ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 خرداد 1396     |     کد : 178193

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی، در مراسم افطاری استادان حوزه علمیه خبر داد:

۴۰۰ درس تفسیر قرآن در حوزه علمیه

تأکید مجدد آ‌یت‌الله العظمی سبحانی بر ایجاد «درس فقه‌القرآن» در حوزه‌های علمیه...

تأکید مجدد آ‌یت‌الله العظمی سبحانی بر ایجاد «درس فقه‌القرآن» در حوزه‌های علمیه
اعتدال: مراسم عمامه‌گذاری و افطاری استادان حوزه علمیه، شامگاه جمعه ۱۹ خرداد ماه، همزمان با شب میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع)، با حضور و سخنرانی آیت‌الله العظمی سبحانی و حضور آیات گرامی، حسینی بوشهری، رجبی، هادوی تهرانی و جمعی از استادان برجسته حوزه علمیه قم در  دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

*  *   ۴۰۰ درس تفسیر در حوزه  
مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی(ره) گفت: با توجهاتی که در این مدت از سوی مراجع صورت گرفته بحث تفسیر جایگاه شایسته‌ای نسبت به گذشته پیدا کرده و هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ درس تفسیر در حوزه برقرار است.
 در ابتدای این مراسم، مرتضی نجفی‌قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) طی سخنانی گفت: این دارالقرآن با حمایت بی‌دریغ مراجع عظام تقلید شکل گرفت و سعی شده در مباحث تفسیری و تبلیغی فعالیت شود.
وی افزود: با همکاری مجمع عالی تفسیر و سازمان تبلیغات اسلامی، استادان بزرگ تفسیری حوزه به استان‌های مختلف اعزام شدند که سه سال قبل، ۳۰ نفر، پارسال ۶۰ و امسال نیز ۱۱۰ نفر به استان‌ها برای بیان تفسیر اعزام شدند.

*  بیش از ۴۰۰ درس تفسیر
 در حوزه علمیه
نجفی قدسی بیان کرد: با توجهاتی که در این مدت از سوی مراجع صورت گرفته بحث تفسیر جایگاه شایسته‌ای نسبت به گذشته پیدا کرده و هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ درس تفسیر در حوزه برقرار است.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: ما سعی کرده‌ایم با همکاری با مراکز تفسیری حوزه در این زمینه پیشگام باشیم که در این راستا دوره مهارت‌های تفسیری قرآن کریم برگزار شده و درس‌های تفسیری آزادی نیز برگزار شده است که در مجلداتی منتشر خواهد شد.

*  *  تأکید مجدد آ‌یت‌الله العظمی سبحانی بر ایجاد درس فقه‌القرآن
مرجع تقلید شیعیان جهان با تأکید مجدد بر ایجاد درس فقه‌القرآن در حوزه به عنوان درس رسمی با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) تاکید کرد: اگر بخواهیم موعظه در مخاطب اثر بگذارد باید موعظه با اخلاق خوب و دور از تحقیر همراه باشد.
آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی نیز در مراسم افطاری استادان حوزه علمیه در سخنانی با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: مرحوم علامه مجلسی در کتاب مواعظ، حدیثی را از امام حسن(ع) آورده که از آن برداشت می‌شود اگر ما بخواهیم موعظه اثرگذار داشته باشیم باید به طرف مقابل شخصیت بدهیم.

*  کنایه آیت الله سبحانی
به سند 2030
وی با بیان اینکه تحقیر کردن سبب می‌شود تا موعظه ما کم اثر باشد گفت: همچنین بر اساس این روایت، اولین وظیفه والدین در قبال فرزند، فراهم کردن زمینه برای آموزش علم است؛ از پیامبر نقل شده که انتخاب نام نیک، تعلیم و تعلم و کتابت از وظایف پدر در برابر فرزند است.
آیت الله سبحانی افزود: ۱۴ قرن قبل پیشوایان بزرگ ما این مسائل را به ما آموزش می‌دهند و کجا هستند کسانی که امروز می‌خواهند سند بنویسند و به دست ما بدهند.

*  اشاره‌ای به علت صلح
امام حسن(ع)
وی راجع به صلح امام حسن اظهار کرد: اصحاب حضرت هم گاهی به ایشان اعتراض کردند اما امام حسین(ع) در برابر برادر، تسلیم است و آن را تثبیت کرده است؛ کسانی که بخواهند در مورد علل صلح بحث کنند سیاست داخلی و خارجی اسلام را باید مطالعه کنند که آیا شرایط اجازه جنگ می‌داد و یا صلح، زیرا حضرت در داخل ارتش منسجمی نداشت و در بیرون نیز با خطر مسیحیان مواجه بودند.

نگارش سه جلد تفسیر
در ردّ تفاسیر انحرافی توسط علامه طباطبائی
آیت‌الله سبحانی با اشاره به انتشار سه جلد تفسیر مستقل که اخیرا از علامه و از نوشته‌های وی در تبریز چاپ شده است بیان کرد: محروم طباطبائی وقتی در تبریز بود این سه جلد را در رد تفاسیر انحرافی نوشت و تاریخ نگارش آن نیز از ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ است و در قم نیز تفسیر المیزان را از سال ۱۳۳۰ تا زمان وفات نوشتند.

*  تفسیر قرآن
 نهایت‌ناپذیر است
وی افزود: از زمان وفات رسول الله علمای اسلام دست به قلم شده و انواع تفاسیر را مانند فقه و عقاید و ... را نوشته‌اند و تاکنون نیز این تفسیرنویسی ادامه دارد ولی هنوز هم تفسیر قرآن نهایت‌ناپذیر است.
آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: قرآن فعل و کلام خداوند است و چون خدا بی‌نهایت است فعل او هم باید شبیه ذات او بی‌نهایت باشد؛ طبیعت یعنی عالم خلقت، فعل خداست و از زمان اول، بشر روی طبیعت کار کرده و هنوز هم جای کار وجود دارد و چون جهان مانند اقیانوس بیکرانه است لذا قرآن نیز بیکرانه است و ما هم تصور نکنیم در تفسیر به نهایت رسیده‌ایم.
وی افزود: علامه طباطبائی تفسیر و تعلیم قرآن را توسعه داد و امروز در قم و کشور جماعت زیادی از مفسران و محققان و متفکران و مولدان علم را شاهد هستیم و باید بیش از این نیز توسعه یابد.
آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: اگر بخواهیم انجیل و تورات صحیحی بنویسیم هم راهش مراجعه به قرآن کریم است؛ زیرا این کتاب بر تمامی کتب آسمانی مهیمن است و کتاب مهیمن باید نهایت‌ناپذیری داشته باشد ضمن اینکه قرآن تنها برای یک عصر معین نوشته نشده بلکه هدایت و رحمت برای عالمیان است.
وی در توصیه و پیشنهادی به شورای مدیریت حوزه افزود: من فکر می‌کنم شورای مدیریت حوزه در کنار درس تفسیر قرآن که وجود دارد و بسیار خوب است باید درس فقه‌القرآن را هم ایجاد کند و این عنوان به صورت رسمی تدریس شود تا آیات وضو، صوم و ... بررسی شود.
این مفسر قرآن بیان کرد: استادان فقه به قرآن توجه دارند ولی اگر درس جداگانه‌ای وجود داشته باشد کیفیت استدلال و استناد به قرآن، در مسائل فقهی نیز توسعه خواهد یافت.


نوشته شده در   يکشنبه 21 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode