ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 مرداد 1396     |     کد : 179547

روحاني در نخستين جلسه دولت دوازدهم: مشروعيت ما منوط به خدمت است

رئیس جمهوري در اولین جلسه هیأت دولت دوازدهم، رای مردم به دولت را مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌ها دانست و با تاکید بر این که مشروعیت ما منوط به خدمت به مردم است...


رئیس جمهوري در اولین جلسه هیأت دولت دوازدهم، رای مردم به دولت را مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌ها دانست و با تاکید بر این که مشروعیت ما منوط به خدمت به مردم است، اظهارداشت:دولت وظیفه ای بالاتر از تولید و اشتغال ندارد و رشد بالا و تحول اقتصادی جز با هماهنگی و جذب سرمایه و فناوری ممکن نیست.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین در این جلسه که عصر ديروز برگزار شد، هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به منظور ایجاد تحول در مسیر خدمت به مردم و پیشرفت و تعالی کشور را مورد تأکید قرار داد.
وي با بیان این که دولت دوازدهم از 29 اردیبهشت تا 29 مرداد مراحل مختلفی را سپری کرده است، اظهار داشت: در 29 اردیبهشت مردم با حضور خود حماسه عظیم و بزرگی را خلق کردند که افتخاری برای تاریخ و ملت ایران محسوب می‌شود. البته مردم در همه انتخابات گذشته، وفاداری خود را نشان داده اند و حضور باشکوهی داشتند اما این بار حضور مردم بسیار پرشورتر و باشکوه‌تر بود.
رئیس جمهوري اضافه کرد: در انتخابات اخیر همه جناح‌ها و گروه‌ها، آزادانه حرف‌ها و مطالبات خود را با صدای رسا و بلند و در برخی از شهرستان‌ها در قالب اجتماعات عظیم چند ده هزار نفری اعلام کردند.
روحانی گفت: مرحله بعد از انتخابات مراسم تنفیذ و تحلیف بود که بسیار جلسه شکوهمندی شد و می‌توان گفت که در تاریخ تحلیف‌های کشورمان بی‌نظیر بوده است و در تاریخ سیاسی کشور نظیر نداشته است که 105 کشور و سازمان بین‌المللی در سطح بسیار بالا در مراسم تحلیف شرکت کرده باشند. وي تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان قصد داشتند ما را منزوی نشان دهند هم مردم و هم مسئولین کشورهای جهان با حضور گسترده خود این حرف ناصحیح انزوا را رد کردند.
رئیس جمهوري اضافه کرد: در آخرین مرحله برای تشکیل دولت دوازدهم هم موضوع بررسی صلاحیت وزرا در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت که در این مرحله مجلس به طور تمام و کمال وارد عمل و نطق‌های موافقین و مخالفین در فضای بسیار مناسبی ایراد شد و چنانچه گفته شد این مراسم این بار در محیط بهتر، صمیمانه‌تر و برادرانه‌‌تری برگزار شد که بسیار ارزشمند و مهم است.
روحاني تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی با رأی اعتماد بسیار بالای خود به وزرای پیشنهادی، هماهنگی خود را با دولت نشان داد که این موضوع هم بسیار حائز اهمیت است و رأی اعتماد بالای آنها به وزرا نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس به مسیر دولت یازدهم اعتماد دارند، چرا که سرمایه ما بعد از لطف خدا و حمایت‌های مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری، کار و تلاش وزرا و مسئولین اجرایی در سطح کشور است و آراء نمایندگان نشان داد که به مسیر طی شده در دولت یازدهم اعتماد دارند. البته تردیدی نیست که فعالیت‌ها و کارهای انجام شده کاملاً بی‌عیب و نقص نیست و همه باید تلاش کنیم که اشکالات موجود را هر چه بیشتر کم کنیم.
وي خاطر نشان کرد: این که نمایندگان مجلس بعد از سخنان مختلفی که در باره سیاست خارجی زده شده است به وزیر امور خارجه رأی بالایی می‌دهند، نشان می‌دهد که مسیر سیاست خارجی دولت را قبول دارند و این که به وزیر کشور و وزرای اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم رأی بالایی می‌دهند نشان دهنده آن است که سیاست‌ها و برنامه‌های دولت را در این عرصه‌ها تأیید می‌کنند. البته همه مردم از ما خواهان تلاش و کوشش بالاتری هستند و در دولت دوازدهم این تلاش‌ها به طور گسترده انجام خواهد گرفت.
رئیس جمهوري با بیان این که برای دولت دوازدهم به پیشگاه ولی عصر(عج) توسل و تبرک می‌جوییم، گفت: از امام عصر ارواحنا فداه استمداد می‌طلبیم که دولت دوازدهم را مورد لطف و عنایات خویش قرار دهند. همان طور که در دولت دوازدهم هم با لطف و توجهات ائمه اطهار(ع) توانستیم از بسیاری از مشکلات عبور کنیم و اگر این عنایات و توجهات نبود، چه بسا نمی‌توانستیم در این راه سخت به منزلگاه برسیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم، گفت: قوای مجریه و مقننه هر دو برآمده از اراده و رأی مردم هستند و مشروعیت سیاسی و حقوقی خود را از آراء مردم اخذ می‌کنند و سایر مقامات رده بالا هم به طور مستقیم و غیرمستقیم از این مشروعیت برخوردار هستند، ضمن این که مشروعیت دینی ما هم به این است که در مسیر حق و اجرای فرامین خدا و خدمت به مردم حرکت کنیم.
وي با تأکید بر لزوم خدمت به مردم و جلب رضایت آنان، تصریح کرد: سعادت بسیار بزرگی است که خداوند از امروز برای خدمت به مردم بر دوش ما قرار داده است و اگر بتوانیم حتی گرفتاری یک نفر را حل کنیم بسیار ارزشمند است، چه برسد به این که تصمیماتی اتخاذ کنیم که میلیون‌ها نفر از مردم احساس آرامش، رفاه و راحتی کنند.
رئیس جمهوري خاطر نشان کرد: مردم با حضور باشکوه خود در روند انتخابات، مطالبات و اولویت‌های خود را بیان کردند و مشروعیت ما به این است که به خواسته به حق مردم، پاسخ صحیح و دقیق بدهیم.
روحاني تصریح کرد: مردم چک سفید و به صورت بدون حساب و کتاب به ما رأی ندادند. رأی مردم مشروط به اجرا و تحقق وعده‌هایی است که داده شده است و ما، مسئولین شرعاً و قانوناً موظفیم به وعده‌های داده شده عمل کنیم.
وي خاطر نشان کرد: به مردم، وعده دادیم که مسیر ما اعتدال و میانه‌روی است و گفتیم که فضا امنیتی نباشد، اما امن باشد و وعده دادیم که برای فرزندان آنان، اشتغال ایجاد خواهیم کرد و امروز موظف هستیم که در مسیر تحقق این وعده‌ها تلاش کنیم.
رئیس جمهوري با تأکید بر این که بزرگترین وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است، اظهار داشت: معتقدم هیچ وظیفه‌ای بالاتر از این برای ما وجود ندارد، البته ایجاد اشتغال برای جوانان با توجه به انباشتی که از گذشته وجود دارد، سخت و دشوار است، اما همه دستگاه‌ها باید در این زمینه تلاش گسترده و منسجمی را انجام دهند.
روحانی افزود: باید با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و فناوری، تحول و حرکت بزرگی در کشور و در روند ایجاد اشتغال، ایجاد كنيم و وزارت راه پیشران سرمایه‌گذاری در کشور است، ضمن این که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هم مسئولیت بسیار سنگینی در جذب سرمایه خارجی و داخلی دارند و با توجه به وزرا و نیروهای تازه نفسی که امروز در بخش اقتصاد حضور پیدا کرده‌اند، انتظار می‌رود که تلاش‌های مضاعفی در این راستا صورت بگیرد و دستگاه‌های مختلف اقتصادی هم‌افزایی و هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و شاهد حرکت بزرگی در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی باشیم.
وي همچنین فعال کردن سایر بخش‌های صنعتی و معدنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: کشورمان در بخش معدن ظرفیت بسیار زیادی دارد و در دولت قبل اقدامات خوبی در این حوزه انجام شد، اما در عین حال باید فضای کار و فعالیت را هر چه بیشتر باز کنیم و حفظ محیط زیست، بخش‌های معدن و صنعت را هر چه بیشتر فعال کنیم.
رئيس جمهوري تصریح کرد: باید در بخش صنعت و معدن و بخش‌های مختلف اقتصادی، اقدامات سریع و گسترده‌ای انجام شود. روحاني در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های صدا و سیما و رسانه‌ها، اظهار داشت: در کلیت می‌توان گفت که صدا و سیما در انتخابات و در موضوع رأی اعتماد، تلاش خوبی داشته است و با پخش مستقیم بررسی صلاحیت وزرا، موجب شد تا مردم، با واقعیات و جزئیات امور آشنا شوند.
وي تصریح کرد: معتقدم اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند، نیازمند آن هستیم که همه رسانه‌ها در کنار دولت و با دولت باشند و همه باید بدانیم که عضو یک خانواده هستیم و لازم است در کنار یکدیگر و دست در دست هم در مسیر تحقق اهداف و آرمان‌ها گام برداریم.
ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری اولویت دولت دوازدهم
ایجاد اشتغال و مبارزه با چالش عظیم بیکاری اولویت دولت دوازدهم است.
دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری دیشب پس از خاتمه نخستین جلسه هیات دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: با هماهنگی که بین دولت و مجلس وجود دارد امیدواریم که نسبت به رفع مشکلات مردم گام های بلندتر و جدی تر برداشته شود.
وی بیان کرد: در جلسه اخیر رئیس جمهوری از وزرا خواستند که بر اساس اولویت هایی که در برنامه رئیس جمهوری آمده و به مجلس ارائه شده برنامه های عملیاتی تهیه کنند تا براساس برنامه های زمان بندی مشخص به نتیجه برسیم.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت هایی که روی آن خیلی تاکید می کردند بحث ایجاد اشتغال و مبارزه با چالش عظیم بیکاری بود.
وی همچنین افزود: دکتر روحانی از وزارت اقتصاد دارایی، خارجه و بانک مرکزی خواستند در راستای تامین منابع مالی خارجی و داخلی و به صحنه آوردن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و افزایش تولید داخلی کشور حرکت کنند.
جهانگیری افزود: قرار شد در جلسات آینده دولت، گزارشی از وضع بودجه امسال ارائه شود که دولت در ابتدای کار در جریان قرار گیرد که منابع درآمدی و هزینه‌ای دولت چگونه است.
وی با اشاره به این که منشوری به عنوان «منشور اخلاقی دولت تدبیرو امید» تهیه شده است، اظهار داشت: این منشور که 14 بند دارد و مهمترین آن این بود که اعضای دولت تمام توان خود را به کار ببندند که در راستای حل مشکلات مردم و ترجیح منافع ملی کشور بر هر منفعت دیگری عمل کرده و گام های خوبی بردارند.
معاون اول رئیس جمهوری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: نسخه بسیار دقیقی است که در وقفه فعلی کشور برای مسایل اقتصاد کشور نوشته و طراحی شده است و 24 بند دارد که هر کدام یک پیام مشخص دارد.
وی گفت: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی که در ابلاغیه آمده این است که اقتصادی بسازیم که در مقابل تکانه‌های خارجی مقاوم باشد. یعنی اگر کاهش بهای نفت و تحریمی داشتیم و اتفاقی در اقتصاد جهانی افتاد، اقتصاد ما کمترین آسیب را ببیند.
جهانگیری گفت: خوشبختانه یکی از این اتفاقاتی که کشور از سر گذراند، زمانی بود که اقتصاد با کاهش بهای نفت شدید روبه رو شد و اولین بار بود که با این میزان کاهش بهای نفت از 100 به 30 دلار کاهش یافت،که نه در شاخص های اقتصادی و نه در زندگی مردم تغییر چشمگیری اتفاق افتاد و مردم خیلی هم لمس نکردند و نرخ ارز در همان حد بود و تورم همان روند خود را طی کرد.
دیپلماسی اقتصادی و ادامه اجرای برجام
دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هم پس از خاتمه جلسه دولت، دیپلماسی اقتصادی و اجرای برجام را دو ماموریت اصلی این وزارتخانه در دوره دولت دوازدهم عنوان کرد و به خبرنگاران گفت: از روز اجرای برجام با بدعهدی های آمریکا روبه رو و ناگزیر بودیم در هر مرحله از اجرا با تلاش، کار را دنبال کنیم و همین روش را ادامه خواهیم داد.
وی درباره سخنان رئیس جمهوری که تقویت بنیه اقتصادی و اجرای برجام را دو ماموریت این وزارتخانه برشمرد، گفت: دیپلماسی اقتصادی در دوره قبل از اولویت های وزارت امور خارجه بود.
ولی در این دوره با افزودن یک ساختار جدید، آن را پیگیری خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: دو اولویت مهم وزارت خارجه که اعلام شده، یکی روابط با همسایگان و دیگری کمک به برنامه اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم با کمک سایر اعضای هیات دولت، این برنامه ها را پیش ببریم.
تحت تاثیرهیچ نوع فشاری قرار نخواهیم گرفت
امیر سرتیپ امیرحاتمی وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم به خبرنگاران گفت: برنامه های دفاعی جمهوری اسلامی ایران متناسب با دفاع بومی کشور است.
وی درپاسخ به این سئوال که پیام شما در مورد فشارهای برخی کشورهای خارجی در باره برنامه های موشکی ایران چیست، اظهارکرد: طبق برنامه های مصوب وزارت دفاع از جمله برنامه های موشکی پیش خواهد رفت و به هیچ وجه تحت تاثیرهیچ نوع فشاری قرار نخواهد گرفت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: 31 مرداد روز صنعت دفاعی است و در این روز در خدمت دانشمندان و متخصصین و کارکنان وزارت دفاع هستیم.
وی افزود: با تمام توان امور مربوط به صنعت دفاعی را استمرار خواهیم داد و نخواهیم گذاشت یک روز هم در کار وزارت دفاع وقفه بوجود بیاید.
جلب سرمایه گذاری برای توسعه میادین مشترک
مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت هم اولویت های اصلی این وزارتخانه در دولت دوازدهم را اعلام کرد که مهم ترین آنها جلب سرمایه گذاری شرکت های معتبر داخلی و خارجی برای توسعه میادین مشترک است.
وی گفت: افزایش بازیافت نفت در میادین در حال بهره برداری و نوسازی و بازسازی تاسیسات نفتی دیگر اولویت های وزارت نفت هستند.
وزیرنفت با تشکر از هیات رئیسه مجلس، کمیسیون های تخصصی، فراکسیون ها و نمایندگان مناطق نفت خیز برای رای اعتماد مجدد به وی افزود:اعتماد مجدد و رای بالایی که نمایندگان به بنده دادند بسیار ارزشمند بود؛ این رای بالا به عملکرد صنعت نفت و کارکنان آن بود و قطعا موجب افزایش دلگرمی مجموعه نفت خواهد شد.
وی ادامه داد: رای بالای نمایندگان باعث می شود برای اجرای وظایف و مسئولیت هایی که طبق قانون برعهده ماست و در برنامه رئیس جمهوری هم منعکس شده است، دلگرم تر باشیم.
اولویت دولت رفع موانع کسب و کار است
دکتر محمدنهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری هم دیروز پس از خاتمه نخستین جلسه هیات دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه درباره سازوکار فعالیت این معاونت جدید رئیس جمهوری درستاد اقتصادی بحث خواهد شد، اولویت جدی اقتصادی دولت دوازدهم را برداشتن موانع کسب و کار از سر راه مردم عنوان کرد.
وی گفت: همان گونه که رئیس جمهوری درسخنرانی مراسم تحلیف و سخنرانی معرفی کابینه تصریح کرد، یک سامان جدیدی برای هماهنگی تیم اقتصادی در نظر گرفته شده است و به همین جهت است که در واقع معاونت اقتصادی از سوی ایشان تعیین شده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه ستاد اقتصادی با ریاست شخص رئیس جمهوری این هماهنگی را طراحی و پایش می کند، افزود: واقعیت این است که اقتصاد ایران واقعیتی واحد است و می باید ساز و کاری با این نگاه که فعالیت اقتصادی برای مردم است، برای هماهنگی سیاست ها و اقدامات صورت می گرفت.
وی با تاکید براینکه دولت قرار است ازهرچه بیشتر تصدی گری فاصله بگیرد و فضای فعالیت اقتصادی برای مردم را بازتر کند، اظهارداشت: اولویت جدی این است که موانع کسب و کار از سر راه مردم برداشته شود؛ مقررات هرچه کمتر شود و شتاب برای تولید و اشتغال با کم کردن مجوزها و محدودیت های مقرراتی و بوروکراسی اقتصادی شتاب کار بیشتر شود.
نهاوندیان با بیان این که توجه به سرمایه گذاری خارجی و دسترسی به بازارهای جهانی برای مشارکت درکسب فناوری است، تصریح کرد: بخش اقتصاد بین الملل یک وجه بسیار پررنگ در هماهنگی تیم اقتصادی دولت دوازدهم خواهد بود.
وی افزود: نکته مهم این است که ما از طولانی شدن مسیر تصمیم سازی و تصمیم گیری در مباحث اقتصادی فاصله خواهیم گرفت و سرعت در تصمیم گیری و تصمیم سازی با مشورت نخبگان بیشتر خواهد شد.
راندمان کاری دولت باید افزایش یابد
دکتر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم با تاکید بر این که راندمان کاری دولت باید افزایش یابد، به خبرنگاران گفت: خدمت رسانی به مردم باید در اولویت کارها قرار گیرد.
وی با اشاره به جلسه هیات دولت گفت: در این جلسه رئیس جمهوری نکات بسیار مهمی را برای سیاست های آینده مطرح کردند که مهمترین آنها این بود که این دولت باید دولت کارآمد باشد.
واعظی گفت: دولت و همه توان مسئولان در دستگاه های مختلف و وزیران باید بر این باشد که کارآمدی را در حوزه خود بالا ببرند.همچنین هماهنگی در بین دستگاه های مختلف بسیار اهمیت دارد و ما باید راندمان کاری خود را بالا ببریم و به بخش خصوصی توجه ویژه کنیم.
وی با اشاره به کمیسیون های مختلفی که در دولت تشکیل می شود، گفت: رئیس جمهوری تاکید داشتند که (در) این کمیسیون ها حضور فعال وزرا و معاونان رئیس جمهوری باید باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: سرپرست امروز مشخص شده و به محض این که هفته دولت تمام شود کار جدی ما این است که هم وزیر علوم و هم وزیر نیرو را مشخص کنیم.


 


نوشته شده در   دوشنبه 30 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode