اعتدال: آیت الله اعرافی، مدیرحوزه علمیه گفت: با عنایت اهلبیت(ع) از طریق شبکه جامعة المصطفی در سطح جهان حدود پنجاه میلیون نفر شیعه شدهاند و در یکسری از کشورها که از گذشته شیعه بودند و بسیار ناامید شده بودند و تشیع در آنجا رو به اضمحلال بود و دچار تحریف شده بود دوباره احیا شدند...
آیت الله اعرافی برای اولین بار، ناگفتههائی از جامعة المصطفی و فعالیتهای طلاب غیرایرانی را تشریح کرد و در آغاز گفتگو با مهر ، گفت: بنده تا کنون حاضر به انجام چنین مصاحبهای نشدهام و این اولین بار است که حاضر به انجام چنین مصاحبهای میشوم.
* در ادامه توجه شما را به خواندن این مصاحبه متفاوت و جذاب جلب مینمائیم.
* پرسش: مقداری از تاریخچه جامعة المصطفی و حضور طلاب غیرایرانی در ایران برایمان توضیح بفرمائید
* پاسخ: قبل از انقلاب از چند کشور همسایه به صورت محدود طلابی برای خواندن دروس حوزه به قم و احیاناً نجف میآمدند اما پس از انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی تعداد طلاب غیر ایرانی در کشور ایران افزایش پیدا کرد. اوایل انقلاب برای مدیریت این طلاب در ایران یک شورای سرپرستی طلاب غیر ایرانی تشکیل شد که بزرگانی مانند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و مرحوم آیت الله مشکینی و... در آن شورا حضور داشتند. بعد از چند سال شورای سرپرستی تبدیل به یک نهاد میشود که به نام مرکز جهانی علوم اسلامی نام گذاری میشود و بعد از چند سال مرکز جهانی علوم اسلامی به دو مرکز تجزیه میشود یکی به نام مرکز جهانی علوم اسلامی که طلاب غیرایرانی که در ایران بودند را مدیریت و سرپرستی میکرد و دیگری سازمان مدارس و حوزههای خارج از کشور که حوزههای علمیه خارج از کشور ایران را مدیریت و سرپرستی میکرد و از سال ۱۳۸۷ این دو نهاد تلفیق و نهاد مهم حوزهای و بین المللی جامعةالمصطفی العالمیة تأسیس شد.
* پرسش: شما از چه سال و به چه شکل وارد عرصه مدیرتی کار با طلاب غیر ایرانی شدید؟
* پاسخ:بنده از ابتدای طلبگیام تا حدود بیست سال فقط متمرکز بر روی مباحث علمی بودم، درس میخواندم، تدریس میکردم و ورودی در عرصههای دیگر بجز در برخی برنامههای مبارزات قبل از انقلاب و حضور در جبههها در دوره جنگ تحمیلی نداشتم و بعد از آن بیش از یک دهه در حوزه علوم انسانی اسلامی و گسترش تحقیقات در این قلمرو در قالب فعالیتهای علمی و تأسیس و مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت داشتم.
تا اینکه در سال ۸۱ بود که مقام معظم رهبری بنده را فراخواندند و زمانی که خدمتشان رسیدم فرمودند که «تا به حال مسئولیتهائی به شما پیشنهاد شده است و بدلیل تزاحم با کار علمی قبول نکرده ای، اما مرکز جهانی علوم اسلامی (نهادی که طلاب غیرایرانی در کشور ایران را مدیریت میکرد) یک نهاد حوزوی است و مناسب است مدیریت آنجا را بر عهده بگیرید.» سخن ایشان را تکلیف شرعی دانستم و این مسئولیت را پذیرفتم. بعد از حضرت آقا درخواست کردم قبل از اینکه در مرکز جهانی مشغول به کار شوم یک فرصت یک ماهه به بنده بدهند که منشوری شامل راهبردها و سیاستهای کلان تهیه و تقدیم معظم له نمایم و پس از ارشاد و تایید ایشان، بر اساس آن کار را شروع کنیم و جلو ببریم. ایشان هم قبول کردند.
پس از آن در مدت یک ماه تمام سندها، متون و مدارک مربوط به مرکز جهانی را که چند هزار صفحه بود مطالعه کردم و منشور و برنامهای نوشته، تقدیم حضرت آقا کردم. ایشان بعد از مطالعه تعریف و تایید کردند و توصیههائی نمودند و فرمودند با توجه به همین کار را آغاز کنید و آن منشور مبنای برنامه ریزی گسترده و تدوین دهها سند و طرح جامع در حوزههای آموزشی و پژوهشی و تربیتی و پشتیبانی شد و این حرکت زمینه الگوی جدید تحولات حوزهای و شکل گیری حوزهای نوین شد.
* پرسش: یعنی حضرتعالی در ابتدای دوره مدیریتیتان فقط مسئول طلاب غیرایرانی بودید که در ایران درس میخواندند و مسئولیت طلابی غیرایرانی که در مراکز خارج از ایران درس میخواندند بر عهده حضرتعالی نبود؟
* پاسخ: بله. همین طور است و طلابی که در مدارس علمیه خارج از ایران درس میخواندند سرپرستیشان تحت مدیریت یک نهاد دیگر به اسم «سازمان مدارس و حوزههای خارج از کشور» بود و توسط بزرگواران دیگری و در آن زمان جناب آقای نوراللهیان مدیریت میشد.
چگونه مرکز جهانی علوم اسلامی در طول چند سال تبدیل به یک نهاد حوزوی بسیار گسترده و به روز به نام جامعة المصطفی شد که در عین حفظ سنتها پاسخگوی نیازهای روز آنهم در سطح بین المللی است، لطفا برایمان توضیح دهید.
خیلیها برداشتشان از جامعة المصطفی مانند شما مثبت است اما اگر بنا بر نقد کردن باشد بنده حدود یک ساعت میتوانم جامعة المصطفی را نقد کنم. به نظر بنده تا الان فقط پنجاه درصد آن چیزی که مورد انتظار بوده در جامعة المصطفی محقق شده است و آن مقداری که تا الان محقق نشده یا به خاطر بلندی و بزرگی اهدافی است که ترسیم شده و رسیدن به آنها زمان طولانی نیاز دارد و یا کوتاهیهای بنده و امثال بنده بوده و نیز بدلیل موانع مختلفی است که پیش آمده است.
بعد از آغاز به کار در مدیریت مرکز جهانی علوم اسلامی (حوزه علمیه طلاب غیر ایرانی که در ایران درس میخواندند)، علاوه بر اداره امور روزمره و اصلاحات تدریجی، شروع به یک برنامه ریزی گسترده و تهیه اسناد و برنامههای متعدد کردیم، بر اساس منشور مدون رویکردهای مهمی مبنای برنامه ریزی نوین قرار گرفت، فیالمثل در آن زمان نگاه خیلی از بزرگان و فرهیختگان به مرکز جهانی این بود که جائی است که طلاب از خارج کشور میآیند و در چهار پنج سال یک دوره میبینند و تبدیل به مبلغ میشوند و به کشور خودشان باز میگردند.
این رویکرد به رویکرد عالم پروری ارتقا یافت. حدود دو سال فقط متمرکز شدیم بر روی برنامه نویسی و یک برنامه جامع طراحی شد و در آن خیلی دغدغه بود که در عین پاسخگوئی به نیازهای روز جهانی، اصالت و هویت و سنتهای حوزوی حفظ شود. ابتدا نگاه به تحصیل طلاب غیرایرانی در ایران تا حدی شائبه حالت امنیتی داشت، تلاش شد آن نگاه به رویکردی علمی حوزوی با منطق انقلاب اسلامی تبدیل شود.
آن زمان نظام سطوح در حد سطح یک و دو و نظام جدید مقاطع با رشته محدود برای طلاب غیرایرانی وجود داشت، آن نظام تبدیل به نظام جامع آموزشی با رویکرد تنوع و تکثر نظامها و برنامهها و انعطافدار با بیش از یکصد رشته و گرایش شد و سطوح پنجگانه در رشتههای سنتی حوزه و دورههای ارشد و دکترا در بسیاری از رشتهها طراحی و بتدریج اجرا شد، رویکرد پژوهشی پایهریزی و تقویت و معاونت پژوهش تأسیس و طرح جامع پژوهش و برنامهها و فعالیتهای پژوهشی توسعه یافت و مجلات و نشریات توسط این معاونت و واحدهای علمی تربیتی و نیز به وسیله طلاب غیرایرانی شروع به تولید شد. همینطور نظام کلان خانواده تهیه شد تا فقط طلاب غیرایرانی آموزش نبینند بلکه خانواده آنها آموزش ببینند و برای ایفای نقش تبلیغی و تربیتی آماده شوند و شعار این بود: «خانواده فرهیخته و مبلغ».
در حقیقت بیش از ده اصل راهبردی و رویکردهای جدید راهنمای حرکتی نو و برنامه ریزی جدید و اقدامات گسترده قرار گرفت و جمع زیادی از نیروها و مدیران سختکوش و خوشفکر حوزهای در این مسیر فعال شدند و برنامههای پیشین را ارتقا بخشیدند و دهها طرح جامع و برنامه و سند تهیه و اجرا کردند.
رفته رفته و در بازه زمانی حدود ۷ سال برنامهها پیشرفت قابل توجهی در همه ابعاد به خصوص در کیفیت پیدا کرد و بزرگان حوزه و نظام و بخصوص امام خامنهایعنایت ویژهای پیدا کردند، اما یک مشکل و ضعف وجود داشت که به انسجام و یکپارچگی این برنامه حوزهای بینالمللی آسیبهائی میزد و آن مشکل این بود مدیریت طلاب غیرایرانی داخل وخارج ایران به صورت کامل از هم جدا بود و این جدائی یک آسیب جدی بود.
حضرت آقا هم که به خوبی کارهای مدیریت طلاب غیرایرانی را رصد میکردند دستور بررسی و تحقیق جامعی در این زمینه دادند که توسط برخی دوستان اجرا شد و به ضرورت تلفیق دو نهاد رسیدند و جمع بندی و نتیجه آن تحقیق این بود که منقطع بودن طلاب غیرایرانی که در ایران هستند و طلابی که خارج از ایران هستند و جدائی دو نهاد آسیب زا است و معظم له بر این اساس دستور دادند که این دو مجموعه باید در هم ادغام و تلفیق شود. خدمت حضرت آقا عرض کردم که بنده کار را تا اینجا پیش بردهام اما زمانی که دو مجموعه در هم ادغام شد فرد بهتری را به جای بنده بگذارید.
دو مجموعه تلفیق و به مجموعه واحد تبدیل شد که مدیریت طلاب غیر ایرانی داخل و خارج ایران و همچنین مدارس و حوزههای علمیه مربوط به این طلاب در داخل و خارج ایران را بر عهده گرفت و هیئت امنائی برای این مجموعه تشکیل شد و هیئت امنا بنده را برغم عدم تمایل بلکه مخالفت بنده، به عنوان مدیر انتخاب کرد و در نهایت با تایید و تاکید رهبری معظم مسئولیت را پذیرفتم. حضرت آقا نام این مجموعه جدید را از میان ۱۵ نام پیشنهادی جامعة المصطفی(ص) العالمیة برگزیدند و بدینترتیب کار آغاز شد.
این ادغام و تلفیق در اواخر سال ۱۳۸۷ انجام و فرمان تشکیل در شب عرفه این سال صادر و فعالیت رسمی جامعةالمصطفی العالمیة در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.
* پرسش: مقداری از فعالیتهایتان در جامعة المصطفی را بفرمایید.
مراحل تلفیق دو نهاد و پایهریزی نهادی جدید و ساماندهی برنامهها و طرحها و واحدهای داخل و خارج و اصلاح و تکمیل فعالیتها با این رویکرد جدید دو سالی بطول انجامید و بر اساس طرحها و تحقیقات گسترده در سال ۱۳۹۰ اولین برنامه پنج ساله جامعةالمصطفی العالمیة تدوین و تصویب شد و سال ۱۳۹۱ سال اول برنامه پنج ساله اول المصطفی شد و پایان آن انتهای سال ۹۵ بود والان وارد پنج سال دوم شده ایم و همه برنامهها بر اساس برنامه پنج ساله دوم پیش خواهد رفت، در مدت این پنج سال مطابق برنامه پنج ساله موفق به انجام برنامههای متعدد از جمله این امور شدیم:
تمام مدارس و حوزههای علمیه مربوط به طلاب غیر ایرانی که در داخل و خارج ایران وجود داشتند و دارای مدیریتها و سیاستهای متعدد و متفاوت بودند یکپارچه و تحت یک مدیریت درآمد. مدارس و حوزههای متعدد خارج کشور مستقیما به حوزه مرکزی و مادر مرتبط شدند و با تأسیس المصطفی و یکپارچه سازی همه آنها این ارتباط و پیوستگی محقق شد. قبلا از حدود شصت کشور طلبه داشتیم اما الان از صد و سی کشور طلبه داریم و حضور در سی کشور به شصت کشور افزایش یافت و تعداد مراکز به صدها مرکز و موسسه افزایش یافت.
قبل از تأسیس جامعة المصطفی هم سفرهای خارجی داشتم اما بعد از جامعة المصطفی، برای تأسیس و ارتقاء و پیگیری امورات مدارس و حوزههای علمیه خارج از کشور، سفرهای خارجی به یکی از کارهای اصلی بنده و دوستان تبدیل شد و هم اکنون مراکز گوناگون علمی و حوزههای علمیه در سراسر جهان وجود دارد و در حال توسعه و پیشرفت است.
در زمینه آموزش برای پاسخگوئی به نیازهای متنوع و متکثر جهان و رعایت استعدادها و علائق طلاب و دانشپژوهان در جامعة المصطفی در طرح جامع تحول آموزشی ۳۹۴ رشته و گرایش در مقاطع گوناگون پیش بینی شده است و بیش از یکصد رشته و گرایش از آن اجرائی شده است و به جرأت میتوان گفت بخش بزرگی از ذخائر غنی حوزههای علمیه در قالب این رشتهها بازسازی شده است.
در حوزه زیرساختها و فعالیتهای پژوهشی طرحها و برنامههای گسترده پایه ریزی شده است، در گذشته دو مجله تولید میشد و الان در جامعة المصطفی(ص) حدود ۵۰ مجله به زبانهای گوناگون دنیا و در کشورهای مختلف منتشر میشود. در زمینه تولید آثار قبلاً سالی حدود ۱۰ کتاب چاپ میشد، اما از سال ۹۴ هر روز یک کتاب به سی زبان زنده دنیا
منتشر میشود.
در زمینه امور فرهنگی نیز برنامههای کلان و اسناد مهمی تولید شده است و در زمینه کانونها و انجمنهای طلبگی طرح جامعی تهیه و به ۳۰۰ انجمن و کانون فرهنگی، هنری و علمی طلبگی ارتقاء یافت و پس از تأسیس این کانونها طلبههای غیرایرانی جان تازهای گرفتند و
در قالب این انجمنها مقاله نویسی، کار در فضای مجازی، تولید مجله و... آموزش داده شد و طلاب
به صورت کاملاً خودجوش مقالات، مجلات، سایتها و رسانههای
بی شماری را تولید کردند که ثمرات آن را در سالهای آینده در سطح دنیا تجلی خواهد کرد.
در مورد آموزشهای مهارتی و کاربردی سند و طرح جامعی تهیه و بیش از ۱۰۰ دوره مهارتی و کاربردی هم اکنون اجرا میشود.
فعالیتهای قرآنی نظامی جامع و نوین گسترش یافت و همینطور آموزشهای حدیثی و تبلیغی.
آموزشهای کوتاه مدت در قالب مؤسسه حکمت رشد قابل توجهی یافت و آثار آن قابل وصف نیست.
آموزشهای غیرحضوری و مجازی در قالب « دانشگاه مجازی المصطفی» پایه ریزی و رشتههای گوناگون و دورههای آموزشی و حوزوی متعدد به زبانهای گوناگون در آن ارائه میشود و اکنون بیش از ۶۰۰۰(شش هزار) نفر از ۸۰ ملیت در آن تحصیل میکنند.
آموزش مذاهب اسلامی مورد توجه و توسعه یافت و حوزه منابع انسانی و گروههای علمی تربیتی رشد قابل توجهی اتفاق افتاده است و نیز تجربه گرانبهائی در تولید اسناد راهبردی و مطالعات بین الملل انباشته شده است و مراکز متعدد پژوهشی و قطبهای زبانی متعدد تأسیس شده است.
جامعةالمصطفی در ترجمه و نشر و نیز تدوین متون و منابع آموزشی و درسی نهادی کاملاً پیشرو و با دستاوردهای ارزنده بهشمار میآید.
در حوزه فضاها و زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری و فناوری و توسعه شعب داخل و خارج کشور نیز اقدامات وسیعی انجام پذیرفته است و اکنون مجال شرح
آنها نیست.
* پرسش: در خصوص دانش آموختگان و شرائط و فعالیتهای آنان توضیحی
ارائه نمایید؟
اکنون هشتاد هزار فارغ التحصیل و محصل داریم که چهل هزار نفر در حال تحصیل و چهل هزار فارغالتحصیل از صد و سی کشور جهان هستند و این مجموعه
در شبکهها و گروههای گوناگون فعالاند و برخی از آنها
عبارت است از:
ـ گروه اول فارغ التحصیلان در حوزههای علمیه ، مدارس و مؤسسات تابعه و پیوسته
جامعة المصطفی در خارج از کشور، که بیش از دویست مؤسسه است، بهعنوان مدیر، استاد و کادر ایفای نقش میکنند.
ـ گروه دوم فارغ التحصیلان در نهادها و نظامات علمی مشغول فعالیتاند؛ مانند عضویت هیئت علمی مدیریت نهادهای علمی، استادی دانشگاه، و ... . مثلاً فارغ التحصیلان ما در یکی از کشورها توانستهاند یازده مؤسسه آموزش عالی تأسیس کنند، بنابراین فارغ التحصیلان
جامعة المصطفی(ص) توانستهاند در سیستمهای علمی و دانشگاهی جایگاه خوبی پیدا کنند.
ـ گروه سوم فارغ التحصیلان کسانیاند که وارد فعالیتهای آموزشی و پرورشی میشوند و مدارس دانشآموزی راهاندازی میکنند و حدود هزار مدرسه در کشورهای مختلف تأسیس کردهاند.
ـ گروه چهارم فارغ التحصیلان فعالان در شبکه ی رسانهایاند. رسانه به معنای عام؛ یعنی رادیو، تلویزیون، فضای مجازی و ... .
ـ گروه پنجم فارغ التحصیلان، فعالان در حوزه ترجمه ، تألیف و پژوهشاند که تا کنون بیش از پنجاه هزار اثر به چهل زبان زنده دنیا
تولید کردهاند.
ـ گروه ششم فارغ التحصیلان فعالان در عرصههای اجتماعی و سیاسی براساس قوانین کشورها و مطابق مصالح آنها هستند. الان برخی از فارغ التحصیلان در کشور خودشان جزء مسئولین کشوری هستند و خدمات مهمی انجام میدهند که ارائه آمارها و نمونهها نیاز به مجال بیشتری دارد.
همین قدر بگویم که دامنه تشکیلات جامعة المصطفی از منچستر و نیویورک تا مادگاسکار و کاستاریکا امتداد یافته است.
*پرسشش: روی هم رفته
جامعة المصطفی چند نفر
در حال تحصیل و
فارغ التحصیل دارد؟
حدود چهل هزار فارغ التحصیل در کشورهای خودشان فعال هستند و حدود چهل هزار نفر طلبه غیرایرانی در جامعةالمصطفی العالمیة در حال تحصیل هستند. فارغ التحصیلان و محصلان هشتاد هزار نفر هستند و همراه خانوادههایشان (که ما یک برنامه وسیع و گستردهای در جامعة المصطفی(ص) فقط برای خانوادهها داریم) بیش از سیصد هزار نفر هستند و این یعنی اینکه بیش از سیصد هزار نفر مخاطب مستقیم ما هستند که در تمام ابعاد به آنها آموزش داده میشود.
* پرسش:از طریق شبکه
جامعة المصطفی(ص)
تا کنون چند نفر در سراسر جهان شیعه شدهاند؟
با عنایت اهلبیت(ع) از طریق شبکه جامعة المصطفی در سطح جهان حدود پنجاه میلیون نفر شیعه شدهاند و در یکسری از کشورها که از گذشته شیعه بودند و بسیار ناامید شده بودند و تشیع در آنجا رو به اضمحلال بود و دچار تحریف شده بود دوباره احیاء شدند. مثلاً مرحوم شیخ احمد قمی حدود چهارصد سال قبل به کشور تایلند رفته و در آنجا پایه ریزی تشیع کرده بودند.
نسلی که به وسیله شیخ احمد قمی شیعه شده بودند تا چند سال قبل تعداد زیادی از آنها بودائی و مسیحی شده بودند و کسانی هم شیعه مانده بودند یک تشیع تحریف شده و رو به اضمحلالی داشتند که الان دوباره شیعیان آنجا احیاء شدند. ارتباط ما با اهل سنت در انتقال معارف
اهل بیت (ع) و گفتمان انقلاب اسلامی به آنها هم در سطح جهان بسیار تأثیرگذار بوده است.
* پرسشش:آیا فقط شیعیان میتوانند در
جامعة المصطفی(ص)
تحصیل کنند؟
خیر، این گونه نیست. ارائه معارف اهل بیت(ع) به شکل گسترده و سامانمند و منطقی در جریان است و کسانی هم که شیعه نیستند میتوانند در المصطفی تحصیل کنند. این نهاد مرکزی است که معارف واندیشههای اسلام ناب، قرآن و معارف اهلبیت(ع) را با منطق انقلاب اسلامی آموزش میدهد و حتی کسانی هم که شیعه نیستند میتوانند در آن تحصیل کنند. الان در جامعة المصطفی حدود هفت هزار طلبه اهل سنت هستند که آموزش میبینند و این ویژگی اختصاص به المصطفی دارد و دیگر نهادهای جهان اسلام واجد آن نیستند و این از افتخارات ما است که سایرمذاهب را ترغیب به مطالعه در زمینه معارف
اهلبیت(ع) میکنیم.
* پرسش :تمام طلاب
جامعة المصطفی(ص) زبان فارسی را هم فرا میگیرند؟
طلاب غیرایرانی که به ایران میآیند زبان فارسی را هم فرا میگیرند و تمام کسانی که تاکنون طلبه
جامعة المصطفی بودهاند زبان فارسی را یاد گرفتهاند و بنا بر اذعان صاحب نظران خدمات المصطفی به زبان و ادب فارسی به مراتب بیشتر است از خدمات همه مراکز علمی و دانشگاهی به گسترش زبان فارسی و بنابر گفته جناب آقای حدادعادل خدمتی که جامعة المصطفی به زبان و ادب فارسی کرده است هیچ نهاد و دانشگاهی نکرده است. کتابها، نرم افزارها، مجلات، مقالات بسیار قویای برای توسعه زبان فارسی تولید شده است.
البته همه دانشپژوهان باید زبان عربی را هم فرا بگیرند، در غیر ایران زبان رسمی کشورها و
در کنار آن عربی یا فارسی زبان رسمی واحدهای مرتبط با المصطفی است.
سال ۸۹ که امام خامنهای به قم آمدند دیداری با طلاب غیرایرانی داشتند که واقعاً جلسه متفاوتی بود، برایمان پیرامون آن جلسه و سایر جلسات جامعةالمصطفی با رهبر انقلاب توضیح دهید.
چند ماه قبل از اینکه حضرت آقا به قم بیایند بنده خدمت ایشان رسیدم و عرض کردم که ما تقاضای یک دیدار برای طلاب جامعة المصطفی از حضرتعالی داریم و ایشان هم قبول کردند. زمانی که به قم آمدند قرار شد که این دیدار رسانهای نشود. چند روزی که به دیدار حضرت آقا مانده بود شور و شعف عجیبی بر طلاب جامعة المصطفی(ص) برای دیدار حضرت آقا حاکم بود و روز دیدار که فرا رسید و خدمت حضرت آقا رسیدند اکثر طلاب خارجی که جمعشان در آن دیدار چند هزارنفر بود از شدت عشق و علاقهای که به ایشان داشتند شروع به گریه کردند و اشک شوق ریختند.
دیدار واقعاً عجیبی بود. شما فکرش را بکنید جلوی رهبر یک کشور حدود صد و سی ملیت حضور پیدا کنند، اشک شوق بریزند و خودشان را فدائی آن رهبر بدانند. در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. بعد از دیدار تصمیم مسئولین بر این شد که جلسه رسانهای شود و از تلویزیون پخش شود که بعد از رسانهای شدن آن بازخوردهای مثبت فراوانی در جامعه ایجاد شد. بعداز آن دیدار حضرت آقا اعتماد خیلی بیشتری نسبت به کار ما پیدا کردند و در آن موقع به مسئولین فرمودند که هر چه آقای اعرافی میگید بروید جلو.
هر سال هم جمعی از فارغ التحصیلان جامعة المصطفی(ص) که سالانه به ایران میآیند با حضرت آقا دیدار دارند، در آخرین دیداری که خدمت ایشان رسیدیم خدمت حضرت آقا صحبت کوتاهی کردم و در آن به یازده محور و نکته پیرامون
جامعة المصطفی(ص) اشاره شد و معظم له فرمودند راه همین است و همه آنها باید توجه و دنبال شود.
* پرسشش: اگر نکته و سخن پایانی دارید بفرمائید:
نکته پایانی و بسیار مهمی که میخواهم عرض کنم این است که تمام این کارهای بزرگی که در جامعة المصطفی صورت گرفته و نتائجی که حاصل شده به برکت آن حرکتی است که امام خمینی (ره) ایجاد کردند، زحمات علما و مراجع معظم تقلید، خون شهدای هشت سال دفاع مقدس و سایر شهیدان جهان اسلام و همچنین هدایتها و مدیریت عالی و تدبیر امام خامنهای باعث بهوجود آمدن این حرکت شده است که اگر اینها نبود کار
به جائی نمی رسید.
برکات خون شهیدان بی شمار است اما اگر بگوئیم جمهوری اسلامی این تعداد شهید و جانباز داده و فقط ثمره اش شده کاری که در
جامعة المصطفی(ص) شده که حدود پنجاه میلیون نفر در سراسر جهان شیعه شدهاند و پیام اسلام و معارف الهی و اهل بیت(ع) در سراسر دنیا منتشر شده است کفایت میکند.
جامعة المصطفی(ص) کاری که توانسته بکند این بوده که حاصل مجاهدتها و دستاوردهای بزرگان و خون شهیدان را به یک سازمان و تشکیلات مستحکم و و برنامهای تمام عیار تبدیل کرده است تا حداکثر نتیجه حاصل شود و ظرفیتی به هدر نرود.
این نهاد نمادی از حوزه پیشرو و انقلابی است و تجارب مهمی در تحول نظامات حوزوی بر اساس اصالت و انعطاف آموزشی پدید آورده است و مسیری را برای پیشبرد معارف الهی و آرمانهای اسلامی و گفتمان اسلام ناب باز کرده است و امید است همواره این مشعل فروزان باشد.
متن کامل در etedaldaily.ir
اشارهای به شخصیت آیت الله اعرافی
آیتالله علیرضا اعرافی از فریختگان حوزه علمیه و شاگرد بزرگانی همچون حضرات آیات فاضل لنکرانی، جواد تبریزی، وحید خراسانی، شهید مطهری، مصباح یزدی، جوادی آملی و... بوده است. ایشان تا کنون موفق به تألیف چند ده جلد کتاب در موضوعات مختلف شده و در سال ۷۷ یکی از تألیفات وی به عنوان کتاب سال حوزه علمیه و کتابی دیگر بعنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شد.
از جمله مسئولیتهای آیتالله اعرافی عبارتند از ریاست حوزههای علمیه کشور، امام جمعه قم، ریاست جامعة المصطفی(ص) العالمیه، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و... . ایشان جزء مدیران موفق حوزه علمیه به شمار میرود که همیشه توانسته در مجموعههائی که تحت مدیریتش بوده تحولات بزرگی ایجاد کند.
جامعة المصطفی که از بدو تأسیس تحت مدیریت آیت الله اعرافی بوده یک مجموعه حوزوی و متعلق به طلاب غیرایرانی است و جزء موفق ترین مجموعهها در حوزه به حساب میآید که توانسته تحولات عظیمی را در سراسر دنیا ایجاد کند، وی قبل از آن در تأسیس دفتر همکاریهای حوزه و دانشگاه مساهمت داشته و آن را به مرکزی علمی بنام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی ارتقا بخشید.
به خاطر ویژگیهای برجستهای که آیت الله اعرافی دارند امام خامنهایدر جلسات مختلف نسبت به ایشان مطالبی را بیان کردهاند که برای اولین بار قسمتی از آن منتشر میشود:
آیت الله اعرافی برنامهای برای مرکز جهانی علوم اسلامی مینویسند و زمانی که مقام معظم رهبری آن را مطالعه میکنند، میفرمایند: «این نوشته ی یک فقیه نواندیش اصیل و مدیر است.»
در جلسهای که آیت الله اعرافی مرداد ماه سال ۹۵ خدمت رهبرمعظم انقلاب میرسند. رهبر انقلاب خطاب به ایشان میفرمایند: «من از عملکرد شما در جامعة المصطفی در این سالهای ممتد رضایت کامل دارم.»
هر چند وقت یکبار فارغ التحصیلان جامعة المصطفی(ص) با امام خامنهایدیدار دارند که در آخرین دیداری که خدمت ایشان رسیند، آیت الله اعرافی خدمت امام خامنهایگزارشی از جامعة المصطفی(ص) میدهند و یازده مطلب را پیرامون کارهای جامعة المصطفی(ص) بیان میکنند. بعد در آن جلسه امام خامنهایمی فرمایند: «راه همین مطالبی است که آقای اعرافی گفت و همه آنها باید توجه و دنبال شود.»
بعد از اینکه آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور شدند امام خامنهاینسبت به اینکه ایشان مدیر حوزه شدهاند فرمودند: «وقع الحق فی محله» و همچنین آقای اعرافی برنامهای برای حوزهای علمیه مینویسند و زمانی که مقام معظم رهبری آن را مطالعه میکنند، میفرمایند: «برنامه شما را خواندهام و میپسندم و قبول دارم. اگرچه بلند پروازیهائی دارد اما بلند پروازیهائی درست و عمیق است. بیست سی درصد هم اگر از آن برنامه بشود خیلی است. آسیب شناسیای هم که در برنامه تان مطرح کردید درست و عمیق است.»