ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 مرداد 1396     |     کد : 179274

مراسم با شكوه تحليف رياست جمهوري در مجلس برگزار شد رئيس جمهوري:

اصلاح وصلح را بر جمود و جنگ ترجيح مي‌‌دهيم

مراسم تحلیف ریاست جمهوری حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی با حضور مقامات و شخصیت‌های کشوری ولشكری و 100 هیات بلند پایه خارجی و بین‌المللی در مجلس برگزار شد.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی با حضور مقامات و شخصیت‌های کشوری ولشكری و 100 هیات بلند پایه خارجی و بین‌المللی در مجلس برگزار شد.
رئیس مجلس در آغاز این آیین گفت: امید است با رویکرد موشکافانه و دقیق و آگاهی درست از مسائل کشور، دولت جدید در توسعه همه جانبه کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موفق باشد.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی با خیرمقدم به روسای جمهوري و سران کشورهای مختلف خارجی و همچنین مسئولین نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا، اکو، اجلاس بین المجالس و شورای همکاری کشورهای اسلامی، گفت: ملت ایران علی رغم همه دشمنی قدرت‌های بزرگ در مسیر استقلال از مشروطه تاکنون از پای نایستاده و با برپایی انقلاب اسلامی‌به اهداف استقلال طلبانه خود نائل آمده است.
وی تصریح کرد: در آستانه استقرار دولت دوازدهم و در فضای آشفته منطقه‌ای، ایران از امنیت پایدار برخوردار است. تلاش مسئولان و پایمردی ملت، امنیت بیشتری را در سال‌های آینده نوید می‌دهد. همچنین همکاری قوای سه‌گانه در کشور زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه همه جانبه فراهم كرده است.
مجلس هم از توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت می‌کند و امید دارد دولت با تدبیر و نگاه واقع بینانه و رویکرد توسعه ای در مسیر پیشرفت و تعالی کشور موفق باشد و مجلس هم در این مسیر نظارت خواهد کرد.
سخنان رئيس قوه قضائيه
رئیس قوه ‌قضائیه هم دراین آیین اظهار داشت: لازم می‌دانم از حضور پرشکوه مردم که با شرکت ۴۰ میلیونی خود در انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند و به جهان نشان دادند که بعد از ۴۰ سال به آرمان‌های نظام اسلامی‌پایبند هستند، تشکر کنم.
آيت‌الله آملی لاریجانی افزود: امروز نظام علی‌رغم توطئه‌های دشمنان با حضور مردم به سیاست‌های مقتدرانه خود ادامه مي‌دهد. بر اساس اصل ششم قانون اساسی مسئولین با اتکا به آرای مردم بر مسند امور قرار می‌گیرند و بر اساس بند ۸ اصل سوم قانون اساسی دولت مکلف است امکانات را برای جلب مشارکت مردم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... به کار گيرد.
وي ادامه داد: با افتخار به عنوان رئیس قوه‌قضائیه می‌گویم که ایران با اتکا به آموزه‌های دینی و تمدن خوبی که دارد از بزرگترین نظام‌های جهان است؛ نظامی‌که مظهر آزادی و مردم سالاری در منطقه است.
وی خطاب به حسن روحانی ادامه داد: اینجانب به عنوان رئیس قوه قضائیه از هر خدمتی در این مسیر که میسر باشد دریغ نخواهم کرد. امروز نظام اسلامی‌نیازمند مجاهدت‌ها و تلاش‌های خالصانه آحاد ملت به ویژه مسئولان متعهد کشور است. امیدوارم خداوند در این راه دشوار یار و مددکار شما باشد.
سخنراني دكتر روحاني
رئیس جمهوري هم پس از اداي سوگند‌، در سخناني تاكيد کرد: گر چه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است، اما امروز به عنوان رئیس جمهوری اسلامی‌ایران، مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.
وي با خیرمقدم به همه مهمانان و گرامیداشت یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز کشورمان و تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: امروز 14 مرداد، یکصد و یازدهمین سالگر‌د روزی است که ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید و نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد.
روحانی افزود: این حرکت، دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن بود. از آن روزگار تا به امروز دقیقا یکصد و یازده سال می‌گذرد . در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان روبرو و در نهایت متأسفانه به انحراف کشیده شد.
رئیس جمهوري اظهارداشت: ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد و در نهایت انقلاب اسلامی‌ایران به پیروزی رسید. اکنون قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی‌ایران آغاز می‌شود.
روحانی با بيان این که از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رأی مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می‌شود، افزود: مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم نظیر خود در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند.
آنان با زبان رأی خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و با رأی اعتماد مجدد و معنادار خود، رویکرد و راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت. از این پس ما باید پاسخگوی آن شور و شعور مردمی‌باشیم که باز به کشور، نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند.
روحانی گفت: رأی مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود که می‌توان در آن، دامنه تغییرات و دایره خواست‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواست‌ها درآورد. منتخب ملت باید به درستی بداند که از میانه چه خواست‌ها و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند.
رئیس جمهوري افزود: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی و چه خارجی که صلح را برجنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.
ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم ،اما دفاع را فقط با صلح ممکن نمی‌دانیم .ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگترین سلاح ما رأی ملت ما ست. ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق آراء دارد، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گیرد. این رأی نه فقط پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه هم است.
رئیس جمهوري با تاکید بر این که در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، افزود: صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد. برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است. بی شک بدون پشتوانه و رأی ملت، حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم ،برجام به فرجامی ‌نمی‌رسيد و ادامه نمی‌یافت، اما جهان بداند که هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد.
وي تاكيد کرد: باید بپذیریم که نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مسائل ملی، مصالح ملی و فرصت‌های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی و همکاری ملی ضرورتی تاریخی است. باید بدانیم همه ما در این دریای توفانی یک کشتی و یک کشتی بان داریم و باید با قطب نمای خواست ملت و سربلندی ایران اسلامی‌با هم تلاش کنیم.
رئیس جمهوري با بیان این که مردمسالاری دینی یگانه دستاورد نظام نيست و به توفیقات بزرگ دیگری هم دست یافته است، افزود: توفیقاتی چون استقلال کشور، امنیت بی‌نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است. اما باید به هوش باشیم که حفظ این دستاوردها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از یک اقتصاد قوی، پویا و تأثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی‌و تکنولوژیک در کشور است.
رئیس جمهوري تاکید کرد: برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعار انتخابات یعنی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است.
و‌ی با بیان این که انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم كردن برخی مقدمات است، افزود: دولت دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی همه ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند.
رئیس جمهوري افزود: در گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت‌تری چون موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کرده‌ایم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است. مایلم تأکید كنم که خط مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ هم مورد تصریح مجدد قرار گرفت.
ر‌وحانی گفت: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوند با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه، بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است.
دکتر روحانی اظهار داشت: عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفتگو بین دولت‌ها و ملت‌ها امکانپذیر نیست.
بدعهدی‌های آمریکا
دکتر روحانی تاكيد کرد: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی‌گشوده شده، اما بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تحقیر، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان شریک و یا حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدان دیرین آمریکا به اثبات رسانده است.
رئیس جمهوري اظهار داشت: از سوی مردم و مسئولان کشور به صراحت اعلام می‌کنم که ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های آمریکا هم ساکت نخواهد نشست.
روحانی تاكيد کرد: مابا نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم،اما به کهنه سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد.می‌توان از این استثنا قاعده‌ای ساخت.آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار تومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد. آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد – برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.
رئیس جمهوري گفت: امروز روزگا ر رونمایی از مادر بمب‌ها نیست. بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنیم. امروز روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست، بیایید از مادر همکاری‌ها رونمایی کنیم؛ مذاکره‌ای بزرگ بر سر جهان جدیدی که در آن کشوری مانند ایران، برج بلند دمکراسی است؛ برجی که دست کم 111 پله دارد، از 111 سال پیش تاکنون. ایران که اقتدار و پیشرفت خود را نه از قدرت‌های بزرگ یا ائتلاف‌های بین‌المللی، بلکه از مردم فرهیخته، با ایمان و دلاور خود می‌گیرد،آماده همکاری براساس احترام متقابل و منافع مشترک است.
روحانی تاكيد کرد:در حضور 105 هیأت نمایندگی شامل روسای کشورها و دولت‌ها، روسای مجالس، وزرا، نمایندگان ویژه و سازمان‌های مهم بین‌المللی جهان که مفتخر به میزبانی آنان در کانون مردمسالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم دولت ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد. ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است؛ علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان، زمینه‌های مناسب برای همگرایی منطقه‌ای فراهم آورده است. ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم فقط از طریق گفتگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم برای آرامش، بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.
رئیس جمهوري افزود: قدرت‌های خارجی که فقط به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات سبب بی‌ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده‌اند، فقط بذر اختلاف و دو دستگی را می‌افشانند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
روحانی با تاکید بر این که ایران به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات، پیشرفته و بهم پیوسته‌ است ، تاكيد كرد:می‌خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفتگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است ، صدای افراط و نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد.
رئیس جمهوري گفت: امیدواریم پس از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که یگانه راه ریشه‌کن کردن تروریسم ؛ این معضل جهانی، اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رأی از یکسو و همکاری فراگیر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از سوی دیگر است.
رئیس جمهوري اظهارداشت : همانگونه که در 4 سال گذشته همواره گفته‌ایم و کوشیده‌ایم، حل بحران‌های منطقه‌ای مثل بحران سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت ، کمکرسانی فراگیر انسانی، مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری – سوری و همچنین یمنی – یمنی و پذیرش رأی و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای امکانپذیر نیست و این دعوت اصلی ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات سیاسی برای پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت‌های این دو کشور است.
روحانی در ادامه خطاب به روساء و مسئولان عالی رتبه کشورهای حاضر در مراسم، تاکید کرد: ایران امن و مردمسالار با سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک خواهد کرد، امیدوارم این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسئولان عالی رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هر چه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان ما و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.
سران 3 قوه در نشست خبری
روسای قوای مجریه، قضائیه و مقننه پس از مراسم تحلیف در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کردند و به بیان دیدگاه‌هايشان پرداختند.
روحانی از مردم و مقام معظم رهبری تشکر کرد و افزود: از آغاز از ملت بزرگ و غیور ایران به خاطر حضورشان و خلق حماسه بزرگ انتخابات ۲۹ اردیبهشت تشکر می‌کنم. از مقام معظم رهبری به خاطر مراسم تنفیذ و حمایتشان از دولت یازدهم سپاسگزارم. ایشان با تنفیذشان راه را برای فعالیت دولت دوازدهم هموار کردند.
رئیس‌جمهوري گفت: در طول چهار سال گذشته به بخش بزرگی از وعده‌هایم در سال ۱۳۹۲ رسیدیم. موفقیت‌های خوبی در عرصه سیاست خارجی، خارج کردن کشور از قطعنامه‌ها و تحریم‌های کشور دست یافتیم. امروز تحریم شورای امنیت‌ نداریم، گرچه تحریم‌هایی وجود دارد اما باید با آن مقابله کنیم. زمینه برای رشد اقتصادی برای مردم آماده‌تر شده است. شاهد ثبات اقتصادی، بیمه همگانی و کاهش مخارج درمانی بیماران هستیم.
روحانی خاطرنشان کرد: خودکفایی‌هایی در زمینه‌های کشاورزی و نفت و گاز به دست آوردیم. امروز در گازوییل، بنزین و گندم وارد کننده نیستیم و در سایر محصولات کشاورزی و در زمینه حمل و نقل نسبت به قبل شرایط بهتری داریم و امیدواريم در دولت آینده وعده‌هایم به مردم را به ویژه در زمینه معیشت و رشد اقتصادی عملی کنیم. امیدوارم مشکلات تولید و اشتغال جوانان را حل کنیم و شاهد پایان یافتن فقر مطلق و کاهش نابرابری‌ها باشیم و سند حقوق شهروندی را اجرا کنیم تا مردم حقوق‌هایی که در قانون اساسی و سایر قوانین دارند را بهتر بشناسند.
رئیس‌جمهوري ابراز امیدواری کرد بین گروه‌های سیاسی و اقوام روابط خوبی حاکم باشد و مردم با نشاط ‌تر به آینده امیدوارتر باشند. تلاش دولت دوازدهم در کنار کشورهای منطقه برای ثبات بیشتر در منطقه انجام خواهد شد.
وی گفت: متاسفانه شاهد ضربه‌های کاری از تروریست‌ها بوده‌ایم و امیدوارم شاهد ثبات بیشتر در چهار سال آینده باشیم. امیدوارم بتوانیم روابطمان را با همه کشورها و دولت‌ها در سراسر جهان بر مبنای منافع مشترک توسعه دهیم.
رئیس مجلس هم با تاکید بر این که عزم دولت و رئیس‌جمهوري برای توسعه و آبادانی کشور جدی است، گفت:‌ حضور کشورهای مختلف و نمایندگان آنها در مراسم تحلیف نشانه احترام به ملت ایران و به نظام مردمسالاری دینی است.
لاریجانی اظهار داشت: اولین پیام، احترام به ملت ایران است که با رای بسیار بالای خود انتخابات ریاست جمهوری را رقم زدند و دنیا با این حضور نشان داد که به ملت ایران احترام گذاشته است. این حضور پشتوانه خوبی برای دولت آينده است که علاقه مندی کشورها برای همکاری با دولت را با این کار خود نشان دادند.
آيت‌الله آملی لاریجانی هم گفت: امروز بعد از انجام مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهوري، فضای سیاسی کشور وارد مرحله جدیدی شده است. امیدواریم یک فضای جدیدی برای همت مضاعف، حل مشکلات معیشتی مردم و برطرف کردن مشکل بیکاری، اشتغال و مسائل اقتصادی باشد.
وی افزود: امیدواریم دو قوه دیگر کمال همکاری را با دولت داشته باشند. رئیس‌جمهوري، دولت جدید را هرچه زودتر معرفی کند تا زودتر مستقر شوند و کار خود را آغاز کنند.

 


نوشته شده در   يکشنبه 15 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode