ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 مرداد 1396     |     کد : 179161

همصدایی در برابر آمریکا

جلسه روسای قوای مجریه، مقننه و قضاییه دیروز به میزبانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد و سران سه قوه در این نشست درباره مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه با هم گفت‌وگو کردند.

جلسه روسای قوای مجریه، مقننه و قضاییه دیروز به میزبانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد و سران سه قوه در این نشست درباره مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه با هم گفت‌وگو کردند.

با توجه به تحریم‌های اخیر کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، یکی از محورهایی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، راه‌های مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا بود و مسئولان جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر صدایی واحد را به گوش آمریکا رساندند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی پس از این نشست مشترک با اشاره به این‌که سران سه قوه در این جلسه درباره تحریم‌های اخیر آمریکا و اقداماتی که باید در برابر این تحریم و برای مقابله به مثل انجام شود گفت‌وگو کردند، افزود: نمونه این اقدامات کاری است که مجلس شورای اسلامی در دست اقدام دارد و انجام خواهد داد و البته این بحث به تفصیل در جلسه هیأت نظارت، به‌طور جزئی‌تر دنبال می‌شود تا آمریکایی‌ها بدانند بیشترین خسارت را از این‌گونه اقدامات خود آنها خواهند خورد و این کارها، آنها را در جهان منزوی خواهد کرد.

روحانی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران امروز در جایگاهی است که کسی نمی‌تواند به عظمت آن صدمه‌ای وارد کند، خاطرنشان کرد: امروز بین قوای سه‌گانه و سایر ارکان نظام، تحت‌نظر مقام معظم رهبری، وحدت و انسجام وجود داشته و همه قوا از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که حامی این نظام هستند، حمایت خواهند کرد و کسی نخواهد توانست صدمه‌ای به قدرت نیروهای مسلح ما وارد کند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی و سایر نیروهای امنیتی، مورد حمایت ملت، رهبری و سه قوه هستند و ان‌شاء‌الله با استحکام، راهمان را ادامه خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: دولت دوازدهم با وحدت و هماهنگی بیشتر با مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در راستای محقق کردن مطالبات و خواست‌های مردم تلاش خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکنون فصل شروع همدلی و همکاری است و دیگر دوران انتخابات تمام شده و همه باید دست به دست هم دهیم تا مطالبات مورد نظر در زندگی مادی و معنوی مردم را پاسخ دهیم. روحانی خاطرنشان کرد: در این جلسه راجع به وحدت و انسجام بیشتر داخلی میان قوای سه‌گانه و همه نیروهایی که در مسیر خدمت تلاش می‌کنند، مباحثی میان سران سه قوه مطرح شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که در زمینه مسائل اقتصادی، بویژه در بخش تولید و سرمایه‌گذاری نیز با هم گفت‌وگو کردیم، افزود: امروز تولید، اشتغال و رونق اقتصادی که باید در کشور ایجاد شود، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی گفت: ما با آمریکایی‌ها تجارتی نداریم و اگر بتوانیم با سایر جهان ارتباط بسیار تنگاتنگی در زمینه اقتصادی داشته باشیم آنها هم دیگر یا نمی‌توانند از حربه تحریم استفاده کنند یا اگر هم بخواهند استفاده کنند، تأثیرگذار نخواهد بود.

واکنش قطعی و یکصدا

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نسبت به بدعهدی‌های مکرر آمریکا و تحریم‌های جدید علیه ایران واکنش نشان داد. به گزارش مهر، وی در حساب توییتری‌اش نوشت: «سخت‌ترین تحریم طی صدسال اخیر علیه ما نوشته شده است. واکنش ما علیه آمریکا قطعی و یکصداست.»

نشست هیات نظارت بر برجام این هفته برگزار می‌شود

علی‌اکبر ولایتی، عضو هیات نظارت بر اجرای برجام نیز با اعلام برگزاری جلسه هیات نظارت بر برجام در هفته جاری گفت: قطعا پاسخ ما به آمریکایی‌ها صریح، روشن و قوی خواهد بود.

به گزارش مهر، ولایتی اظهار کرد: هر کاری که آمریکایی‌ها کردند، ایران توان آن را دارد که اگر این اقدامات علیه منافع‌مان باشد، حرکت متقابل را انجام دهد. ولایتی با بیان این‌که اگر آمریکا برجام را نقض کند سایر اعضا موظفند با آنها مقابله کنند، خاطرنشان کرد: آنچه آمریکایی‌ها تا به حال انجام داده‌اند، قطعا با روح و جسم برجام مغایرت دارد.

در داخل کشور متحد باشیم

در همین حال، سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها با اقدامات خصمانه خود همچنان بر طبل دشمنی و کینه‌ورزی علیه ملت ایران می‌کوبند، گفت: حتی توافق برجام هم نتوانست رفتارآمریکایی‌ها را در یک توافق بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران تنظیم کند. نقوی‌حسینی با تاکید بر این‌که در مورد اقدامات خصمانه علیه ایران در آمریکا هیچ‌گونه اختلاف نظری وجود ندارد، افزود: کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند در داخل هیات حاکمه آمریکا اختلاف بیندازند و بعد منافع ملی کشور را تامین کنند، سخت در اشتباه هستند چون رای بالای کنگره در مورد جمهوری اسلامی ایران نشان داد که جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در مورد تحریم ایران یکصدا هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در چنین شرایطی عقل، شرع و عرف حکم می‌کند که ما نیز در داخل کشور با هم متحد باشیم و یکصدا در مقابل آمریکا قرار بگیریم.

وی افزود: دیگر امیدی به دیپلماسی، توافق و گفت‌وگو نیست، چون ما حسن‌نیت نشان دادیم و توافق برجام را انجام دادیم، ولی آنها هستند که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، ‌بنابراین لازم است مجلس، دولت، قوه قضاییه و تمامی ارکان و نهادها با هم متحد باشند و در مقابله با آمریکا، اجماع داشته و یکصدا باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: وقتی آمریکایی‌ها به‌صورت مستقیم مهم‌ترین منابع پایدار قدرت جمهوری اسلامی یعنی سپاه یا حوزه دفاعی و موشکی کشور را هدف قرار می‌دهند و اهداف خود را پنهان نمی‌کنند، به‌نظر می‌رسد یک اجماع داخلی باید در این زمینه ایجاد شود.

خلأ اقتصادی در کشور، ابزار فشار به جمهوری اسلامی است

دکتر محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه نیز با تاکید بر این‌که آنچه باعث شده آمریکایی‌ها از راهبرد تحریم به عنوان راهکار محوری در جهت تضعیف نظام جمهوری اسلامی بهره بگیرند، خلأهای صنعتی و اقتصادی در داخل کشور است، گفت: آسیب‌پذیری کشور در حوزه اقتصاد و صنعت باعث شده آنها این راهبرد کم‌هزینه را که به تعبیری بازدهی فراوان دارد، انتخاب کنند.

این استاد دانشگاه افزود: استفاده از راهبرد اقتصادی، بازدهی بهتری نسبت به جنگ دارد و تا زمانی که خلأ اقتصادی و نواقصی در حوزه صنایع کشور وجود داشته باشد، آمریکایی‌ها حتما از این ابزار برای وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی و مطالبه خواسته‌های خود استفاده خواهند کرد.

کوشکی عنوان کرد: طبعا هیچ گزینه‌ای نمی‌تواند آمریکایی‌ها را از این راهبرد منع کند، مگر این‌که به این نتیجه برسند که این راهبرد به عنوان اهرم فشار برای آنها قابل استفاده نیست، لذا اگر نواقصی را که در حوزه صنعت و اقتصاد داریم، برطرف کنیم یا کاهش دهیم، قدرتی پیدا خواهیم کرد که حتی اگر آمریکایی‌ها بخواهند شدیدترین نوع تحریم‌ها را علیه ما اعمال کنند به نتیجه نخواهند رسید.

پایبندی به تعهدات، تا زمان تامین منافع

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه با بیان این‌که مصوبه اخیر کنگره آمریکا یک حرکت خصمانه است، گفت: تا زمانی به تعهداتمان در برجام پایبندیم که منافعمان تامین شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدعباس عراقچی در برنامه «نگاه یک» با بیان این‌که تحریم‌های جدید آمریکا هنوز منافع ما را به‌طور کامل به خطر نینداخته است، تصریح کرد: هر وقت هزینه‌های ما در برجام بیشتر از منافعمان شود، دیگر به تعهداتمان پایبند نخواهیم ماند. عراقچی افزود: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ما را به این نقطه برسانند، ولی ما در مقابل دشمنی آنها قطعاً واکنش هوشمندانه و حساب شده نشان می‌دهیم. وی گفت: هرگز در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد و اقدامی نمی‌کنیم که به دست خود منافع کشورمان را از برجام کاهش دهیم. عراقچی افزود: در برجام دو نوع نقض مشخص شده که اجرا نشدن و اجرا نشدن اساسی است. وی گفت: ممکن است اجرا نشدن در شرایطی اتفاق بیفتد اما آنقدر جدی نیست که کشورها تعهدات خود را کنار بگذارند. معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امورخارجه گفت: در جمهوری اسلامی ایران تشخیص و تصمیم نقض برجام با هیات نظارت است و ما فقط گزارش می‌دهیم که این نقض‌ها اتفاق افتاده است.


نوشته شده در   دوشنبه 9 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode