به اين علت تصميم گرفتيم تصاوير اين رآکتور منعکس شود. وي تاکيد کرد: اگر اراده کنيم در فردو حداکثر تا پنج روز مي‌توانيم غني سازي 20 درصدي را آغاز کنيم و اين خيلي معني دارد. اين اقدام از نظر فني و حرفه اي پيام‌هاي گوناگون دارد و طرف مقابل پيام آن را مي‌فهمد.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين گفت: پيش‌بيني‌هاي ديگري انجام داديم که اکنون قابل اعلام نيست، اما هرگاه هيات نظارت بر برجام تصميم بگيرد و به سازمان انرژي اتمي‌اعلام کند که چه اقداماتي کنيم، ملت عزيز مطلع مي‌شوند.
صالحي تاکيد کرد: بدانيد که در مدت 6 ماه چهره سازمان انرژي اتمي‌عوض مي‌شود‌، گرچه سازمان فعاليت خود را طبق روال پيش مي‌برد، اما اگر قرار بر مقابله باشد و چالشي بخواهيم وارد ميدان شويم اين مدت براي ما وقت زيادي است و قطعاً آنان را غافلگير خواهيم کرد. وي گفت: غربي‌ها مي‌دانند و مي‌گويند فلاني هروقت حرفي زده درست گفته است‌.
البته علاقمند نيستيم که چنين اتفاقي بيفتد. ما براي برجام خيلي زحمت کشيديم و آن را به آساني به دست نياورديم که به آساني از دست بدهيم.
ما برجام را قبول داريم به آن پايبنديم و مي‌خواهيم بماند و اين را در چارجوب مصالح و منافع ملي، منطقه‌اي، ان پي تي و بين‌المللي مي‌دانيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌يادآور شد: اگر برجام را به هم بزنند کره شمالي به آنان مي‌گويد که شما به قولتان عمل هم وفادار نيستيد. فرض کنيم که بخواهند موضوع آن کشور را به شکل سياسي و علمي‌حل و فصل کنند، اگر برجام را به هم بزنند کره شمالي مي‌گويد شما با ايران توافق کرديد و ايران هم اصرار دارد که پابرجا بماند، پس چرا آن را بر هم زديد؟
در صورت برهم خوردن برجام همه چيز به هم مي‌خورد و منطق سياست بين‌المللي به هم مي‌ريزد. اعتبار کشورها مانند آمريکا به هم مي‌خورد و اين پرسش مطرح مي‌شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زير تعهدشان زدند؟ وي افزود: در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سياسي آمريکا مخدوش مي‌شود گرچه اين کشور از منظر ما اعتبار سياسي ندارد، اما از منظر ديگراني که هنوز معتقدند اعتبار سياسي دارد بي‌اعتماد مي‌شوند.
وي با تبيين اولويت‌هاي سازمان انرژي اتمي‌در آغاز دور جديد مسئوليتش گفت: بزرگترين اولويت ما حفظ برجام است، البته نه به هر قيمتي.
اگر طرف مقابل با برجام همراهي کرد، بهتر؛ ما هم همراهي مي‌کنيم، اما اگر خواستند خدشه اي به آن وارد کنند، اخطار و انذار داديم و اميدواريم چنين روزي نيايد وگرنه کاري مي‌کنيم که شگفت زده شوند.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌افزود: برنامه‌ها و فعاليت‌هاي صنعت هسته‌اي کشور در جريان است. دو نيروگاه جديد را در حال ساخت داريم که روسيه در بوشهر ايجاد مي‌کند و حجم مالي آن حدود هشت ميليارد و چهارصد ميليون يورو است و کارها به خوبي پيش مي‌رود.
صالحي در گفتگو با خبرگزاري صدا و سيما خاطرنشان کرد:در اکتشاف و استخراج هم کارها خيلي خوب پيش مي‌رود که البته وقتي نتايج آن مطابق با پيش بيني‌ها شد‌،اطلاع رساني مي‌کنيم.
وي يادآور شد: در تحقيق و توسعه هم کار به خوبي جلو مي‌رود همچنان که سانتريفيوژIR 8آزمون مکانيکي اش را به خوبي پس داده است و فوق تصور ما بود وفکر هم نمي‌کرديم که اين آزمايش‌هاي مکانيکي را به خوبي سپري کند.
وي گفت: درباره پيشران هسته‌اي هم قدم‌هاي بلندي برداشتيم. البته اين پروژه بلند مدتي است که 10 تا 15 ساله بايد به آن نگاه کرد‌،اما به طور جدي روي آن کار مي‌کنيم و اين گونه نيست که بتوانيم آن را به سرعت به نتيجه برسانيم.
معاون رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: فقط چهار - پنج کشور دنيا از اين فناوري برخوردارند و يگانه کشور در حال توسعه که اخيراً توانست پيشران هسته‌اي خود را به نتيجه برساند هند است که آن هم پس از حدود 20 سال با همکاري روسيه آن را به سرانجام رساند.
صالحي ادامه داد: گزارش اوليه مربوط به پيشران هسته‌اي را ارائه کرديم و به زودي گزارش مبسوط‌تري را به مسئولان مافوق ارائه مي‌کنيم. تمام مقدماتش فراهم شده است و کار به خوبي جلو مي‌رود.
وي افزود: اقدامات مربوط به صنعت هسته‌اي در حوزه‌هاي کشاورزي، صنعت و سلامت هم به خوبي جلو مي‌رود و در اين زمينه هم قدم‌هاي بلندي برداشتيم که گزارش‌هاي آن از رسانه ملي پخش شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 1 شهريور 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode