ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 مرداد 1396     |     کد : 179326

وزرای پیشنهادی در ترازوی مجلس

کابینه پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم در شرایطی به مجلس معرفی شد که هشت وزارتخانه دستخوش تغییر شده و هنوز گزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حضور در دولت آینده نامشخص است. رئیس‌جمهور همچنین دیروز در حکمی‌ اسحاق جهانگیری را در مسئولیت معاون اولی رئیس‌جمهور ابقا کرد.

کابینه پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم در شرایطی به مجلس معرفی شد که هشت وزارتخانه دستخوش تغییر شده و هنوز گزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حضور در دولت آینده نامشخص است. رئیس‌جمهور همچنین دیروز در حکمی‌ اسحاق جهانگیری را در مسئولیت معاون اولی رئیس‌جمهور ابقا کرد.

به گزارش جام‌جم، در انتهای جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور اسامی 17 گزینه رئیس‌جمهور، برای کابینه آینده را به هیات رئیسه مجلس ارائه داد تا به گمانه‌زنی‌ها در مورد کابینه دوم روحانی پایان دهد.

در حالی که سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره علت معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد که آقای خاکی صدیق ساعت 30/9 دیشب انصراف خود را برای معرفی به عنوان وزیر اعلام کرده است، اما علی خاکی صدیق با تکذیب انصراف خود به خبرگزاری‌ها گفت که به‌عنوان گزینه نهایی برای پست وزارت علوم معرفی خواهد شد و جزئیات برنامه خود را به رئیس‌جمهور ارائه داده است. در همین حال، برخی رسانه‌ها از جمله سایت عصر ایران از احتمال معرفی حمید میرزاده، رئیس پیشین دانشگاه آزاد به عنوان وزیر علوم خبر دادند.

دیروز نیز معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه‌ای با خبرنگاران با اشاره به جای خالی وزیر علوم در فهرست وزرای پیشنهادی گفت: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور از تاریخ مراسم تحلیف دوهفته فرصت دارد اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد و نمایندگان مجلس هم یک هفته برای بررسی سوابق وزرا فرصت دارند.

امیری همچنین در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره عدم رای اعتماد نمایندگان به برخی وزرای پیشنهادی دولت تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دارند برای وزرای پیشنهادی بررسی و اظهارنظر کنند، اما باید دانست که رئیس‌جمهور با بررسی‌های انجام شده ترکیب فعلی وزرا را شکل داده و امیدواریم وزرای پیشنهادی رای اعتماد لازم را کسب کنند.

وی گفت: براساس قانون از روز سه شنبه آینده، دستور مجلس رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی خواهد بود.

نمایندگان مجلس از وزرای پیشنهادی می‌گویند

با توجه به این‌که از چندی قبل تقریبا فهرست کابینه مشخص بود، رایزنی‌هایی درباره گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور میان نمایندگان در جریان بود و اخبار منتشر شده حکایت از این دارد که برخی از گزینه‌ها از شانس بالایی برای گرفتن رای اعتماد برخوردار نیستند.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که در مورد کابینه جلساتی با وزرای معرفی شده برگزار خواهد شد، گفت: در مجموع نگاه مجلس این است که باید به کابینه آینده اعتماد کرد و به آنان کمک کرد تا بتوانند کشور را بخوبی هدایت کنند.

وی افزود: تصور می‌کنم جز یکی دو نفر از وزرای معرفی شده بخصوص در بخش اقتصاد، بقیه وزرا بتوانند با دفاعی که رئیس‌جمهور خواهند داشت تعیین تکلیف شود.

روایت یک نماینده از نارضایتی فراکسیون امید

سید ابوالفضل موسوی، عضو فراکسیون امید نیز با بیان این که وزرای دولت قبل، از لحاظ سابقه وکارایی قوی‌تر از وزرایی هستند که در این دوره معرفی شده‌اند، گفت: جوانگرایی در این دوره برقرار نشده و از بانوان نیز استفاده نشد و به‌طور کلی برخی وعده‌های رئیس‌جمهور در دوران انتخابات اجرایی نشد. نماینده یزد افزود: به‌طور کلی فکر می‌کنم بالای 50 درصد کابینه در این دوره حتما رای اعتماد خواهند گرفت اما حرف وحدیث روی برخی وزرا وجود دارد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در مورد ویژگی کابینه معرفی شده گفت: همه سلایق در کابینه وجود دارند و کابینه اعتدالی به مجلس معرفی شده است.

هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: به نظر می‌رسد اقای رئیس‌جمهور سعی داشته تغییرات حداقلی را در کابینه داشته باشند و در حوزه‌‌های فنی و تخصصی، از گرایش اصلاح‌طلبی، و در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و آموزشی از چهره‌های میانی استفاده کند.

مرتضی صفاری، رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت: احساس می‌کردیم تحول جدی‌تر در حوزه دولت باید اتفاق بیفتد ولی اکثر کابینه پیشنهادی دولت، همان وزرای گذشته هستند و فکر می‌کنم نیاز بود در دوره جدید از نیروهای تازه نفس استفاده می‌شد.

احتمال عدم اعتماد به دو،سه‌ وزیر

عضو فراکسیون ولایت مجلس در ادامه افزود: تغییر خاصی به لحاظ طیف بندی سیاسی ایجاد نشده و فکر می‌کنم بجز دو تا سه وزیر، بقیه کابینه پیشنهادی رای اعتماد بیاورند.

مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: باید وزیر اقتصاد از بین نخبگان فکری این بخش انتخاب می‌شد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد؛ بعید می‌دانم همه گزینه‌های معرفی شده رای بیاورند و فکر می‌کنم دو سه نفر در معرض خطر جدی عدم رای اعتماد مجلس قرار دارند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو شوراها و امور داخلی نیز گفت: در مجموع کلیات کابینه معرفی شده قابل قبول است اما برخی نمایندگان از جمله بنده از برخی وزرا گلایه داریم.

وی با بیان این‌که وزرا در حوزه کاریشان باید استراتژی داشته باشند، افزود: در مجموع کابینه خوبی معرفی شده اما رای مجلس به کابینه منوط به دفاع از برنامه‌ها و دفاع رئیس‌جمهور از وزرای پیشنهادی خود است.

رضا شیران، عضو فراکسیون ولایت نیز گفت: خوب‌ بود کابینه‌ای جوان‌تر معرفی می‌شد چون امروز نیاز کشور در حوزه اجتماع مباحث کارآمدی است تا سیاسی.


 


نوشته شده در   چهارشنبه 18 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode