ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 11 خرداد 1396     |     کد : 178015

واکاوی شاخص‌های گفتمان سیاسی بنیانگذار انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با صاحبنظران

مصونیت انقلاب با آموزه‌های ماندگار امام(ره)

در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) قرار داریم، امامی که همواره و از زمان آغاز نهضت در سال 42 تکیه‌اش بر مردم بود و همین تکیه و نگاه به مردم انقلاب را به پیروزی رساند.


در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) قرار داریم، امامی که همواره و از زمان آغاز نهضت در سال 42 تکیه‌اش بر مردم بود و همین تکیه و نگاه به مردم انقلاب را به پیروزی رساند.

به گزارش جام‌جم، اهمیت نقش و جایگاه مردم را در اندیشه امام خمینی(ره) طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز می‌توان مشاهده کرد. مردم در تمام صحنه‌ها حضور داشتند چه در زمان جنگ و حضور در جبهه‌ها و چه در شکل گیری برخی نهادها مانند بسیج و جهاد سازندگی؛ امام خمینی با تکیه بر مردم فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند «مملکتی که 20 میلیون جوان دارد، باید 20میلیون ارتش داشته باشد».اندیشه تشکیل جهاد سازندگی نیز با نگاه به مردم شکل گرفت و نشان دهنده اعتماد امام خمینی(ره) به مردم بود.

این نوع نگاه به مردم و تکیه به درون نیز در دوران زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه یافت، و ایشان نیز بر نگاه به درون و تکیه بر مردم و خودباوری اعتقاد دارند. ایشان همواره بر مشارکت مردم در مردمسالاری دینی اشاره داشتند و در جایی فرمودند: «نظام‌ اسلامی‌ بر خلاف‌ نظام‌های‌ دیگر، نظام‌ زورگویی، تحکم، تحمیل‌ فکر و اندیشه‌ بر مردم‌ نیست.» همچنین می‌توان به جمله دیگری در زمینه اهمیت نقش مردم از ایشان اشاره کرد: «در نظام‌ اسلام، کشور متعلق‌ به‌ مردم، واصل، مردم‌ است.»

امام خمینی(ره) تکیه بر مردم را از دین اخذ کرده بودند

در رابطه با اندیشه سیاسی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با برخی صاحبنظران ازجمله محمدصادق کوشکی به گفت‌وگو نشستیم. او به جام‌جم گفت: امام یک جمله و باور را به‌عنوان محور حرکت خودشان و از ابتدای شروع نهضت تا آخرین روزهای حیاتشان مطرح کردند و آن جمله این بود که «اگر خود را بشناسید و به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید با توکل به خدا قادر به انجام هر کاری هستید.»

وی با اشاره به این‌که در حکومت مورد نظر امام نقش عمده‌ای برای مردم و مشارکت آنان در اداره امور کشور در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: آنچه که امروز در نظام‌های سیاسی دنیا تحت عنوان دموکراسی و مشارکت مطرح می‌شود در اندیشه سیاسی ایشان مورد توجه قرار گرفته بود.

کوشکی در ادامه با اشاره به این‌که پس از امام خمینی(ره)، این خودباوری در دوران زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه یافت، تصریح کرد: ولایت فقیه تفکر جاریست و به شخص وابسته نیست و این نوع نگاه به مردم ولایت محور است، نهاد ولایت فقیه به عنوان یک ساختار چنین رویکردی را دارد.

خودباوری ملت، میراث امام (ره)

سیدجواد ساداتی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دیگر چهره‌هایی بود که درباره میراث سیاسی امام راحل با او هم‌صحبت شدیم. او در گفت‌وگو با جام‌جم امام(ره) را مظهر و قدرت اصلی انقلاب ایران دانست وگفت: امام شناخت کاملی از باورها و توانمندی‌های مردم داشت،با اتکا به خودباوری ملت توانست انقلاب اسلامی ایران را هدایت کند .

وی با بیان این‌که در کلام امام بارها بر قدرت ملت و نگاه به درون تاکید شده افزود: عامل اصلی بقا انقلاب نیز اتکا به مردم و نگاه به درون است و هر کس به شاخه دیگری جز ملت اتکا کند محکوم به شکست است. ساداتی‌نژاد میراث امام را ایجاد خودباوری به ملت دانست و گفت: این میراث امام هم‌اکنون در اقتصاد، فرهنگ و سایر موارد باید مورد توجه قرار گیرد. ساداتی‌نژاد گفت: برای رسیدن به خود باوری که نگاه امام را دربردارد باید دولتمردان و دستگاه‌های اجرایی، اعتماد به ملت را ملاک قرار دهند در این صورت شاهد خواهیم بود که کارها بسرعت سامان خواهد یافت.

نگاه به درون، منشا تحولات و دگرگونی‌ها

جهانبخش محبی‌نیا نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم از صاحب‌نظرانی است که در این رابطه به اظهارنظر پرداخته است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم، امام(ره) را اقیانوسی از عرفان، عدالت و مدیریت دانست و گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برای رسیدن به‌صورت بندی جامعه صدها هزار شهید دادیم و زحمات بسیاری کشیدیم اما از منظر اخلاق و برخورداری از درون و نگاه به پدیده‌ها و امور از زاویه شرعیت مشکلات بسیار جدی در مسیرمان است. وی با تاکید بر این‌که هم اکنون معانی گفتاری حضرت امام را گم کرده‌ایم وباید آن را پیدا کنیم، افزود: برگشت به این مسیر باید مدنظر تمامی اقشار جامعه قرار گیرد و از همه نهاد ها، شخصیت‌ها و نخبگان و بویژه ملت بزرگ ایران در آستانه رحلت امام(ره) درخواست کنیم به این مسیر هدایت شوند.


نوشته شده در   پنجشنبه 11 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode