ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 1396     |     کد : 179182

همكاري آلمان و روسيه براي توسعه و نوسازي ناوگان ريلي ايران

ايران با روسيه و آلمان براي توسعه و نوسازي ناوگان ريلي و استفاده از فناوري‌هاي جديد در اين حوزه به توافق رسيد.


ايران با روسيه و آلمان براي توسعه و نوسازي ناوگان ريلي و استفاده از فناوري‌هاي جديد در اين حوزه به توافق رسيد.
به گزارش خبرنگارما، توافقنامه همکاري‌هاي ريلي بين سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و شرکت «ترنس مش هلدينگ» روسيه ديروز با حضور مهندس محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و دکتر عراقچي معاون وزير خارجه در تهران به امضا رسيد.
اين توافقنامه شامل همکاري ايران و روسيه در زمينه طراحي، تحقيق و توسعه، ساخت و تعمير انواع واگن مترو مي شود و در مفاد آن موضوع تست، توزيع، انتقال تکنولوژي و تأمين انواع واگن‌هاي مختلف مترو و زير مجموعه‌هاي مرتبط، قطعات و همچنين حداکثر داخلي سازي با مشارکت طرف‌هاي ايراني و روسي پيش بيني شده است.
در قالب اين توافقنامه تشکيل يک شرکت مشترک با سهم سرمايه گذاري 80 درصدي طرف روسي و سهم 20 درصدي سازمان گسترش پيش بيني شده که پس از تشکيل اين شرکت با فاينانس 5/2 ميليارد يورو مدل و برنامه کسب و کار همکاري تهيه خواهد شد.
دکتر منصور معظمي معاون وزيرصنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران(ايدرو) در اين مراسم با توجه به تأکيد دولت و الزامات برنامه ششم توسعه و البته مصوبه شوراي اقتصاد براي ساخت 2هزار واگن مترو گفت: روسيه در اين زمينه با ايران مشارکت خواهد کرد.
مهندس محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت هم در حاشيه امضاي اين قرارداد به خبرنگاران گفت: قرارداد مشترک واگن سازي ايران و روسيه 30 ساله و قابل تمديد است که در آن از توانايي، امکانات و نيروي انساني داخلي بهره برده مي شود.
وي افزود: بسيار خرسنديم که در يک تا 2 سال گذشته شاهد پيشرفت جدي در مناسبات ايران با ساير کشورها هستيم و توسعه مناسبات در دستور کار قرار دارد.
وي تاکيد کرد:دولت ايران به حمل و نقل عمومي اهميت زيادي مي دهد و در برنامه ششم توسعه بر آن تاکيد زيادي شده است.
دکتر عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه هم در اين مراسم با بيان اينکه توافق با شرکت"ترنس مش هولدينگ" روسيه توافق بسيار بزرگي است، گفت : اين قبيل نشان دهنده شکست سياست‌هاي تندروها و دولت آمريکا، رژيم صهيونيستي و دشمنان است.
وي گفت: طي يکسال و نيم که از اجراي برجام مي گذرد تبادلات هيات‌هاي بسياري صورت گرفته و مذاکرات فشرده اي بين ما با طرف‌هاي تجاري انجام شد و ما خوشحال هستيم به تدريج اين توافقات به مرحله امضا مي رسد و موارد متعددي را شاهد بوديم که به امضا رسيده است يا برخي از قراردادها اجرايي شده است. اين‌ها نشان دهنده فضاي اقتصادي بسيار خوبي است که حول و حوش ايران براي کار اقتصادي و سرمايه گذاري وجود دارد.
رئيس ستاد پيگيري برجام با تاکيد بر اين که روسيه جزو اولويت‌هاي ايران براي انعقاد قراردادهاي پسابرجام است، گفت: ما دوستان خود را در دوران تحريم‌ها فراموش نمي کنيم و در همکاري‌هاي آينده ايران بيشتر حضور خواهند داشت.
" لوان جاگاريان" سفير روسيه در تهران هم در حاشيه اين مراسم از رايزني با مسئولان وزارت امور خارجه ايران در حوزه گردشگري براي حذف رواديد در سفر ايراني‌ها به روسيه تا دو ماه آينده خبر داد و گفت: براساس توافقات به عمل آمده با مسئولان وزارت خارجه ايران در حوزه گردشگري طي 2 تا 3 ماه آينده ديگر نيازي به گرفتن رواديد نيست و مردم ايران به‌راحتي مي‌توانند به روسيه بيايند.
گزارش خبرنگار ما مي افزايد: يکشنبه هفته گذشته هم توافقنامه تاسيس شرکت مشترک همکاري در طرح‌هاي ريلي بين ايدرو، شرکت آلستوم فرانسه و ايريکو (شرکت توسعه صنايع ريلي ايرانيان) امضا شد. همچنين دکتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي که اخيراً به منظور برگزاري کارگروه‌هاي مشترک ريلي، دريايي و بندري در رأس يک هيات بلند پايه اقتصادي به برلين سفرکرده بود، در ديدار با خانم "بريژيت زيپريس" وزير اقتصاد و انرژي آلمان بر توسعه همکاري‌هاي ريلي دو کشور تاکيد کرد و گفت: ايران پروژه‌هاي بزرگي در حوزه ريلي براي توسعه زيرساخت، ايجاد خط‌آهن سريع السير و نوسازي ناوگان تعريف کرده که نيازمند ميلياردها دلار سرمايه‌گذاري است.
وي افزود: قرارداد ساخت اولين خط آهن سريع السير ايران در مسير تهران- قم- اصفهان با چين و قرارداد ساخت بخش دوم آن در مسير قم- اراک با ايتاليا‌ امضا شده است و براي مسائل فني از جمله سيگنالينگ و خريد واگن‌ها مذاکراتي با زيمنس و تالس آلمان داشته‌ايم.
وي ادامه داد: ايران از شرکت زيمنس درخواست کرده‌ است تا مطالعه‌ مفصلي را در زمينه توسعه حمل و نقل ريلي در ايران انجام دهد زيرا بر اساس مطالعات اوليه زيمنس نيازمند سرمايه‌گذاري در ايجاد دو خط اکسپرس منتهي به تهران در دو مسير بطول 200 کيلومترهستيم.
وزير راه و شهرسازي پروژه برقي کردن قطار تهران- تبريز و قطار تهران- مشهد را يکي ديگر از طرح‌هاي حمل و نقل ريلي ايران معرفي کرد و گفت: در اين زمينه هم توافق خوبي با شرکت زيمنس براي خريد لکوموتيو برقي و ديزل صورت گرفته و مقرر شده اين شرکت در مناقصه خريد واگن‌هاي سريع السير شرکت کند.
آخوندي با اشاره به اين که برنامه توسعه قطار اکسپرس تهران کاملا در راستاي استانداردهاي محيط زيست و موافقتنامه پاريس است، پيشنهاد کرد: اتحاديه اروپايي و آلمان يک خط اعتباري ويژه براي کمک به اجراي اين طرح در نظر بگيرند.
آخوندي همچنين با اشاره به حجم قابل توجهي حمل و نقل بار از آلمان به چين پيشنهاد کرد کريدور ريلي آلمان- ايران - چين برقرار و يک قطار منظم برنامه‌ ريزي شده در اين مسير راه‌اندازي شود.
خانم"بريژيت زيپريس" وزير اقتصاد و انرژي آلمان هم در اين ديدار ضمن محکوم کردن تحريم‌هاي اخير آمريکا عليه ايران گفت: دولت آلمان اين تحريم‌ها را برخلاف مقررات بين‌المللي مي‌داند.
وي ضمن ابراز اميدواري نسبت به گسترش بيش از پيش روابط تجاري ايران و آلمان اعلام کرد: دليلي نمي‌بينيم اروپا درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به تعهداتش عمل نکند و ما به عنوان دولت و حکومت‌ها موظف به حفظ و عمل به تعهدات و توافقات انجام شده هستيم.
وزير اقتصاد آلمان با بيان اينکه ما به طور دائم در حال گفتگو با هرمس بانک‌ بوده و آنها را تشويق به پذيرش تعهدات شان مي‌کنيم، گفت: بانک‌هاي کوچک و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از طريق بانک‌هاي بزرگ کار مي‌کنند و تاکنون از طريق هرمس حدود 500 ميليون يورو تعهد بيمه پذيرفته شده، اما در مورد بانک‌ها هنوز اين رقم کمتر است.
وي گفت: متاسفانه متن تحريم‌هاي اخير که کنگره آمريکا در مورد روسيه تصويب کرده شرکت‌هاي آلماني و اروپايي را هدف قرار داده است و وقتي ما اين تحريم‌ها را بر خلاف قوانين بين‌المللي مي دانيم نمي‌توانيم تحت بيمه ريسک سياسي قرار دهيم.
"زيپريس" ضمن ابراز علاقمندي نسبت به انعقاد قرارداد بين ايران و شرکت زيمنس گفت: شرکت‌هاي آلماني از نظر قيمت توان رقابت با شرکت‌هاي چيني را ندارند ولي کيفيت تکنولوژي و تجهيزات آلماني قابل قياس با موارد مشابه چيني نيست.
وي درباره قطار اکسپرس تهران هم بيان کرد: زمينه خوبي وجود دارد تا در سفر ماه نوامبر(آبان – آذر) نمايندگان شرکت‌هاي متوسط ريلي آلمان به تهران، مذاکرات تامين مالي اين پروژه‌ها انجام پذيرد.
وزير اقتصاد و انرژي آلمان در پايان تأکيد کرد: وزارتخانه متبوعش از فعاليت شرکت‌هاي آلماني در پروژه‌هاي ايران به طور کامل حمايت مي‌کند.
گزارش ديگري درهمين رابطه حاکيست شرکت حمل و نقل ريلي رجا تصميم دارد 250 دستگاه واگن جديد خريداري کند.
محسن ياوري معاون فني مديرعامل شرکت حمل و نقل ريلي رجا ديروز اعلام کرد: اين شرکت خريد 250 دستگاه واگن در سه سال آينده را با 10 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در دستور کار خود قرار داده است.


نوشته شده در   سه شنبه 10 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode