ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 21 تير 1396     |     کد : 178824

مجلس یک هفته به بانک مرکزی برای رفع مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی فرصت داد

امید سپرده‌گذاران به مهلت 7 روزه

حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس برای ارائه توضیحات درباره مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری، هرچند پرحاشیه بود، اما با مهلت یک‌هفته‌ای نمایندگان به بانک مرکزی برای رفع مشکل مردم، به پایان رسید.

حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس برای ارائه توضیحات درباره مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری، هرچند پرحاشیه بود، اما با مهلت یک‌هفته‌ای نمایندگان به بانک مرکزی برای رفع مشکل مردم، به پایان رسید.

کوتاهی بانک مرکزی در ساماندهی موسسات مالی و اعتباری،‌ موجب اعتراض‌های مستمر سپرده‌گذاران در ماه‌های اخیر شد و کار به جایی رسید که در روزهای اخیر بیش از 130 نماینده مجلس طرح سوال از رئیس جمهور را کلید زدند، اما توضیحات مسئولان اقتصادی دولت در جلسه هفته گذشته با طراحان سوال، راه به جایی نبرد و آنها بر پیگیری سوال خود اصرار کردند. در نهایت با جدی شدن سوال از دکتر روحانی، دیروز ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی به جلسه غیرعلنی مجلس آمد تا در این باره به نمایندگان مجلس توضیح دهد؛ اما با پایان جلسه غیرعلنی مشخص شد توضیحات او برای نمایندگان قانع‌کننده نبوده است؛ به طوری که اعتراض‌ها به توضیحات سیف تا دقایقی ادامه داشت. ضمن آن که در ادامه جلسه مجلس، سوال ملی 61 نماینده از وزیراقتصاد درخصوص دلیل عدم پیگیری مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری اعلام وصول شد.

فرصت بانک مرکزی برای رهایی از شکایت قضایی

از سوی دیگر، کمیسیون اقتصادی مجلس نیز طرح اعلام شکایت از رئیس‌کل بانک مرکزی را در دستور کار قرار دارد و در صورت عدم رفع مشکل، این طرح به صحن علنی ارائه خواهد شد.

شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با اعمال ماده 236 آیین‌نامه درخصوص موسسات مالی غیرمجاز، افزود: این موضوع برای تعیین تکلیف نهایی به صحن مجلس ارجاع شده بود که پس از توضیحات سیف در جلسه غیرعلنی نمایندگان فرصت یک هفته‌ای برای تعیین تکلیف این نوع موسسات از سوی بانک مرکزی در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: در صورتی که در مهلت یک هفته‌ای بانک مرکزی نتواند این نوع موسسات را تعیین تکلیف کند با موافقت نمایندگان اعمال ماده 236 و ارسال پرونده این موسسات به قوه قضاییه صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورت ارسال این پرونده به قوه قضاییه تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز از مجرای دستگاه قضا پیگیری می‌شود.

مهلت یک هفته‌ای

دکتر علی لاریجانی در آغاز نشست علنی سه‌شنبه 20 تیرماه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی با رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری گفت: نمایندگان مجلس یک هفته به بانک مرکزی فرصت دادند تا مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی همچون کاسپین را حل و فصل و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حل این مشکل و طریق آن را راهنمایی کردند، تصریح کرد: در مجلس این نظر به بانک مرکزی اعلام شد که باید در اسرع وقت این مشکل حل شود و اگر نیاز دارند بخش‌های دیگر کشور ازجمله مجلس در این خصوص تصمیم‌گیری کند تا ظرف هفته آینده این گزارش را یا از طریق دولت به مجلس ارائه کنند یا اگر خود می‌توانند، در دولت این مساله را حل کنند؛ به طوری که نگرانی افرادی که در این موسسات سرمایه‌گذاری کردند رفع شود. از این رو ما از بانک مرکزی خواستیم با برگزاری جلسه‌ای بسرعت این موضوع را مطرح و درخصوص آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: در این جلسه پیشنهادی مطرح شد که به این نحو اگر عمل شود؛ می‌تواند رافع مشکل باشد و دغدغه مردم را حل کند که ان‌شاءالله تا هفته آینده این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا به سرانجام برسد.

توضیحات سیف

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری درباره کسر 10 درصدی پول سپرده‌گذاران کاسپین، گفت: همان گونه که بارها تاکید شده این مبلغ که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، تسویه‌حساب نبوده بلکه علی‌الحساب است و تسویه‌حساب نهایی پس از شناسایی تمام دارایی‌ها و ارزیابی آنها صورت می‌گیرد، که در آن زمان با تمام سپرده‌گذاران تسویه می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که رقم پرداختی کنونی به هر طریقی که پرداخت شده به صورت علی‌الحساب بوده است، افزود: با توجه به این که مراجعه کم بوده از روز دوشنبه تصمیم گرفته شده این مبلغ به حساب تمام سپرده‌گذاران واریز شود، چراکه لیست این افراد وجود دارد.

سیف ادامه داد: در حال حاضر به نام صاحبان سپرده‌ها و به میزان مبلغ علی‌الحساب حساب‌هایی در کاسپین افتتاح شده و در کنار آن یک یادداشتی ارائه می‌شود که این مبلغ علی‌الحساب بوده و مابقی طلب از طریق تعاونی در حال تسویه به هر میزان دارایی که باشد بتدریج تامین و تسویه می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی، تصریح کرد: مبالغی که به نام سپرده‌گذاران کاسپین علی‌الحساب واریز شده قابل برداشت است.

توضیحات درباره اعتراض نمایندگان به سیف

رضا شیران نماینده مردم مشهد در مجلس در گفت‌وگو با فارس، توضیحاتی درباره اعتراض خود و عده‌ای دیگر از نمایندگان به ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی پس از اتمام جلسه غیرعلنی امروز مجلس داد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: ما با یادآوری اعتراض خود در کمیسیون اصل 90 به آقای سیف گفتیم، که برخی از تعاونی‌هایی که امروز مشکل پیدا کرده‌اند و بانک مرکزی سخن از مجوز نداشتن آنها می‌گوید، 25 سال سابقه فعالیت دارند؛ آیا در طول این مدت مشخص نشد که اینها قانونی هستند یا غیرقانونی؟

وی عنوان کرد:‌ در ادامه به آقای سیف یادآوری کردیم این مؤسسات مالی خود خزانه نداشتند و حساب‌های آنان نزد بانک‌های شماست و همین بانک‌ها هزاران میلیارد از بابت خواب سرمایه‌های این مؤسسات سود برده‌اند.

دستور رئیس‌جمهور

برای حل مشکلات موسسات مالی غیرمجاز

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از دستور روحانی به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز خبر داد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان این که دولت درصدد حل مشکلات سپرده‌گذاران این موسسات است، گفت: هر چند این سپرده‌گذاران قربانی کلاهبرداری و تقلب شده‌اند، اما دولت خود را ملزم می‌داند نسبت به حل این مشکل اقدامات جدی انجام دهد و از حقوق سپرده‌گذاران دفاع کند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید بر این که حل این مساله در صلاحیت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است، گفت: جلسات مشترکی میان اعضای دولت از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی با تعدادی از اعضای هیات رئیسه مجلس برای حل مشکلات سپرده‌گذاران برگزار شده که بانک مرکزی اکنون در حال حل این مشکل است. امیری در پایان تاکید کرد: سپرده‌گذاران باید مراقب باشند برای رسانه‌های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه نکنند.

ورود کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به ماجرای وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی ورود کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشست کمیسیون را درخصوص مشکلات مؤسسات مالی تشریح کرد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، با توجه به نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: سیف رئیس بانک مرکزی و معاونان ایشان، اشراق معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی و مسئولان پولی و مالی برخی دستگاه‌های امنیتی در جلسه حضور داشتند تا بحث مؤسسات مالی، پولی و مشکلاتی که برای سپرده‌گذاران ایجاد شده است، بررسی شود.

وی ادامه داد: ابتدا سیف با اشاره به سابقه مؤسسات مالی و پولی گفت از ابتدای کار نسبت به خطر این مؤسسات هشدار لازم را داده‌ایم، زیرا در شرایطی که نرخ سود سرکوب شده و تورم بسیار بالاست، فعالیت مؤسسات مالی با وعده سود بیشتر مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس توضیح داد: مؤسسات با وعده سود بیشتر پول‌های مردم را جذب کردند و عمده‌ترین فعالیت آنها بازپس‌دهی برخی از سودها و خرید ملک بوده است که با توجه به رکود ملک و کاهش سپرده‌گذاری، ایجاد بحران طبیعی بوده است.

نقوی حسینی ادامه داد: سیف توضیح داد با وجود این‌که قیمت کارشناسی املاک، تراز مؤسسات را درست کرده بود، اما واقعیت این بود که کسی برای رقم کارشناسی پول پرداخت نمی‌کند و ما برای حل این مشکل راه‌حل‌های متعددی ارائه کردیم تا در اولین فرصت این بحران برطرف شود.

سیف تأکید کرد: در درازمدت اجازه فعالیت به چنین مؤسساتی نخواهیم داد و سعی می‌کنیم طی سه ماه آینده مشکل تمام مؤسسات مالی حل شود.

نقوی حسینی توضیح داد: حیدری، معاون نظارت بانک مرکزی تأکید کرد باید به نحوی دارایی‌های موجود مؤسسات مالی بین سپرده‌گذاران توزیع شود که سپرده‌گذاران کلان و خرد به نسبت سپرده، سرمایه خود را بازپس گیرند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: کمیسیون ضمن ابراز تأسف از وضعیت جاری مؤسسات مالی و اعتباری و مشکلات فراوان پیش آمده برای مردم بر ضرورت حل هرچه سریع‌تر این مشکلات و بازپرداخت پول سهامداران با مدیریت و تدبیر بانک مرکزی و برخورد قاطع با متخلفان تأکید کرد.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 21 تير 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode